Pagina 32 van 113

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 26 jan 2020, 18:02
door 260689
Eric0641 schreef: 26 jan 2020, 17:38 is het ook mogelijk om met een supplement met de NJ van zullen we zeggen Luik naar Brussel te reizen
Neen! Dat lukt niet!

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 26 jan 2020, 19:45
door Paul
260689 schreef: 26 jan 2020, 18:01Best via Nightjet.com boeken. Er zijn maar 3 slaapcoupe's deluxe! Met douche en wc in de coupé.
Enig idee hoeveel duurder die zijn dan 'gewone' bedplaatsen?

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 26 jan 2020, 20:04
door trainlovertje
Paul schreef: 26 jan 2020, 19:45
260689 schreef: 26 jan 2020, 18:01Best via Nightjet.com boeken. Er zijn maar 3 slaapcoupe's deluxe! Met douche en wc in de coupé.
Enig idee hoeveel duurder die zijn dan 'gewone' bedplaatsen?
Altijd 20 euro per persoon, onafhankelijk van het aantal personen waarmee je de coupé deelt.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 27 jan 2020, 16:07
door ricohallo
260689 schreef: 26 jan 2020, 18:02
Eric0641 schreef: 26 jan 2020, 17:38 is het ook mogelijk om met een supplement met de NJ van zullen we zeggen Luik naar Brussel te reizen
Neen! Dat lukt niet!
Aachen Hbf - Brussel heb ik wel uit het systeem kunnen toveren voor 9,90, voor de liefhebber. :wink:

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 30 jan 2020, 14:47
door Ducktape
Reisverslag Wenen HBF - Brussel-Noord 29/01/2020:

Gisteren zijn mijn vriendin en ik teruggekomen van Wenen met de nachttrein. We hadden een couchette voor 6 personen geboekt als privé compartiment (was €199, direct via site ÖBB). Was voor ons allebei de eerste keer dat we een nachttrein namen en ik moet zeggen dat we het allebei heel aangenaam vonden! Het rijtuig had duidelijk al enkele (tientallen) jaren dienst gedaan, want er waren wel wat gebruikerssporen, stickers die ontbraken of deels kapot waren, en er ontbrak een kapstok aan de deur.

Toen we binnenkwamen stonden er 4 flesjes plat water klaar voor ons, samen met telkens 4 dekens, lakens en hoofdkussens. Kort na het vertrek werden we verwelkomd door de verantwoordelijke van het couchetterijtuig, samen met wat uitleg van hoe het werkt en de vraag welke warme drank we graag zouden krijgen in de ochtend bij het ontbijt dat inbegrepen is. Om 20h38 vertrekt de trein, de stilte uren (uren waarin niets omgeroepen werd) waren van 21h00 tot 09h00, maar bij aankomst in Aken (08h36) werd er toch omgeroepen. Toen zijn we pas echt wakker geworden. Het bed is breed genoeg voor een normaal persoon, met mijn 1m89 was het qua lengte nét gepast haha. Wel redelijk hard, dus als je een slechte rug hebt kan je beter voor het echte slaaprijtuig gaan denk ik. Maar al bij al was het nog wel ok voor 1 nacht. Ik ben een lastige slaper (ik val traag in slaap, word snel wakker) en ik heb met oorstoppen en een oogmasker eigenlijk best heel goed geslapen. Vanaf bedtijd rond 01h00 tot de aankondiging in Aken wel een aantal keer wakker geweest (vooral om veilig om te draaien, anders zou je wel eens tegen het bed van je bovenbuur kunnen botsen), maar snel terug in slaap gevallen. Mijn lichaam moest wel wat aanpassen aan de constante beweging van de trein, mijn oriëntatie was een beetje de kluts kwijt omdat ik neer lag. Veel hangt wel af van de bestuurder, de eerste die van Wien HBF naar Passau (1ste station over de grens met DE) reed, vond ik heel slecht stoppen, telkens met een harde schok. De bestuurders daarna waren veel zachter...

Rond 09h00 kregen we dan ons ontbijt, 2 broodjes met een potje aardbeienconfituur en een blokje boter, samen met het warme drankje dat we gevraagd hadden de avond voordien. Uiteindelijk zijn we dan zo'n 5 minuten te vroeg aangekomen in Brussel-Noord, waardoor de reis van 14h07 "slechts" 14h02 duurde :wink:

Ik hoop dat de nachttrein aanslaat, want dit vonden wij beide echt wel een heel leuke ervaring die we in de toekomst zeker nog wel eens willen overdoen tussen andere bestemmingen (de Trans-Siberië Express bv. staat op mijn verlanglijstje).

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 30 jan 2020, 20:05
door wegspotter
Wel goedkoper dan Railpass tot Hergenrath en daarna gewoon ticket tot Aachen.
ricohallo schreef: 27 jan 2020, 16:07
260689 schreef: 26 jan 2020, 18:02
Eric0641 schreef: 26 jan 2020, 17:38 is het ook mogelijk om met een supplement met de NJ van zullen we zeggen Luik naar Brussel te reizen
Neen! Dat lukt niet!
Aachen Hbf - Brussel heb ik wel uit het systeem kunnen toveren voor 9,90, voor de liefhebber. :wink:

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 09 feb 2020, 18:38
door trainlovertje
Door storm 'Sabine', zo noemen de Duitsers het beestje, rijden de meeste Nightjets vannacht niet. De Nightjets naar Brussel en Hamburg worden in Innsbruck en Wenen in het station gezet, waar de reizigers de trein kunnen gebruiken als hotel; de trein blijft daar dus de hele nacht staan.
De Nightjet zal morgenavond dus misschien ook niet vertrekken richting Oostenrijk, tenzij de lege trein uit Keulen, die vannacht dienst had moeten doen tussen Düsseldorf en Oostenrijk, morgen overgebracht wordt naar Brussel.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 11 feb 2020, 17:31
door dentheo
Hoe hebben ze het probleem van "Sabine" uiteindelijk opgelost ? Trein van Maandag ook maar gecancelled ?

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 11 feb 2020, 17:35
door 260689
dentheo schreef: 11 feb 2020, 17:31 Hoe hebben ze het probleem van "Sabine" uiteindelijk opgelost ? Trein van Maandag ook maar gecancelled ?
De heenreis was gecanceld. Ze hebben de set van Düsseldorf leeg overgebracht naar Brussel. Zodoende dat de terugrit wel kon aanvatten.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 11 feb 2020, 18:04
door trainlovertje
260689 schreef: 11 feb 2020, 17:35
dentheo schreef: 11 feb 2020, 17:31 Hoe hebben ze het probleem van "Sabine" uiteindelijk opgelost ? Trein van Maandag ook maar gecancelled ?
De heenreis was gecanceld. Ze hebben de set van Düsseldorf leeg overgebracht naar Brussel. Zodoende dat de terugrit wel kon aanvatten.
Maar op de NMBS app stond hij alleszins wel aangekondigd als afgeschaft. En de DB planner kon ook geen realtime info voorleggen voor de trein uit Brussel (wel die van Hamburg).

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 11 feb 2020, 18:52
door 260689
trainlovertje schreef: 11 feb 2020, 18:04
260689 schreef: 11 feb 2020, 17:35
dentheo schreef: 11 feb 2020, 17:31 Hoe hebben ze het probleem van "Sabine" uiteindelijk opgelost ? Trein van Maandag ook maar gecancelled ?
De heenreis was gecanceld. Ze hebben de set van Düsseldorf leeg overgebracht naar Brussel. Zodoende dat de terugrit wel kon aanvatten.
Maar op de NMBS app stond hij alleszins wel aangekondigd als afgeschaft. En de DB planner kon ook geen realtime info voorleggen voor de trein uit Brussel (wel die van Hamburg).
Heb intern is rondgehoord en blijkt dat die zowel heen als terug werd afgeschaft.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 12 feb 2020, 19:11
door HLE18
Dat allemaal omdat er een beetje wind is?

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 12 feb 2020, 19:32
door AlexNL
"een beetje wind"
Het treinverkeer in Duitsland is grotendeels stilgelegd op de dag van de storm. Het langeafstandsverkeer in z'n geheel en ook het regionale vervoer in een redelijk aantal streken. Na de storm is DB Netze twee dagen bezig geweest met het herstellen van de schade.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 12 feb 2020, 19:35
door b-loc
HLE18 schreef: 12 feb 2020, 19:11 Dat allemaal omdat er een beetje wind is?
Ook omdat er een beetje takjes en minitrampolines op de sporen belandt waren en kleine plastieken zakjes in de bovenleiding.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 12 feb 2020, 19:51
door overweg13
Ik maak me soms ook wel eens bedenkingen. Ik ben nu 66 en volg de NMBS al sinds ik een puber was, maar vroeger leek het allemaal toch niet zo een vaart te lopen als vandaag. Natuurlijk heb ik dus nog de tijd van mechanische seinen en rolbarelen meegemaakt en waren niet-geëlektrificeerde lijnen de regel, maar men gaf niet op voorhand op. De redenering is blijkbaar dat je beter treinen kunt afschaffen dan dat je ze laat vastrijden door omgevallen bomen e.d., want in het eerste geval hoor je er weinig over, in het tweede geval vul je gegarandeerd een rubriek in het HLN, filmpjes inbegrepen. Voor alle duidelijkheid: ik pleit er niet voor dat men de veiligheid op het spel zet, maar ik kan me toch ook voorstellen dat er tegenwoordig veel meer waarschuwende factoren op en rond het spoor aanwezig zijn, dan pakweg 50 jaar geleden. De schrik om in de gazet te komen is wel erg groot geworden...