Pagina 5 van 113

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 06 feb 2019, 21:09
door FLV-FGSP
"Er is zeker een markt voor nachttreinen" - maar van de NMBS moeten we niets verwachten:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20190206_04157208 (voor abonnees)

Helaas in dat krantenartikel geen melding van de uitbreidingsplannen van de ÖBB.
Die zijn er wel, zie bijv. https://twitter.com/VBB_BerlinBB/status ... 1991993344

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 06 feb 2019, 21:39
door Steve
FLV-FGSP schreef: 06 feb 2019, 21:09 Helaas in dat krantenartikel geen melding van de uitbreidingsplannen van de ÖBB.
Jawel, al is het vrij summier en wordt er vooral over de Nederlandse tak gesproken:
‘Het kan nog’

Toch merkt de professor een hernieuwde interesse in de nachtelijke treinen. Of toch alvast in Nederland. In 2016 reed de laatste slaaptrein vanuit Amsterdam richting het zuiden van Duitsland en Zwitserland. De NS hoopt nu dat vanaf eind 2020 of eind 2021 in samenwerking met het Oostenrijkse spoorbedrijf ÖBB weer slaaptreinen van en naar Nederland rijden.

‘Er is opnieuw belangstelling voor’, zegt Peeters. ‘Het zou alleszins heel nuttig zijn als er nog eens over wordt nagedacht om zo het bereik van de trein te vergroten. Dat zou het best Europees gebeuren. Het is jammer dat ze er niet meer zijn. Maar het kan altijd nog, nu is het een goed moment.’

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 06 feb 2019, 23:55
door FLV-FGSP
Je hebt gelijk, ÖBB wordt wel degelijk genoemd - maar helaas niet de bestelling van nieuw nachttreinmaterieel die ze vorig jaar hebben gedaan.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 07 feb 2019, 11:36
door wbrm
Ik vermoed dat met de bestelling van de nieuwe generatie Nightjet materieel er ruimte komt voor uitbreiding. Als alle rijtuigen die nu van en naar Italië rijden beschikbaar komen is er veel mogelijk (naast vervanging van oud materieel). Vanwege verscherpte veiligheidseisen rond brandveiligheid komt Italië immers eerst aan bod.
Er is een verbinding die volgens mij "weinig" extra kilometers vereist gebaseerd op het huidige netwerk:
De Nightjet Zürich - Berlin/Hamburg. Deze wordt in Hildesheim gesplitst. Er lijkt mij ruimte om aan beide takken een deel uit Amsterdam te hangen. De afstanden zijn wel aan de korte kant, zeker voor Hamburg, en er zijn waarschijnlijk concurrerende DB IC-bus en Flixbussen, maar zeker voor Berlijn lijkt mij dit een interessante aanvulling op de IC. Maar qua personeel, onderhoud, tractie,... is dit waarschijnlijk een hele uitdaging. In Zürich worden de rijtuigen van deze NJ gebruikt voor diensten naar Oostenrijk (Wenen en Graz), waarschijnlijk voor onderhoud. Sowieso zullen de rijtuigen uit Italië eerst moeten vrijkomen.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 07 feb 2019, 11:51
door kika
wbrm schreef: 07 feb 2019, 11:36 De Nightjet Zürich - Berlin/Hamburg. Deze wordt in Hildesheim gesplitst. Er lijkt mij ruimte om aan beide takken een deel uit Amsterdam te hangen. De afstanden zijn wel aan de korte kant…
Het hele plaatje moet kloppen, 's avonds tussen 19 en 22u instappen, uitstappen tussen 6 en 8. Amsterdam Zürich en Amsterdam Berlijn lijken me dan haalbaardere kandidaten. Maar zoals ÖBB zegt: belastingen, routes, etc., er moet nog wel wat water door Rijn en Donau vloeien.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 07 feb 2019, 13:35
door wbrm
Op basis van het huidige netwerk zal Amsterdam - Zürich moeilijk gaan aangezien op het traject Hildesheim - Zürich de trein op (zowat) volle lengte is. Als men Amsterdam - Berlijn aanbiedt kan Amsterdam - Hamburg relatief goedkoop toegevoegd worden, er worden geen extra kilometers gemaakt en de treinen zijn absoluut niet op volle lengte.
Tussen Amsterdam en Hildesheim kan natuurlijk een creatieve route worden gekozen om een voldoende grote markt te bedienen, beschikbare paden te vinden en om wenselijke vertrek- en aankomsturen te verkrijgen.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 10 feb 2019, 09:58
door i11
Ik heb vorig jaar in een Oostenrijkse krant gelezen dat ÖBB als eerste Parijs weer aan het nachttrein-netwerk wil toevoegen. Daarbij werd gedacht aan sowieso Parijs-Wenen en eventueel Parijs-(Hamburg/Berlijn).

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 10 feb 2019, 16:10
door Shrek
FLV-FGSP schreef:"Er is zeker een markt voor nachttreinen" - maar van de NMBS moeten we niets verwachten:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20190206_04157208 (voor abonnees)

Helaas in dat krantenartikel geen melding van de uitbreidingsplannen van de ÖBB.
Die zijn er wel, zie bijv. https://twitter.com/VBB_BerlinBB/status ... 1991993344
De vraag is natuurlijk of het voor België echt nodig is. Je geraakt heel vlot in Keulen van waaruit je talloze verbindingen hebt. Ik zou liever vanuit Keulen nog meer bestemmingen zien in oostelijke of zuidelijke richting dan dat ze zich moeten focussen op het stukje tot Brussel.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 10 feb 2019, 16:54
door i11
Shrek schreef: 10 feb 2019, 16:10 De vraag is natuurlijk of het voor België echt nodig is. Je geraakt heel vlot in Keulen van waaruit je talloze verbindingen hebt. Ik zou liever vanuit Keulen nog meer bestemmingen zien in oostelijke of zuidelijke richting dan dat ze zich moeten focussen op het stukje tot Brussel.
Klopt helemaal. Daarbij vraag ik mij af of ÖBB echt zin heeft om treinen naar België te laten rijden gelet op de relatieve grote kans dat treinen door stakingen afgeschaft moeten worden of beperkt moeten worden. Datzelfde geldt natuurlijk in nog sterkere mate voor Frankrijk maar ja, Parijs biedt nu eenmaal een groter reizigerspotentieel dan Brussel.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 10 feb 2019, 23:10
door Shrek
i11 schreef: 10 feb 2019, 16:54 Klopt helemaal. Daarbij vraag ik mij af of ÖBB echt zin heeft om treinen naar België te laten rijden gelet op de relatieve grote kans dat treinen door stakingen afgeschaft moeten worden of beperkt moeten worden. Datzelfde geldt natuurlijk in nog sterkere mate voor Frankrijk maar ja, Parijs biedt nu eenmaal een groter reizigerspotentieel dan Brussel.
Stakingen waarbij een buitenlandse operator niet kan rijden zijn in België gelukkig heel erg zeldzaam.
Wat wel meespeelt is natuurlijk het feit dat een extra investeringen vraagt in opleidingen, rollend materieel en onderhoudsposten. Bovendien zou de trein onderweg nog ingehaald worden door HST's die je sneller vanuit Brussel in Keulen brengen waardoor hij sowieso voor een deel van de reizigers minder interessant is.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 11 feb 2019, 03:36
door groentje
Nogmaals overstappen (veel reizigers zouden eerst al naar Brussel zijn moeten rijden) maakt het wel een beetje minder betrouwbaar. Ik heb al moeten vertrouwen op een 6'-aansluiting in Keulen omdat de voorziene ICE was uitgevallen en ik de Thalys moest nemen. Da's geen aangenaam begin van je reis. Ik wil ook de focus op meer treinen vanuit Keulen, maar het is geen onnodige luxe om België terug op het nachttreinnet aan te binden.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 11 feb 2019, 09:19
door Shrek
groentje schreef:Nogmaals overstappen (veel reizigers zouden eerst al naar Brussel zijn moeten rijden) maakt het wel een beetje minder betrouwbaar. Ik heb al moeten vertrouwen op een 6'-aansluiting in Keulen omdat de voorziene ICE was uitgevallen en ik de Thalys moest nemen. Da's geen aangenaam begin van je reis. Ik wil ook de focus op meer treinen vanuit Keulen, maar het is geen onnodige luxe om België terug op het nachttreinnet aan te binden.
Welke nachttrein zou je dan doortrekken? In Keulen is er totaal geen mogelijkheid om te zitten rangeren, dus je kan er maar één kiezen. Voor alle andere treinen moet je dan alsnog overstappen.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 11 feb 2019, 15:44
door groentje
Heel veel nachttreinen zijn er niet (meer) in Keulen, je hebt de Innsbruck en de Wenen, that's it. En dan verkies ik de Wenen. Op termijn hoop ik op de terugkeer van de Parijs-Berlijn over Brussel, maar die rijdt op geheel andere tijden.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 11 feb 2019, 18:56
door traxie
Voor de rit naar keulen zou je perfect bv een trein lille-aachen/keulen kunnen aanbieden. Bv om de twee uur, het andere uur oostende-aachen/keulen.

Qua nachttrein zou ik meer heil zien in een verbinding die het gat van de vauban/iris vult, maar dan niet tot Basel maar eerder bv tot. Milaan via brig of chiasso. Al besef ik dat Milaan nogal utopisch is, Zurich zou al mooi zijn.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 11 feb 2019, 18:59
door rvdborgt
Shrek schreef: 11 feb 2019, 09:19
groentje schreef:Nogmaals overstappen (veel reizigers zouden eerst al naar Brussel zijn moeten rijden) maakt het wel een beetje minder betrouwbaar. Ik heb al moeten vertrouwen op een 6'-aansluiting in Keulen omdat de voorziene ICE was uitgevallen en ik de Thalys moest nemen. Da's geen aangenaam begin van je reis. Ik wil ook de focus op meer treinen vanuit Keulen, maar het is geen onnodige luxe om België terug op het nachttreinnet aan te binden.
Welke nachttrein zou je dan doortrekken? In Keulen is er totaal geen mogelijkheid om te zitten rangeren, dus je kan er maar één kiezen.
Je vraagt je onwillekeurig af hoe dat rangeren in Keulen jarenlang heeft kunnen functioneren.

Groetjes,
Rian