Pagina 48 van 113

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 11 jun 2021, 01:15
door kika
260689 schreef: 02 jun 2021, 09:53 Dat zal mogelijk moeten zijn, maar dan enkel in de zitrijtuigen. Zo kan je Aachen - HBF naar Brussel nemen met de NJ maar enkel in de zitplaatsen.
Het is me niet altijd duidelijk wanneer wel of niet je kaartjes voor *binnen* Duitsland kan reserveren, zelfs al neem je een zit- ipv een ligplaats. Het is soms een gepriegel met verdere stations in te geven en vroeger uit te stappen voor de kaartjes die je net wilt - of ze zijn helemaal niet verkrijgbaar. Hopelijk is daar al een en ander beter geworden.
260689 schreef: 02 jun 2021, 09:53 Verbetering: Al was ik iets te vlug. De NJ rijd niet meer naar Köln. Maar rijd van Aachen - HBF direct door naar Bönn.
Bonn, voor de verandering eens een stadsnaam die in zowat alle talen gelijk blijft, geen Léck (Luxemburgs voor Luik) of een Flobecq/Vloesberg. :D

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 17 jun 2021, 11:24
door trainlovertje
Ik heb vanmorgen ergens gelezen - ik weet helaas niet meer waar - dat Moonlight express zal samenwerken met RegioJet en European Sleeper. De nachttrein van Brussel naar Berlijn via Luik komt er dus niet, enkel de Oostende - Nederland - Berlijn - Praag/Warschau zal nog verschijnen. Goede beslissing lijkt mij, gezien ook de ÖBB nog steeds plannen heeft voor een Nightjet van Brussel naar Berlijn via het Luikse.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 17 jun 2021, 11:36
door Steve

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 17 jun 2021, 11:38
door trainlovertje
Steve schreef: 17 jun 2021, 11:36 Hier misschien: https://www.bruzz.be/mobiliteit/twee-ni ... 2021-06-16
Juist ja 8)

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 28 jun 2021, 13:26
door TimJ36
De Zweedse regering zou een nachttrein van Mälmo naar Brussel willen doen rijden in acht uur.

https://www.spoorpro.nl/materieel/2020/ ... l-hamburg/

Een zeer aantrekkelijke reistijd, maar ik heb het even vergeleken met de oude CityNightLine van Amsterdam naar Kopenhagen, en de reistijd tussen Keulen en Kopenhagen bedroeg op zijn minst 11u30.

Hoe kunnen ze die trein zo snel laten rijden, of reed die CityNightLine zo traag dan?

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 28 jun 2021, 14:04
door DDietzen
In 8 uur van Malmö naar Brussel zou zeer spectaculair zijn. Als ik kijk naar de huidige dagtreinen (en alle tussenstops eruit sloop), kan Malmö-Kopenhagen in een klein halfuur, Kopenhagen-Hamburg in ruim 4 uur, Hamburg-Keulen in 3,5 uur, en Keulen-Brussel is (zonder lokwissel) ook alweer een goede 2 uur. Maakt samen 10 uur.

Bedoelen ze soms de rijtijd zodra de Fehmarnbelttunnel er ligt? Dan kan Kopenhagen-Hamburg een kleine 2 uur sneller, dat zou precies kloppen. Maar dan wel van start tot finish met gas op de plank.

Er staan wel meer onjuistheden in het artikel van Spoorpro, want voor Hamburg-Stockholm heb je bijvoorbeeld niet 4 maar slechts 1 overstap nodig. (Goed, tijdelijk 2 omdat de X2000 tijdens de pandemie niet Kopenhagen bedient.)

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 28 jun 2021, 14:11
door trainlovertje
DDietzen schreef: 28 jun 2021, 14:04 In 8 uur van Malmö naar Brussel zou zeer spectaculair zijn. Als ik kijk naar de huidige dagtreinen (en alle tussenstops eruit sloop), kan Malmö-Kopenhagen in een klein halfuur, Kopenhagen-Hamburg in ruim 4 uur, Hamburg-Keulen in 3,5 uur, en Keulen-Brussel is (zonder lokwissel) ook alweer een goede 2 uur. Maakt samen 10 uur.

Bedoelen ze soms de rijtijd zodra de Fehmarnbelttunnel er ligt? Dan kan Kopenhagen-Hamburg een kleine 2 uur sneller, dat zou precies kloppen. Maar dan wel van start tot finish met gas op de plank.
Inderdaad, je hebt op z'n minst de Fehmarnbelttunnel nodig om die reistijd misschien te kunnen behalen, maar zelfs dan betwijfel ik dat die reistijd aangehouden kan worden. Volgens mij zijn die 8 uren de wens van de Zweedse overheid, maar is dat in de realiteit niet haalbaar.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 28 jun 2021, 14:15
door Steven
8u lijkt mij ook erg onhandig. Beter een uur of 10 voor een nachttrein. Dan kan je aankomst en vertrek op degelijke uren laten plaatsvinden.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 28 jun 2021, 16:09
door FLV-FGSP
Die 8 uur klopt niet, dat is een vertaal-/interpretatiefout van een journalist.

Het is nog lang niet zeker dat die trein er volgend jaar augustus komt, twee voor de hand liggende exploitanten, Snälltåget en ÖBB hebben al laten weten dat zij geen kandidaat zijn.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 28 jun 2021, 19:12
door kika
Eerste beste Zweedse artikel levert me ' n interview op met de Zweedse minister van verkeer. Ik ken hem niet, misschien doettie het beter mbt treinen dan de Belgische: https://www.expressen.se/kvallsposten/d ... -i-europa/

Vertrek in Malmö om 19:40, in Keulen om 6 in de ochtend. Er is een nieuw - snel - stuk spoor van Kopenhagen naar Ringsted, naar Odensee is 200km/h gepland tegen 2022. Wat waren de oude ICE tijden naar Kopenhagen? Het klinkt inderdaad als erg ambitieus, maar de politieker zat meer in de realiteit dan de journalist :lol:

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 03 jul 2021, 09:50
door joverwimp
Steve schreef: 17 jun 2021, 11:36 Hier misschien: https://www.bruzz.be/mobiliteit/twee-ni ... 2021-06-16
Hier een interessante stand van zaken: https://www.bruzz.be/mobiliteit/zonder- ... 2021-06-26
Samengevat: veel enthousiasme, maar geen geld, geen beschikbaar materieel, hoge rijpadvergoeding (ook 's nachts), problemen met subsidiëring => enkel de nightjet naar Wenen blijft over.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 03 jul 2021, 19:30
door trainlovertje
joverwimp schreef: 03 jul 2021, 09:50
Steve schreef: 17 jun 2021, 11:36 Hier misschien: https://www.bruzz.be/mobiliteit/twee-ni ... 2021-06-16
Hier een interessante stand van zaken: https://www.bruzz.be/mobiliteit/zonder- ... 2021-06-26
Samengevat: veel enthousiasme, maar geen geld, geen beschikbaar materieel, hoge rijpadvergoeding (ook 's nachts), problemen met subsidiëring => enkel de nightjet naar Wenen blijft over.
Dat "geen geld/problemen met subsidiëring" blijkt vooralsnog niet waar. Misschien geen geld van de overheid, maar alleszins wel in de private sector. De European sleeper-aandelen twv een half miljoen euro werden in een kwartier tijd allemaal verkocht, zie ook https://www.europeansleeper.eu/. Er is duidelijk een geweldig snel groeiende interesse en markt voor nachttreinen momenteel.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 04 jul 2021, 00:42
door TimJ36
joverwimp schreef: 03 jul 2021, 09:50 Hier een interessante stand van zaken: https://www.bruzz.be/mobiliteit/zonder- ... 2021-06-26
Samengevat: veel enthousiasme, maar geen geld, geen beschikbaar materieel, hoge rijpadvergoeding (ook 's nachts), problemen met subsidiëring => enkel de nightjet naar Wenen blijft over.
Het grootste probleem is het tekort aan slaaprijtuigen. Van de ligrijtuigen zijn er meer in omloop, en zitrijtuigen heb je maar voor uit te kiezen. Bij de NMBS heb je dan ook nog van die I6-rijtuigen met zetels die je kunt uitschuiven tot een soort van bed, die kun je ook gebruiken voor een nachttrein.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 05 jul 2021, 06:31
door K V B
Ik heb twee ideetjes die de nachttreinen een beetje vooruit zouden kunnen helpen...

1) De EU zou een rijtuigen pool moeten opzetten. Gewoon een fonds creëeren, en dan een aantal slaap en ligrijtuigen bij de industrie bestellen.
2) Zoek naar manieren om "indirect" te subsidiëren. Twee mogelijkheden:
a) Pas de huurprijs die je aanrekent aan in functie van de verwachte rendabiliteit.
b) Hang aan elke nachttrein een paar zitrijtuigen, ook open voor binnenlandse reizigers, en vergoed de operator hiervoor.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 05 jul 2021, 10:38
door kika
Ik heb nog een tip: maak het makkelijk om te vinden waar en wanneer er een nachttrein rijdt. Ook de door sommigen bejubelde ÖBB is een drama als je het mij vraagt: direct de 'ticket boeken' is alleen bruikbaar als je op korte afstand een specifiek uur hebt. Niet als je wilt kijken naar 'hoe lang,' 'langs waar' etc. Daar heb je dan weer de reisplanner voor, waar je niet direct tickets kan kopen. Of geen doorgaande van begin tot einde.