Pagina 6 van 113

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 11 feb 2019, 19:10
door Shrek
rvdborgt schreef: 11 feb 2019, 18:59 Je vraagt je onwillekeurig af hoe dat rangeren in Keulen jarenlang heeft kunnen functioneren.
Andere uren, andere routes,...
Tegenwoordig gaat het er veel efficiënter aan toe, al wil dat ook zeggen dat er minder flexibiliteit is.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 11 feb 2019, 19:53
door Terminus
Ik ben ook fan van nachttreinen, maar als het zelfs al niet meer lukt om tijdens het winterhoogseizoen een skitrein (rendabel) in te leggen, lijkt een revival me een onmogelijke opdracht.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 11 feb 2019, 20:21
door rvdborgt
Terminus schreef: 11 feb 2019, 19:53 Ik ben ook fan van nachttreinen, maar als het zelfs al niet meer lukt om tijdens het winterhoogseizoen een skitrein (rendabel) in te leggen, lijkt een revival me een onmogelijke opdracht.
Dat de NMBS dat niet kan, wil niet zeggen dat niemand dat kan.

Groetjes,
Rian

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 11 feb 2019, 21:04
door Shrek
rvdborgt schreef: 11 feb 2019, 20:21
Terminus schreef: 11 feb 2019, 19:53 Ik ben ook fan van nachttreinen, maar als het zelfs al niet meer lukt om tijdens het winterhoogseizoen een skitrein (rendabel) in te leggen, lijkt een revival me een onmogelijke opdracht.
Dat de NMBS dat niet kan, wil niet zeggen dat niemand dat kan.
Misschien wel misschien niet, maar feit is wel dat er voor reguliere treinen nog minder publiek is dan voor seizoenstreinen op de piekmomenten.

Maar het lijkt mij ook helemaal niet nodig om die uit Brussel te laten vertrekken. Een laat vertrek uit Keulen is prima te doen, al zouden ze er nog wat meer reclame voor mogen maken en eventueel kortingen op aansluitende tickets geven.
Wat ik wel mis is de vroegere nachttrein Keulen-Berlijn-Praag. Dat was voor mij de ideale manier om richting oost-Europa te reizen !
Ook iets vanuit Keulen naar Warschau zou wel wat volk trekken lijkt mij. Laat deze treinen uit Dusseldörf vertrekken en je krijgt meteen ook voor half Nederland een interessante verbinding.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 12 feb 2019, 00:36
door Steven
Nachttreinen zijn best rendabel hoor. De meeste zien ze liever niet omdat ze een deel hst publiek wegkapen. Het excuus van dure rijpaden geeft men al jaren maar de ÖBB maakt winst met haar treinen en gaat het aanbod vergroten. Dat is dus enkel hoopgevend. Het feit dat zelfs de nachttrein naar Berlijn vanuit Brussel goed gevuld zat vergeten velen hier precies. Het verdwijnen van die trein is meer te danken aan het onderling pesten van de maatschappijen dan aan de eigenlijke prijs. De enige winnaar was uiteindelijk het vliegtuig.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 12 feb 2019, 07:50
door Terminus
rvdborgt schreef: 11 feb 2019, 20:21
Terminus schreef: 11 feb 2019, 19:53 Ik ben ook fan van nachttreinen, maar als het zelfs al niet meer lukt om tijdens het winterhoogseizoen een skitrein (rendabel) in te leggen, lijkt een revival me een onmogelijke opdracht.
Dat de NMBS dat niet kan, wil niet zeggen dat niemand dat kan.

Groetjes,
Rian
The Train Company: intussen failliet
EETC: geen interesse om via België te rijden? Intussen failliet
Railpromo: 1 jaar Austria Express/Treski, daarna blijkbaar geen interesse/mogelijkheid meer om een skitrein te rijden
Ook het huidige Nederlandse concept met Railexperts en Treinreiswinkel lijkt geen ambitie te hebben om via België te passeren

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 12 feb 2019, 09:10
door Shrek
Steven schreef:Nachttreinen zijn best rendabel hoor. De meeste zien ze liever niet omdat ze een deel hst publiek wegkapen. Het excuus van dure rijpaden geeft men al jaren maar de ÖBB maakt winst met haar treinen en gaat het aanbod vergroten. Dat is dus enkel hoopgevend. Het feit dat zelfs de nachttrein naar Berlijn vanuit Brussel goed gevuld zat vergeten velen hier precies. Het verdwijnen van die trein is meer te danken aan het onderling pesten van de maatschappijen dan aan de eigenlijke prijs. De enige winnaar was uiteindelijk het vliegtuig.
Hier is Infrabel natuurlijk wel deels mee schuldig aan. Nachttreinen die 's avonds in België vertrekken om rond middernacht in Parijs of Keulen te zijn zijn makkelijk in te plannen. Maar een trein die echt 's nachts over het Infrabel-net rijdt komt zwaar in conflict met een hele hoop onderhoudswerken. Het kost stukken van mensen om deze werven anders in te plannen zodat een nachttrein elke nacht op tijd zou kunnen rijden. Wie is bereid deze grote kosten op zich te nemen?

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 12 feb 2019, 09:18
door Steve
Zijn de nachtelijke werkzaamheden van die aard dat er geen omleidingen mogelijk zijn? Naar Parijs kun je zowel via Moeskroen, Quévy als Erquelinnes, naar Keulen kun je op het Belgische stuk ook een omleiding volgen via Namen, Hasselt, Maastricht-Heerlen en/of zelfs L2 & L3 naargelang de plaats van de onderbreking (25kV en ETCS zijn niet bepaald uitzonderlijk meer voor hedendaagse locomotieven). Ik kan me moeilijk voorstellen dat er op al die trajecten tegelijkertijd gewerkt wordt. De bijbehorende reistijdverlengingen zijn ook vrij beperkt in verhouding tot de totale rittijd van een nachttrein.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 12 feb 2019, 13:11
door Steven
Een nachttrein aan 200 over lijn 2 en als backup heb je al lijn 36, idem met lijn 3 en lijn 37. Opties zijn er voldoende maar je moet ze willen zien. Voldoende moderne nachtrijtuigen die aan 200 kunnen rijden zijn er ook op de markt.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 12 feb 2019, 14:21
door Steve
En zelfs als 200 km/h geen optie is, kun je nog steeds met een lagere snelheid over de HSL. 's Nachts zul je niemand in de weg zitten.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 12 feb 2019, 14:38
door Shrek
Steven schreef:Een nachttrein aan 200 over lijn 2 en als backup heb je al lijn 36, idem met lijn 3 en lijn 37. Opties zijn er voldoende maar je moet ze willen zien. Voldoende moderne nachtrijtuigen die aan 200 kunnen rijden zijn er ook op de markt.
Allemaal goed en wel, maar soms willen wij gewoon eens de bovenleidingen in heel Luik uitzetten of de EBP van Leuven er helemaal uitgooien. Dan kan je geen kant meer uit. Het gebeurt inderdaad niet elke nacht, maar als er een regelmatige nachttrein moet rijden kunnen die werken niet meer gebeuren, of moeten ze op minder efficiënte momente gebeuren.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 12 feb 2019, 16:45
door rvdborgt
Shrek schreef: 12 feb 2019, 14:38
Steven schreef:Een nachttrein aan 200 over lijn 2 en als backup heb je al lijn 36, idem met lijn 3 en lijn 37. Opties zijn er voldoende maar je moet ze willen zien. Voldoende moderne nachtrijtuigen die aan 200 kunnen rijden zijn er ook op de markt.
Allemaal goed en wel, maar soms willen wij gewoon eens de bovenleidingen in heel Luik uitzetten of de EBP van Leuven er helemaal uitgooien. Dan kan je geen kant meer uit. Het gebeurt inderdaad niet elke nacht, maar als er een regelmatige nachttrein moet rijden kunnen die werken niet meer gebeuren, of moeten ze op minder efficiënte momente gebeuren.
Dat is problemen zoeken in plaats van oplossingen, de klassieke basishouding bij de spoorwegen. Er hebben decennia lang nachttreinen gereden en ik zie geen reden waarom dat nu ook niet zou kunnen. Volgens mij zijn er voor die zeldzame keer dat er precies in Leuven of in Luik iets moet gebeuren best omleidingen mogelijk.

Groetjes,
Rian

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 12 feb 2019, 17:46
door Shrek
rvdborgt schreef:
Shrek schreef: 12 feb 2019, 14:38
Steven schreef:Een nachttrein aan 200 over lijn 2 en als backup heb je al lijn 36, idem met lijn 3 en lijn 37. Opties zijn er voldoende maar je moet ze willen zien. Voldoende moderne nachtrijtuigen die aan 200 kunnen rijden zijn er ook op de markt.
Allemaal goed en wel, maar soms willen wij gewoon eens de bovenleidingen in heel Luik uitzetten of de EBP van Leuven er helemaal uitgooien. Dan kan je geen kant meer uit. Het gebeurt inderdaad niet elke nacht, maar als er een regelmatige nachttrein moet rijden kunnen die werken niet meer gebeuren, of moeten ze op minder efficiënte momente gebeuren.
Dat is problemen zoeken in plaats van oplossingen, de klassieke basishouding bij de spoorwegen. Er hebben decennia lang nachttreinen gereden en ik zie geen reden waarom dat nu ook niet zou kunnen. Volgens mij zijn er voor die zeldzame keer dat er precies in Leuven of in Luik iets moet gebeuren best omleidingen mogelijk.

Groetjes,
Rian
Er zijn zeker oplossingen voor, maar die kosten geld en dat is er niet op overschot.
Er zijn heel wat werken op het spoornet die met minder hinder voor de reizigers zouden kunnen uitgevoerd worden, maar om financiële redenen gebeurt dat niet.
Zeker voor één of twee treinen per nacht gaan die uitgaven niet gedaan worden tenzij er stevige financiële compensaties voor Infrabel zijn.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 12 feb 2019, 17:54
door Portbou
Shrek schreef: 12 feb 2019, 14:38 Allemaal goed en wel, maar soms willen wij gewoon eens de bovenleidingen in heel Luik uitzetten of de EBP van Leuven er helemaal uitgooien. Dan kan je geen kant meer uit. Het gebeurt inderdaad niet elke nacht, maar als er een regelmatige nachttrein moet rijden kunnen die werken niet meer gebeuren, of moeten ze op minder efficiënte momente gebeuren.
Als het aan Infrabel ligt... gaan we nog lang het vliegtuig (met al de vervuiling die dat meebrengt) moeten gebruiken op trajecten waarvoor een nachttrein perfect zou zijn. Al goed dat tegenhangers als OeBB-Infrastruktur en DB-Netz zich een beetje flexibeler opstellen anders had de Nightjet gewoon geen kans gekregen...

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 12 feb 2019, 18:05
door Portbou
Terminus schreef: 12 feb 2019, 07:50 Railpromo: 1 jaar Austria Express/Treski, daarna blijkbaar geen interesse/mogelijkheid meer om een skitrein te rijden
Is dit niet die trein die op de terugreis vanuit Oostenrijk eerst naar Nederland ging en pas dan via Essen België bereikte ?
En die dan toevallig(?) meerdere weken achter elkaar werd gestopt aan de grens voor uitgebreide veiligheidscontroles ?
(nota bene : de trein bestond uit onze eigenste I6-rijtuigen...)
viewtopic.php?f=44&t=12511&start=15
Waardoor de mensen zondagavond thuiskwamen ipv. zondagmorgen ?

Terminus schreef: 12 feb 2019, 07:50 Ook het huidige Nederlandse concept met Railexperts en Treinreiswinkel lijkt geen ambitie te hebben om via België te passeren
Zou dat niet aan de door Infrabel gestelde voorwaarden liggen ?