Bediening Luchthaven

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1793
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Bediening Luchthaven

Bericht door Portbou »

Nu de diabolo in alle richtingen gebruikt kan worden zouden de HST's zonder veel tijdverlies de Luchthaven kunnen bedienen.
(THY naar Nederland verlaat Brussel via lijn 36, THY naar Duitsland via lijn 25N enz...)

Schiphol, Frankfurt en Charles de Gaulle worden systematisch bediend. Waarom Brussel niet ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Bediening Luchthaven

Bericht door Steven »

men deed in het verleden al een poging met Thalys en dit zonder succes zo blijkt, de luchthavens die je opnoemt zijn ook een stuk groter dan Zaventem misschien dat net daar een probleem ligt?
groentje
Berichten: 7270
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Bediening Luchthaven

Bericht door groentje »

Een beetje de kip of het ei, wel, de goede bereikbaarheid zal ook wel een boost hebben gegeven aan de reizigersaantallen.
Het tijdsverlies is anders nog altijd aanzienlijk, hoor, naar Nederland geloof ik tot bijna een kwartier, richting Duitsland zou het een beetje minder kunnen zijn...
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1793
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Bediening Luchthaven

Bericht door Portbou »

Bijkomend argument voor bediening van de Luchthaven :
Veel van de tijd die met Thalys kan gewonnen worden op de verplaatsing tussen Brussel en Amsterdam of Brussel en Köln gaat dubbel en dik verloren voor alle klanten uit het noorden van Brussel die eerst het Zuidstation moeten bereiken (denk aan de uitgebreide bedrijvenzones rond de Luchthaven, in Diegem, in Zaventem,...)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Bediening Luchthaven

Bericht door Shrek »

Portbou schreef:Bijkomend argument voor bediening van de Luchthaven :
Veel van de tijd die met Thalys kan gewonnen worden op de verplaatsing tussen Brussel en Amsterdam of Brussel en Köln gaat dubbel en dik verloren voor alle klanten uit het noorden van Brussel die eerst het Zuidstation moeten bereiken (denk aan de uitgebreide bedrijvenzones rond de Luchthaven, in Diegem, in Zaventem,...)
Zaventem - Thalys Nederland heeft een overstap van 15 minuten in Antwerpen, dat is zeker niet slecht.
Richting Duitsland is het inderdaad niet super, maar dat zou men volgens mij beter oplossen met een rechtstreekse trein Luik-Luchthaven.
HST's extra stops geven jaagt volgens mij meer klanten weg dan het kan bijwinnen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Bediening Luchthaven

Bericht door Steve »

Charles de Gaulle is trouwens geen goed voorbeeld, want dat ligt juist ook op een "nevenlijn" (als in: niet op een route van/naar Parijs-centrum). De trein moet dus OF naar Paris-Nord, OF naar CDG en dan natuurlijk meestal verder richting zuiden.

Zoiets zou hier ook perfect kunnen door bijvoorbeeld een verbinding Antwerpen - luchthaven - Namen te creëren (via Schuman - Josaphat dus, of waarom niet een echte Benelux Amsterdam - Luxemburg), maar daar is de vraag wellicht niet groot genoeg voor.
groentje
Berichten: 7270
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Bediening Luchthaven

Bericht door groentje »

Ik denk ook dat een vlotte overstap in Antwerpen interessanter is. Vanuit Duitsland lijkt de vraag mij ook wel beperkt te zijn.
Plaats reactie