Gotthard Basis Tunnel

dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Gotthard Basis Tunnel

Bericht door dovaere »

rdv schreef: 06 nov 2023, 09:23 12 augustus 2024, dat is twee dienstregelingswijzigingen verder - je kan toch niet verwachten dat die treinen al in de systemen zitten :wink:
Ook bij de DB zou ik de uren met een korrel zout nemen - bij werken staan de definitieve uren soms maar een paar weken op voorhand in het systeem (en een paar kan je soms letterlijk nemen).
Jullie hebben niet goed gelezen. Ik schreef duidelijk dat die TER-treinen zelfs VOOR MORGEN niet aan te kopen zijn, zowel bij DB als bij NMBS.
Na wat zoeken blijkt enkel het laatste (grens)-TER-traject Metz-Luxemburg keihard te ontbreken bij de NMBS-planner om tickets te kopen: https://www.b-europe.com/NL/Kopen/Treintickets
Ook bij DB is het enkel dit traject waar geen tarief voor kan gegeven worden.

De NMBS-planner toont bij het inkorten van het zoektraject tot dat grenstraject dus niet de vele TER-treinen die daar rijden, maar alleen de TGV-treinen die ergens van in Frankrijk naar Luxemburg-stad rijden (al ben ik daar niets mee bij het zoeken naar treinen Basel-Luxemburg-Brussel).

Ook elders heb ik in het verleden al zo'n "sabotage" gezien bij het includeren van klassieke (grens)trajecten in reisplanners.
Laatst gewijzigd door dovaere op 06 nov 2023, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
edelweiss
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 apr 2018, 23:17

Re: Gotthard Basis Tunnel

Bericht door edelweiss »

Beste Dovaere,

“Ook elders heb ik in het verleden al zo'n "sabotage" gezien bij het includeren van klassieke (grens)trajecten in reisplanners.”

Óók mijn ervaring in het verleden! Het leek wel of men er van af wilde ten gunste van de TGV/ICE’s.
Overigens niet helemaal ontopic t.a.v. Gotthardversperring.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Gotthard Basis Tunnel

Bericht door rdv »

Ik vraag me af of het niet tonen van de TER-treinen bij SNCF Connect niet te maken heeft met het gratis tarief voor de TER-treinen in Luxemburg, en de SNCF dat niet geïmplementeerd krijgt in de Connect app/web, terwijl de TGV treinen aan markttarief zijn, en dus wel passen binnen de Connect logica?
Zou niet mogen natuurlijk.

Ik begrijp niet zo goed waarom je de TER nu al wil aankopen? De prijs is vast, dus of je nu koopt of een week voor vertrek, er zal geen (of nauwelijks) prijsverschil zijn. Er zou een "Frankreichticket'" op komst zijn, waarmee je voor 49 EUR per maand alle TER etc in Frankrijk kan nemen, mss interessant om daar op te wachten.

DB (of Bahn International) verkoopt bij mijn weten nooit Franse tickets.

Als je toch voor DB zou gaan, indien je je aansluiting naar België mist, moeten ze je een hotel aanbieden.
Je kan ook zelf je voorzorgen nemen, en een goedkoop bed in Köln of Aachen bij de jeugdherberg boeken (A&O). Ik heb dat al een paar keer gedaan, steeds met annuleerbaar tarief (tot 18u de dag van aankomst), en ifv voortgang van de reis het hotel afgezegd of niet. In principe moet DB je dit hotel terugbetalen, en zelfs al doen ze het niet, met de 50% compensatie die je krijgt zal je je bed kunnen afbetalen.
pmuy
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Gotthard Basis Tunnel

Bericht door pmuy »

De dienstregelen opzoeken en tickets Luxemburg-Basel kopen, kan via https://www.ter.sncf.com/grand-est. Voor dit traject rekent men blijkbaar een vaste prijs van €52,80 aan, wat mij op zich nog behoorlijk lijkt.

Om tickets te kopen, ga je eerst naar https://www.ter.sncf.com/grand-est/tari ... Luxembourg.
Klik op "Acheter", "Tarif Normal", en geef als oorsprong "Bettembourg Frontière" in. De bestemming is "Basel SBB".
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Gotthard Basis Tunnel

Bericht door dovaere »

rdv schreef: 06 nov 2023, 13:27 Ik begrijp niet zo goed waarom je de TER nu al wil aankopen? De prijs is vast, dus of je nu koopt of een week voor vertrek, er zal geen (of nauwelijks) prijsverschil zijn.
Ik wil die TER nu niet kopen, maar wel kijken wat de prijs en mogelijkheden zijn "voor morgen" van één doorgaand ticket Basel-Luxemburg-Brussel.
Als vandaag al geen enkele website mij dat kan tonen, zullen ze dat ook niet tonen/verkopen tijdens die moeilijke zomermaand van en naar Zwitserland-Italië.
En zal geen enkele gewone treinreiziger ooit die mogelijkheid vinden...
DB (of Bahn International) verkoopt bij mijn weten nooit Franse tickets.
Toch wel, ik kreeg op hun internationale website een prijs te zien voor de TER-treinen Basel-Strasbourg-Metz, maar dus niet voor dat ene grenstraject Metz-Luxemburg.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Gotthard Basis Tunnel

Bericht door rdv »

Klopt dat het soms een kluwen is, waar enkel experts hun weg in vinden. Naar mijn mening is dit - samen met de miserie bij gemiste overstappen bij vertragingen - een grote barrière om internationaal reizen per trein verder te populariseren.

Franse tickets via DB - weer iets bijgeleerd, dank daarvoor.
Het ticket Basel - Strassbourg is "Ticket Normal GE", dus wellicht is het afhankelijk van de regio, indien de regio (hier GE) een overeenkomst heeft met DB, dan kan verkoop via DB wel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Gotthard Basis Tunnel

Bericht door Shrek »

rdv schreef: 06 nov 2023, 15:55 Klopt dat het soms een kluwen is, waar enkel experts hun weg in vinden. Naar mijn mening is dit - samen met de miserie bij gemiste overstappen bij vertragingen - een grote barrière om internationaal reizen per trein verder te populariseren.
Of misschien is het wel net andersom: niemand wil zo'n 3de knoopsgat trein in een lange reis aanbieden omdat het bij uitval/vertraging teveel miserie oplevert.
Als je persé grenzen wil oversteken met obscure lokale treinen vind ik het maar heel normaal dat je dan ook aparte tickets moet kopen.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Gotthard Basis Tunnel

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 06 nov 2023, 16:40 Als je persé grenzen wil oversteken met obscure lokale treinen vind ik het maar heel normaal dat je dan ook aparte tickets moet kopen.
Dat is een wel zeer conservatieve uitspraak... Lijkt me passend bij de visie van een netbeheerder die niets te maken wil hebben met de reizigers die in de treinen zitten en diens eigen boekhouding zo eenvoudig mogelijk wil houden, aangezien reizigers toch geen rechtstreekse klanten zijn van de netbeheerder.

Tarifaire problemen zijn er om opgelost te worden, kijk naar het Interrail concept, dat het perfecte voorbeeld is.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Gotthard Basis Tunnel

Bericht door rdv »

Shrek schreef: 06 nov 2023, 16:40
rdv schreef: 06 nov 2023, 15:55 Klopt dat het soms een kluwen is, waar enkel experts hun weg in vinden. Naar mijn mening is dit - samen met de miserie bij gemiste overstappen bij vertragingen - een grote barrière om internationaal reizen per trein verder te populariseren.
Of misschien is het wel net andersom: niemand wil zo'n 3de knoopsgat trein in een lange reis aanbieden omdat het bij uitval/vertraging teveel miserie oplevert.
Als je persé grenzen wil oversteken met obscure lokale treinen vind ik het maar heel normaal dat je dan ook aparte tickets moet kopen.
Ik zou Luxemburg - Metz nu toch niet een 3e knoopsgat trein willen noemen. Of Aachen - Welkenraedt (wat ook een tijdje niet boekbaar was bij DB).
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Gotthard Basis Tunnel

Bericht door dovaere »

Shrek schreef: 06 nov 2023, 16:40 Als je persé grenzen wil oversteken
Die woorden achter elkaar zetten is al veelzeggend voor hoe de spoorwereld tegen een grens aankijkt :-)
Een grens is gewoon een administratief lijntje op de kaart waar een treinvervoerder aan beide kanten dezelfde Europese regels moet volgen, om het treinverkeer niet nog extra te hinderen.
Dat er voor infrastructuurbeheerders harde grenzen zijn is normaal.
Treinvervoerders echter moeten de treinen tonen die rijden, en proberen tickets te verkopen, en niet gewoon arbitraire lijntjes blijven trekken waar die vroeger lagen.
SNCF Voyageurs en DB Fernverkehr zijn gewoon vrije ondernemers, die hebben geen speciale status meer binnen hun oude landsgrenzen.
met obscure lokale treinen
"Obscuur" is een heel erg gekleurde, niet-rationele term. Als de zoekmachines ICE13 niet zou tonen, zou die ook obscuur zijn.
Op de verbinding Luxemburg-Metz die NMBS verbergt, rijden wel degelijk 4 treinen per uur.
Het gaat hier over treinen langs wat historisch de directe internationale verbinding was, en die sowieso voor een stukje van België nog altijd de snelste verbinding is naar Basel en naar Italië.
In augustus is het zelfs voor een groot deel van België een snellere verbinding dan de Duitse ICE's, naar Zwitserland en Italië.
Qua energieverbruik is het ook de efficiëntste verbinding. De treinsector beweert graag energiezuinig te zijn, laat ze haar woorden dan ook in de praktijk uitvoeren...
... vind ik het maar heel normaal dat je dan ook aparte tickets moet kopen.
Het gaat zelfs niet over het kopen van al dan niet aparte tickets.
Als je zoekt, zoals een gewone reiziger zou doen, op een traject Aarlen-Basel krijg je zelfs de mogelijkheid niet voorgesteld om aparte tickets te kopen. Er worden helemaal geen treinverbindingen getoond (terwijl ze volgens DB duidelijk wel bestaan). Probeer zelf maar:
https://www.b-europe.com/NL/Kopen/Treintickets
Idem voor een traject Aarlen-Metz. Dan toont NMBS grote gaten van 7 uur in de bediening, alsof er tussen de TGV's van 11h24 en 18h47 niets anders meer rijdt.

Die gewone reiziger denkt dan "treinverkeer is een ramp" en die geeft de treinmogelijkheid op.
Een iets beter geïnformeerde reiziger denkt dan "debiele reisplanner van de NMBS".

Aanvulling:
Shrek schreef: 06 nov 2023, 16:40 Of misschien is het wel net andersom: niemand wil zo'n 3de knoopsgat trein in een lange reis aanbieden omdat het bij uitval/vertraging teveel miserie oplevert.
Ik heb persoonlijk geen enkel probleem als de aanbieder van (lange) doorgaande tickets de (extra) prijs aanrekent die bij die service hoort. Nu stelt de NMBS echter niets voor, en worden reisketens waarvan een deel een klassieke (grens)verbinding is, straal genegeerd, zelfs als dat voor een deel van de reizigers rationeel de beste keuze is, met zelfs minder kans op vertraging dan met de ICE.
Helemaal niet toekomstbestendig lijkt mij.
[Aanvulling] Merk trouwens op dat die klassieke reisweg Basel-Brussel bij de CFL €86,2 aan de reiziger kost, een stuk meer dan wat die reis kost als Supersparpreis {€49) met ICE-hogesnelheidstreinen, dus de vervoerders moeten helemaal niet klagen over extra reizigers die een doorgaand ticket kopen: ze hebben op deze klassieke lijnen ook minder kosten aan dure hst-treinen en dure hsl-rijpaden.
...omdat het bij uitval/vertraging teveel miserie oplevert.
Ik denk dat er juist minder kans is op miserie bij de klassieke treinen van Basel naar Aarlen-Brussel. Er rijden bijvoorbeeld drie TER-treinen per uur tussen Metz en Luxemburg. Minder riskant dan een krakkemikkige ICE om de twee uur, of erger nog één zeldzame TGV per dag met verplichte plaatsreservering.
Voor risicovollere langere trajecten die 's avonds eindigen mogen vervoerders wat mij betreft gerust een extra "risicopremie" aanrekenen, als hen dat stimuleert om lange trajecten aan te bieden.
Laatst gewijzigd door dovaere op 06 nov 2023, 23:21, 3 keer totaal gewijzigd.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Gotthard Basis Tunnel

Bericht door dovaere »

Aha,
eindelijk toch een reisplanner gevonden die reismogelijkheden toont en tickets verkoopt voor de [volledige] klassieke lijn Basel-Luxemburg-Brussel.
Blijkbaar kan de website b-europe.com in opdracht van de CFL wel wat het bijvoorbeeld voor de NMBS-klanten uit Aarlen niet doet: fatsoenlijke reismogelijkheden en tickets aanbieden naar Metz en verder naar Basel:
https://travel.b-europe.com/cfl/voyager ... 9#Outbound
Je raakt daar ook als je op de site van de CFL klikt op "achetez":
Laatst gewijzigd door dovaere op 06 nov 2023, 21:56, 5 keer totaal gewijzigd.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Gotthard Basis Tunnel

Bericht door groentje »

Er is meer dan genoeg vraag dat de ICE's en TGV's de vraag niet aankunnen, de alternatieven dan tenminste tonen is wel het minste... Ik verslikte me ook serieus in mijn denkbeeldige tas koffie toen ik je reactie las, @Shrek.
En je geraakt nog steeds met 1 overstap in Straatsburg via Luxemburg, enkel die 2 rechtstreekse TGV's doen beter. Of gaan we echt gaan beweren dat een verbinding over Parijs, inclusief stappen van Paris-Nord naar Paris-Est, een betere optie is, nog los van de prijs?
pmuy
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Gotthard Basis Tunnel

Bericht door pmuy »

dovaere schreef: 06 nov 2023, 19:13 Aha,
eindelijk toch een reisplanner gevonden die reismogelijkheden toont en tickets verkoopt voor de klassieke lijn Basel-Luxemburg-Brussel.
Blijkbaar kan de website b-europe.com in opdracht van de CFL wel wat het bijvoorbeeld voor de NMBS-klanten uit Aarlen niet doet: fatsoenlijke reismogelijkheden en tickets aanbieden naar Metz en verder naar Basel:
https://travel.b-europe.com/cfl/voyager ... 9#Outbound
Je raakt daar ook als je op de site van de CFL klikt op "achetez":
Lijkt wel zo'n €10 duurder dan de optie via SNCF die ik eerder vermeldde. De reden hiervoor is dat CFL twee afzonderlijke tickets (Luxemburg - Metz, en Metz - Basel) lijkt te verkopen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Gotthard Basis Tunnel

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 06 nov 2023, 16:52 Dat is een wel zeer conservatieve uitspraak... Lijkt me passend bij de visie van een netbeheerder die niets te maken wil hebben met de reizigers die in de treinen zitten en diens eigen boekhouding zo eenvoudig mogelijk wil houden, aangezien reizigers toch geen rechtstreekse klanten zijn van de netbeheerder.
Netbeheerders hebben hier niets mee te maken, ik denk dat je een beetje in de war bent :wink:
trainlovertje schreef: 06 nov 2023, 16:52 Tarifaire problemen zijn er om opgelost te worden, kijk naar het Interrail concept, dat het perfecte voorbeeld is.
Ik zie het niet echt als een tarifair probleem, meer een probleem van rechten die niemand wilt garanderen op exotische trajecten.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Gotthard Basis Tunnel

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 07 nov 2023, 22:34
trainlovertje schreef: 06 nov 2023, 16:52 Dat is een wel zeer conservatieve uitspraak... Lijkt me passend bij de visie van een netbeheerder die niets te maken wil hebben met de reizigers die in de treinen zitten en diens eigen boekhouding zo eenvoudig mogelijk wil houden, aangezien reizigers toch geen rechtstreekse klanten zijn van de netbeheerder.
Netbeheerders hebben hier niets mee te maken, ik denk dat je een beetje in de war bent :wink:
Nee, dat is exact wat ik bedoel. Ze hebben daar inderdaad niets mee te maken, vandaar misschien
die nogal lichtzinnige uitspraak eerder.
Maar wat misschien toch aan de basis van die uitspraak ligt: netbeheerders hebben namelijk niet graag dat treinen in vele andere landen onderweg zijn, omdat ze de stiptheid op hun net kunnen beïnvloeden. Vraag maar eens aan de SBB wat ze over DB denken...
Plaats reactie