Pagina 1 van 6

Gotthard Basis Tunnel

Geplaatst: 02 jun 2016, 20:57
door ostbahnhof
Ben deze dagen in Graubunden en heb dus het voorrecht om heel wat artikels te lezen over de opening van deze tunnel. Er wordt hier veel gesproken over de positieve effekten voor het vrachtververvoer, met name de lijn Rotterdam-Genua wordt hier dikwijls aangehaald. Weet iamand of er goederverkeer vanuit Belgie (Antwerpen) ook van deze tunnel kan profiteren?

grts.
o

Re: Gotthard Basis Tunnel

Geplaatst: 02 jun 2016, 21:12
door Steven
Zover ik begrepen heb wel, maar vraag me niet om welke treinen het specifiek gaat. Ik vermoed dat de treinen met Ambrogio wagens hier wel onder vallen maar heel zeker ben ik hier niet over. Waarschijnlijk gaan de mensen die iets meer thuis zijn in de huidige trafieken hier een beter antwoord kunnen op geven.

Re: Gotthard Basis Tunnel

Geplaatst: 04 jun 2016, 15:24
door K V B
Een groot deel van de treinen op de route Basel - Italië zullen via de nieuwe Gotthard tunnel gaan. Ook veel treinen die nu via de Lötschberg rijden.
Maar de Amborgio treinen rijden naar Gallarate, en dan ligt de Lötschberg-Simplon route toch voor de hand.

Re: Gotthard Basis Tunnel

Geplaatst: 11 aug 2023, 07:11
door ovspotter_be
De Gotthard Basistunnel is wegens een ontsporing van een goederentrein gesloten tot en met minstens 16 augustus.
De treinen worden zo veel mogelijk omgeleid via de oude route (via Airolo), hierdoor ontstaan voor Zwitserse standaarden grote vertragingen bij de IC- en EC- treinen.

Re: Gotthard Basis Tunnel

Geplaatst: 11 aug 2023, 07:43
door Portbou
Goed dat ze de oude route zo goed in stand houden.

Re: Gotthard Basis Tunnel

Geplaatst: 15 aug 2023, 00:05
door JonasV91
ovspotter_be schreef: 11 aug 2023, 07:11 De Gotthard Basistunnel is wegens een ontsporing van een goederentrein gesloten tot en met minstens 16 augustus.
De treinen worden zo veel mogelijk omgeleid via de oude route (via Airolo), hierdoor ontstaan voor Zwitserse standaarden grote vertragingen bij de IC- en EC- treinen.
De problemen blijken nog lang niet van de baan te zijn. De huidige prognose luidt 'onbekend', er staan immers nog steeds wagons op de sporen in de tunnel. Blijkbaar is er een probleem geweest met een wiel en da's helemaal foutgelopen bij een wisselverbinding die zorgde voor een 'escalatie' zeg maar. Toch afgaand op een artikel van iets meer dan 3u oud.

Men verliest nu 30 à 40% van de beschikbare capaciteit en er kunnen geen dubbeldeksrijtuigen rijden op de oude lijn. De rit op de oude lijn zorgt voor een vertraging van 1 à 2u. Voor reizigerstreinen is het dus vooral vertraging, goederentreinen staan vooral te wachten in bundels in binnen- EN buitenland...

https://www.luzernerzeitung.ch/zentrals ... ld.2498401

Re: Gotthard Basis Tunnel

Geplaatst: 15 aug 2023, 12:15
door dentheo
Na opening van de nieuwe tunnel blijkt het ook het vrij profiel van de oude verbinding "officieel" verkleind te zijn, onduidelijk of het over een zetting in de tunnel ging of overdreven ballasten...
Dat maakt dat bepaalde treinen er nu niet meer langs kunnen.
Ik heb alleen beelden gezien van treinen met ketelwagens en staalwagens die langs boven rijden.
Het zijn vooral de containertreinen en trailertreinen die de 4m hoogte benutten die nu elders naartoe moeten.

Eén van de ontspoorde wagens heeft het overloopspoor naar de andere tunnelbuis genomen en hierbij de scheidings-branddeur in stukken gereden.
Die deur moet hersteld om één buis te kunnen gebruiken, want er is geen service tunnel.

Re: Gotthard Basis Tunnel

Geplaatst: 15 aug 2023, 12:42
door ovspotter_be
Ik was vorige week in dit gebied (Ticino) en je merkt wel enkele gevolgen van de sluiting van de Gotthard-basistunnel.
Vorige week reed er slechts 1 IC/EC-trein per uur tussen het binnenland en Ticino, welke vaak ook werd afgeschaft tussen Lugano/Chiasso en Milano, al lijkt het dat ze momenteel wel plaats hebben gevonden op de oude route voor de gebruikelijke 2 IC/EC-treinen per uur.
Ook werd er snel geschakeld qua materieel, normaal komen de ICN-stellen die kunnen kantelen in de bochten nooit in Ticino, maar vorige week heb ik er toch een paar zien rondrijden.
Ook is het nu enorm druk op de IR "Treno Gottardo", die deels ook als alternatief wordt aangeraden.
En een extra "ongemakje" (alvast vorige week toch) was dat er werd gewerkt tussen Airolo en Ambrì-Piotta waardoor daar slechts 1 spoor kon worden gebruikt.

Re: Gotthard Basis Tunnel

Geplaatst: 15 aug 2023, 18:08
door JonasV91
dentheo schreef: 15 aug 2023, 12:15 ----

Eén van de ontspoorde wagens heeft het overloopspoor naar de andere tunnelbuis genomen en hierbij de scheidings-branddeur in stukken gereden.
Die deur moet hersteld om één buis te kunnen gebruiken, want er is geen service tunnel.
Dit is momenteel dan de grootste belemmering?
Want anders kan je bijv. één richting alsnog via de tunnel sturen en kan je de containertreinen 's nachts laten afwisselen. Ik veronderstel dat zo'n servicetunnel de kostprijs enorm de hoogte in had gejaagd?

Re: Gotthard Basis Tunnel

Geplaatst: 15 aug 2023, 18:19
door Steven
Gezien de lengte van die tunnel en de ondergrond waarin die tunnel gemaakt is … zal de prijs niet mals zijn.

Re: Gotthard Basis Tunnel

Geplaatst: 16 aug 2023, 07:49
door HLE18

Re: Gotthard Basis Tunnel

Geplaatst: 16 aug 2023, 16:59
door ovspotter_be
De huidige prognose voor heropening is opgeschoven naar 23 augustus, maar enkel voor de oostbuis en enkel voor goederentreinen.
De herstelwerkzaamheden zullen naar verwachting enkele maanden in beslag nemen.
De SBB zoekt naar oplossingen zodat zo snel mogelijk ook reizigerstreinen veilig door de oostbuis kunnen rijden, aangezien de protocollen voor evacuaties zo zijn gemaakt dat er snel geëvacueerd kan worden naar de tweede tunnelbuis, die nu niet beschikbaar is.

Re: Gotthard Basis Tunnel

Geplaatst: 16 aug 2023, 21:15
door dentheo
Voor wie zijn Duits wil testen :https://www.youtube.com/watch?v=Kxp9PClG3W4
Persconferentie SBB

Re: Gotthard Basis Tunnel

Geplaatst: 16 aug 2023, 21:33
door JonasV91
ovspotter_be schreef: 16 aug 2023, 16:59 De huidige prognose voor heropening is opgeschoven naar 23 augustus, maar enkel voor de oostbuis en enkel voor goederentreinen.
De herstelwerkzaamheden zullen naar verwachting enkele maanden in beslag nemen.
De SBB zoekt naar oplossingen zodat zo snel mogelijk ook reizigerstreinen veilig door de oostbuis kunnen rijden, aangezien de protocollen voor evacuaties zo zijn gemaakt dat er snel geëvacueerd kan worden naar de tweede tunnelbuis, die nu niet beschikbaar is.
Dan is het gebrek aan zo'n diensttunnel wel een pijnlijke? Ik veronderstel dat in tunnels waar er wel zo'n diensttunnel is men reizigers naar die tunnel evacueert?

Re: Gotthard Basis Tunnel

Geplaatst: 16 aug 2023, 22:12
door ovspotter_be
Ik denk dat het probleem ook is dat er in de tunnel 2 plaatsen zijn waar er in noodgevallen van tunnelbuis kan worden gewisseld en deze zijn beschermd met dikke beschermende deuren.
Maar de ontspoorde goederentrein is net bij zo'n overloop ontspoord en heeft één van deze deuren vernield.