Re: Gotthard Basis Tunnel
Geplaatst: 09 nov 2023, 23:16
De spoorindeling na toevoeging van de extra perrons is hier op het forum wel eens gedeeld (volgens mij door Malista) en daarin bleven de Arlontreinen op spoor 1 en 2 helaas
Goed, vertrekken weet ik ook niet, ik ben wel eens aangekomen op 7 of zo. Of ze dan de trein met veel pijn en moeite naar spoor 1 gaan rangeren?ovspotter_be schreef: ↑09 nov 2023, 17:17 Ik heb de trein naar Brussel nog nooit weten vertrekken vanaf een ander perron dan 1.
Klopt, ook al gedaan maar deze TGV was deze keer volledig uitverkocht en er zijn ook maar beperkt aantal per dag. Rechtstreekse TGV naar Strasbourg vertrekt gewoon veel te vroeg of veel te laat in Brussel.
Daar ben ik het dus helemaal niet mee eens. Jij, ik en iedereen op het forum hier weet wel wat de risico's zijn van verbindingen met 4 overstappen en stukken zonder veel alternatief, maar het gros van de reizigers weet dat helemaal niet.maarten schreef: ↑08 nov 2023, 07:44 Vervoerders die beslissingen voor de reiziger nemen, dat moet je niet willen.
Maar wat is dan het probleem? Ofwel de verbinding zit er niet in en daar ben je het ook mee oneens, ofwel de verbinding zit er wel in en wordt getoond en daar ben je het ook mee oneens. Wat moet er dan wel gebeuren?
Ik zou ook niet weten waarom een vervoerder het soort beslissingen van bepaalde reisroutes niet tonen zou moeten nemen. De reiziger tegen zichzelf in bescherming nemen? Die onwetende reiziger, ik weet wel beter hoe u kunt reizen, hier, dit ticket is veel duurder dan wat u wil?
Ik zie echt geen enkele reden waarom je bepaalde verbindingen met opzet niet zou tonen. Ik zie ook niet waarom het een probleem zou zijn om ze wel te tonen. De reiziger kan zelf wel beslissen of hij een dure direkte (of 1 overstap) verbinding wil of een goedkopere met 4 overstappen en een mooie route.
Voor de dienstuitvoering maakt het niet uit. Maar wel: die lastige reizigers komen allemaal verhaal halen als er vertragingen of afschaffingen zijn op hun route. Dat kan je imo dan beter vermijden door hen überhaupt niet voor te schotelen dat er een verbinding is waar ze op kunnen rekenen.maarten schreef: ↑08 nov 2023, 07:44 Punktualiteitsproblemen moet je niet op de reiziger afwentelen. Het is weer het standaard verhaaltje lijkt wel: de reiziger is fnuikend voor de dienstuitvoering. Laten we die lastige reiziger weghouden, dan hebben wij ook geen problemen als wij onze treinen niet op tijd kunnen rijden.
Dat is helemaal niet waanzinnig als het product dat je daarmee creëert meer auto's van de weg haalt dan wat jouw product (de herinvoering van de EC's neem ik aan) zou kunnen doen. TGV's blijven veel energiezuiniger dan auto's.Portbou schreef: ↑08 nov 2023, 21:47 Tevens zijn er twee rechtstreekse TGV's Brussel-Strasbourg en vv. per dag dus overstap in Parijs is niet echt het probleem.
Maar het is ecologisch waanzinnig om de treindienst zodanig te organiseren dat een reis van 450km aan normale snelheid vervangen wordt door een reis van 830km aan hoge snelheid. Pure energieverspilling.
Uiteraard zou het mooi zijn als er terug een rechtstreekse Luxemburg-Straatsburg-Basel zou komen.
Buiten de parlementsleden is er nog een heel leger aan ondersteunend personeel. Mijn partner is z'n EU ambtenaar. Om aanwezig te zijn op een vergadering om 9u in Brussel moet ze de trein om 5u11 nemen van Luxemburg Gare met overstap in Aarlen. In de praktijk nemen de meeste van haar collega's de EU pendelbus of de auto tussen de EU instellingen.
Dat bedoelde ik eigenlijk met mijn post.Malista schreef: ↑11 nov 2023, 02:52Buiten de parlementsleden is er nog een heel leger aan ondersteunend personeel. Mijn partner is z'n EU ambtenaar. Om aanwezig te zijn op een vergadering om 9u in Brussel moet ze de trein om 5u11 nemen van Luxemburg Gare met overstap in Aarlen. In de praktijk nemen de meeste van haar collega's de EU pendelbus of de auto tussen de EU instellingen.
Ik heb bij een Europese instelling gewerkt, en heb ervaren dat men daar heel erg in ivoren torens leeft. In eigen boezem kijken is daar geen favoriete sport, verre van, men voelt zich een beetje verheven boven "de rest".Dit zijn de dingen waar de EU zich moet mee bezig houden als ze het menen met het klimaatbeleid!
Dat gaat er nogal van afhangen of men al dan niet kop maakt in Luxemburg-stad.Wat is dan een realistische rittijd die je mogelijk kunt maken tussen Brussel en Straatsburg? Ergens tussen 2 en 3 uur?
Maar snelheid is slechts één factor die reizigers al dan niet voor de trein doet kiezen, ook ticketprijs speelt een belangrijke rol, betrouwbaarheid (en daar zou een herstel van de doorgaande verbinding al veel aan kunnen doen, vertraging is tot daar aan toe, maar daardoor een aansluiting missen is verschrikkelijk ergerlijk), comfort en andere dienstverlening (is er catering, bijvoorbeeld, puntje voor de TGV), zelfs hoe aangenaam de rit is (landschap, zachtheid van de rit...), en daar kan de EC wel concurreren.Shrek schreef: ↑11 nov 2023, 00:41Dat is helemaal niet waanzinnig als het product dat je daarmee creëert meer auto's van de weg haalt dan wat jouw product (de herinvoering van de EC's neem ik aan) zou kunnen doen. TGV's blijven veel energiezuiniger dan auto's.Portbou schreef: ↑08 nov 2023, 21:47 Tevens zijn er twee rechtstreekse TGV's Brussel-Strasbourg en vv. per dag dus overstap in Parijs is niet echt het probleem.
Maar het is ecologisch waanzinnig om de treindienst zodanig te organiseren dat een reis van 450km aan normale snelheid vervangen wordt door een reis van 830km aan hoge snelheid. Pure energieverspilling.
Dit zou men volgens mij grondig moeten evalueren mocht het zover komen. De stations Hollerich en Howald zouden als stopplaats kunnen dienen ipv Luxemburg Gare, zo dat men kop maken kan vermijden. Zeker als je denkt dat het station van Howald rechtstreeks toegang geeft tot noord - zuid treinen (Troisvierges, Luxemburg, Esch, Petange) + stadstram en Hollerich naar Athus / Longwy + toekomstige verbinding met de stadstram.jan_olieslagers schreef: ↑11 nov 2023, 10:29 Dat gaat er nogal van afhangen of men al dan niet kop maakt in Luxemburg-stad.
Klopt, ik ben al een paar keer over het onderwerp zelf begonnen maar de meeste blijven hier blijkbaar een beetje hangen bij die afwijking zo blijkt.jan_olieslagers schreef: ↑11 nov 2023, 10:29
Overigens: zitten we niet al een hele tijd ver verwijderd van de Gottard Basistunnel?