Waarom geen extra treinen naar Lille voor EURO2016

rdv
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Waarom geen extra treinen naar Lille voor EURO2016

Bericht door rdv »

Op dit moment spelen de Rode Duivels in Rijsel/Lille. (Tien)duizenden Belgen zijn naar daar gegaan, en komen weer terug - hopelijk nuchter.
Voor de match in bvb Lyon zijn er een vijftal vliegtuigen ingelegd, waarom zijn er naar Rijsel geen speciale treinen ingelegd? Klassieke of THA/TGV?
Tekort aan tijd om alles voor te bereiden (rijpaden, personeel, materieel, overleg SNCF/RFF)?
Tekort aan materieel (Qua motorstellen alleszins, maar T13+M4 zou toch mogelijk moeten zijn/Thalys)?
Veiligheidsissues?
Of gewoon geen interesse vanuit de operatoren?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Waarom geen extra treinen naar Lille voor EURO2016

Bericht door Steven »

T13 mag geen reizigersverkeer doen in Frankrijk, laat staan dat er bestuurder reizigersverkeer zijn die zowel Lille kennen als de HLE13. Ik betwijfel of de M4 nog welkom zijn in het buitenland maar dat zou ik moeten nazien. Vaan de DMT is ook maar een beperkt deel toegelaten. TGV is een product van de SNCF en niet van de NMBS. Thalys zit ook al gespannen met zijn materieel zover ik het wat kan volgen, dus zomaar wat extra treinen inleggen is in dit geval niet zo vanzelfsprekend dan als het eerst lijkt.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1793
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Waarom geen extra treinen naar Lille voor EURO2016

Bericht door Portbou »

Bedroevend te lezen hoe complex het allemaal is om ocharme een paar kilometer de grens over te rijden... Word er beetje moedeloos van.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Waarom geen extra treinen naar Lille voor EURO2016

Bericht door Steven »

tja en die regel is niet enkel zo voor Lille, maar evengoed voor Luxemburg, Aachen, .... e.a.
rdv
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Waarom geen extra treinen naar Lille voor EURO2016

Bericht door rdv »

Geen T13 bestuurder die ook Lille kent en reizigersverkeer mag doen zou je met een loods kunnen oplossen wellicht? Ik vermoed dat men dat met de sneeuw en zon-Thalys ook doet?
Zijn de Traxx niet toegelaten in FR? Of een dieselloc? De MW41 wellicht niet.
Ik lees dat de TGVs maar een paar uur per dag rijden, maar anderzijds dat er ook TGV-ritten verschoven zijn voor het EK. Dus daar wellicht ook geen marge. Alhoewel dat het eigenlijk vnl een probleem is van een trein terug om pakweg middernacht of één uur, want er is gewoon geen enkele andere mogelijkheid. Een tegentrein zou natuurlijk ook capaciteitsgewijs handig geweest zijn, maar niet echt noodzakelijk (bij de festivals zijn er ook enkel nachttreinen terug). Ik kan me moeilijk inbeelden dat er geen enkele TGV, Thalys, of Eurostar is die vannacht niet in onderhoud is.

Jammer dat het niet kan, kon een mooie promo geweest zijn.

Jammer dat het zo complex geworden is idd. Als Brussels Airlines vrij dringend een extra vliegtuig nodig heeft, kunnen ze er een in pakweg Spanje of Turkije of Finland huren en 12u later vliegt dat voor hen, zonder veel poespas. Niet in het hoge hoogseizoen natuurlijk, maar nu zou dat mss nog wel lukken als ze dat een week op voorhand weten.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Waarom geen extra treinen naar Lille voor EURO2016

Bericht door Steven »

maar een vliegtuig is al veel meer uniform gemaakt dan een trein. Je hebt voor treinen de volgende zaken in rekening te brengen

materieel toegelaten in een land.
materieel heeft de juiste spanningskeuze om het station te kunnen bedienen
materieel heeft het juiste veiligheidssysteem om er te geraken
bestuurder moet de nodige lijn en materieelkennis hebben.
dit alles moet kunnen plaatsvinden zonder al te veel extra kosten (ledige ritten, ledige ritten over een HSL zijn haast uit den boze wegens de kostprijs van een HSL rit).

de reeks 186 traxx die bij de nmbs in dienst is heeft geen toelating voor Frankrijk, dat mag enkel de reeks 29 die bij logistics in dienst is.

Laat ons kort samenvatten dat het eenvoudige was om 60 jaar geleden dit alles te regelen met een stomer. Wegens geen last met veiligheidssystemen, spanning, ... Tegenwoordig is alles echt wel heel strak geregeld van wat wel en niet mogelijk is, de controles op het toepassen van die regels zijn dan ook nog eens strenger.
trainlovertje
Berichten: 2336
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Waarom geen extra treinen naar Lille voor EURO2016

Bericht door trainlovertje »

rdv schreef:Geen T13 bestuurder die ook Lille kent en reizigersverkeer mag doen zou je met een loods kunnen oplossen wellicht? Ik vermoed dat men dat met de sneeuw en zon-Thalys ook doet?
Zijn de Traxx niet toegelaten in FR? Of een dieselloc? De MW41 wellicht niet.
Ik lees dat de TGVs maar een paar uur per dag rijden, maar anderzijds dat er ook TGV-ritten verschoven zijn voor het EK. Dus daar wellicht ook geen marge. Alhoewel dat het eigenlijk vnl een probleem is van een trein terug om pakweg middernacht of één uur, want er is gewoon geen enkele andere mogelijkheid. Een tegentrein zou natuurlijk ook capaciteitsgewijs handig geweest zijn, maar niet echt noodzakelijk (bij de festivals zijn er ook enkel nachttreinen terug). Ik kan me moeilijk inbeelden dat er geen enkele TGV, Thalys, of Eurostar is die vannacht niet in onderhoud is.
HLE 13 zit enkel nog op de verbinding Brussel - Luxemburg, en van in geen enkel station langs deze lijn wordt er met (nationale) treinen naar Lille gereden. De Thalyssen die verder dan Parijs rijden krijgen volgens mij een TGV-bestuurder vanaf Charles de Gaulle, want daar maakt deze elke keer een dienststop als ik hem neem.
1 HST naar Brussel inleggen, daar ben je op zich niet veel mee. En dat geldt eigenlijk ook voor de gewone nationale treinen: je wil er 1 of een paar laten rijden, naar waar precies? Vermits de doelgroep van dit evenement te ver uiteenlopende bestemmingen heeft, is het financieel niet meer interessant om een extra trein in te leggen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Waarom geen extra treinen naar Lille voor EURO2016

Bericht door Shrek »

rdv schreef: Tekort aan tijd om alles voor te bereiden (rijpaden, personeel, materieel, overleg SNCF/RFF)?
Dat sowieso al. Een trein inleggen doe je niet zomaar op een dag tijd. De aard van het evenement - namelijk dat je maar 4 dagen van tevoren weet of het uberhaupt wel doorgaat - zorgt dat het eigenlijk niet te organiseren valt.
Dan kan je beter niets doen dan toch proberen en in het beste geval met een halfslachtige oplossing afkomen waar niemand echt tevreden mee is.

Het enige haalbare op zo'n korte termijn is de bestaande treinen op maximale samenstelling brengen, wat wel gebeurd als ik mij niet vergis.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Waarom geen extra treinen naar Lille voor EURO2016

Bericht door Patrick »

Ik zag alvast één pendeltrein Kortrijk-Lille Flanders die vrijdagmorgen extra lang was.
Er waren ook enkele lallende supporters te horen op het perron :D
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Waarom geen extra treinen naar Lille voor EURO2016

Bericht door Steve »

Die extra lange treinen zijn natuurlijk goed maar anderzijds niet meer dan een doekje voor het bloeden.

Ondanks alle verklaringen die je kunt uitvinden, vind ik het totaal kafkaiaans en ook tekenend voor het grensoverschrijdende vervoer van 2016 dat men helemaal niets méér heeft kunnen doen. Zet een paar stammen M6 + 18 in (of een van de talrijke andere combinaties die onder 25 kV werken, hang er desnoods twee HLD 55's voor!) en je had iedereen zonder problemen kunnen vervoeren. Het materieel kan de spanning aan en het zijn krek dezelfde sporen. Maar nee, je zit dan met allerlei geneuzel (excusez le mot) van homologaties, kennis van lijn en materieel enzovoort, die je aan het grote publiek niet uitgelegd krijgt. Ergens nog een geluk dat de wedstrijd uiteindelijk verloren is en dat het autoverkeer nog vrij vlot liep, want anders had dit heel wat meer ophef kunnen (en misschien wel moeten) veroorzaken.
groentje
Berichten: 7270
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Waarom geen extra treinen naar Lille voor EURO2016

Bericht door groentje »

Gezien het optimisme over onze Rode Duivels lijkt het mij ook niet zo vreemd om er op voorhand al eens over te brainstormen hoe je extra treinen kan organiseren als de wedstrijd in Rijsel plaatsvond, en misschien zelfs eens te polsen bij een aantal bestuurders en begeleiders desnoods instructeurs, of ze bereid zouden zijn om die treinen te rijden, zoals met de goedweertreinen, de treinen al dan niet gecharterd en/of op voorhand te reserveren.
Kortom, een beetje proactiever is volgens mij niet onmogelijk en was wenselijk geweest, desnoods met pendeltreinen tussen Rijsel en Moeskroen, en van daar de nodige treinen naar elders in het land.
Op langere termijn gaan we inderdaad eens moeten kijken hoe we het korte buitenlandverkeer makkelijker gaan maken...
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Waarom geen extra treinen naar Lille voor EURO2016

Bericht door nighttrain »

Los van de logistieke problematiek betreffende materiaal en mensen , is de voornaamste reden te zoeken in het geplande onderhoud van de infrastructuur. Vele van die lijnen gaan in onderhoud na 23h00 tot 05h00. En dit is al ver op voorhand gepland en kan niet zomaar uitgesteld worden. De periodieke onderhouds cycly zijn heel strikt en dit voor alle onderdelen (spoor , seinen enz). Dus 23h00 om de veiligheidsmaatregelen "op afstand" uit te wisselen enz...
rdv
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Waarom geen extra treinen naar Lille voor EURO2016

Bericht door rdv »

Interessante discussie, dank voor de input allemaal.

Ik kan in de meeste redenen komen, maar het zit hem idd op hoger niveau (zowel politiek, als ambtelijk, als bij de vervoerders), waar er volgens mij toch meer ambitie mag zijn om ook op kortere termijnen op zulke vragen te kunnen inspelen. Bij het overlijden van Koning Boudewijn lukte het wel om op een paar uur tijd personeel en materiaal te vinden om extra treinen 's nachts te laten rijden. Maar dat was natuurlijk niet internationaal en voor de splitsing etc.

In het ideale plaatje zou ik een trein Rijsel - Kortrijk - Gent - Antwerpen - Brussel of Hasselt, en een trein Rijsel - Doornik - Charleroi - Namen - Luik of Brussel - Luik laten rijden. Ofwel een gekoppelde TGV/Izy/THA via de Waalse as die dan in Bergen gesplitst wordt in een deel naar Antwerpen en een deel naar Luik. Of een EUR Lille-Brussel, die dan in Brussel aansluiting gaf op de eerste vertrekken. De oplossing met HST"s lijkt me haalbaarder dan met gewoon Belgisch materiaal (of waarom niet een combinatie van Frans en Belgisch materiaal met overstap in Tourcoing of Moeskroen). Als dat niet via de HSL's kan wegens onderhoud, dan maar via de klassieke lijnen, al dan niet met loodsen.

Ik denk dat er genoeg vrijwilligers waren om 75 à 100 EUR (of meer) te betalen voor een h&t. Kan je met 75.000 EUR 2 THA laten rijden?
rdv
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Waarom geen extra treinen naar Lille voor EURO2016

Bericht door rdv »

Een heel specifieke vraag: die lijnkennis voorwaarde, geldt dat in heel Europa? Of is dat enkel een Belgische regel?
Indien Europees geregeld, wil dat zeggen dat er voor een paar treinen in het winterseizoen een heel pak TGV-bestuurders de lijnen naar Bourg-St-Maurice etc. moeten kennen (en opfrissen voor de start van het skiseizoen). Of gaat er daar een lokale loods mee? Of in the UK is er ergens een lijntje waar er één keer per week een (reguliere) trein komt, gewoon om het recht te behouden om die lijn te mogen blijven gebruiken (zijspoor naar één of andere luchthaventje), dus ook daarvoor moet men dan een heel depot die lijn aanleren?

Het nut van die lijnkennis ontgaat me toch een beetje: ik kan er enerzijds wel inkomen, maar anderzijds is bij het wegverkeer toch al gebleken dat er veel meer ongevallen gebeuren op plaatsen waar men regelmatig komt, dan op plaatsen waar men voor de eerste keer komt (na correctie voor het aantal keren dat men op die plaats komt), omwille van de gewenning, meer verstrooidheid, meer risico's nemen, etc.
groentje
Berichten: 7270
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Waarom geen extra treinen naar Lille voor EURO2016

Bericht door groentje »

Het is niet Europees, maar het is wel algemeen gangbaar, al is men daar in het ene land al strenger in dan in het andere. In Nederland moet je bijvoorbeeld ook verplicht lijnkennis hebben, in Frankrijk en Duitsland best ook, maar kan je ook in uitzonderlijke omstandigheden met een lijnfiche rijden (die dan wel een pak gedetailleerder is dan de Belgische lijnfiches). Voor de voorziene treinen naar Bourg-St-Maurice zou ik ervan uitgaan dat je inderdaad gewoon lijnkennis moet hebben, maar daarvoor kan je natuurlijk ook een Franse bestuurder nemen/inhuren, de meeste TGV's en Thalyssen hebben minstens een dienststop in CDG, het gaat hem dan vooral om bijvoorbeeld goederentreinen die pakweg over St-Quentin rijden ipv Amiens, omwille van werken, of een ongeval.
Ik heb al vaak gedacht dat het geen slecht idee zou zijn om bij zware verstoringen bestuurders met een uitgebreide lijnfiche op pad te sturen, desnoods aan beperkte snelheid, maar bestuurders denken daar misschien anders over (vooral ook omwille van het premiestelsel waar lijnkennis nogal doorweegt.)
Plaats reactie