Japanse spoorwegen

Plaats reactie
perlmutter

Japanse spoorwegen

Bericht door perlmutter »

Ik was onlangs in Japan en mij viel op hoe perfect de bestuurder telkens zijn trein stopte op de juiste plaats, tot op de cm had ik het gevoel.
En dit in alle stations

Hoe gaat dit in zijn werk vraag ik mij af, heeft hij daar instrumenten voor of gaat het echt op gevoel,

https://www.youtube.com/watch?v=yQDmvsjjVao



Voor wie geintresseerd is nog een clip vanuit een goede treinspotplaats
Nippori Station The Best 'Otaku' Spot in Japan!

https://www.youtube.com/watch?v=WSxesRlXdyA
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Japanse spoorwegen

Bericht door dentheo »

Nu, ik heb dat dan maar eens uitgedokterd. Bij de S baan kan je achter de machinist staan achter een venster.

Op de perrons hangt ergens op een kolom of een muurdeel een kleine sticker op ooghoogte van de machinist. De machinist zit op zijn stoel draait enkel zijn hoofd, kijkt zijdelings door het venster van de stuurpost en als de sticker in lijn is met een tussenstijl op zijn raampje stopt hij. Bingo. zeer eenvoudig en goedkoop.

Er hangen daar stickertjes voor elk type trein en mogelijk ook voor de lengte van de trein. Ik meen dat er op sommige een cijfer stond.

Die stickertjes hangen NIET op één lijntje, dat hangt af van de referentie lijn op elk type treinstel en de afstand daarvan tot de eerste deur. De raamindeling van de stuurpost kan anders zijn, of het venster zit iets anders... Het is dus een "wolkje" van stickertjes als er op die lijn veel types rijden.
Toen ik er was, ondertussen al twintig jaar geleden, hingen er gele driehoekjes, blauwe ruitjes, groene ruitjes enz.
Theo
Groeten vanop de Heide
perlmutter

Re: Japanse spoorwegen

Bericht door perlmutter »

Ik heb het ook eens effe via het web uitgedokterd en het is toch blijkbaar iets gerafineerder dan een paar stickers die geplakt zijn op het perron.

Het heeft nml te maken met ATO system

https://www.youtube.com/watch?v=pZRD9Ovrg40 vanaf min 15

https://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_train_operation
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Japanse spoorwegen

Bericht door dentheo »

Toen ik twintig jaar geleden een paar keer met de Yamanote line rond Tokio cirkelde was het netjes te zien hoe hij telkens zijn hoofd draaide.

Het viel mij toen ook op in onze vestiging in Japan, dat men veel zaken zeer eenvoudig oploste dit zonder ingewikkelde automatiserings toestanden.
Het personeel ging daar heel bewust mee om.
Dat zie je ook aan de machinist die elke sein aanwijst met zijn witte gehandschoende vinger en de stand luidop zegt.

Zo gebeurde de perronomroep bij de Metro door een mannetje dat met een micro uit de stuurpost springt op het eind van de trein. Hij roept wat in het japans, sluit dan de deuren en geeft na controle het resultaat door aan de machinist. Zo gebeurde het ook bij de automatische metro die toen pas nieuw was. Daarbij zat er niemand vooraan, maar weer wel het mannetje achteraan, dat blijft buitenkijken terwijl de trein optrekt.

Ik vond het toen prachtig hoe al die procedures netjes in elkaar pasten. Ik zou eens terug moeten, is nu al dertien jaar geleden...
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie