IZY en Thalys

michael1105

IZY en Thalys

Bericht door michael1105 »

Vandaag (Maandag 15 augustus 2016) zag ik een IZY trein gekoppeld aan een Thalys trein rond 15u15 vertrekken vanuit het station van Brussel Zuid.

Weet er iemand wat hier de reden voor is? Met Izy kan je veel goedkoper naar Parijs maar zit je langer onderweg,
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: IZY en Thalys

Bericht door dentheo »

Retour naar de werkplaats ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: IZY en Thalys

Bericht door Steven »

Als het ledig materieel is gaat dat waarschijnlijk zo naar de werkplaats in Vorst alwaar men het onderhoud doet.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: IZY en Thalys

Bericht door jan_olieslagers »

Mannen sorry hoor, maar wat is of wat betekent IZY?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: IZY en Thalys

Bericht door Steven »

IZY = low cost thalys = geen eten of drinken aan boord, ongeacht de prijs van het ticket.


www.izy.com
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: IZY en Thalys

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef:Mannen sorry hoor, maar wat is of wat betekent IZY?
IZY = easy à la Française
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: IZY en Thalys

Bericht door 260689 »

Dit gebeurd doordat er werken waren op de klassieke lijn op Frans grond gebied. Daardoor word de dienstregeling van IZY gewijzigd en gekoppeld met een Thalys. Dit om geen extra rijpad te moeten voorzien.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: IZY en Thalys

Bericht door rdv »

Een beetje verwonderlijk dat men dat niet altijd doet. Bij de SNCF rijden de goedkopere id-TGVs ook meestal gekoppeld met een gewone TGV. Spaart machinist en rijpadkosten uit.
Anderzijds ga je mss wel de Thalys meer canibaliseren door dezelfde rijtijd aan te bieden door gekoppeld te rijden. Het verschil tss IZY en TGV wordt dan beperkt tot geen bar en geen WiFi (en te betalen voor extra bagage).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IZY en Thalys

Bericht door Shrek »

rdv schreef:Een beetje verwonderlijk dat men dat niet altijd doet. Bij de SNCF rijden de goedkopere id-TGVs ook meestal gekoppeld met een gewone TGV. Spaart machinist en rijpadkosten uit.
Anderzijds ga je mss wel de Thalys meer canibaliseren door dezelfde rijtijd aan te bieden door gekoppeld te rijden. Het verschil tss IZY en TGV wordt dan beperkt tot geen bar en geen WiFi (en te betalen voor extra bagage).
Thalys wil waarschijnlijk de vrijheid houden om bij een goede ticketverkoop zelf het tweede stel te kunnen inleggen. Als er standaard een IZY aan vast hangt kan je nooit een tweede Thalys aankoppelen.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: IZY en Thalys

Bericht door rdv »

Shrek schreef:
rdv schreef:Een beetje verwonderlijk dat men dat niet altijd doet. Bij de SNCF rijden de goedkopere id-TGVs ook meestal gekoppeld met een gewone TGV. Spaart machinist en rijpadkosten uit.
Anderzijds ga je mss wel de Thalys meer canibaliseren door dezelfde rijtijd aan te bieden door gekoppeld te rijden. Het verschil tss IZY en TGV wordt dan beperkt tot geen bar en geen WiFi (en te betalen voor extra bagage).
Thalys wil waarschijnlijk de vrijheid houden om bij een goede ticketverkoop zelf het tweede stel te kunnen inleggen. Als er standaard een IZY aan vast hangt kan je nooit een tweede Thalys aankoppelen.
Doen ze dat? In de discussie over extra treinen naar Lille voor EURO2016 werd er gezegd dat Thalys geen treinen op overschot heeft. Zo een ticketverkoop zie je natuurlijk wel meer op voorhand pieken dan één week voor vertrek, en kan je dus beter inplannen dan een "plotse" en onvoorspelbare voetbalmatch, maar anderzijds lijkt het me gemakkelijker om 's nachts één of twee stellen vrij te maken, dan voor overdag enkele "aan de kant staan hebben".
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: RE: Re: IZY en Thalys

Bericht door Shrek »

rdv schreef:
Shrek schreef:
rdv schreef:Een beetje verwonderlijk dat men dat niet altijd doet. Bij de SNCF rijden de goedkopere id-TGVs ook meestal gekoppeld met een gewone TGV. Spaart machinist en rijpadkosten uit.
Anderzijds ga je mss wel de Thalys meer canibaliseren door dezelfde rijtijd aan te bieden door gekoppeld te rijden. Het verschil tss IZY en TGV wordt dan beperkt tot geen bar en geen WiFi (en te betalen voor extra bagage).
Thalys wil waarschijnlijk de vrijheid houden om bij een goede ticketverkoop zelf het tweede stel te kunnen inleggen. Als er standaard een IZY aan vast hangt kan je nooit een tweede Thalys aankoppelen.
Doen ze dat? In de discussie over extra treinen naar Lille voor EURO2016 werd er gezegd dat Thalys geen treinen op overschot heeft. Zo een ticketverkoop zie je natuurlijk wel meer op voorhand pieken dan één week voor vertrek, en kan je dus beter inplannen dan een "plotse" en onvoorspelbare voetbalmatch, maar anderzijds lijkt het me gemakkelijker om 's nachts één of twee stellen vrij te maken, dan voor overdag enkele "aan de kant staan hebben".
Thalys heeft overdag altijd een kleine reserve staan hoor. Een samenstelling verlengen is in ieder geval administratief honderden keren eenvoudiger dan een extra trein inleggen. Je hebt eigenlijk enkel extra boordpersoneel nodig, die kan je wel op een week of 2 vrijmaken denk ik.
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: IZY en Thalys

Bericht door wbrm »

Weet iemand of de naam op een ticket voor een IZY trein gecontroleerd wordt? Wordt gecontroleerd of die naam overeenkomt met deze op de identiteitskaart van de reiziger? In de voorwaarden staat dat deze moeten overeenkomen maar misschien is dit een geval theorie versus praktijk?
Wegens omstandigheden kan een deel van mijn reisgezelschap niet meereizen. Hun namen staan wel op het ticket en IZY laat niet toe om deze namen te wijzigen (ach ja low cost ik weet het...) in diegene die in hun plaats willen meegaan.
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: IZY en Thalys

Bericht door i11 »

wbrm schreef: 11 sep 2017, 16:03 Weet iemand of de naam op een ticket voor een IZY trein gecontroleerd wordt? Wordt gecontroleerd of die naam overeenkomt met deze op de identiteitskaart van de reiziger? In de voorwaarden staat dat deze moeten overeenkomen maar misschien is dit een geval theorie versus praktijk?
Wegens omstandigheden kan een deel van mijn reisgezelschap niet meereizen. Hun namen staan wel op het ticket en IZY laat niet toe om deze namen te wijzigen (ach ja low cost ik weet het...) in diegene die in hun plaats willen meegaan.
Het is een internationale reis met start in België waar sinds kort toegangscontroles zijn. Ik weet niet of ze bij de toegangscontroles in België de naam op de tickets vergelijken met de naam op de ID-kaart.
In Parijs worden bij de toegangscontroles geen controles op de tickets uitgevoerd. Iets daarna, bij het betreden van de Thalys-treinen wordt ook geen vergelijking gemaakt met de ID-kaarten (Ze vragen zelfs niet naar de ID-kaarten, en ik vermoed dat dat er ook mee samenhangt dat treinstewards dat niet mogen in sommige landen).

In geval van binnenlandse reizen in Frankrijk ben ik al vaker biljetten tegengekomen op stoelen die daarvoor door anderen bezet waren met namen van het type Dupont01, Dupont02, Dupont03. Binnen Frankrijk tilt men er dus al te zwaar aan mbt tot de naam op het biljet.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: IZY en Thalys

Bericht door rvdborgt »

i11 schreef: 11 sep 2017, 19:00
wbrm schreef: 11 sep 2017, 16:03Weet iemand of de naam op een ticket voor een IZY trein gecontroleerd wordt? Wordt gecontroleerd of die naam overeenkomt met deze op de identiteitskaart van de reiziger? In de voorwaarden staat dat deze moeten overeenkomen maar misschien is dit een geval theorie versus praktijk?
Wegens omstandigheden kan een deel van mijn reisgezelschap niet meereizen. Hun namen staan wel op het ticket en IZY laat niet toe om deze namen te wijzigen (ach ja low cost ik weet het...) in diegene die in hun plaats willen meegaan.
Het is een internationale reis met start in België waar sinds kort toegangscontroles zijn. Ik weet niet of ze bij de toegangscontroles in België de naam op de tickets vergelijken met de naam op de ID-kaart.
Er wordt in Brussel-Zuid in het station soms gecontroleerd maar dat gaat dan over de bagage en identiteitscontrole.
Ik weet niet of het IZY-personeel de naam op het ticket met een identiteitsbewijs vergelijkt.

Groetjes,
Rian
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: IZY en Thalys

Bericht door wbrm »

Ik heb zeer recent nog de Thalys genomen in Brussel-Zuid en ik kon gewoon het perron op lopen en instappen (zoals het hoort wat mij betreft). Vervolgens werd mijn vervoerbewijs in de trein gecontroleerd maar geen ID. Bij de terugrit uit Parijs werd voor het instappen de bagage gescand en moest elke reiziger door een poortje lopen. ID werd nooit gevraagd en de controle van het vervoerbewijs was ook tijdens de rit. Ook de reizigers van de Thalys die voor de mijne vertrok in Parijs moesten dezelfde procedure volgen. Nu dat is Thalys maar Izy verlangt dat je 30 minuten voor vertrek al aanwezig bent. Tijd genoeg dus voor een strengere controle dacht ik. Ik heb geen Izy gezien op het moment dat ik in Brussel of Parijs was dus ik kan niet vergelijken.
Nu inmiddels heeft mijn vervangend reisgezelschap besloten om niet mee te gaan omdat ze niet willen riskeren om bijvoorbeeld wel in Parijs te geraken maar vervolgens niet zonder boete terug te kunnen komen.
Plaats reactie