IZY en Thalys

groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: IZY en Thalys

Bericht door groentje »

Met tickets zonder gereserveerde plaatsen kan ik me daar iets bij voorstellen...
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: IZY en Thalys

Bericht door wbrm »

Nee hoor op de tickets staat gewoon rijtuig en zitplaats vermeld maar gewoon de verkeerde naam.
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: IZY en Thalys

Bericht door jens123 »

Zelfs voor de Eurostar heeft men nog nooit mijn ID vergeleken met de naam op mijn ticket...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: IZY en Thalys

Bericht door groentje »

In Duitsland is dat wel gebruikelijk, omdat veel tickets daar zonder reservatie zijn. En dan verschilt het ene afgedrukte biljet niet van een een tweede print...
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: IZY en Thalys

Bericht door wbrm »

Intussen terug van Parijs met IZY. De mensen met de "verkeerde" naam zijn uiteindelijk toch meegegaan en men heeft nooit naar een ID of iets dergelijks gevraagd. De reis verliep dus vlot. Er is wel een controle van de bagage bij vertrek in Parijs waarbij iedereen ook door een poortje moet. Bij het vertrek in Brussel was het heerlijk, gewoon perron oplopen en instappen, geen gedoe. Waarschijnlijk zijn daar controles steekproefgewijs? Of zijn de mensen in de ene richting wel te vertrouwen en in de andere niet :twisted: ?
Overigens heb ik zowel in de heen als terugrit niet in een IZY-stel gezeten maar een gewone Thalys die aan het IZY-stel gekoppeld was.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: IZY en Thalys

Bericht door Asterix »

Frankrijk heeft een iets andere kijk op het beveiligingsvraagstuk dan België. Hier gebeurt het steekproefsgewijs.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: IZY en Thalys

Bericht door Portbou »

Het voorbije weekend heb ik IZY eens uitgetest.
Heen naar Parijs zaterdag met de trein van 08h29.
Terug uit Parijs maandag met de trein om 19h55.

Zowel op de heen- als op de terugreis reden we met een gekoppeld stel : één stel in de IZY-kleuren en een tweede stel in THALYS-kleuren. Wij zaten in beide gevallen in het THALYS-stel waarin me wel opviel dat de "strapontins" (klapstoelen in de gangen) genummerd waren, dus een lichte aanpassing om als IZY gebruikt te worden was er wel...

Inchecken moet tussen 30 en 10 minuten op voorhand. Doordat onze trein vanuit Mechelen vertraging opliep (stond in verband met de incidenten op lijn 28) waren we pas beneden aan het perron om 08h17, dus maar 2 minuutjes over. Echter waren we nog lang niet de laatsten...

Vlak voor de roltrap naar het perron enkele veiligheidsagenten (met hond) maar geen controle. Bij het instappen werden onze tickets gecontroleerd aan de deur door een bediende met IZY-kepie. (volgens mij zijn dit gewone Thalys-kepies waar men voor de gelegenheid een groene IZY-band rond draait...).

Echte ticketcontrole (met inscannen van QR-code) gebeurde dan onderweg, er waren twee train managers aan boord van ons Thalys-stel.

We volgden de hogesnelheidslijn tot aan de aftakking naar Arras. Vanaf hier ging het over de klassieke lijn Arras-Longueau-Creil verder naar Parijs.
Ik ben vergeten te testen of de stopcontacten werkten (normaalgezien zijn deze gedeactiveerd) en of er Wifi was (normaal niet). Het barrijtuig is gedurende de hele reis gesloten.

Voor de terugreis stonden we 30 minuten op voorhand voor het perron in Paris-Nord, het was er een drukte van jewelste. Bedoeling is dat iedereen door de metaaldetectoren passeert alvorens het perron te betreden doch bij het zien van de drukte besloot het personeel om ook de toegangen links en rechts van de metaaldetectoren open te zetten. Gevolg : meer dan de helft van de passagiers betreedt het perron ongecontroleerd.

Enkele medewerkers in IZY-outfit staan op regelmatige afstanden langs het perron naast de trein maar er was geen controle van de ticketten bij het instappen. Later tijdens de reis wel volledige controle (met inscannen van QR) door de train managers.

Wij waren erg verwonderd dat men in Parijs dus minder streng controleerde dan in Brussel, vermoedelijk beleefden we een uitzonderlijke situatie.

We reisden volledig via de hogesnelheidslijn en waren reeds om 21u30 in Brussel ipv. het voorziene 22u02.

Noch op de heenreis, noch op de terugreis werd gecontroleerd of onze namen klopten.




Vragen waar ik mee blijf zitten : Is deze IZY echt goedkoper in productiekosten dan een Thalys ?

Okee, de rijpadkosten via de oude lijn over Arras en Longueau zijn lager...
Maar wordt dit verschil niet teniet gedaan door de langere rijtijd en dus hogere personeelskost ?

Is de sluiting van de bar echt een kostenbesparing ?
Een rit met de Thalys duurt 1h20', de reis met IZY duurt (verplichte inchecktijd meegerekend) 2h20'. Naar mijn gevoel zou de bar net door de langere reistijd betere zaken kunnen doen.

Aansluitend : als de bar dan toch nooit gebruikt wordt, waarom nemen ze hem dan niet weg om de ruimte te kunnen invullen met enkele extra rijen stoelen ? (uiteraard dan enkel in dat ene stel dat omgebouwd werd in IZY-kleuren en dus niet meer als THALYS gebruikt wordt)


Meer in het algemeen vraag ik me af of het niet beter was geweest een aanbod te doen gelijkaardig aan de "TGV 100% PREMs" die bestaat op enkele binnenlandse TGV-verbindingen van de SNCF. Daarmee worden alvast alle kosten van ombouw, aparte website en branding (tot en met groene bandjes om rond de kepie van de train managers te draaien),... vermeden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: IZY en Thalys

Bericht door Steven »

Die ene izy die er nog is met nr 4551 is niet van Thalys. Dit is een gehuurde tgv met aangepaste stoelen en stickers langs buiten. Origineel waren er twee gehuurd doch men heeft er al eentje terug naar eigenaar SNCF gestuurd.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: IZY en Thalys

Bericht door K V B »

Portbou schreef: 04 apr 2018, 21:10 Voor de terugreis stonden we 30 minuten op voorhand voor het perron in Paris-Nord, het was er een drukte van jewelste. Bedoeling is dat iedereen door de metaaldetectoren passeert alvorens het perron te betreden doch bij het zien van de drukte besloot het personeel om ook de toegangen links en rechts van de metaaldetectoren open te zetten. Gevolg : meer dan de helft van de passagiers betreedt het perron ongecontroleerd.
Er lopen daar dus nog mensen met gezond verstand rond. Hopelijk verdwijnt dat veiligheidstheater compleet.

Meer in het algemeen vraag ik me af of het niet beter was geweest een aanbod te doen gelijkaardig aan de "TGV 100% PREMs" die bestaat op enkele binnenlandse TGV-verbindingen van de SNCF. Daarmee worden alvast alle kosten van ombouw, aparte website en branding (tot en met groene bandjes om rond de kepie van de train managers te draaien),... vermeden.
Het probleem met lage kosten producten is dat je wil vermijden je duurdere producten te kanibaliseren. Met andere woorden, je wil niet dat klanten die bereid zijn meer te betalen dat niet langer meer doen...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IZY en Thalys

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 04 apr 2018, 21:10
Vragen waar ik mee blijf zitten : Is deze IZY echt goedkoper in productiekosten dan een Thalys ?

Okee, de rijpadkosten via de oude lijn over Arras en Longueau zijn lager...
Maar wordt dit verschil niet teniet gedaan door de langere rijtijd en dus hogere personeelskost ?

Is de sluiting van de bar echt een kostenbesparing ?
Een rit met de Thalys duurt 1h20', de reis met IZY duurt (verplichte inchecktijd meegerekend) 2h20'. Naar mijn gevoel zou de bar net door de langere reistijd betere zaken kunnen doen.

Aansluitend : als de bar dan toch nooit gebruikt wordt, waarom nemen ze hem dan niet weg om de ruimte te kunnen invullen met enkele extra rijen stoelen ? (uiteraard dan enkel in dat ene stel dat omgebouwd werd in IZY-kleuren en dus niet meer als THALYS gebruikt wordt)


Meer in het algemeen vraag ik me af of het niet beter was geweest een aanbod te doen gelijkaardig aan de "TGV 100% PREMs" die bestaat op enkele binnenlandse TGV-verbindingen van de SNCF. Daarmee worden alvast alle kosten van ombouw, aparte website en branding (tot en met groene bandjes om rond de kepie van de train managers te draaien),... vermeden.
Er is op een Izy toch een stuk minder personeel aanwezig dan op een Thalys, dat scheelt dus enorm veel in kosten. En die rijpadkosten zijn echt substantieel hoger: een HSL is peperduur.

Je kan inderdaad op zo'n trein wat geld verdienen door eten te verkopen, maar een personeelslid betalen om een bar uit te baten is dan weer veel duurder dan de winst die je er op kan nemen. Een automaat links of rechts zou veel beter bij het concept passen denk ik.

De bar inruilen voor stoelen is uiteraard een plan, maar dat gaan ze niet op deze treinen doen. Als Izy van vandaag op morgen afgeschaft wordt moeten die probleemloos weer in de gewone TGV/Thalys-pool kunnen rijden.

Bezie de Izy in huidige vorm vooral als een testcase om te zien of er effectief meer klanten op af komen (die NIET uit de gewone Thalys-klanten komen welteverstaan). Als die markt er effectief blijkt te zijn zullen ze waarschijnlijk grotere investeringen doen in specifieke stellen/rijtuigen die beter aansluiten bij het concept.

De aparte branding is wel heel belangrijk. Thalys zelf moet immers degelijkheid uitstralen terwijl Izy low-cost is. Beide zijn marketinggewijs niet te combineren.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: IZY en Thalys

Bericht door Portbou »

Meer in het algemeen vraag ik me af of het niet beter was geweest een aanbod te doen gelijkaardig aan de "TGV 100% PREMs" die bestaat op enkele binnenlandse TGV-verbindingen van de SNCF. Daarmee worden alvast alle kosten van ombouw, aparte website en branding (tot en met groene bandjes om rond de kepie van de train managers te draaien),... vermeden.
Het probleem met lage kosten producten is dat je wil vermijden je duurdere producten te kanibaliseren. Met andere woorden, je wil niet dat klanten die bereid zijn meer te betalen dat niet langer meer doen...
Ja ok, maar hoe past TGV 100% PREM's van SNCF in dat denkbeeld ?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: IZY en Thalys

Bericht door Portbou »

K V B schreef: 04 apr 2018, 23:42
Portbou schreef: 04 apr 2018, 21:10 Voor de terugreis stonden we 30 minuten op voorhand voor het perron in Paris-Nord, het was er een drukte van jewelste. Bedoeling is dat iedereen door de metaaldetectoren passeert alvorens het perron te betreden doch bij het zien van de drukte besloot het personeel om ook de toegangen links en rechts van de metaaldetectoren open te zetten. Gevolg : meer dan de helft van de passagiers betreedt het perron ongecontroleerd.
Er lopen daar dus nog mensen met gezond verstand rond. Hopelijk verdwijnt dat veiligheidstheater compleet.
Als naderhand zou blijken dat er iemand met een bom of met een kalasjnikov op de trein zit zou ik niet graag in de schoenen staan van de perronmedewerker die de poortjes heeft opengezet...
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: IZY en Thalys

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 05 apr 2018, 00:00 Er is op een Izy toch een stuk minder personeel aanwezig dan op een Thalys, dat scheelt dus enorm veel in kosten. En die rijpadkosten zijn echt substantieel hoger: een HSL is peperduur.
Ben niet overtuigd. Er zit inderdaad meer personeel op Thalys maar dat heeft te maken met de service in eerste klasse waarvoor de biljetten dan weer veel duurder worden verkocht.

En als de kosten tussen HSL en trage lijn zoveel verschillen : waarom reden wij dan zondag zonder aanwijsbare reden toch over de HSL ?

Shrek schreef: 05 apr 2018, 00:00 Een automaat links of rechts zou veel beter bij het concept passen denk ik.
Ja, klopt. Daar had ik niet aan gedacht maar dat zou inderdaad nog de beste oplossing zijn.

Shrek schreef: 05 apr 2018, 00:00 De aparte branding is wel heel belangrijk. Thalys zelf moet immers degelijkheid uitstralen terwijl Izy low-cost is. Beide zijn marketinggewijs niet te combineren.
Ik blijf denken dat werven met een "THALYS 100% Mini" even doeltreffend is om prijsbewuste consumenten aan te trekken.


Affijn, laat ons het einde van de test afwachten. Ik wist helemaal niet dat IZY momenteel nog als een test beschouwd wordt.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: IZY en Thalys

Bericht door nighttrain »

Portbou schreef: 05 apr 2018, 18:48
K V B schreef: 04 apr 2018, 23:42
Portbou schreef: 04 apr 2018, 21:10 Voor de terugreis stonden we 30 minuten op voorhand voor het perron in Paris-Nord, het was er een drukte van jewelste. Bedoeling is dat iedereen door de metaaldetectoren passeert alvorens het perron te betreden doch bij het zien van de drukte besloot het personeel om ook de toegangen links en rechts van de metaaldetectoren open te zetten. Gevolg : meer dan de helft van de passagiers betreedt het perron ongecontroleerd.
Er lopen daar dus nog mensen met gezond verstand rond. Hopelijk verdwijnt dat veiligheidstheater compleet.
Als naderhand zou blijken dat er iemand met een bom of met een kalasjnikov op de trein zit zou ik niet graag in de schoenen staan van de perronmedewerker die de poortjes heeft opengezet...
Ach de Heer KVB heeft al meerdere malen blijk gegeven van zijn aversie/allergie tegen veiligheidscontroles. Het profiel van dit soort mensen kan ik eenvoudig plaatsen. Het zelfde profiel kan je ook terug vinden in andere regulerende maatregelen die genomen worden in het openbaar leven.Die zien meestal het nut er niet van in..........tot het hen overkomt,wat ik natuurlijk niemand toewens.Als ze(of naasten) thuis zitten met de verminkingen van een eventuele aanslag,zullen het de eerste zijn om iets of iemand aan te klagen en vergoeding te vragen.Enkel het eventueel meedraaien gedurende 24 uur(wat niet mogelijk is) met zo'n diensten zou hun ogen openen , zou ik hopen.waarom zijn er slagbomen aan een overweg? U ziet toch de trein afkomen! Zelfs hier in KSA gaan we Xray toestelen plaatsen en poortjes ...Waarom? Ach ja ik vloek ook wel eens als mijn broek lichtjes afzakt aan de poortje op de luchthavens ... so what
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: IZY en Thalys

Bericht door nighttrain »

Portbou schreef: 05 apr 2018, 18:46
Meer in het algemeen vraag ik me af of het niet beter was geweest een aanbod te doen gelijkaardig aan de "TGV 100% PREMs" die bestaat op enkele binnenlandse TGV-verbindingen van de SNCF. Daarmee worden alvast alle kosten van ombouw, aparte website en branding (tot en met groene bandjes om rond de kepie van de train managers te draaien),... vermeden.
Het probleem met lage kosten producten is dat je wil vermijden je duurdere producten te kanibaliseren. Met andere woorden, je wil niet dat klanten die bereid zijn meer te betalen dat niet langer meer doen...
Ja ok, maar hoe past TGV 100% PREM's van SNCF in dat denkbeeld ?
Dat is denkstof van de marketeers, die moeten ook werk hebben. En dan verdwijnt een produkt met stille trom.

qua prijzen TGV in Frankrijk, daarom raad ik iedereen aan ook de inwoners van Belgie , schaf u een kaart WE en Voyageur aan. Bv in juni op een zaterdag en return op vrijdag een biljet CDG naar Calais in eerste klasse 47,7 euro H/T met mijn carte WE en voyageur (-20%v voor mijn verjaardag 3 maand geldig), 330 km in 2uur. Dan ontvang je zeer regelmatig offers TGV van -20% cumuleerbaar met die carte WE. In Belgie betaal ik 65euro van De Panne naar Brussel 2h30uur sporen voor 200 km
Plaats reactie