Pagina 1 van 4

IZY en Thalys

Geplaatst: 15 aug 2016, 20:33
door michael1105
Vandaag (Maandag 15 augustus 2016) zag ik een IZY trein gekoppeld aan een Thalys trein rond 15u15 vertrekken vanuit het station van Brussel Zuid.

Weet er iemand wat hier de reden voor is? Met Izy kan je veel goedkoper naar Parijs maar zit je langer onderweg,

Re: IZY en Thalys

Geplaatst: 15 aug 2016, 21:29
door dentheo
Retour naar de werkplaats ?

Re: IZY en Thalys

Geplaatst: 16 aug 2016, 15:29
door Steven
Als het ledig materieel is gaat dat waarschijnlijk zo naar de werkplaats in Vorst alwaar men het onderhoud doet.

Re: IZY en Thalys

Geplaatst: 16 aug 2016, 17:32
door jan_olieslagers
Mannen sorry hoor, maar wat is of wat betekent IZY?

Re: IZY en Thalys

Geplaatst: 16 aug 2016, 18:05
door Steven
IZY = low cost thalys = geen eten of drinken aan boord, ongeacht de prijs van het ticket.


www.izy.com

Re: IZY en Thalys

Geplaatst: 16 aug 2016, 23:53
door nighttrain
jan_olieslagers schreef:Mannen sorry hoor, maar wat is of wat betekent IZY?
IZY = easy à la Française

Re: IZY en Thalys

Geplaatst: 18 aug 2016, 13:05
door 260689
Dit gebeurd doordat er werken waren op de klassieke lijn op Frans grond gebied. Daardoor word de dienstregeling van IZY gewijzigd en gekoppeld met een Thalys. Dit om geen extra rijpad te moeten voorzien.

Re: IZY en Thalys

Geplaatst: 18 aug 2016, 13:57
door rdv
Een beetje verwonderlijk dat men dat niet altijd doet. Bij de SNCF rijden de goedkopere id-TGVs ook meestal gekoppeld met een gewone TGV. Spaart machinist en rijpadkosten uit.
Anderzijds ga je mss wel de Thalys meer canibaliseren door dezelfde rijtijd aan te bieden door gekoppeld te rijden. Het verschil tss IZY en TGV wordt dan beperkt tot geen bar en geen WiFi (en te betalen voor extra bagage).

Re: IZY en Thalys

Geplaatst: 18 aug 2016, 14:54
door Shrek
rdv schreef:Een beetje verwonderlijk dat men dat niet altijd doet. Bij de SNCF rijden de goedkopere id-TGVs ook meestal gekoppeld met een gewone TGV. Spaart machinist en rijpadkosten uit.
Anderzijds ga je mss wel de Thalys meer canibaliseren door dezelfde rijtijd aan te bieden door gekoppeld te rijden. Het verschil tss IZY en TGV wordt dan beperkt tot geen bar en geen WiFi (en te betalen voor extra bagage).
Thalys wil waarschijnlijk de vrijheid houden om bij een goede ticketverkoop zelf het tweede stel te kunnen inleggen. Als er standaard een IZY aan vast hangt kan je nooit een tweede Thalys aankoppelen.

Re: IZY en Thalys

Geplaatst: 18 aug 2016, 19:52
door rdv
Shrek schreef:
rdv schreef:Een beetje verwonderlijk dat men dat niet altijd doet. Bij de SNCF rijden de goedkopere id-TGVs ook meestal gekoppeld met een gewone TGV. Spaart machinist en rijpadkosten uit.
Anderzijds ga je mss wel de Thalys meer canibaliseren door dezelfde rijtijd aan te bieden door gekoppeld te rijden. Het verschil tss IZY en TGV wordt dan beperkt tot geen bar en geen WiFi (en te betalen voor extra bagage).
Thalys wil waarschijnlijk de vrijheid houden om bij een goede ticketverkoop zelf het tweede stel te kunnen inleggen. Als er standaard een IZY aan vast hangt kan je nooit een tweede Thalys aankoppelen.
Doen ze dat? In de discussie over extra treinen naar Lille voor EURO2016 werd er gezegd dat Thalys geen treinen op overschot heeft. Zo een ticketverkoop zie je natuurlijk wel meer op voorhand pieken dan één week voor vertrek, en kan je dus beter inplannen dan een "plotse" en onvoorspelbare voetbalmatch, maar anderzijds lijkt het me gemakkelijker om 's nachts één of twee stellen vrij te maken, dan voor overdag enkele "aan de kant staan hebben".

Re: RE: Re: IZY en Thalys

Geplaatst: 18 aug 2016, 19:59
door Shrek
rdv schreef:
Shrek schreef:
rdv schreef:Een beetje verwonderlijk dat men dat niet altijd doet. Bij de SNCF rijden de goedkopere id-TGVs ook meestal gekoppeld met een gewone TGV. Spaart machinist en rijpadkosten uit.
Anderzijds ga je mss wel de Thalys meer canibaliseren door dezelfde rijtijd aan te bieden door gekoppeld te rijden. Het verschil tss IZY en TGV wordt dan beperkt tot geen bar en geen WiFi (en te betalen voor extra bagage).
Thalys wil waarschijnlijk de vrijheid houden om bij een goede ticketverkoop zelf het tweede stel te kunnen inleggen. Als er standaard een IZY aan vast hangt kan je nooit een tweede Thalys aankoppelen.
Doen ze dat? In de discussie over extra treinen naar Lille voor EURO2016 werd er gezegd dat Thalys geen treinen op overschot heeft. Zo een ticketverkoop zie je natuurlijk wel meer op voorhand pieken dan één week voor vertrek, en kan je dus beter inplannen dan een "plotse" en onvoorspelbare voetbalmatch, maar anderzijds lijkt het me gemakkelijker om 's nachts één of twee stellen vrij te maken, dan voor overdag enkele "aan de kant staan hebben".
Thalys heeft overdag altijd een kleine reserve staan hoor. Een samenstelling verlengen is in ieder geval administratief honderden keren eenvoudiger dan een extra trein inleggen. Je hebt eigenlijk enkel extra boordpersoneel nodig, die kan je wel op een week of 2 vrijmaken denk ik.

Re: IZY en Thalys

Geplaatst: 11 sep 2017, 16:03
door wbrm
Weet iemand of de naam op een ticket voor een IZY trein gecontroleerd wordt? Wordt gecontroleerd of die naam overeenkomt met deze op de identiteitskaart van de reiziger? In de voorwaarden staat dat deze moeten overeenkomen maar misschien is dit een geval theorie versus praktijk?
Wegens omstandigheden kan een deel van mijn reisgezelschap niet meereizen. Hun namen staan wel op het ticket en IZY laat niet toe om deze namen te wijzigen (ach ja low cost ik weet het...) in diegene die in hun plaats willen meegaan.

Re: IZY en Thalys

Geplaatst: 11 sep 2017, 19:00
door i11
wbrm schreef: 11 sep 2017, 16:03 Weet iemand of de naam op een ticket voor een IZY trein gecontroleerd wordt? Wordt gecontroleerd of die naam overeenkomt met deze op de identiteitskaart van de reiziger? In de voorwaarden staat dat deze moeten overeenkomen maar misschien is dit een geval theorie versus praktijk?
Wegens omstandigheden kan een deel van mijn reisgezelschap niet meereizen. Hun namen staan wel op het ticket en IZY laat niet toe om deze namen te wijzigen (ach ja low cost ik weet het...) in diegene die in hun plaats willen meegaan.
Het is een internationale reis met start in België waar sinds kort toegangscontroles zijn. Ik weet niet of ze bij de toegangscontroles in België de naam op de tickets vergelijken met de naam op de ID-kaart.
In Parijs worden bij de toegangscontroles geen controles op de tickets uitgevoerd. Iets daarna, bij het betreden van de Thalys-treinen wordt ook geen vergelijking gemaakt met de ID-kaarten (Ze vragen zelfs niet naar de ID-kaarten, en ik vermoed dat dat er ook mee samenhangt dat treinstewards dat niet mogen in sommige landen).

In geval van binnenlandse reizen in Frankrijk ben ik al vaker biljetten tegengekomen op stoelen die daarvoor door anderen bezet waren met namen van het type Dupont01, Dupont02, Dupont03. Binnen Frankrijk tilt men er dus al te zwaar aan mbt tot de naam op het biljet.

Re: IZY en Thalys

Geplaatst: 11 sep 2017, 19:30
door rvdborgt
i11 schreef: 11 sep 2017, 19:00
wbrm schreef: 11 sep 2017, 16:03Weet iemand of de naam op een ticket voor een IZY trein gecontroleerd wordt? Wordt gecontroleerd of die naam overeenkomt met deze op de identiteitskaart van de reiziger? In de voorwaarden staat dat deze moeten overeenkomen maar misschien is dit een geval theorie versus praktijk?
Wegens omstandigheden kan een deel van mijn reisgezelschap niet meereizen. Hun namen staan wel op het ticket en IZY laat niet toe om deze namen te wijzigen (ach ja low cost ik weet het...) in diegene die in hun plaats willen meegaan.
Het is een internationale reis met start in België waar sinds kort toegangscontroles zijn. Ik weet niet of ze bij de toegangscontroles in België de naam op de tickets vergelijken met de naam op de ID-kaart.
Er wordt in Brussel-Zuid in het station soms gecontroleerd maar dat gaat dan over de bagage en identiteitscontrole.
Ik weet niet of het IZY-personeel de naam op het ticket met een identiteitsbewijs vergelijkt.

Groetjes,
Rian

Re: IZY en Thalys

Geplaatst: 12 sep 2017, 13:21
door wbrm
Ik heb zeer recent nog de Thalys genomen in Brussel-Zuid en ik kon gewoon het perron op lopen en instappen (zoals het hoort wat mij betreft). Vervolgens werd mijn vervoerbewijs in de trein gecontroleerd maar geen ID. Bij de terugrit uit Parijs werd voor het instappen de bagage gescand en moest elke reiziger door een poortje lopen. ID werd nooit gevraagd en de controle van het vervoerbewijs was ook tijdens de rit. Ook de reizigers van de Thalys die voor de mijne vertrok in Parijs moesten dezelfde procedure volgen. Nu dat is Thalys maar Izy verlangt dat je 30 minuten voor vertrek al aanwezig bent. Tijd genoeg dus voor een strengere controle dacht ik. Ik heb geen Izy gezien op het moment dat ik in Brussel of Parijs was dus ik kan niet vergelijken.
Nu inmiddels heeft mijn vervangend reisgezelschap besloten om niet mee te gaan omdat ze niet willen riskeren om bijvoorbeeld wel in Parijs te geraken maar vervolgens niet zonder boete terug te kunnen komen.