Vaste veiligheidscontroles voor internationale treinen in BE in 2017

Plaats reactie
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Vaste veiligheidscontroles voor internationale treinen in BE in 2017

Bericht door rdv »

Volgens de Duitse media http://www.tagesschau.de/ausland/belgie ... n-101.html worden er in 2017 in de Belgische stations waar internationale treinen vertrekken metaal-, en explosievenscanners geplaatst (zowel voor bagage als voor personen). Niemand zou nog een internationale trein kunnen nemen zonder gecontroleerd te worden. Bericht verwijst naar woordvoerster Nathalie Pierard.

Kan iemand dat bevestigen? Ik heb er in de Vlaamse media niets over gehoord.

Volgens mij is dat ook onmogelijk. Wat gaat men doen met de BeNeLux? ICE in Brussel-Noord? Thalys in Antwerpen-Centraal?

In Brussel-Zuid is het mss nog allemaal redelijk te organiseren (hoewel de IZY een gemengd spoor - nationale en internationale treinen - gebruikt, net als de BeNeLux), maar in andere stations zie ik het niet gebeuren. Zie ook de discussie over EUR in Antwerpen-Centraal.

Ik zou liever zien dat dat geld gebruikt wordt om de inlichtingendiensten te versterken.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Vaste veiligheidscontroles voor internationale treinen in BE in 2017

Bericht door K V B »

Het staat dan ook lettterlijk in het artikel dat het doel is het "veiligheidsgevoel" te verhogen, niet de veiligheid. Dus het hoeft niet te werken, het hoeft niet waterdicht te zijn.
Wat het wel natuurlijk zal doen is geld kosten. Geld dat niet aan echte veiligheid uitgegeven gaat worden, en het gaat het treinreizen nog onaantrekkelijker maken.
Ik bied hier de luchtvaartmaatschappijen de volgende reklameslogan aan:
"Metaaldetectoren en bagage controles op het station? Een half uur op voorhand aanwezig moeten zijn? Dan kan je net zo goed vllegen..."
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: RE: Re: Vaste veiligheidscontroles voor internationale treinen in BE in 2017

Bericht door rdv »

K V B schreef:Het staat dan ook lettterlijk in het artikel dat het doel is het "veiligheidsgevoel" te verhogen, niet de veiligheid. Dus het hoeft niet te werken, het hoeft niet waterdicht te zijn.
Wat het wel natuurlijk zal doen is geld kosten. Geld dat niet aan echte veiligheid uitgegeven gaat worden, en het gaat het treinreizen nog onaantrekkelijker maken.
Ik bied hier de luchtvaartmaatschappijen de volgende reklameslogan aan:
"Metaaldetectoren en bagage controles op het station? Een half uur op voorhand aanwezig moeten zijn? Dan kan je net zo goed vllegen..."
Ik was enkele weekend geleden op Brussels Airport om iemand af te zetten en tot ad controle te begeleiden, en ik voelde me daar hoogst onveilig en niet welkom. Het is niet voor niets dat de directie vd luchthaven ervoor ijvert om de zichtbare controles af te schaffen voor het gedeelte dat voor niet-reizigers open is.

Als je in de parking een auto ziet rondrijden zonder nummerplaat vooraan, heb je wel vragen bij de effectiviteit van die controles.
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: Vaste veiligheidscontroles voor internationale treinen in BE in 2017

Bericht door Commendatore »

K V B schreef:Het staat dan ook lettterlijk in het artikel dat het doel is het "veiligheidsgevoel" te verhogen, niet de veiligheid. Dus het hoeft niet te werken, het hoeft niet waterdicht te zijn.
Wat het wel natuurlijk zal doen is geld kosten. Geld dat niet aan echte veiligheid uitgegeven gaat worden, en het gaat het treinreizen nog onaantrekkelijker maken.
Hier ben ik het mee eens. Het is niet veel meer dan een beetje geld over de balk smijten om maar te laten zien dat men wat doet. Bij mij verhogen deze maatregelen het veiligheidsgevoel ook absoluut niet, maar kweken ze eerder een gevoel van ergernis.
Plaats reactie