Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door dentheo »

Dat wordt nog lachen op stoptrein Antwerpen - Roosendaal...
Theo
Groeten vanop de Heide
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door AlexNL »

En Maastricht - Luik, Spa - Aken, Lille - Kortrijk, Lille - Doornik, Libramont - Luxemburg, enz.

En dan nog: hoe denkt de Belgische overheid dit te handhaven? Met vliegtuigen is het haalbaar omdat de hele security-infrastructuur al in voege is: zonder ticket kom je niet voorbij de veiligheidscontrole en bij de gate scannen ze je ticket nogmaals (op Schiphol tenminste).

De enige manier waarop je kunt voorkomen dat mensen aan boord van treinen komen waar zij niet op zouden moeten zitten is door met Eurostar-achtige veiligheidsmaatregelen te gaan werken, iets waar ProRail, DB en SNCF niet snel hun medewerking aan zullen verlenen. 100%-controles in die paar minuten tussen twee grensstations zijn evenmin haalbaar, of is het het idee dat Securail op alle stations langs de lijn staat te wachten om uitgangscontroles te doen?
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door dentheo »

Ik vraag mij dan altijd af : ligt Brussel dan echt zover van de grens ?
Anderzijds zitten er volksvertegenwoordigers in de zaal die in een grensgebied wonen, stellen die dan zoiets niet in vraag ?
Sommigen komen wel graag in de pers voor elk bijkomend treintje in hun regio, maar hierover heb ik ze nog niet gehoord.
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door rvdborgt »

Nadleeh schreef:Die plannen rondom de PNR voor internationale treinen, zijn deze al definitief? Of moet daar nog over gestemd worden?
Nee en ja. De tekst staat blijkbaar ook niet niet vast want er is kennelijk een afgezwakt voorstel:
http://www.tijd.be/politiek_economie/be ... 1475359106

Groetjes,
Rian
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door K V B »

AlexNL schreef: En dan nog: hoe denkt de Belgische overheid dit te handhaven? Met vliegtuigen is het haalbaar omdat de hele security-infrastructuur al in voege is: zonder ticket kom je niet voorbij de veiligheidscontrole en bij de gate scannen ze je ticket nogmaals (op Schiphol tenminste).
En zelfs bij vliegreizen is het niet waterdicht, want er is vaak geen controle dat degene wiens naam op het ticket staat ook effectief degene is die reist.
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door Nadleeh »

rvdborgt schreef:
Nadleeh schreef:Die plannen rondom de PNR voor internationale treinen, zijn deze al definitief? Of moet daar nog over gestemd worden?
Nee en ja. De tekst staat blijkbaar ook niet niet vast want er is kennelijk een afgezwakt voorstel:
http://www.tijd.be/politiek_economie/be ... 1475359106

Groetjes,
Rian
Ik kan dit helaas niet lezen zonder registratie (ook dankzij het PNR plan? ;)) maar ik neem aan dat dit niet zo rigoreus is dat voor elke internationale trein dit registratieproces gedaan moet worden?
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door K V B »

Ondertussen in de Kamer...

https://www.dekamer.be/kvvcr/showpage.c ... ierID=2069

Het valt op hoe, op een PS-er na, niemand het door heeft dat dit gewoon geld gaat kosten en nooit zal werken. Het is bijvoorbeeld zinloos om PNR gegevens op te slaan als er geen controle is dat degene wiens naam op het ticket staat ook degene is die reist. Zelfs bij het vliegverkeer is dat niet altijd het geval. En bij het spoorverkeer al helemaal onmogelijk.
Larch
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 sep 2015, 09:52

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door Larch »

http://m.deredactie.be/#!/snippet/585d4 ... 7110cfcf4b

Jambon brengt zijn voorstel opnieuw in de aandacht. ik zie er in elk geval de meerwaarde niet van in.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door dentheo »

Dom voorstel....
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door Shrek »

Zouden ze het niet anders kunnen organiseren?
Als ze nu eens onderweg (dus geen tijdsverlies) een identiteitsontrole doen die in real-time vergelijkt met een database, dan ben je er ook.

Ik heb ooit eens iets gelijkaardig meegemaakt op de trein van Frankrijk naar Spanje:
Net over de grens in Spanje stapten er 2 agenten op die de hele trein afgingen. Iedereen moest zijn identiteitskaart tonen. Bij Spanjaarden was het sowieso in orde, buitenlanders werden door de database gehaald. Dit ging als volgt: agent 1 keek erop toe dat ik niet wegliep terwijl agent 2 in het volgend rijtuig gaat bellen met de inlichtingendiensten. Ongetwijfeld heeft hij mijn rijksregisternummer en alle gegevens doorgebeld. Een minuutje later kreeg hij antwoord uit Madrid dat het in orde was en ik mijn reis mocht verderzetten.
Op de Spaanse manier neemt het natuurlijk veel tijd in beslag, maar het was wel effectief.

Ik denk natuurlijk aan een systeem dat ID-kaarten automatisch inleest en via een beveiligde 4G-verbinding controleert met een database van de inlichtingendiensten. Dan zou een controle op een tiental seconden gedaan kunnen worden en is het volgens mij wèl haalbaar op internationale treinen.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door dentheo »

Jaar of vijf geleden al gezien op een Italiaans-Franse trein via de tunnel naar Lyon.
Niets houdt de agenten tegen om het nu al te doen.
Zelfs op de stoptrein Essen-Roosendaal pik je de "ongebruikelijke" reizigers er zo uit.
Theo
Groeten vanop de Heide
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door Paul »

dentheo schreef:Zelfs op de stoptrein Essen-Roosendaal pik je de "ongebruikelijke" reizigers er zo uit.
Alsof 'gebruikelijke' reizigers geen criminelen kunnen zijn.
Identiteitscontroles louter op basis van uiterlijke kenmerken vind ik een stigmatiserende, laakbare praktijk.

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door Steven »

uiterlijk niet maar houding wel, mensen die heel stressvol gedrag vertonen in een trein ...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door groentje »

De enige troost is dat busreizen wellicht ook onder de regeling zullen vallen... Uiteindelijk is Amri met de bus gegaan...
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door dentheo »

Paul schreef:
dentheo schreef:Zelfs op de stoptrein Essen-Roosendaal pik je de "ongebruikelijke" reizigers er zo uit.
Alsof 'gebruikelijke' reizigers geen criminelen kunnen zijn.
Identiteitscontroles louter op basis van uiterlijke kenmerken vind ik een stigmatiserende, laakbare praktijk.

Paul
Het heeft volgens mij echt weinig zin om een aantal Zweden met blond haar te identificeren wanneer ge IS-terroristen tracht te volgen.
Maar efficiënt werken mag blijkbaar niet meer.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie