Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef:Grif akkoord dat het op lokaal vervoer niet practisch haalbaar is.
Daarentegen kan het niet al te lastig zijn om in te voeren voor al wat met gereserveerde plaatsen werkt. Zoals inderdaad vliegtuigen (ik stel me voor dat men, bv. in Frankrijk, zelfs voor een binnenlandse vlucht zijn naam moet opgeven, al dan niet ondersteund door een identiteitsbewijs) maar toch ook voor de diverse supersnelle treinen?

Met deze maatregel kan men de bandieten enkel het leven wat moeilijker maken: ze zouden nu bv. de trein kunnen nemen tot Breda of Roosendaal, dan met lijnbus of lokaaltrein de grens over, en dan weer iets snellers om België door te trekken. Zelfde verhaal aan de volgende grensovergangen. Lastig, maar helemaal niet ondoenbaar.

Overigens, met alle respect, ik baal toch een beetje van de mentaliteit van "dit is niet uitvoerbaar": dat is 20ste-eeuws denken. In de 21ste eeuw zegt iet of wat slimme operator: "mevrouw/meneer de minister, als u ons nieuwe verplichtingen oplegt dan staat daar een kostenplaatje tegenover. We moeten dan zoveel investeren, dat moet kunnen afgeschreven worden op (pakweg) vijf jaar en we verkopen per jaar zoveel gereserveerde tickets dus dat kost per ticket zoveel. Plus nog eens zoveel operationele kost per ticket, schat dus maar bij gelijkblijvend reizigersvolume zoveel per jaar. Wil de minister aub tekenen op de stippellijn?" Einde discussie, en nu heeft men zich constructief en positief opgesteld, in plaats van dwars te liggen. Maar ja "slim" en "treinoperator" in één zin, in België ...
Dit is wel uitvoerbaar maar men zal de infrastructuur moeten aanpassen en de mentaliteit.Finaal zal de gebruiker betalen X eurocent per biljet (een mini diabolo)
Je haalt Frankrijk aan: ik koop mijn biljet op internet,op naam van mij en medereizigers ,alsook mijn bagage.24H ervoor krijg ik een zitplaats toegewezen => druk de boarding pass uit thuis, op CDG ga ik naar een self check-inn punt voor de bagage drop deze op een automatsche band met eigenhandig aangbrachte tickets , vervolgens safety checks en vervolgens aan boord. Nergens wordt mijn identiteit gecontroleerd en dit alles voor een vlucht binnen Schengen en dus ook binnen Frankrijk.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door dentheo »

Het is NIET belangrijk wie het ticket koopt eID enzo, maar wel wie er in de trein zit.....en dat is iets anders.
Theo
Groeten vanop de Heide
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door K V B »

jan_olieslagers schreef:Als je je ticket koopt, of je plaats reserveert, via een website dan is het makkelijk genoeg om je identiteit te bevestigen met je EId, die dient toch precies voor dit soort dingen? Wel lastig als je met een gezelschap op stap gaat want nu moet iedereen individueel zijn identiteit bevestigen, totnogtoe kan een persoon het regelen voor de hele groep.
Ik zie hier verschillende problemen...

1) eID is iets Belgische. Er zijn niet veel landen die electronisch leesbare identiteitskaarten hebben... Vele landen hebben niet eens identiteitskaarten.
2) zelfs al registreer je de identiteit bij de aankoop van een kaartje dan weet je daarom nog niet op welke trein daarmee gereisd gaat worden. Wat met iemand die in Aachen een Eurregio dagkaart koopt bijvoorbeeld...
3) zelfs al registreer je de identiteit, dan weet je nog niet zeker dat degenen die reist ook degenen is de het kaartje gekocht hebt. Dat is zelfs bij vliegreizen niet altijd het geval. Als ik bijvoorbeeld van Zurich naar ergens in het Schengen gebied vlieg dan wordt er op geen enkel moment naar een identiteitskaart gevraagd...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door K V B »

nighttrain schreef: Dit is wel uitvoerbaar maar men zal de infrastructuur moeten aanpassen en de mentaliteit.Finaal zal de gebruiker betalen X eurocent per biljet (een mini diabolo)
Dat is de kern van het probleem. We geven geld uit aan infrastructuur, en passen on ze mentaliteit aan. Zo winnen de terroristen op het einde...

Als we willen winnen tegen de terroristen dan moeten we ons geld uitgeven aan maatregelen die er voor zorgen dat die terroristen zo snel mogelijk ophouden met ademen. En vooral niet toelaten dat er aan onze vrijheden geknabbeld wordt.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door K V B »

jan_olieslagers schreef: Overigens, met alle respect, ik baal toch een beetje van de mentaliteit van "dit is niet uitvoerbaar": dat is 20ste-eeuws denken. In de 21ste eeuw zegt iet of wat slimme operator: "mevrouw/meneer de minister, als u ons nieuwe verplichtingen oplegt dan staat daar een kostenplaatje tegenover. We moeten dan zoveel investeren, dat moet kunnen afgeschreven worden op (pakweg) vijf jaar en we verkopen per jaar zoveel gereserveerde tickets dus dat kost per ticket zoveel. Plus nog eens zoveel operationele kost per ticket, schat dus maar bij gelijkblijvend reizigersvolume zoveel per jaar. Wil de minister aub tekenen op de stippellijn?" Einde discussie, en nu heeft men zich constructief en positief opgesteld, in plaats van dwars te liggen. Maar ja "slim" en "treinoperator" in één zin, in België ...
Sorry, maar waar ik vooral van baal de manier waarop men salamigewijs onze vrijheid aan het versjacheren is in de naam van de strijd tegen het terrorisme.
Deze maatregel gaat niks uithalen. Geen enkele anti-terreur maatregel die men sinds 9/11 genomen heeft bijvoorbeeld had 9/11 kunnen voorkomen. Maar deze maatregelen hebben ons wel minder vrij gemaakt, maken reizen minder aangenaam en kosten geld.

Iets wat geen baten heeft, maar enkel kosten, hoort onmiddellijk naar de prullenmand verwezen te worden. En daarbij maakt in welke eeuw we zijn niks uit.
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door Commendatore »

Bij deze (onzalige) plannen zie ik eigenlijk vooral twee problemen: ten eerste zullen ze (spontane) grensoverschrijdende ritten een stuk moeilijker maken en ten tweede schiet je er nauwelijks iets mee op als het voet- en wegverkeer niet tegelijkertijd ook gecontroleerd wordt.

Want hoe lang van tevoren zou je zo'n kaartje moeten kopen? Kan dat ook nog vlak voordat de trein wegrijdt of moet dat al een dag van tevoren? En ben je gebonden aan een bepaalde trein of heb je nog wat flexibiliteit? Als je je echt van tevoren moet vastleggen, is dat de doodsteek voor veel internationaal treinverkeer. Terwijl dit juist even vanzelfsprekend zou moeten zijn als een binnenlandse treinreis.

Daarnaast is het, zoals sommigen boven mij ook al opmerkten, in het geheel niet effectief, omdat maar een klein deel van het totale verkeer gecontroleerd (en gehinderd) zal worden. Iemand die wat op z'n kerfstok heeft, kan alsnog met de auto, de fiets of desnoods te voet de grens over.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door jan_olieslagers »

Ik denk wel dat we allemaal akkoord zijn: het idee brengt enkel kosten, geen baten. En het kan zeker niet werken zonder controles, want eenieder kan gelijk welke naam opgeven.

Ik wilde enkel aangeven dat het er tegenwoordig ook op aankomt hoe men dat overbrengt. "Mevrouw/Meneer de minister, dat is truut in pakskes" zal geen baat brengen - niemand hoort graag onaangename waarheden, politici nog het minst van al. "We willen het graag overwegen, maar iemand zal voor de kosten moeten opdraaien en die zijn vermoedelijk niet gering" is even effectief om het idee naar de prullemand te verwijzen, maar is veel "politiek correcter". Dat is helaas belangrijk, heden ten dage.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door trainlovertje »

Je kan het ook nog extremer gaan bekijken: men rijdt tot aan de grens met een binnenlandse trein (vb: Quiévrain) en gaat te voet de grens over, of je neemt gewoon de bus (vb: Eupen - Aken). No way dat je die reizigers ook kan vatten, tenzij je het land hermetisch afsluit met hekken. Wie vlucht voor de politie kan in paniek zijn, maar heeft wel nog steeds verstand in zijn hoofd om ervoor te zorgen dat zijn/haar naam nergens geregistreerd wordt.
Met andere woorden: de kans dat een gezochte naam in een passagierslijst staat en dat die dan ook echt op die trein zit, is quasi nihil.

Moest ik gezocht worden door de politie en willen vluchten, zou ik eerder bijvoorbeeld een ticket met de Thalys naar Parijs kopen, dan niet op de trein gaan zitten (evt. iemand anders laten inchecken met 'mijn' ticket) om de speurders op een verkeerd spoor te zetten. Daarna met de nationale trein naar de regio Aubange en dan een wandeling gaan maken naar Rodange in het GH Luxemburg. Daar de trein op naar Luxemburg en verder naar Duitsland of nog verder. Dat in de veronderstelling dat niemand me kan voeren met een auto, want dat zou mijn eerste optie zijn, want daar bestaan geen strengere controles.
Misschien iemand die nog wat tips heeft zodat ik zeker niet gevat zou worden? :mrgreen:

Edit: met de trein naar Moeskroen en vandaar te voet naar de eerste halte van de metro van Rijsel (net over de Frans-Belgische grens) lijkt me ook een mooie vluchtroute. TGV's naar heel Frankrijk zijn dan binnen handbereik. :wink:
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door nighttrain »

trainlovertje schreef:Je kan het ook nog extremer gaan bekijken: men rijdt tot aan de grens met een binnenlandse trein (vb: Quiévrain) en gaat te voet de grens over, of je neemt gewoon de bus (vb: Eupen - Aken). No way dat je die reizigers ook kan vatten, tenzij je het land hermetisch afsluit met hekken. Wie vlucht voor de politie kan in paniek zijn, maar heeft wel nog steeds verstand in zijn hoofd om ervoor te zorgen dat zijn/haar naam nergens geregistreerd wordt.
Met andere woorden: de kans dat een gezochte naam in een passagierslijst staat en dat die dan ook echt op die trein zit, is quasi nihil.

Moest ik gezocht worden door de politie en willen vluchten, zou ik eerder bijvoorbeeld een ticket met de Thalys naar Parijs kopen, dan niet op de trein gaan zitten (evt. iemand anders laten inchecken met 'mijn' ticket) om de speurders op een verkeerd spoor te zetten. Daarna met de nationale trein naar de regio Aubange en dan een wandeling gaan maken naar Rodange in het GH Luxemburg. Daar de trein op naar Luxemburg en verder naar Duitsland of nog verder. Dat in de veronderstelling dat niemand me kan voeren met een auto, want dat zou mijn eerste optie zijn, want daar bestaan geen strengere controles.
Misschien iemand die nog wat tips heeft zodat ik zeker niet gevat zou worden? :mrgreen:

Edit: met de trein naar Moeskroen en vandaar te voet naar de eerste halte van de metro van Rijsel (net over de Frans-Belgische grens) lijkt me ook een mooie vluchtroute. TGV's naar heel Frankrijk zijn dan binnen handbereik. :wink:
U hebt gelijk,maar Ik vrees dat De politiek ondes énorme druk staat en ´verplicht' Is om iets te doen. Zoniet gaat De opositie opurtinistisch zeggen dat ze niets doen. En de domme massa zal dit lusten..onlangs,als fun De commentaren ge lezen op hln betreffende Het nieuwjaarsvuurwerk in Antwerpen, zelfs dit was de schuld van de NVA, volgens een meerderheid van comments. Laat een drama plaatsgrijpen zoals Berlin,Het komt Is te klein.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door nighttrain »

trainlovertje schreef:Je kan het ook nog extremer gaan bekijken: men rijdt tot aan de grens met een binnenlandse trein (vb: Quiévrain) en gaat te voet de grens over, of je neemt gewoon de bus (vb: Eupen - Aken). No way dat je die reizigers ook kan vatten, tenzij je het land hermetisch afsluit met hekken. Wie vlucht voor de politie kan in paniek zijn, maar heeft wel nog steeds verstand in zijn hoofd om ervoor te zorgen dat zijn/haar naam nergens geregistreerd wordt.
Met andere woorden: de kans dat een gezochte naam in een passagierslijst staat en dat die dan ook echt op die trein zit, is quasi nihil.

Moest ik gezocht worden door de politie en willen vluchten, zou ik eerder bijvoorbeeld een ticket met de Thalys naar Parijs kopen, dan niet op de trein gaan zitten (evt. iemand anders laten inchecken met 'mijn' ticket) om de speurders op een verkeerd spoor te zetten. Daarna met de nationale trein naar de regio Aubange en dan een wandeling gaan maken naar Rodange in het GH Luxemburg. Daar de trein op naar Luxemburg en verder naar Duitsland of nog verder. Dat in de veronderstelling dat niemand me kan voeren met een auto, want dat zou mijn eerste optie zijn, want daar bestaan geen strengere controles.
Misschien iemand die nog wat tips heeft zodat ik zeker niet gevat zou worden? :mrgreen:

Edit: met de trein naar Moeskroen en vandaar te voet naar de eerste halte van de metro van Rijsel (net over de Frans-Belgische grens) lijkt me ook een mooie vluchtroute. TGV's naar heel Frankrijk zijn dan binnen handbereik. :wink:
Ik vrees te moeten zeggen dat De politiediensten NIET geinteresseerd zijn in een snelle aanhouding,maar wel De politiek. 1 letter meer en een wereld van verschil. Die dader werd gevolgd om zo De politie naar zijn eventueel netwerk te leiden. Hoe komt Het dat De dader van De aanslag op Het joodsmuseum ´per toeval' van een bus Is geplukt in Marseille......Meerdere malen meegemaakt dat we NIET mochten ingrijpen bij bepaalde mensensmokkels,om later een groot netwerk te zien aanhoude.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door rvdborgt »

Zo meteen in "De Zevende Dag": NVA-Kamerlid Peter Buysrogge en TreinTramBus-voorzitter Stefan Stynen in debat over het PNR-gebeuren. Dit onderwerp komt rond 11:30:
https://www.een.be/de-zevende-dag/deze-week

Groetjes,
Rian
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door trainlovertje »

rvdborgt schreef:Zo meteen in "De Zevende Dag": NVA-Kamerlid Peter Buysrogge en TreinTramBus-voorzitter Stefan Stynen in debat over het PNR-gebeuren. Dit onderwerp komt rond 11:30:
https://www.een.be/de-zevende-dag/deze-week

Groetjes,
Rian
Conclussie van het gesprek: "Het moet allemaal nog bekeken worden hoe het te organiseren valt." Met andere woorden: "Eigenlijk weten we het zelf niet zo goed."
Als je er een wetsontwerp over klaar hebt liggen en nog steeds geen idee hebt hoe je het gaat aanpakken, kan het volgens mij moeilijk een succesverhaal worden...
Als ik het goed begrijp, vallen de stoptreinen en IC-treinen tot net over de grens niet onder de zogenoemde 'PNR', maar over de Benelux kan onze politicus blijkbaar geen antwoord geven.
Herbekijken mogelijk via: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/video ... zevendedag
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef:Conclussie van het gesprek: "Het moet allemaal nog bekeken worden hoe het te organiseren valt." Met andere woorden: "Eigenlijk weten we het zelf niet zo goed."
Als je er een wetsontwerp over klaar hebt liggen en nog steeds geen idee hebt hoe je het gaat aanpakken, kan het volgens mij moeilijk een succesverhaal worden...
Als ik het goed begrijp, vallen de stoptreinen en IC-treinen tot net over de grens niet onder de zogenoemde 'PNR', maar over de Benelux kan onze politicus blijkbaar geen antwoord geven.
Herbekijken mogelijk via: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/video ... zevendedag
Enige wereldvreemdheid kon Peter Buysrogge niet ontzegd worden. Hij had het in de discussie een paar keer over "aanmelden" voor je op de trein stapt. Dat betekent een check-inprocedure om identiteit te controleren en dat betekent dat er extra tijd nodig zal zijn. De reis wordt dus langer. Ook moeten daarvoor stations worden aangepast. Ik zie dat in bv. Schiphol echt niet gebeuren, tenzij de NVA een nieuwe tunnelbuis wil betalen...
Buysrogge gelooft kennelijk ook niet dat het opwerpen van drempels reizigers kost terwijl dat in de realiteit al lang bewezen is.
Rechtstreekse link naar dit fragment:
http://deredactie.be/permalink/2.48128?video=1.2861670

Groetjes,
Rian
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door Commendatore »

Ik vond ook dat er een beetje raar werd gedaan over mensen die spontaan een reis over langere afstand ondernemen met hogesnelheidstreinen met reserveringsplicht. Dat dit met het toegepaste prijsstelsel voor de meeste mensen niet echt voor de hand zal liggen, klopt, maar dat maakt het nog niet vreemd.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef: Buysrogge gelooft kennelijk ook niet dat het opwerpen van drempels reizigers kost terwijl dat in de realiteit al lang bewezen is.
Om maar eens een voorbeeld te geven. Tussen Zweden en Denemarken is het aantal treinreizigers met 12% afgenomen sinds men daar ID controles ingevoerd heeft...
Plaats reactie