Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door K V B »

Tenminste, daar lijkt het op.

Volgens Railway Gazette staat het Belgische Parlement op het punt een wet aan te nemen die internationale treinreizen een stuk moeilijker, zo niet onmoglijk zullen maken.

http://www.railwaygazette.com/news/poli ... -rail.html

Maar op de website van het parlement zelf vindt ik hier niks over. Weet er iemand meer?
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door Eimai »

Ik herinner me wel dat die passenger name record even ter sprake gekomen is na de verijdelde aanslagen op de Thalys naar Parijs, en na Brussel, maar zo'n uitspraken eindigen normaal altijd een stille dood...

Waarom zou je ook de internationale treinen viseren, als iemand schade wil toebrengen dan kunnen ze even goed de eerstvolgende binnenlandse trein nemen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door K V B »

Eimai schreef:Ik herinner me wel dat die passenger name record even ter sprake gekomen is na de verijdelde aanslagen op de Thalys naar Parijs, en na Brussel, maar zo'n uitspraken eindigen normaal altijd een stille dood...

Waarom zou je ook de internationale treinen viseren, als iemand schade wil toebrengen dan kunnen ze even goed de eerstvolgende binnenlandse trein nemen.
Je vergeet een ding: Anti terrorisme maatregelen hoeven niet effectief te zijn. Na een aanslag worden maatregelen genomen die daartoe dienen politici toe te laten te laten zien dat ze nodig zijn. Maar werken doen ze nooit. Geen enkele van de maatregelen die men de afgelopen 15 jaar in reactie op terroristische aanslagen genomen heeft zouden effectief een aanslag gestopt hebben indien men ze eerder al had genomen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door Steve »

K V B schreef:Geen enkele van de maatregelen die men de afgelopen 15 jaar in reactie op terroristische aanslagen genomen heeft zouden effectief een aanslag gestopt hebben indien men ze eerder al had genomen.
Er zit ongetwijfeld veel waarheid in wat je schrijft, maar deze specifieke stelling lijkt me veel te kort door de bocht.

Eén eenvoudig voorbeeld: de huidige "prechecks" in Zaventem zouden er met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid voor gezorgd hebben dat de terroristen nooit met hun koffers vol bommen tot midden in de terminal geraakt zouden zijn, en dat de derde dader dan ook nog eens fluitend kon wegwandelen.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat een terrorist in theorie niet zou kunnen toeslaan vóór die precheck (dus ik ga die ook niet zo hard verdedigen), maar het zou al een heel andere situatie geweest zijn.

Ook de aanwezigheid van militairen en gewapende agenten op veel openbare plaatsen, wat je er ook over kunt zeggen, zal ongetwijfeld een impact hebben: een potentiële terrorist zal wellicht al heel wat terughoudender zijn als hij weet dat hij na de eerste serieuze dreiging of aanval al meteen "roemloos" neergeknald kan worden door een militair of agent die komt toesnellen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door K V B »

Steve schreef:
K V B schreef:Geen enkele van de maatregelen die men de afgelopen 15 jaar in reactie op terroristische aanslagen genomen heeft zouden effectief een aanslag gestopt hebben indien men ze eerder al had genomen.
Er zit ongetwijfeld veel waarheid in wat je schrijft, maar deze specifieke stelling lijkt me veel te kort door de bocht.

Eén eenvoudig voorbeeld: de huidige "prechecks" in Zaventem zouden er met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid voor gezorgd hebben dat de terroristen nooit met hun koffers vol bommen tot midden in de terminal geraakt zouden zijn, en dat de derde dader dan ook nog eens fluitend kon wegwandelen.
Je gaat er van uit dat die pre-checks werken. Als ze zo goed werken als de overige veiligheidscontroles dan halen ze niks uit. Bij tests is gebleken dat de kans dat een bom of wapen gedetecteerd wordt ongeveer 1/20 is...

http://edition.cnn.com/2015/06/01/polit ... ing-tests/
Ook de aanwezigheid van militairen en gewapende agenten op veel openbare plaatsen, wat je er ook over kunt zeggen, zal ongetwijfeld een impact hebben: een potentiële terrorist zal wellicht al heel wat terughoudender zijn als hij weet dat hij na de eerste serieuze dreiging of aanval al meteen "roemloos" neergeknald kan worden door een militair of agent die komt toesnellen.
Een zelfmoordterrorist zal daar niet wakker van liggen...

Maar vergeet ook niet dat terroristen gewoon hun taktiek kunnen aanpassen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door Steven »

Het blijft altijd een soort kat en muis spel. Dat is net als diefstal, je kan het dieven lastig maken op een bepaald punt maar dan vinden ze wel ergens anders een zwakte, is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. Maar totaal niets doen is ook weer lomp dus liever iets doen dan niets doen zou ik zeggen, zolang er maar een soort evenwicht is.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door K V B »

Steven schreef:Het blijft altijd een soort kat en muis spel. Dat is net als diefstal, je kan het dieven lastig maken op een bepaald punt maar dan vinden ze wel ergens anders een zwakte, is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. Maar totaal niets doen is ook weer lomp dus liever iets doen dan niets doen zou ik zeggen, zolang er maar een soort evenwicht is.
Wel, het probleem is dat terrorisme juist als doel heeft ons zover te krijgen dat we "iets" doen. Dus het beste wat je eigenlijk kan doen hier is negeren. Uiteindelijk hebben we belangrijkere katten te geselen.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door AlexNL »

Steven schreef:liever iets doen dan niets doen zou ik zeggen, zolang er maar een soort evenwicht is.
Ja en nee. Dat er nu veiligheidsscans zijn in Parijs is vervelend, maar kan ik begrijpen gezien de aanslag op een Thalys van vorig jaar. Het is een maatregel bedoeld om de reizigers van die trein te beschermen.

Bij deze actie is het evenwicht echter weg. De aanslagplegers in Brussel kwamen met de auto naar België, maar nu wil men dat treinreizigers zich op voorhand aanmelden via een PNR. Gaat dat dan ook gelden voor automobilisten? Gaat men ook vragen dat de reizigers van een bootje dat aanmeert in Oostende zich op voorhand melden? Of dat Ouibus hun passagierslijsten een dag op voorhand doorgeeft?

Iets doen 'om maar iets te doen' is een verkeerde insteek. De maatregel maakt het voor veel mensen lastiger om te reizen, terwijl je de slechteriken er niet van weerhoudt om iets te doen.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door rvdborgt »

AlexNL schreef:
Steven schreef:liever iets doen dan niets doen zou ik zeggen, zolang er maar een soort evenwicht is.
Ja en nee. Dat er nu veiligheidsscans zijn in Parijs is vervelend, maar kan ik begrijpen gezien de aanslag op een Thalys van vorig jaar. Het is een maatregel bedoeld om de reizigers van die trein te beschermen.
Nee, het is ook "ietsisme", maar dan van de Franse regering. Het is totaal zinloos want het systeem is zo lek als een mandje. Het zorgt bovendien voor vertragingen en ongemak en jaagt daardoor reizigers weg. Als je daardoor meer mensen naar de auto verjaagt, dan zorg je ook voor extra verkeersslachtoffers. Tel uit je winst.

Groetjes,
Rian
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door dentheo »

Deze week in de krant gva: de poortjes voor -2 van Antwerpen centraal worden besteld....
Zullen echter slechts "accidenteel" gebruikt worden...
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door groentje »

En wie bestelt die? De NMBS die al geen geld heeft?
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door dentheo »

Anti-terreur potje ? :(
Theo
Groeten vanop de Heide
johan V
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 apr 2013, 16:47

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door johan V »

Ik vind het wel zeer aardig dat de TGV 9826brussel-frankrijk nog steeds niet kan geboekt worden(normaal 3 m)voor december 2016.
Misschien rijd die enkel nog vanuit rijsel?
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: RE: Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door rdv »

johan V schreef:Ik vind het wel zeer aardig dat de TGV 9826brussel-frankrijk nog steeds niet kan geboekt worden(normaal 3 m)voor december 2016.
Misschien rijd die enkel nog vanuit rijsel?
Boeking voor SNCF-treinen.na de drgl wissel opent op 13/10, en dan nog zijn er treinen die pas later worden opengesteld voor verkoop.

Sent from my ALE-L21 using Tapatalk
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door Nadleeh »

Die plannen rondom de PNR voor internationale treinen, zijn deze al definitief? Of moet daar nog over gestemd worden?

De DB roert zich trouwens nu ook en dreigen diverse internationale verbindingen te schrappen: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160930_02493722
Plaats reactie