Dit is wel uitvoerbaar maar men zal de infrastructuur moeten aanpassen en de mentaliteit.Finaal zal de gebruiker betalen X eurocent per biljet (een mini diabolo)jan_olieslagers schreef:Grif akkoord dat het op lokaal vervoer niet practisch haalbaar is.
Daarentegen kan het niet al te lastig zijn om in te voeren voor al wat met gereserveerde plaatsen werkt. Zoals inderdaad vliegtuigen (ik stel me voor dat men, bv. in Frankrijk, zelfs voor een binnenlandse vlucht zijn naam moet opgeven, al dan niet ondersteund door een identiteitsbewijs) maar toch ook voor de diverse supersnelle treinen?
Met deze maatregel kan men de bandieten enkel het leven wat moeilijker maken: ze zouden nu bv. de trein kunnen nemen tot Breda of Roosendaal, dan met lijnbus of lokaaltrein de grens over, en dan weer iets snellers om België door te trekken. Zelfde verhaal aan de volgende grensovergangen. Lastig, maar helemaal niet ondoenbaar.
Overigens, met alle respect, ik baal toch een beetje van de mentaliteit van "dit is niet uitvoerbaar": dat is 20ste-eeuws denken. In de 21ste eeuw zegt iet of wat slimme operator: "mevrouw/meneer de minister, als u ons nieuwe verplichtingen oplegt dan staat daar een kostenplaatje tegenover. We moeten dan zoveel investeren, dat moet kunnen afgeschreven worden op (pakweg) vijf jaar en we verkopen per jaar zoveel gereserveerde tickets dus dat kost per ticket zoveel. Plus nog eens zoveel operationele kost per ticket, schat dus maar bij gelijkblijvend reizigersvolume zoveel per jaar. Wil de minister aub tekenen op de stippellijn?" Einde discussie, en nu heeft men zich constructief en positief opgesteld, in plaats van dwars te liggen. Maar ja "slim" en "treinoperator" in één zin, in België ...
Je haalt Frankrijk aan: ik koop mijn biljet op internet,op naam van mij en medereizigers ,alsook mijn bagage.24H ervoor krijg ik een zitplaats toegewezen => druk de boarding pass uit thuis, op CDG ga ik naar een self check-inn punt voor de bagage drop deze op een automatsche band met eigenhandig aangbrachte tickets , vervolgens safety checks en vervolgens aan boord. Nergens wordt mijn identiteit gecontroleerd en dit alles voor een vlucht binnen Schengen en dus ook binnen Frankrijk.