Nachttreinen en open access
Geplaatst: 30 okt 2016, 16:15
Ik lees in een ander draadje dat er dit geen TreSki wordt ingelegd. Daarbij wordt verwezen naar een krantenbericht.
Als reden om TreSki niet meer te laten rijden wordt onder andere vermeld dat: Dat de skitrein deze winter niet rijdt, komt omdat er geen commercieel akkoord werd gevonden met partner ProRail, de Nederlandse spoorinfrastructuurbeheerder.
Ik vind dit vreemd, want in welke mate kan ProRail (infrastructuurbeheerder) je plannen om een commerciële trein te laten rijden door Europa dwarsbomen.
Dat de infrastructuurbeheerders geld mogen vragen voor het gebruik van de infrastructuur is bekend en toegestaan. Maar volgens mij mag een infrastructuurbeheerder nimmer meer geld vragen dan de daadwerkelijke kosten. Een en ander volgt zelfs uit EU-wetgeving, waarin zelfs wordt aangegeven dat je als infrastructuurbeheerder geen kosten in rekening mag brengen voor de afschrijving van de onderstations (zo gedetailleerd gaat het).
Als een infrastructuurorganisatie in staat is om het quasi onmogelijk te maken om een commerciële trein te laten rijden, wat stelt dan het Europese open access beleid voor?
Als reden om TreSki niet meer te laten rijden wordt onder andere vermeld dat: Dat de skitrein deze winter niet rijdt, komt omdat er geen commercieel akkoord werd gevonden met partner ProRail, de Nederlandse spoorinfrastructuurbeheerder.
Ik vind dit vreemd, want in welke mate kan ProRail (infrastructuurbeheerder) je plannen om een commerciële trein te laten rijden door Europa dwarsbomen.
Dat de infrastructuurbeheerders geld mogen vragen voor het gebruik van de infrastructuur is bekend en toegestaan. Maar volgens mij mag een infrastructuurbeheerder nimmer meer geld vragen dan de daadwerkelijke kosten. Een en ander volgt zelfs uit EU-wetgeving, waarin zelfs wordt aangegeven dat je als infrastructuurbeheerder geen kosten in rekening mag brengen voor de afschrijving van de onderstations (zo gedetailleerd gaat het).
Als een infrastructuurorganisatie in staat is om het quasi onmogelijk te maken om een commerciële trein te laten rijden, wat stelt dan het Europese open access beleid voor?