Pagina 1 van 1

Nachttreinen en open access

Geplaatst: 30 okt 2016, 16:15
door i11
Ik lees in een ander draadje dat er dit geen TreSki wordt ingelegd. Daarbij wordt verwezen naar een krantenbericht.

Als reden om TreSki niet meer te laten rijden wordt onder andere vermeld dat: Dat de skitrein deze winter niet rijdt, komt omdat er geen commercieel akkoord werd gevonden met partner ProRail, de Nederlandse spoorinfrastructuurbeheerder.

Ik vind dit vreemd, want in welke mate kan ProRail (infrastructuurbeheerder) je plannen om een commerciële trein te laten rijden door Europa dwarsbomen.

Dat de infrastructuurbeheerders geld mogen vragen voor het gebruik van de infrastructuur is bekend en toegestaan. Maar volgens mij mag een infrastructuurbeheerder nimmer meer geld vragen dan de daadwerkelijke kosten. Een en ander volgt zelfs uit EU-wetgeving, waarin zelfs wordt aangegeven dat je als infrastructuurbeheerder geen kosten in rekening mag brengen voor de afschrijving van de onderstations (zo gedetailleerd gaat het).

Als een infrastructuurorganisatie in staat is om het quasi onmogelijk te maken om een commerciële trein te laten rijden, wat stelt dan het Europese open access beleid voor?

Re: Nachttreinen en open access

Geplaatst: 30 okt 2016, 17:51
door Steven
waarschijnlijk gaat het over een foutje van de journalist in kwestie of van meerdere personen samen. De partner van vorig seizoen was Railpromo en prorail is inderdaad de infrabeheerder. Maar beide namen hebben wat gelijkenissen.

Re: Nachttreinen en open access

Geplaatst: 30 okt 2016, 18:40
door i11
Steven schreef:waarschijnlijk gaat het over een foutje van de journalist in kwestie of van meerdere personen samen. De partner van vorig seizoen was Railpromo en prorail is inderdaad de infrabeheerder. Maar beide namen hebben wat gelijkenissen.
Ah juist dat kan goed kunnen die verwarring tussen Railpromo en Prorail.

Jammer dat de NMBS niet zelf deze trein laat rijden want volgens mij is dat nu makkelijker dan in het verleden het geval was. De NMBS heeft de benodigde veiligheidscertificaten om in Europa te rijden, de rijtuigen I6Bc zijn van hen, de loc is van hen en die rijdt tot in Oostenrijk. Je moet enkel treinbestuurders charteren die op de reeks 28 de verschillende delen van de route kunnen rijden. Of zie ik iets over het hoofd?

Re: Nachttreinen en open access

Geplaatst: 30 okt 2016, 18:46
door Steven
de NMBS deed het inderdaad in het verleden met 1 skitrein per seizoen in het laatste jaar dat ze het alleen deden. Ze vonden de rijpaden/inkomsten verhouding te duur om het in de andere weken van het skiseizoen ook te doen.

Re: Nachttreinen en open access

Geplaatst: 01 nov 2016, 23:18
door AlexNL
Als je een trein wil laten rijden moet je een toegangsovereenkomst afsluiten met de betrokken infrabeheerder. Het grootste deel van de kosten staat gespecificeerd in de netverklaring, maar voor sommige diensten geldt dat dit maatwerk is en dat er onderhandeld moet worden. Het kan zijn dat beide partijen niet tot een akkoord komen, en dan kan er geen trein rijden.

Re: Nachttreinen en open access

Geplaatst: 11 nov 2016, 13:43
door K V B
Een vraagje: Kunnen goederenoperatoren ook (in opdracht) reizigerstreinen slepen? Zou je een nachttrein van bijv. Brussel naar Zwitserland gewoon door Crossrail kunnen laten slepen?

Re: Nachttreinen en open access

Geplaatst: 11 nov 2016, 14:20
door Steven
Daarvoor moet het personeel wel over de nodige vergunningen beschikken. Als ze geen opleiding krijgen om met reizigerstreinen te rijden dan zal dat niet toegestaan worden.

Re: RE: Re: Nachttreinen en open access

Geplaatst: 11 nov 2016, 14:36
door Shrek
K V B schreef:Een vraagje: Kunnen goederenoperatoren ook (in opdracht) reizigerstreinen slepen? Zou je een nachttrein van bijv. Brussel naar Zwitserland gewoon door Crossrail kunnen laten slepen?
Het slepen op zich zou nog wel lukken met de juiste bestuurders. Maar er moet ook een operator met veiligheidscertificaat voor België verantwoordelijk zijn voor de trein. Op dit moment hebben enkel Eurostar, NMBS en Thalys dergelijk certificaat. Dus één van die 3 moet erbij betrokken zijn en personeel op de trein hebben.