IC Direct (NL) zal altijd vaker blijven uitvallen dan gewone trein

Plaats reactie
i11
Berichten: 96
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

IC Direct (NL) zal altijd vaker blijven uitvallen dan gewone trein

Bericht door i11 » 14 dec 2016, 21:02

Een NL-onderzoekscommissie heeft volgens dit bericht geconcludeerd dat de via de HSL geleide getrokken en geduwde IC's tussen Amsterdam via Rotterdam naar Breda onbetrouwbaar zijn wegens het overschakelen op een andere spanning en veiligheidssysteem. Zo zouden volgens de NL-staatssecretaris staatssecretaris regelmatig treinen stil vallen.

Ik vind dit een bijzonder bericht om te lezen. Als NL-student in Leuven reisde ik wekelijks terug naar Maastricht en nimmer is mijn IC-A bij het omschakelen ter hoogte van Bierbeek stil gevallen. Ok, soms was de snelheid best wel laag op het laatste stuk van de heuvel richting de tunnel van Bierbeek, maar stilvallen neen. Ik vraag me dus sterk af of dit verhaal in de klasse politiek gezever thuis hoort.


Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 1864
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: In de buurt van Kortrijk.

Re: IC Direct (NL) zal altijd vaker blijven uitvallen dan gewone trein

Bericht door Dieselfreak » 14 dec 2016, 22:07

Spanningssluizen zijn er ook in andere landen. Zo noemen de onderzoekers Italië als voorbeeld. "In Italië wordt het Direttissima netwerk gekenmerkt door gelijktijdige wisseling van stroom- en veiligheidssystemen: de spanningssluizen. Het spanningsloze deel van de sluis is slechts 110 meter, wat de kans op stilstand beperkt " schrijven de onderzoekers. In Italië rijden er alleen echte hogesnelheidstreinen op de lijn, terwijl in Nederland getrokken intercity's op de lijn rijden.
In België zijn er toch ook diverse plaatsen waar de spanning wijzigt, met name tussen 3 kV en 25 kV, bijvoorbeeld op lijn 42.
19/12/2015: 1. België (11490) 2. Nederland (6430) 3. Duitsland (3430) 4. Luxemburg (2625) 5. Frankrijk (2540) 6. Zwitserland (1915) 7. Italië (1066) 8. Oostenrijk (480) 9. Spanje (397) 10. Polen (267)

hmmm
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2012, 09:24

Re: IC Direct (NL) zal altijd vaker blijven uitvallen dan gewone trein

Bericht door hmmm » 14 dec 2016, 23:11

Bij de omschakeling op lijn 2 die je noemt valt anders toch wel met enige regelmaat een trein stil...

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20287
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: IC Direct (NL) zal altijd vaker blijven uitvallen dan gewone trein

Bericht door Steven » 15 dec 2016, 01:25

Ik ben op L2 nooit stilgevallen bij de omschakeling, de enige reden dat ik er ooit ben gestopt was omdat het me werd opgedragen door de TBL2. IK heb ruim 11 jaar op die lijn gereden zonder zorgen. Van de intercity direct is de dagelijks uitval haast niet bij te houden.

Gebruikersavatar
Nadleeh
Berichten: 197
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: IC Direct (NL) zal altijd vaker blijven uitvallen dan gewone trein

Bericht door Nadleeh » 15 dec 2016, 10:36

De spanningssluizen liggen in Nederland op rare plekken. Bij zowel Hoofddorp als Zevenborgen bovenaan een flyover. Het kwam (komt?) wel eens voor dat een trein niet genoeg vaart had en dus spanningsloos op de helling kwam te staan.

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 5919
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: IC Direct (NL) zal altijd vaker blijven uitvallen dan gewone trein

Bericht door groentje » 15 dec 2016, 18:32

Dat durft ook gebeuren in Bierbeek, de sluis ligt op een helling, en aangezien de meeste treinen moeten vertrekken vanuit stilstand in Leuven... Zeker bij ijsvorming op de bovenleiding of vertrek vanaf een ander spoor dan het voorziene spoor 3 gebeurt het dat de trein niet voldoende vaart heeft. Meestal stopt de trein dan, en gaat de bestuurder verifiëren of de pantograaf misschien toch onder draad staat, de borden met neerlaten en oplaten stroomafnemers staan immers met enige marge van de eigenlijke draadloze zone. Een enkele keer moet de trein gehaald worden met de hulptrein vanuit Leuven.

dentheo
Berichten: 7574
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: IC Direct (NL) zal altijd vaker blijven uitvallen dan gewone trein

Bericht door dentheo » 17 dec 2016, 20:34

Anderzijds hebben wij ook omschakelproblemen gekend op Antwerpen-Noorderkempen vooraleer de desiro's kwamen... :)
Theo
Groeten vanop de Heide

Plaats reactie