Pagina 1 van 1

IC Direct (NL) zal altijd vaker blijven uitvallen dan gewone trein

Geplaatst: 14 dec 2016, 21:02
door i11
Een NL-onderzoekscommissie heeft volgens dit bericht geconcludeerd dat de via de HSL geleide getrokken en geduwde IC's tussen Amsterdam via Rotterdam naar Breda onbetrouwbaar zijn wegens het overschakelen op een andere spanning en veiligheidssysteem. Zo zouden volgens de NL-staatssecretaris staatssecretaris regelmatig treinen stil vallen.

Ik vind dit een bijzonder bericht om te lezen. Als NL-student in Leuven reisde ik wekelijks terug naar Maastricht en nimmer is mijn IC-A bij het omschakelen ter hoogte van Bierbeek stil gevallen. Ok, soms was de snelheid best wel laag op het laatste stuk van de heuvel richting de tunnel van Bierbeek, maar stilvallen neen. Ik vraag me dus sterk af of dit verhaal in de klasse politiek gezever thuis hoort.

Re: IC Direct (NL) zal altijd vaker blijven uitvallen dan gewone trein

Geplaatst: 14 dec 2016, 22:07
door Dieselfreak
Spanningssluizen zijn er ook in andere landen. Zo noemen de onderzoekers Italië als voorbeeld. "In Italië wordt het Direttissima netwerk gekenmerkt door gelijktijdige wisseling van stroom- en veiligheidssystemen: de spanningssluizen. Het spanningsloze deel van de sluis is slechts 110 meter, wat de kans op stilstand beperkt " schrijven de onderzoekers. In Italië rijden er alleen echte hogesnelheidstreinen op de lijn, terwijl in Nederland getrokken intercity's op de lijn rijden.
In België zijn er toch ook diverse plaatsen waar de spanning wijzigt, met name tussen 3 kV en 25 kV, bijvoorbeeld op lijn 42.

Re: IC Direct (NL) zal altijd vaker blijven uitvallen dan gewone trein

Geplaatst: 14 dec 2016, 23:11
door hmmm
Bij de omschakeling op lijn 2 die je noemt valt anders toch wel met enige regelmaat een trein stil...

Re: IC Direct (NL) zal altijd vaker blijven uitvallen dan gewone trein

Geplaatst: 15 dec 2016, 01:25
door Steven
Ik ben op L2 nooit stilgevallen bij de omschakeling, de enige reden dat ik er ooit ben gestopt was omdat het me werd opgedragen door de TBL2. IK heb ruim 11 jaar op die lijn gereden zonder zorgen. Van de intercity direct is de dagelijks uitval haast niet bij te houden.

Re: IC Direct (NL) zal altijd vaker blijven uitvallen dan gewone trein

Geplaatst: 15 dec 2016, 10:36
door Nadleeh
De spanningssluizen liggen in Nederland op rare plekken. Bij zowel Hoofddorp als Zevenborgen bovenaan een flyover. Het kwam (komt?) wel eens voor dat een trein niet genoeg vaart had en dus spanningsloos op de helling kwam te staan.

Re: IC Direct (NL) zal altijd vaker blijven uitvallen dan gewone trein

Geplaatst: 15 dec 2016, 18:32
door groentje
Dat durft ook gebeuren in Bierbeek, de sluis ligt op een helling, en aangezien de meeste treinen moeten vertrekken vanuit stilstand in Leuven... Zeker bij ijsvorming op de bovenleiding of vertrek vanaf een ander spoor dan het voorziene spoor 3 gebeurt het dat de trein niet voldoende vaart heeft. Meestal stopt de trein dan, en gaat de bestuurder verifiëren of de pantograaf misschien toch onder draad staat, de borden met neerlaten en oplaten stroomafnemers staan immers met enige marge van de eigenlijke draadloze zone. Een enkele keer moet de trein gehaald worden met de hulptrein vanuit Leuven.

Re: IC Direct (NL) zal altijd vaker blijven uitvallen dan gewone trein

Geplaatst: 17 dec 2016, 20:34
door dentheo
Anderzijds hebben wij ook omschakelproblemen gekend op Antwerpen-Noorderkempen vooraleer de desiro's kwamen... :)