IC Luxemburg

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: IC Luik-Luxemburg

Bericht door Steven »

Op de loc reeks 3000 na kan er volgens mij geen enkele andere loc van de CFL op onze 3000V rijden.
alvast geen 4000 en ik denk die dubbeldekstreinstellen ook niet (niet 100% zeker).
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: IC Luik-Luxemburg

Bericht door Nadleeh »

De CFL 4000 (de Traxxen) en 2300 (de nieuwe Stadler KISS dubbeldekkers) slikken inderdaad géén 3 kV (wel het Duitse 15 kV 16,7 Hz wisselstroom, de 2300 zitten dan ook op de diensten naar Trier).
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door apestaart »

Shrek schreef:
Dieselfreak schreef:
LML schreef:Van zodra de M7-rijtuigen en -treinstellen vanaf 2018 geleverd worden en na hun testperiode betrouwbaar zijn voor de commerciële diensten,volgt er zeker een vast een ware slachting bij de 2-tjes.
Als de M7 in dienst is en de tweetjes eruit, gaan de Desiro's dan ook van de IC-verbindingen verdwijnen?
Waar het technisch kan wel, maar er zullen wel enkele uitzonderingen blijven bestaan vrees ik (zoals Luik-Luxemburg).
Het is te hopen dat die Desiro's niet meer zullen ingezet worden voor IC-verbinding Oostende-Antwerpen.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef:Waar het technisch kan wel, maar er zullen wel enkele uitzonderingen blijven bestaan vrees ik (zoals Luik-Luxemburg).
Waarom zou het dan technisch niet kunnen tussen Luik en Luxemburg? Of bedoel je dat het wel kan, maar dat ze er gewoon geen dubbeldekkers op zouden zetten, omdat ze dan te laag bezet zijn?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef:
Shrek schreef:Waar het technisch kan wel, maar er zullen wel enkele uitzonderingen blijven bestaan vrees ik (zoals Luik-Luxemburg).
Waarom zou het dan technisch niet kunnen tussen Luik en Luxemburg? Of bedoel je dat het wel kan, maar dat ze er gewoon geen dubbeldekkers op zouden zetten, omdat ze dan te laag bezet zijn?
De desiros zullen de enige motorstellen van de NMBS zijn die toegelaten zijn in Luxemburg. Het alternatief is dan inderdaad een stam M6+18, maar dat is er natuurlijk zwaar over (en te duur) voor die verbinding.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door overweg13 »

Wat zou er fout zijn met I11 en 18? Internationale rijtuigen op een internationale dienst? Lijkt me vanzelfsprekend.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef:Wat zou er fout zijn met I11 en 18? Internationale rijtuigen op een internationale dienst? Lijkt me vanzelfsprekend.
Als je zelf de kosten van de loc niet moet betalen is dat uiteraard vanzelfsprekend :wink:
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef:De desiros zullen de enige motorstellen van de NMBS zijn die toegelaten zijn in Luxemburg. Het alternatief is dan inderdaad een stam M6+18, maar dat is er natuurlijk zwaar over (en te duur) voor die verbinding.
Maar de M7 zou toch ook op de hogesnelheidslijnen kunnen gaan rijden (en dus onder 25kV)? Dan kan het toch niet zo moeilijk zijn om ze ook naar Luxemburg te sturen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef:
Shrek schreef:De desiros zullen de enige motorstellen van de NMBS zijn die toegelaten zijn in Luxemburg. Het alternatief is dan inderdaad een stam M6+18, maar dat is er natuurlijk zwaar over (en te duur) voor die verbinding.
Maar de M7 zou toch ook op de hogesnelheidslijnen kunnen gaan rijden (en dus onder 25kV)? Dan kan het toch niet zo moeilijk zijn om ze ook naar Luxemburg te sturen?
Dat zullen ze ook doen, via de L162 waar de passagiersaantallen wel dubbeldekkers verantwoorden. Op L42 zijn stelletjes de enige betaalbare oplossing.
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Eric0641 »

Shrek schreef:
trainlovertje schreef:
Shrek schreef:De desiros zullen de enige motorstellen van de NMBS zijn die toegelaten zijn in Luxemburg. Het alternatief is dan inderdaad een stam M6+18, maar dat is er natuurlijk zwaar over (en te duur) voor die verbinding.
Maar de M7 zou toch ook op de hogesnelheidslijnen kunnen gaan rijden (en dus onder 25kV)? Dan kan het toch niet zo moeilijk zijn om ze ook naar Luxemburg te sturen?
Dat zullen ze ook doen, via de L162 waar de passagiersaantallen wel dubbeldekkers verantwoorden. Op L42 zijn stelletjes de enige betaalbare oplossing.
Stelletje Oké, maar alsjeblieft geen desiro (depresiro, misero) ik vind hou het nu is met CFL de loks en nmbs de rijtuigen prima. Maar stel je voor in 1 desiro een ritje van 3,5 uur. Dan kunnen ze gelijk een rugklachten praktijk in de trein gaan beginnen. Een mogelijkheid is dat de cfl hun treinstellen zullen sturen. Mits ze geschikte hebben of gaan krijgen.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door groentje »

De Desiro is geschikt te maken voor langere afstand, de ÖBB heeft bijvoorbeeld goede stellen voor langeafstandsinterregio's op het platform van de Desiro gebouwd, maar de NMBS mikt uitsluitend op capaciteit, en heeft dus alleen maar Desiro's in stoptreinuitvoering, wat verdedigbaar is voor voorstadstreinen, maar voor IC's verwacht ik toch ook oog voor comfort. Ik deel dus de verontwaardiging over de MS08 op Luik-Luxemburg, die dingen zijn daar niet voor gemaakt.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steve »

Bovendien is de M7 toch bewust heel flexibel gemaakt, waardoor je een kort stammetje kunt gebruiken met een gemotoriseerd rijtuig? Zet daar twee à drie M7's op in en klaar is Kees.
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door apestaart »

groentje schreef:De Desiro is geschikt te maken voor langere afstand, de ÖBB heeft bijvoorbeeld goede stellen voor langeafstandsinterregio's op het platform van de Desiro gebouwd, maar de NMBS mikt uitsluitend op capaciteit, en heeft dus alleen maar Desiro's in stoptreinuitvoering, wat verdedigbaar is voor voorstadstreinen, maar voor IC's verwacht ik toch ook oog voor comfort. Ik deel dus de verontwaardiging over de MS08 op Luik-Luxemburg, die dingen zijn daar niet voor gemaakt.
Niet alleen voor de verbinding Luik-Luxemburg ben ik verontwaardigd maar ook voor de verbinding Oostende-Antwerpen, daar wordt maar slechts 2 dubbeldekkers ingezet en voor de rest zijn dat die stomme Desiro's, die verbinding verdient toch wel beter materieel?
Gelukkig is de NMBS verstandig genoeg om 3 treinstellen aan elkaar te koppelen.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door msts.be »

Op Luik-Gouvy-Lux moeten de tweespannings-AM96 aan zet komen. Men heeft echt niet alle 49 stellen nodig op Lille ! Tegen dan zijn ook de enkelspannings-AM96 niet meer toegelaten in Luxemburg, wegens geen ETCS (uitschakeling Memor2+ vanaf eind dit jaar). Die kunnen de plaats innemen van de tweespannings-AM96 die dan naar Luik-Gouvy verhuizen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door groentje »

Uiteraard, @apestaart, maar het verschil lijkt mij dat Antwerpen-Oostende normaal M7 zal krijgen, en dus uitzicht heeft op verbetering (zelfs al is de M7 ook nog niet mijn droomtrein, maar goed), Luik-Luxemburg zou met Desiro blijven...
Plaats reactie