IC Luxemburg

Larch
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 sep 2015, 09:52

Re: IC Luik-Luxemburg

Bericht door Larch »

Bij de IC3 van DSB ( die toch een zeer grote gelijkenis heeft met de de Ms 96) is dat blijkbaar nochtans vrij vlot gelukt. https://ec.europa.eu/inea/en/connecting ... -tm-0300-w
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: IC Luik-Luxemburg

Bericht door Steven »

ik zei niet dat het onmogelijk was, enkel dat het een moeilijke bevalling zal worden. Ze starten dus met het materieel waar de inbouw minder gecompliceerd is om de stuurtafel aan te passen. De reeks 18 was al grotendeels uitgerust (enkel het Alstom scherm moest nog in de stuurtafel ingebouwd worden vanwege de TBL2 installatie), de Desiro heeft het standaard, ook de M6 en i11 zijn vlotter aan te passen wegens meer ruimte op de stuurtafel om alles te plaatsen/verplaatsen alsook de HLE13 die een identieke stuurtafel heeft aan de i11.
Larch
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 sep 2015, 09:52

Re: IC Luik-Luxemburg

Bericht door Larch »

Ik wou alleen maar illustreren dat het in relatief korte tijd mogelijk zou moeten zijn en dat een deel van de oplossingen bij de ombouw van zo' n wegdraaibare stuurpost al zijn bedacht bij DSB (aangezien de stuurpost van de IC3 uiterlijk bijna identiek is aan die van de MS96)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: IC Luik-Luxemburg

Bericht door Steven »

maar zijn die stuurposten nog wegdraaibaar bij DSB, ik dacht dat ze die functie daar niet meer gebruikte, het zwakke punt van heel dat systeem (dat hier ook gekend is ) in acht nemende (vochtindringing)
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: IC Luik-Luxemburg

Bericht door Commendatore »

Bij de ET/X31K (Øresundståg) in elk geval nog wel. Ik ben afgelopen november namelijk zelf nog door zo'n overgang gegaan.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: IC Luik-Luxemburg

Bericht door Steven »

Dus voorlopig gaan we hier in België wat geduld moeten hebben, eens alles ETCS heeft gaat dat soort problemen zich niet meer stellen natuurlijk.
Davy
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: IC Luik-Luxemburg

Bericht door Davy »

Maar betekent dit dan ook dat binnenkort de MS96 (tijdelijk) verdwijnt op Brussel Luxemburg?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: IC Luik-Luxemburg

Bericht door Steven »

Ik dacht dat zoiets al duidelijk was. Zeker nu de reeks 18 een werkende ETCS krijgt/heeft (nog niet alles maar men is volop bezig) zal de kans groter worden dat deze locs met rijtuigen gaan rijden naar Luxemburg IPV de reeks 13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: IC Luik-Luxemburg

Bericht door Steve »

Of ze kunnen daar ook gewoon Desiro's op inzetten, als ze dan toch bezig zijn... :roll:
trainlovertje
Berichten: 2348
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: IC Luik-Luxemburg

Bericht door trainlovertje »

Een off-topic vraag over het verkeer naar Luxemburg die zonet in me opkwam tijdens het lezen van dit topic: waar ligt de spanningssluis tussen Aarlen en Luxemburg juist? Ik dacht dat ze kort voor het station Luxemburg lag. Ik weet wel dat ze binnenkort naar de buurt van Namen zal worden verschoven, maar ik kon ze dus niet vinden op volgende video: https://www.youtube.com/watch?v=ZyxMofyAaok
De spanningssluis bij Rivage weet ik trouwens wel liggen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: IC Luik-Luxemburg

Bericht door Steve »

Hoort daar een spanningssluis te liggen dan? Momenteel gaat het tot in Luxemburg onder 3kV, ik weet van de plannen om de boel naar 25kV om te vormen maar denk niet dat daar al (toekomstige) spanningssluizen voor voorzien zijn, temeer daar ook het Luxemburgse deel naar 25kV omgebouwd zou worden en ik dus geen reden zie waarom er tussen Aarlen en Luxemburg eentje zou moeten komen.
Davy
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: IC Luik-Luxemburg

Bericht door Davy »

Er ligt toch gewoon 3000 volt tot aan het perron? Want je ziet namelijk de spanningsscheiders of hoe heet dat gewoon zitten op de draad voorbij het perron waar de IC halteert...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IC Luik-Luxemburg

Bericht door Shrek »

De toekomstige spanningssluis komt ter hoogte van Barnich.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: IC Luik-Luxemburg

Bericht door Paul »

Ik meen dat de sporen 1 en 2 in Luxemburg een bovenleiding hebben met 3000 V, en dat de sporen 3 en 4 omschakelbaar zijn (3000 V of 25000 V). Zo was het vroeger in ieder geval.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: IC Luik-Luxemburg

Bericht door Steven »

Luxemburg wil af van dei 3000V, dat zal ook gebeuren uiteindelijk, naast ETCS komt er zelfs 25kV op de lijn 162 tot de buurt van Namur. Het invoeren van die 25kV zal in stappen gebeuren. Dit is mede afhankelijk van de vordering van de werken op L162. Men is al ettelijke jaren bezig alle bovenleiding, sporen en wissels te vernieuwen.
Plaats reactie