IC Luxemburg

dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: IC Luik-Luxemburg

Bericht door dentheo »

ETCS "taalgrenzen"..... :D :D
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: RE: Re: IC Luik-Luxemburg

Bericht door Shrek »

IGBT-6000 schreef:
dentheo schreef:Heeft Luxemburg ook een eigen ETCS dialectje ??
Men noemt dit een nationale variant, waaraan voldaan moet worden.
Helemaal niet, er zijn geen nationale varianten...
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: RE: Re: IC Luik-Luxemburg

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef:
IGBT-6000 schreef:
dentheo schreef:Heeft Luxemburg ook een eigen ETCS dialectje ??
Men noemt dit een nationale variant, waaraan voldaan moet worden.
Helemaal niet, er zijn geen nationale varianten...
Maar er hebben wel maanden geen treinen kunnen rijden tussen Virton en Rodange/Luxemburg, omdat ze beide ETCS-systemen moesten afstemmen op elkaar. Dus dan moet er toch een zeker verschil zijn tussen de systemen van de verschillende netbeheerders?
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: IC Luik-Luxemburg

Bericht door Nadleeh »

Verschillende fabrikanten van de ETCS apparatuur wat problemen veroorzaakt?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: RE: Re: IC Luik-Luxemburg

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: Maar er hebben wel maanden geen treinen kunnen rijden tussen Virton en Rodange/Luxemburg, omdat ze beide ETCS-systemen moesten afstemmen op elkaar. Dus dan moet er toch een zeker verschil zijn tussen de systemen van de verschillende netbeheerders?
Neenee dat zat helemaal anders in elkaar. Infrabel en CFL-GI (de infrabeheerder in Luxemburg) moesten hun beide systemen aan elkaar aansluiten. Ze hadden allebei tot vlak voor de grens al ETCS gebeouwd, maar de cruciale laatste meters over de grens waren nog niet uitgerust. Dat is intussen opgelost en de beide netten sluiten nu naadloos op elkaar aan. Dit staat compleet los van het materieel, want de Luxemburgse treinen zelf mochten al wel in België rijden nog voordat de infrabeheerders het probleem hadden opgelost.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IC Luik-Luxemburg

Bericht door Shrek »

Nadleeh schreef:Verschillende fabrikanten van de ETCS apparatuur wat problemen veroorzaakt?
Ook niet, dat is volledig transparant.
De "problemen" met de Desiro zouden meer richting GSM-R moeten te zoeken zijn dan bij ETCS, maar ik kan de details niet...
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: IC Luik-Luxemburg

Bericht door i11 »

260689 schreef:
Shrek schreef:
Terminus schreef:Er loopt een project om bepaalde I10-rijtuigen te voorzien van enkele fietsplaatsen, speciaal voor de IC Luik-Luxemburg.
Dat zal dan ook maar voor enkele maanden zijn, als ik het zo lees...
Bestaan die rijtuigen al niet?
I10 zal niet zijn. Hij zal de I6 rijtuigen bedoelen.
Gisteren inderdaad een I10V gezien in Luik. Helaas zat die wagen niet in de IC die ik richting Luxemburg nam (IC110 Luik-G - Dommeldange). Aangezien ik met de koersfiets onderweg was zou ik de I10V dan meteen hebben kunnen uitproberen, maar dat zal voor een volgende keer zijn.

IC110 zat goed vol en was een echte "dag in de Ardennen trein". Ik de wagen waar ik in zat (I10B) zaten ongeveer 30 reizigers.
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: IC Luik-Luxemburg

Bericht door Nadleeh »

Shrek schreef:
Nadleeh schreef:Dat is wel bijzonder nieuws om te lezen. Is bekend waarom dit gelijk enkele jaren uitstel geeft?
Iets met softwareversies van de Desiro. als je een softwareversie hoger moet heb je direct eel vertraging, kijk maar hoe lang het geduurd heeft voor er Traxxen in ETCS konden rijden.
Ik vroeg mij nog af, mag de HLE28 in Luxemburg rijden en is dit bijvoorbeeld een reëel alternatief voor de CFL 3000?
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: IC Luxemburg

Bericht door Nadleeh »

Wat is de huidige stand van zaken van het ETCS in Luxemburg? Zover ik kan vinden is men nog niet over. Dit artikel suggereert schrijft over 2020 voor wat betreft de Franse treinen in Luxemburg. Betekent dit dat pas in 2020 heel Luxemburg overgaat?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IC Luxemburg

Bericht door Shrek »

Nadleeh schreef: 13 dec 2017, 22:01 Wat is de huidige stand van zaken van het ETCS in Luxemburg? Zover ik kan vinden is men nog niet over. Dit artikel suggereert schrijft over 2020 voor wat betreft de Franse treinen in Luxemburg. Betekent dit dat pas in 2020 heel Luxemburg overgaat?
Ik weet niet wat je juist bedoelt met overgaan. Maar in ieder geval: 100% van de Luxemburgse infra is uitgerust met ETCS, 100% van de Luxemburgse treinen zijn uitgerust met ETCS, een klein deeltje van de buitenlandse treinen in Luxemburg is uitgerust met ETCS.
In die laatste categorie moet er dus nog wat werk verzet worden, zoals onder andere op de Franse treinen waarvan sprake in het artikel.
De deadline waarvan sprake is het verwijderen van de Memor2+, het antieke systeem waarop de Franse treinen vandaag nog rijden. Vanaf de dag dat dit weggaat moeten alle treinen verplicht in ETCS rijden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: IC Luxemburg

Bericht door Steven »

De Fransen voelen het warm worden want twee van hun buurlanden zijn volop aan het overgaan op etcs en hun rollend materieel dat naar daar gaat is nog niet aangepast. De tgv reseau hebben nog niets in de stuurpost zitten dat daar ook nog maar naar verwijst. Want ook hier zal lijn 96(N) over x tijd op etcs zitten.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IC Luxemburg

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 14 dec 2017, 10:04 De Fransen voelen het warm worden want twee van hun buurlanden zijn volop aan het overgaan op etcs en hun rollend materieel dat naar daar gaat is nog niet aangepast. De tgv reseau hebben nog niets in de stuurpost zitten dat daar ook nog maar naar verwijst. Want ook hier zal lijn 96(N) over x tijd op etcs zitten.
Twee buurlanden? België, Luxemburg, Zwitserland en Spanje zijn er toch meer dan 2 :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: IC Luxemburg

Bericht door Steven »

Ik heb enkel weet van het rollend materieel richting België en Luxemburg. Hoe het met de tgv’s in de richting van die andere buurlanden zit weet ik niet. Deze hebben zo al andere veiligheidsapperatuur aan boord om op die landen te rijden. Hebben deze landen ook al een datum waarop enkel nog etcs is toegelaten op hun net?

De TGV’s hebben voor België enkel TVM en memor. Geen tbl1+ of etcs te vinden in de stuurpost.
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: IC Luxemburg

Bericht door Nadleeh »

Shrek schreef: 14 dec 2017, 09:11
Nadleeh schreef: 13 dec 2017, 22:01 Wat is de huidige stand van zaken van het ETCS in Luxemburg? Zover ik kan vinden is men nog niet over. Dit artikel suggereert schrijft over 2020 voor wat betreft de Franse treinen in Luxemburg. Betekent dit dat pas in 2020 heel Luxemburg overgaat?
Ik weet niet wat je juist bedoelt met overgaan. Maar in ieder geval: 100% van de Luxemburgse infra is uitgerust met ETCS, 100% van de Luxemburgse treinen zijn uitgerust met ETCS, een klein deeltje van de buitenlandse treinen in Luxemburg is uitgerust met ETCS.
In die laatste categorie moet er dus nog wat werk verzet worden, zoals onder andere op de Franse treinen waarvan sprake in het artikel.
De deadline waarvan sprake is het verwijderen van de Memor2+, het antieke systeem waarop de Franse treinen vandaag nog rijden. Vanaf de dag dat dit weggaat moeten alle treinen verplicht in ETCS rijden.
Ah, ik was even in de veronderstelling dat op dat moment álles onder ETCS moest rijden, dus ook het Belgisch materieel :). Maar als ik het goed begrijp is er dus wat speling. Een kritieker punt is dus eigenlijk de aanstaande omzetting van 3000 V DC naar 25 kV AC op het baanvak Kleinbettingen-Luxembourg. Is al bekend wat de NMBS hier voor materieel gaat inzetten? I6 met een HLE 13 of 18 ligt voor de hand?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IC Luxemburg

Bericht door Shrek »

Nadleeh schreef: 14 dec 2017, 12:56
Shrek schreef: 14 dec 2017, 09:11
Nadleeh schreef: 13 dec 2017, 22:01 Wat is de huidige stand van zaken van het ETCS in Luxemburg? Zover ik kan vinden is men nog niet over. Dit artikel suggereert schrijft over 2020 voor wat betreft de Franse treinen in Luxemburg. Betekent dit dat pas in 2020 heel Luxemburg overgaat?
Ik weet niet wat je juist bedoelt met overgaan. Maar in ieder geval: 100% van de Luxemburgse infra is uitgerust met ETCS, 100% van de Luxemburgse treinen zijn uitgerust met ETCS, een klein deeltje van de buitenlandse treinen in Luxemburg is uitgerust met ETCS.
In die laatste categorie moet er dus nog wat werk verzet worden, zoals onder andere op de Franse treinen waarvan sprake in het artikel.
De deadline waarvan sprake is het verwijderen van de Memor2+, het antieke systeem waarop de Franse treinen vandaag nog rijden. Vanaf de dag dat dit weggaat moeten alle treinen verplicht in ETCS rijden.
Ah, ik was even in de veronderstelling dat op dat moment álles onder ETCS moest rijden, dus ook het Belgisch materieel :). Maar als ik het goed begrijp is er dus wat speling. Een kritieker punt is dus eigenlijk de aanstaande omzetting van 3000 V DC naar 25 kV AC op het baanvak Kleinbettingen-Luxembourg. Is al bekend wat de NMBS hier voor materieel gaat inzetten? I6 met een HLE 13 of 18 ligt voor de hand?
Die veronderstelling is juist. En in Luxemburg denkt men er zelfs aan de dealine te vervroegen na het ongeval eerder dit jaar.
De omschakeling bovenleiding is voorzien voor midden 2018.
Plaats reactie