Pagina 9 van 13

Re: IC Luxemburg

Geplaatst: 14 aug 2018, 11:44
door Shrek
Intussen werkt de NMBS heel hard om tegen half september genoeg 13+ I6/I10/I11 in orde te krijgen voor de IC Brussel-Luxemburg. Als het op tijd lukt zal de overgangsperiode met overstappen misschien niet nodig zijn.

Re: IC Luxemburg

Geplaatst: 14 aug 2018, 17:27
door Steve
Maar waar haalt men die rijtuigen dan vandaan? Buiten de I6 van de twee P-treintjes Aalst - Brussel kan dat toch niet anders zijn dan van de Oostende - Eupen en in kleine mate Kortrijk - Welkenraedt, waar nu alle I11 en een groot deel van de I10 zitten? En waar zet men alle werkloos geworden MS96 dan de huidige IC Luxemburg dan plots in?

Re: IC Luxemburg

Geplaatst: 14 aug 2018, 18:43
door Asterix
Men is op dit ogenblik volop bezig MR96 met ETCS te testen met het oog op homologatie. Speelt dat hier ook een rol?

Re: IC Luxemburg

Geplaatst: 14 aug 2018, 18:53
door Shrek
Steve schreef: 14 aug 2018, 17:27 Maar waar haalt men die rijtuigen dan vandaan? Buiten de I6 van de twee P-treintjes Aalst - Brussel kan dat toch niet anders zijn dan van de Oostende - Eupen en in kleine mate Kortrijk - Welkenraedt, waar nu alle I11 en een groot deel van de I10 zitten? En waar zet men alle werkloos geworden MS96 dan de huidige IC Luxemburg dan plots in?
Er waren een aantal I6 verhuurd, die zullen nu wel allemaal terug naar België komen.
Daarnaast zijn er denk ik ook enkele omlopen 13+M6+I11Bdx.
De MS96 zullen dan wel enkele andere verbindingen gaan doen. Waren er op Oostende-Antwerpen geen nodig? :wink:

Re: IC Luxemburg

Geplaatst: 14 aug 2018, 20:20
door Steve
Die verhuurde I6 zijn bij mijn weten vooral weggeplukt van bestaande treinen (minder materieel nodig in de zomer) dus die kunnen na de zomer ook niet zonder gevolgen op Luxemburg ingezet worden. I11 zijn er bij mijn weten ook vrijwel niet op overschot, en pakweg die MS96 op Oostende-Antwerpen zullen op hun beurt MS08 vrijmaken waarvan het duidelijk is dat ze niet naar Luxemburg zullen gaan. Hoe dan ook lijkt dit me een flinke verschuiving qua materieel te gaan veroorzaken, ik zie niet in hoe ze het anders oplossen.

Re: IC Luxemburg

Geplaatst: 15 aug 2018, 01:32
door Shrek
Steve schreef: 14 aug 2018, 20:20 Die verhuurde I6 zijn bij mijn weten vooral weggeplukt van bestaande treinen (minder materieel nodig in de zomer) dus die kunnen na de zomer ook niet zonder gevolgen op Luxemburg ingezet worden. I11 zijn er bij mijn weten ook vrijwel niet op overschot, en pakweg die MS96 op Oostende-Antwerpen zullen op hun beurt MS08 vrijmaken waarvan het duidelijk is dat ze niet naar Luxemburg zullen gaan. Hoe dan ook lijkt dit me een flinke verschuiving qua materieel te gaan veroorzaken, ik zie niet in hoe ze het anders oplossen.
Dat het serieus gaat schuiven zal inderdaad onoverkomelijk zijn.

Re: IC Luxemburg

Geplaatst: 15 aug 2018, 11:13
door Davy
Her en der kunnen ze nog wel wat rijtuigen vrijmaken, zoals nu een treinpaar Oostende Schaarbeek die met I10 is, en er rijdt ook een stammetje met I10 als P-trein tussen Namen en Luik.

Re: IC Luxemburg

Geplaatst: 15 aug 2018, 11:42
door overweg13
Dat laatste hoort wel bij de IC Liers Luxemburg.

Re: IC Luxemburg

Geplaatst: 15 aug 2018, 12:26
door Shrek
overweg13 schreef: 15 aug 2018, 11:42 Dat laatste hoort wel bij de IC Liers Luxemburg.
Op zich kunnen zulke technische koppelingen ook aangepast worden.

Re: IC Luxemburg

Geplaatst: 15 aug 2018, 12:33
door overweg13
Ja, maar deze I10's zullen sowieso nodig blijven voor de IC's Liers-Luxemburg, zelfs als men de P-trein met ander materieel uitvoert. Tenzij men plots toch desiro's kan inzetten naar Luxemburg.

Re: IC Luxemburg

Geplaatst: 15 aug 2018, 14:15
door ronny
Shrek schreef: 14 aug 2018, 18:53 Er waren een aantal I6 verhuurd, die zullen nu wel allemaal terug naar België komen.
Daarnaast zijn er denk ik ook enkele omlopen 13+M6+I11Bdx.
De MS96 zullen dan wel enkele andere verbindingen gaan doen. Waren er op Oostende-Antwerpen geen nodig? :wink:
3 stammen vervangen : 2x2MS96, 1x3MS96, kan toch niet zo moeilijk zijn
je idee voor Oostende-Antwerpen : dit wordt dan veronderstel ik 2 stammen met ms96 en 2 stammen dubbeldekkers. Ik verwacht toch wel tegen Pasen volledige bediening met dubbeldekkers.

Re: IC Luxemburg

Geplaatst: 15 aug 2018, 15:03
door Deca
Worden er ook niet een aantal P treinen tussen Brussel en Visé gereden met de I11? Misschien kan men deze stammen gebruiken of zijn die gekoppeld aan andere ritten?

Re: IC Luxemburg

Geplaatst: 15 aug 2018, 15:10
door 260689
Deca schreef: 15 aug 2018, 15:03 Worden er ook niet een aantal P treinen tussen Brussel en Visé gereden met de I11? Misschien kan men deze stammen gebruiken of zijn die gekoppeld aan andere ritten?
Die doen een ritje Visé - Brussel - Vorst en savonds Vorst - Brussel - Visé. Overdag staan er 2 rame werkloos in de bundel.

Re: IC Luxemburg

Geplaatst: 15 aug 2018, 15:11
door Steve
Maar zelfs dan zie ik geen ander HSL-geschikt materieel dat ze op die treinen zomaar zou kunnen vervangen...

Re: IC Luxemburg

Geplaatst: 15 aug 2018, 15:13
door 260689
Ze kunnen de I6bc’s onder het stof halen? Ik zie dat nog gebeuren! Als ze de 18 kunnen homolegeren voor LUX zou ook al iets schelen in de machienes voor een tekort aan T13en op te vangen.