Pagina 11 van 13

Re: IC Luxemburg

Geplaatst: 30 aug 2018, 17:16
door Steven
het probleem met stoelen is dat zoiets persoonlijk is. sommige zitten graag wat harder, andere mensen liever heel zacht als zetel. Ikzelf ben voorstaander van een iets harder model. Zachte stoelen vind ik niet leuk. De pasvorm van de rugleuning had wel iets beter gekund op de desiro. Iets meer ronding in de rugleuning was welkom geweest.

Re: IC Luxemburg

Geplaatst: 30 aug 2018, 17:43
door groentje
De zetels in I10 zijn inderdaad wat uitgezeten, maar geef mij toch maar I10 boven Desiro voor lange ritten. Ik heb weinig moeite met Desiro's... wanneer ze worden ingezet daar waar ze thuishoren: Op het S-net en sommige lokale verbindingen. Niet op IC-treinen.

Re: IC Luxemburg

Geplaatst: 30 aug 2018, 17:47
door overweg13
Steven schreef: 30 aug 2018, 17:05 Het zicht door het raam van een desiro is volgens mij hetzelfde als dat van in een MR96 of een i10 rijtuigen.
Kom nou, er zit altijd wel iets in de weg: een raamstijl, de rugleuning van de stoel voor je, soms zelfs een hele wand, zoals net onder de schermen in eerste klas. Dat heb je nu toch niet meteen in mr96 of I10.

Re: IC Luxemburg

Geplaatst: 30 aug 2018, 17:53
door Steven
in een MR96 in tweede klasse kan je perfect met een volwaardige wand in uw zichtveld zitten. De ramen staan er namelijk allemaal op maat van 1ste klasse

Re: IC Luxemburg

Geplaatst: 30 aug 2018, 21:47
door Dieselfreak
Steven schreef: 30 aug 2018, 17:16 het probleem met stoelen is dat zoiets persoonlijk is. sommige zitten graag wat harder, andere mensen liever heel zacht als zetel. Ikzelf ben voorstaander van een iets harder model. Zachte stoelen vind ik niet leuk.
Ik heb er begrip voor dat je niet voor heel zachte zetels bent, maar wat is er mis met een model zoals dat van AM96/I11? Die stoelen zijn iets aan de hardere kant, maar toch niet zó hard als in een Desiro. Maar aangezien de hardheid van die laatste tegenwoordig de norm is, vinden de meesten blijkbaar zelfs de blauwe zetels van de MS96 en I11 nog te zacht. :?

Re: IC Luxemburg

Geplaatst: 05 sep 2018, 11:09
door Davy
Op Beluxtrains staan ondertussen de geplande samenstellingen voor de IC naar Luxemburg. Er zitten best paar bijzondere combinaties tussen, en met I11-stuurstanden!

Re: IC Luxemburg

Geplaatst: 05 sep 2018, 11:32
door Steven
Inderdaad met i11 stuurrijtuigen. Maandag had een collega er wat problemen mee (het was zijn eerste keer) te Vorst om hem in dienst te krijgen. De samenstellingen zullen dus een mix van i6/i10/i11 bevatten. Waarbij de i11 altijd het stuurrijtuig is natuurlijk. De trek/duwkracht komt van een hle13 later misschien een hle 18.

Re: IC Luxemburg

Geplaatst: 05 sep 2018, 11:34
door Steven
Nog effe vermelden dat er tijdens de nachten lege transferritten zullen zijn tussen Vorst-rijtuigen en Oostende om de rijtuigen uit te wisselen.

Re: IC Luxemburg

Geplaatst: 05 sep 2018, 12:07
door Shrek
Helaas wel nog enkele treinen per dag met MS96 of M6 en dus overstap in Arlon.

Re: IC Luxemburg

Geplaatst: 05 sep 2018, 12:17
door Steve
Het is voorlopig allemaal nogal een scheet in een fles, vind ik. Ze hebben een paar (vrij korte) stammen I10/I6/I11BDx samengesteld door die rijtuigen weg te halen en te vervangen door M4 op de paar P's waar ze voorheen reden (7001/7015/7016 en equivalenten 's avonds). Die stammen doen een paar doorgaande ritten Brussel - Luxemburg buiten de spits, maar ook en vooral een pendel Aarlen - Luxemburg bijna de hele dag door. Al de rest van de treinen (veel meer dan "enkele", Shrek...) blijft materieelgewijs bij het oude en is dan beperkt tot Aarlen.

Re: IC Luxemburg

Geplaatst: 05 sep 2018, 18:24
door Pim530
Sterker nog, de stam die volledig uit I6 bestond (en doorreed op de S10 in de middagspits) is helemaal verdwenen.

Re: IC Luxemburg

Geplaatst: 06 sep 2018, 12:17
door Terminus
En de vrijgekomen MR96 gaan naar de IC24** (ter vervanging van Desiro's) en enkele P- en L-treinen. (Dus geen Antwerpen-Oostende)

2 vragen bij die gekke samenstellingen met I6/I10/I11:
Kunnen deze in trek-duw rijden?
Op de IC 4** zijn enkele I11-stuurstanden welgehaald. Ik had begrepen dat dit voor de inbouw van ETCS was. Maar klopt dat wel, of zijn ze weggehaald voor de Brussel-Luxemburg?

Re: IC Luxemburg

Geplaatst: 06 sep 2018, 12:29
door Steve
Die L-treinen in kwestie blijken in het bijzonder de verbinding Marloie-Liers te zijn - zeer ongewoon zicht alvast daar, ik denk niet dat daar ooit al planmatig MS96 gereden heeft. En toch vrij onbegrijpelijk als je ziet dat er elders in het land zoveel IC-diensten met Desiro's gedaan worden. Hopelijk zal men van de dienstregeling-2019 gebruikmaken om een grondigere materieelverschuiving waar te maken.

Re: IC Luxemburg

Geplaatst: 06 sep 2018, 12:40
door Shrek
Terminus schreef: 06 sep 2018, 12:17 En de vrijgekomen MR96 gaan naar de IC24** (ter vervanging van Desiro's) en enkele P- en L-treinen. (Dus geen Antwerpen-Oostende)

2 vragen bij die gekke samenstellingen met I6/I10/I11:
Kunnen deze in trek-duw rijden?
Op de IC 4** zijn enkele I11-stuurstanden welgehaald. Ik had begrepen dat dit voor de inbouw van ETCS was. Maar klopt dat wel, of zijn ze weggehaald voor de Brussel-Luxemburg?
Je de I6/I10/I11 kan trek-duw rijden, dat is net het hele opzet ervan. De I11 stuurstand heeft immers ETCS en is toegelaten als stuurstand in Luxemburg en daarmee één van de weinige mogelijkheden om nog reversibele treinen in Luxemburg te laten rijden (totdat er meer materieel gehomologeerd geraakt).

Er waren in principe genoeg I11 stuurstanden over om de IC's Brussel-Luik te kunnen blijven rijden en tegelijk de ETCS-inbouw te doen, maar doordat er nu enkele naar Luxemburg gaan is dat niet meer zo en moet er wat geschoven worden.

Re: IC Luxemburg

Geplaatst: 07 dec 2018, 16:37
door Steven
Vandaag vastgesteld dat de IC treinen 2106/2133/2114 met HLE13 en M6 in trekduw verzekerd worden. Als ik me niet vergis betreft het 5 rijtuigen en een stuurrijtuig.