Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door dentheo »

Eimai schreef:Die loodsen die er op de grensbaanvakken komen bijzitten hebben niks met taal of lijnkennis of dergelijke te maken. Een machinist die elke dag met de Benelux naar Amsterdam rijdt moet ook worden begeleid door zo'n extra machinist als die met een 800 naar Roosendaal rijdt.
Moesten ze bvb. met een Traxx kunnen rijden op dat stuk, dan is die extra persoon in de stuurpost helemaal niet nodig.
Het zijn dus de "grootvadersrechten" die men iets geknepen heeft . :) :)
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door rvdborgt »

Eimai schreef:Ze zitten er omdat er geen veiligheidssysteem aanwezig is dat een trein doet stoppen als die door een rood sein rijdt, en na enkele seinvoorbijrijdingen vonden ze dat in Nederland niet meer kunnen.
"Ze" is in dit geval NS. Er is formeel een ontheffing om zonder ATB naar Roosendaal te rijden. Of het mee laten rijden van een NS-machinist nu een nuttige of kosteneffectieve maatregel is, dat is wel de vraag natuurlijk. Het is in ieder geval voorlopig t/m eind juni en de maatregel zou tegen die tijd worden geëvalueerd.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: RE: Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef:(beetje off-topic)
Het gros van de regels voor homologaties en dergelijke komt niet van de infrabeheerders maar rechtstreeks van het ministerie hoor.
Dat neem ik grif aan; maar dateren die regels dan niet uit de tijd toen de NMBS nog een onderdeel was van dat ministerie? Zoja dan komen de regels nog steeds van de infrabeheerder, alleen had die toen een ander petje op.
Neen dat is helemaal niet waar. Het ministerie controleert voornamelijk de duizenden regels die Europees vastgelegd zijn in de TSI. Die homologaties zijn de laatste 10 jaar ook helemaal verander waardoor er niets meer over is van de vroegere procedures.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: RE: Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Portbou »

Shrek schreef:
jan_olieslagers schreef:(beetje off-topic)
Het gros van de regels voor homologaties en dergelijke komt niet van de infrabeheerders maar rechtstreeks van het ministerie hoor.
Dat neem ik grif aan; maar dateren die regels dan niet uit de tijd toen de NMBS nog een onderdeel was van dat ministerie? Zoja dan komen de regels nog steeds van de infrabeheerder, alleen had die toen een ander petje op.
Neen dat is helemaal niet waar. Het ministerie controleert voornamelijk de duizenden regels die Europees vastgelegd zijn in de TSI. Die homologaties zijn de laatste 10 jaar ook helemaal verander waardoor er niets meer over is van de vroegere procedures.

...en daar hebben de Infrabels van deze wereld geen invloed op ?
Wikipediapagina over TSI schreef:TSI's worden vastgesteld door de Europese Commissie op basis van aanbevelingen van het Europees Spoorwegbureau.
Wikipediapagina over Europees Spoorwegbureau schreef: Het Europees Spoorwegbureau ondersteunt het realiseren van een Europese spoorwegnet dat veilig, modern en geïntegreerd is. Spoorwegen moeten aantrekkelijker worden, hogere kwaliteit bieden en niet worden gehinderd door nationale grenzen. Het spoorwegbureau werkt nauw samen met de spoorwegsector, nationale overheden, EU-instellingen en andere organen.
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Eric0641 »

Communicatie ns/prorail nmbs/infrabel. Vandaag meegemaakt wisselstoring. Nmbs wou leeg mat naar Luik na opheffing wisselstoring. Ns vond het onzin. Tdrl Maastricht heeft het halt toe geroepen en gezorgd dat er toch reizigers mee mochten.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: RE: Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Shrek »

Portbou schreef:
...en daar hebben de Infrabels van deze wereld geen invloed op ?
Wikipediapagina over TSI schreef:TSI's worden vastgesteld door de Europese Commissie op basis van aanbevelingen van het Europees Spoorwegbureau.
Wikipediapagina over Europees Spoorwegbureau schreef: Het Europees Spoorwegbureau ondersteunt het realiseren van een Europese spoorwegnet dat veilig, modern en geïntegreerd is. Spoorwegen moeten aantrekkelijker worden, hogere kwaliteit bieden en niet worden gehinderd door nationale grenzen. Het spoorwegbureau werkt nauw samen met de spoorwegsector, nationale overheden, EU-instellingen en andere organen.
Neen inderdaad, het ministerie werkt volledig onafhankelijk.
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Commendatore »

Eric0641 schreef:Communicatie ns/prorail nmbs/infrabel. Vandaag meegemaakt wisselstoring. Nmbs wou leeg mat naar Luik na opheffing wisselstoring. Ns vond het onzin. Tdrl Maastricht heeft het halt toe geroepen en gezorgd dat er toch reizigers mee mochten.
Welke reden werd er vanuit de NMBS dan gegeven om leeg terug te rijden naar Luik?
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Eric0641 »

Commendatore schreef:
Eric0641 schreef:Communicatie ns/prorail nmbs/infrabel. Vandaag meegemaakt wisselstoring. Nmbs wou leeg mat naar Luik na opheffing wisselstoring. Ns vond het onzin. Tdrl Maastricht heeft het halt toe geroepen en gezorgd dat er toch reizigers mee mochten.
Welke reden werd er vanuit de NMBS dan gegeven om leeg terug te rijden naar Luik?
Geen idee, er werd gezegd ja wacht maar een uur op de volgende. Daar nam ns/prorail dus geen genoegen mee en terecht in mijn ogen. Een lm rijden als 1ste trein sinds 4 uur.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Zwoopaman »

Sinds vandaag zijn er geen begeleiders NS meer nodig tussen Essen en Roosendaal. Ik weet niet of dit ook het geval is voor Maastricht - Visé.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door dentheo »

En "waarom" niet ? Gaan we terug "onveilig" doen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef:En "waarom" niet ? Gaan we terug "onveilig" doen ?
Er zou onderzocht worden wat de toegevoegde waarde van die extra mannetjes was. Ik sluit niet uit dat het voorlopige resultaat inmiddels bekend is en dat dat verwaarloosbaar wordt geacht...

Groetjes,
Rian
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door dentheo »

Dat vind ik dan best "moedig" van het groepje dat dat beslist heeft.
Dat lukt alleen als die mensen goed op elkaar ingespeeld zijn en elkaar vertrouwen.
Theo
Groeten vanop de Heide
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling december 2018

Bericht door FLV-FGSP »

De drielandentrein blijft dit jaar nog een tweelandentrein, meldt nu ook een krant uit Nederlands-Limburg: https://www.limburger.nl/cnt/dmf2018102 ... andentrein
giuseppe
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: Dienstregeling december 2018

Bericht door giuseppe »

Vervoerplan 2019 Arriva limburg schreef:
Lijn RE 18 Sneltrein (Liège) - Maastricht - Heerlen - Aachen.

Een keer per uur rijdt lijn RE18 van Maastricht als sneltrein naar Aachen. Gestopt wordt in Meerssen, Valkenburg, Heerlen, Landgraaf, Eygelshoven Markt, Herzogenrath en Aachen West. Tussen Maastricht en Heerlen wordt een 1/2 uurdienst gereden. Zolang niet doorgereden wordt naar Eijsden - Liège met stop in Maastricht Randwyck rijdt lijn RE18 tot Maastricht.

Als doorgereden wordt naar Liège zal dat een keer per uur gebeuren en een keer per uur tot Eijsden. Tussen Maastricht en Eijsden wordt dan een 1/2 uurdienst geboden.

Voorstel dienstregeling lijn RE 18 Aachen - Heerlen - Maastricht - (Liège).

De totstandkoming van de Drielandentrein tussen Aken, Maastricht en Luik is een intensief traject. De realisering van de benodigde infrastructuur was in Duitsland een uitdaging terwijl regelgeving en onderlinge afstemming aan de Belgische kant nog niet opgelost is. Pas zeer recent is duidelijk geworden dat de elektrificatie, de spanningsluis in Haanrade en de wisselstraat in Herzogenrath per 9 december klaar zijn.

Op basis van de in 2016 in Rotterdam tussen de Belgische en Nederlandse overheid afgesloten overeenkomst ter bevordering van het grensverkeer per trein tussen beide landen hebben wij er vertrouwen in dat de gewenste verbinding tot stand komt.

Per 9 december 2018 zal de doorgaande verbinding Maastricht - Aken gestart worden.

Door geplande werkzaamheden in Duitsland heeft DB Netze de dienstregeling anders ingevuld, dan in de aanbestedingsstukken vermeld. Na overleg wordt in Aken de aansluiting naar en van Köln in ieder geval geboden. Dat biedt namelijk de snelste verbinding met alle belangrijke steden in Duitsland. De NVR is betrokken geweest bij dit recente overleg met DB Netz. Dit heeft ook gevolgen voor het stationnement in Heerlen. Afgesproken is dat voor de dienstregeling 2020 gestreefd wordt om de oorspronkelijk afgegeven treinpaden te realiseren.

De doorgaande verbinding met Luik zal helaas nog geen onderdeel zijn van het aanbod. Het streven is er op gericht deze medio 2019 te starten als aan alle formaliteiten, zoals de toelating van het materieel, in België voldaan is.

Wij bieden u nu twee dienstregelingvarianten aan, één zonder en één met Luik. Zolang de Drielandentrein niet rijdt blijft de NMBS de huidige dienstregeling uitvoeren.

Door de door DB Netz goedgekeurde dienstregeling in Duitsland verschuiven de patroontijden van de huidige S5 tussen Heerlen en Maastricht. Hierdoor is het niet meer mogelijk, zolang we niet door naar Luik kunnen rijden, door te rijden en binnen de tijd te keren op Maastricht Randwyck. Een keer per uur biedt de NMBS trein naar Luik een directe aansluiting naar en van Maastricht Randwyck. Het andere half uur is een transfer mogelijk met de lijn S2 naar en van Randwyck. Een extra pendeltrein inleggen tussen Maastricht en Maastricht Randwyck is niet mogelijk. Op het baanvak is het inleggen van een pendel niet mogelijk omdat in Randwyck en Maastricht niet voldoende sporen beschikbaar zijn voor een kerende trein, met relatief veel stilstand (54 minuten per uur).

Door deze aansluitingen is het niet noodzakelijk om extra treininzet tussen Maastricht Station en Maastricht Randwyck in te leggen. Samen met de NMBS zijn er op daguren in totaal 5 reismogelijkheden per richting per uur tussen Maastricht en Maastricht Randwyck.
Met de NMBS trein mag met de Nederlandse chipkaart en SOV kaart tot Eijsden gereisd worden.
Zodra de doorgaande lijn gestart wordt, is deze beperking naar Randwyck voorbij en worden weer 6 ritten per uur geboden. Een keer per uur rijdt de trein door naar Luik en een keer naar Eijsden, waardoor een 1/2 uurdienst per trein tussen Maastricht en Eijsden geboden wordt. De trein naar Eijsden keer direct na de grens op het emplacement van Visé.

Door het bieden van de verbinding naar Aken verandert het patroon van de sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht. In de vroege ochtend en later in de avond blijven sneltreinen rijden op deze verbinding. Er wordt immers direct een dag-brede verbinding met Aken geboden. Zelfs extra vroege verbindingen, zodat op redelijke tijden de grote steden in Duitsland en Nederland bereikt kunnen worden. De huidige sneltrein vertrek 6:46 uur Heerlen - Maastricht vervalt met een gemiddelde bezetting van 40 reizigers in maart 2018. De resterende treinen bieden hiervoor voldoende alternatieve capaciteit.

De dag-brede verbinding met Aachen zou een uitbreiding van het voorzieningenniveau bieden tussen Heerlen en Maastricht. Bij analyse van het vervoer in de avonduren blijkt echter dat het aantal reizigers na 19:00 uur niet in verhouding staat tot de geboden 4 ritten per uur. Ons voorstel is dan ook de extra ritten naar en van Aken te compenseren door het aantal snelritten vanuit Maastricht na 18:50 uur en vanaf Heerlen na 19:48 terug te brengen tot één snelrit per uur van de “Aken trein” naast de twee stoptreinen op dit baanvak. Wij verwachten dat de ritten naar en van Aken extra vraag hebben t.o.v. kerende ritten in Heerlen.

In de nieuwe situatie bieden we maandag t/m vrijdag 64 snelritten Maastricht - Heerlen v.v. ten opzichte van nu 64 ritten. Op zaterdag is dat 58 t.o.v. nu 55 en op zon - en feestdagen 50 t.o.v. 44 ritten nu.

Als we door gaan rijden naar Luik, zal het eindpunt Liège Guillemins zijn. In de jaren 2019 en 2020 wordt gewerkt aan de tunnel tussen Guillemins en het station Palais. Er is dan beperkt ruimte voor treinen. Er wordt wel steeds een goede aansluiting richtingstation Liège Palais geboden. De ‘tussentreinen’ bedienen Eijsden en rijden dan zonder reizigers door naar het emplacement Visé om te keren. Helaas is het infra technisch niet mogelijk om ook het station Visé aan te doen. Die wens ligt wel bij Infrabel. Als Eijsden elk 1/2 uur bediend wordt zal buslijn (1)5 herzien worden.
Ten slotte stellen wij voor in aansluiting op de nummering in Duitsland de verbinding Maastricht - Aken te gaan rijden onder nummer RE 18. RE staat voor Regio Expres. De stoptreinen in Limburg willen onder de aanduiding RS Regio Sprinter gaan rijden.

https://online.ibabs.eu/ibabsapi/public ... 25a266fd06
Cherrytrain
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 okt 2018, 17:13

Re: Dienstregeling december 2018

Bericht door Cherrytrain »

Het doortrekken van de Drielandentrein richting Luik is geweldig nieuws. Ik las in het vervoerplan dat station Eijsden zelfs een pendeltrein krijgt, waardoor er ieder half uur een trein stopt in beide richtingen. Dat zou de inwoners van het dorp verlossen van de weinig punctuele en karige treindienst van NMBS. De grote vraag is nu: welke datum bedoelt men met 'medio 2019'? Hopelijk komt er van uitstel geen afstel... :?:
simpel en meedogenloos :!:
Plaats reactie