Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Shrek »

Eric0641 schreef: 09 nov 2018, 10:18 De clue van het verhaal nmbs wil etcs. Terwijl de lijn naar Luik geen etcs heeft. Is toch dubbel. Lijn heeft tbl trein heeft tbl. Alles goed zou je denken.
Neen dat is de clue niet. Voor de NMBS is het allemaal ok. Voor Infrabel is het ok.
DVIS (veiligheidsinstantie) eist wel ETCS op basis van een Europese regel.
Wat je zegt klopt ook niet helemaal: een klein stukje van het traject heeft wèl ETCS, dus er is een aantoonbaar verschil in exploitatierisico.
Rww
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:51

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Rww »

Hoe zit het tegenwoordig met het traject Grens-randwyck? liggen daar nog steeds krokodillen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Shrek »

Rww schreef: 09 nov 2018, 10:37 Hoe zit het tegenwoordig met het traject Grens-randwyck? liggen daar nog steeds krokodillen?
Jep. ProRail heeft daar, ondanks de meermaals aangeboden hulp van Infrabel, nog steeds geen TBL1+ of ETCS geïnstalleerd.
wva
Berichten: 313
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: Dienstregeling december 2018

Bericht door wva »

HLE 2302 schreef: 21 sep 2018, 09:20 Komt deze verbinding dan bij de reeds bestaande IC Hasselt Maastricht, of zal Arriva deze vervangen ?
Verbinding drie landen zal nog niet voor morgen zijn vrees ik...

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/-n ... ~a8376c5a/
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Nadleeh »

Shrek schreef: 09 nov 2018, 10:13 Het is natuurlijk ook geen geheim dat de spoorwegsamenwerking tussen België en Nederland niet optimaal verloopt. NMBS heeft al slechte ervaringen met NS, Infrabel is al regelmatig bedot door ProRail, de veiligheidsinstanties hebben heel andere visies en de ministeries doen niet liever dan mekaar zwartmaken. Zoiets blijft natuurlijk niet zonder gevolgen op concrete dossiers.
De samenwerking loopt inderdaad stroef, maar ik zou het vreemd vinden als er expres voor vertraging wordt gezorgd bij Maastricht-Luik. De huidige verbinding presteert onder de NMBS slecht en het geeft mij in ieder geval de indruk dat ze deze dienst liever kwijt dan rijk zijn. Ideaal dan toch dat een Nederlandse partner (in dit geval Arriva) wil instappen hier op?
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Eric0641 »

Shrek schreef: 09 nov 2018, 10:21
Eric0641 schreef: 09 nov 2018, 10:18 De clue van het verhaal nmbs wil etcs. Terwijl de lijn naar Luik geen etcs heeft. Is toch dubbel. Lijn heeft tbl trein heeft tbl. Alles goed zou je denken.
Neen dat is de clue niet. Voor de NMBS is het allemaal ok. Voor Infrabel is het ok.
DVIS (veiligheidsinstantie) eist wel ETCS op basis van een Europese regel.
Wat je zegt klopt ook niet helemaal: een klein stukje van het traject heeft wèl ETCS, dus er is een aantoonbaar verschil in exploitatierisico.
De klassiekjes 21 reeks en dergelijke hebben ook geen etcs daar word tbl ook toegestaan. Het komt gewoon van hoger af. Geen privaat op reizigers.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Steve »

ALS er inderdaad een Europese richtlijn is die ETCS verplicht in nieuw materieel, dan kun je daar moeilijk omheen... maar hoe verplichtend is die richtlijn? Als je ziet dat de stellen in Nederland en Duitsland kennelijk wel mogen rijden, dan zijn er maar twee conclusies mogelijk: ofwel is die richtlijn helemaal niet zo dwingend, ofwel begaan zowel Nederland als Duitsland er een flagrante inbreuk op.
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Eric0641 »

Steve schreef: 09 nov 2018, 12:42 ALS er inderdaad een Europese richtlijn is die ETCS verplicht in nieuw materieel, dan kun je daar moeilijk omheen... maar hoe verplichtend is die richtlijn? Als je ziet dat de stellen in Nederland en Duitsland kennelijk wel mogen rijden, dan zijn er maar twee conclusies mogelijk: ofwel is die richtlijn helemaal niet zo dwingend, ofwel begaan zowel Nederland als Duitsland er een flagrante inbreuk op.
Ik vermoed het eerste. Duitsland is toch een grote speler in de eu.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Shrek »

Eric0641 schreef: 09 nov 2018, 12:37 De klassiekjes 21 reeks en dergelijke hebben ook geen etcs daar word tbl ook toegestaan. Het komt gewoon van hoger af. Geen privaat op reizigers.
Dat is helemaal niet het punt. Zoals voor heel veel zaken (ook elektronica, auto's, vliegtuigen,...) gelden nieuwe normen altijd eerst voor nieuwe exemplaren. Zodoende heeft de markt de tijd om het bestaande park aan te passen of te vervangen. Als je de nieuwe normen niet afdwingt bij nieuw materieel zal het implementeren ervan veel langer duren. Dat heeft de Europese Comissie goed begrepen, vandaar de eis dus om bij (quasi) alle nieuwe treinen ETCS te voorzien.
Pas veel later komt de eis om (op Europees niveau) op alle oude treinen ook ETCS te voorzien.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Steve »

Shrek schreef: 09 nov 2018, 12:54 vandaar de eis dus om bij (quasi) alle nieuwe treinen ETCS te voorzien.
Eis of aanbeveling?
En welke treinen vallen er dan niet onder, aangezien je "quasi" schrijft?
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Eric0641 »

Shrek schreef: 09 nov 2018, 12:54
Eric0641 schreef: 09 nov 2018, 12:37 De klassiekjes 21 reeks en dergelijke hebben ook geen etcs daar word tbl ook toegestaan. Het komt gewoon van hoger af. Geen privaat op reizigers.
Dat is helemaal niet het punt. Zoals voor heel veel zaken (ook elektronica, auto's, vliegtuigen,...) gelden nieuwe normen altijd eerst voor nieuwe exemplaren. Zodoende heeft de markt de tijd om het bestaande park aan te passen of te vervangen. Als je de nieuwe normen niet afdwingt bij nieuw materieel zal het implementeren ervan veel langer duren. Dat heeft de Europese Comissie goed begrepen, vandaar de eis dus om bij (quasi) alle nieuwe treinen ETCS te voorzien.
Pas veel later komt de eis om (op Europees niveau) op alle oude treinen ook ETCS te voorzien.
Interessant stukje tbl mag tot 2025 gebruikt worden. Er is dus geen Europese eis. Dit is gewoon een stukje tegengas van de nmbs uit om de libaralisering tegen te gaan.
Bijlagen
Screenshot_20181109-125505.jpg
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Shrek »

Eric0641 schreef: 09 nov 2018, 12:57
Shrek schreef: 09 nov 2018, 12:54
Eric0641 schreef: 09 nov 2018, 12:37 De klassiekjes 21 reeks en dergelijke hebben ook geen etcs daar word tbl ook toegestaan. Het komt gewoon van hoger af. Geen privaat op reizigers.
Dat is helemaal niet het punt. Zoals voor heel veel zaken (ook elektronica, auto's, vliegtuigen,...) gelden nieuwe normen altijd eerst voor nieuwe exemplaren. Zodoende heeft de markt de tijd om het bestaande park aan te passen of te vervangen. Als je de nieuwe normen niet afdwingt bij nieuw materieel zal het implementeren ervan veel langer duren. Dat heeft de Europese Comissie goed begrepen, vandaar de eis dus om bij (quasi) alle nieuwe treinen ETCS te voorzien.
Pas veel later komt de eis om (op Europees niveau) op alle oude treinen ook ETCS te voorzien.
Interessant stukje tbl mag tot 2025 gebruikt worden. Er is dus geen Europese eis. Dit is gewoon een stukje tegengas van de nmbs uit om de libaralisering tegen te gaan.
Het klopt dat TBL1+ van Infrabel tot 2025 gebruikt mag worden.
Maar dit gaat over iets heel anders: het inschrijven van een nieuwe trein in België. Daar eist men dat er ETCS aan boord is. Alle andere nieuwe treinen de laatste jaren (E320, Desiro, M7, Dosto, ...) beantwoorden hier perfect aan, enkel de Flirt niet.
Rww
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:51

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Rww »

Nadleeh schreef: 09 nov 2018, 12:25
Shrek schreef: 09 nov 2018, 10:13 Het is natuurlijk ook geen geheim dat de spoorwegsamenwerking tussen België en Nederland niet optimaal verloopt. NMBS heeft al slechte ervaringen met NS, Infrabel is al regelmatig bedot door ProRail, de veiligheidsinstanties hebben heel andere visies en de ministeries doen niet liever dan mekaar zwartmaken. Zoiets blijft natuurlijk niet zonder gevolgen op concrete dossiers.
De samenwerking loopt inderdaad stroef, maar ik zou het vreemd vinden als er expres voor vertraging wordt gezorgd bij Maastricht-Luik. De huidige verbinding presteert onder de NMBS slecht en het geeft mij in ieder geval de indruk dat ze deze dienst liever kwijt dan rijk zijn. Ideaal dan toch dat een Nederlandse partner (in dit geval Arriva) wil instappen hier op?
Voor de nmbs veranderd er niks behalve een nieuwe broodheer, arriva heeft geen plannen om zelfstandig de belgische markt op te gaan.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Steven »

Inderdaad nmbs verliest of wint niets bij dit verhaal, ze zijn zelfs partner. Sommige mensen smijten graag te veel zaken op een hoop vrees ik met de pers voorop.
Rww
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:51

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Rww »

Steven schreef: 09 nov 2018, 13:53 Inderdaad nmbs verliest of wint niets bij dit verhaal, ze zijn zelfs partner. Sommige mensen smijten graag te veel zaken op een hoop vrees ik met de pers voorop.
Ik heb begrepen dat nmbs op eigen verzoek geen partner wilde zijn in het drielandentrein project maar wel met arriva wilde praten over mogelijkheden waarbij ze geen partner zijn.
Plaats reactie