Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door rvdborgt »

msts.be schreef: 13 jul 2020, 21:23 Men gaat wel nog tot 2022 geduld moeten uitoefenen eer de eerste trein is uitgerust. Tot dan moet de NMBS de Breaks over de grens blijven sturen..
Jup, zonder ETCS en met in Nederland alleen met een paar krokodillen. Veiligheidswinst nihil...

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef:
msts.be schreef: 13 jul 2020, 21:23 Men gaat wel nog tot 2022 geduld moeten uitoefenen eer de eerste trein is uitgerust. Tot dan moet de NMBS de Breaks over de grens blijven sturen..
Jup, zonder ETCS en met in Nederland alleen met een paar krokodillen. Veiligheidswinst nihil...

Groetjes,
Rian
Deze discussie ging dan ook niet over veiligheid op deze spoorlijn maar over een principe dat de veiligheid op vele andere plaatsen in het land verhoogt ;)
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 13 jul 2020, 21:36
rvdborgt schreef:
msts.be schreef: 13 jul 2020, 21:23 Men gaat wel nog tot 2022 geduld moeten uitoefenen eer de eerste trein is uitgerust. Tot dan moet de NMBS de Breaks over de grens blijven sturen..
Jup, zonder ETCS en met in Nederland alleen met een paar krokodillen. Veiligheidswinst nihil...
Deze discussie ging dan ook niet over veiligheid op deze spoorlijn maar over een principe dat de veiligheid op vele andere plaatsen in het land verhoogt ;)
Het is waar dat het bij de weigering van de treinen van Arriva alleen om regeln***erij ging. Veiligheidswinst is er nergens geweest. Een tijdelijke ontheffing (die gewoon toegestaan is) was zelfs veiliger geweest maar daar ging het inderdaad niet om.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 13 jul 2020, 21:51 Het is waar dat het bij de weigering van de treinen van Arriva alleen om regeln***erij ging. Veiligheidswinst is er nergens geweest. Een tijdelijke ontheffing (die gewoon toegestaan is) was zelfs veiliger geweest maar daar ging het inderdaad niet om.
Er is zeker wel veiligheidswinst geweest. Er waren immers andere operatoren, die ook aasden op ontheffingen op andere plaatsen, volop aan het hopen dat DVIS een precedent ging creëren voor Arriva.
Gelukkig is dat niet gebeurd en moet iedereen zich overal aan de wet houden en met veiligere treinen rijden.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 13 jul 2020, 22:09
rvdborgt schreef: 13 jul 2020, 21:51 Het is waar dat het bij de weigering van de treinen van Arriva alleen om regeln***erij ging. Veiligheidswinst is er nergens geweest. Een tijdelijke ontheffing (die gewoon toegestaan is) was zelfs veiliger geweest maar daar ging het inderdaad niet om.
Er waren immers andere operatoren, die ook aasden op ontheffingen op andere plaatsen, volop aan het hopen dat DVIS een precedent ging creëren voor Arriva.
Welke vervoerders dan?

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 14 jul 2020, 06:50 Welke vervoerders dan?
Omdat dat geen publieke info is kan ik geen namen noemen, maar er waren zowel goederen- als passagiersoperatoren die erop hoopten.

Gelukkig is dit een verhaal met een goed einde, Arriva heeft uiteindelijk ook toegegeven dat zij in fout waren en zullen nu wel met conforme treinen komen aanzetten. Tegen dat het zover is zal ook Infrabel haar deel gedaan hebben en zal de spoorlijn Luik-Maastricht 100% met ETCS zijn uitgerust.
Hadden ze Arriva laten doen zouden zij hier in de jaren 2023-2024 met TBL1+ op een ETCS spoorlijn gereden hebben (terwijl de breaks wel ETCS hebben).
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 14 jul 2020, 07:18 Gelukkig is dit een verhaal met een goed einde, Arriva heeft uiteindelijk ook toegegeven dat zij in fout waren en zullen nu wel met conforme treinen komen aanzetten. Tegen dat het zover is zal ook Infrabel haar deel gedaan hebben en zal de spoorlijn Luik-Maastricht 100% met ETCS zijn uitgerust.
Hadden ze Arriva laten doen zouden zij hier in de jaren 2023-2024 met TBL1+ op een ETCS spoorlijn gereden hebben (terwijl de breaks wel ETCS hebben).
De Breaks met ETCS hebben bij mijn weten geen toelating voor Nederland. Is de NMBS met een toelatingsprocedure bezig?
Arriva heeft steeds gezegd dat ze ETCS zouden installeren op het moment dat de Nederlandse overheid de precieze specificaties zou hebben vastgelegd (wat bij mijn weten inmiddels ook is gebeurd). Een tijdelijke ontheffing zou daar natuurlijk rekening mee houden. Er is geen reden om aan te nemen dat een ontheffing langer zou duren dan nodig.
Stadler (en niet Arriva) is verantwoordelijk voor het regelen van de toelating in België en ik denk niet dat ze daar dom zijn. Gegeven de Belgische wetgeving is en blijft het dan ook de vraag waardoor ze ervan uitgingen dat ze voorlopig zonder ETCS zouden kunnen rijden. Maar wie er bij de overleggen precies wat heeft gezegd bij deze soap, zullen we wel nooit precies weten. Het lijkt me daarom ook niet gepast om met vingers te gaan wijzen.

Groetjes,
Rian

(PS: Infrabel is geen vrouwtje. :-)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 14 jul 2020, 08:01 De Breaks met ETCS hebben bij mijn weten geen toelating voor Nederland. Is de NMBS met een toelatingsprocedure bezig?
Arriva heeft steeds gezegd dat ze ETCS zouden installeren op het moment dat de Nederlandse overheid de precieze specificaties zou hebben vastgelegd (wat bij mijn weten inmiddels ook is gebeurd). Een tijdelijke ontheffing zou daar natuurlijk rekening mee houden. Er is geen reden om aan te nemen dat een ontheffing langer zou duren dan nodig.
Stadler (en niet Arriva) is verantwoordelijk voor het regelen van de toelating in België en ik denk niet dat ze daar dom zijn. Gegeven de Belgische wetgeving is en blijft het dan ook de vraag waardoor ze ervan uitgingen dat ze voorlopig zonder ETCS zouden kunnen rijden. Maar wie er bij de overleggen precies wat heeft gezegd bij deze soap, zullen we wel nooit precies weten. Het lijkt me daarom ook niet gepast om met vingers te gaan wijzen.
Ze zijn niet dom, maar hebben zich vergist.
Helaas kan ik niet alles zeggen, maar met vingers wijzen richting Nederland is zeker wel gepast hier :wink:
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 14 jul 2020, 08:03
rvdborgt schreef: 14 jul 2020, 08:01 De Breaks met ETCS hebben bij mijn weten geen toelating voor Nederland. Is de NMBS met een toelatingsprocedure bezig?
Arriva heeft steeds gezegd dat ze ETCS zouden installeren op het moment dat de Nederlandse overheid de precieze specificaties zou hebben vastgelegd (wat bij mijn weten inmiddels ook is gebeurd). Een tijdelijke ontheffing zou daar natuurlijk rekening mee houden. Er is geen reden om aan te nemen dat een ontheffing langer zou duren dan nodig.
Stadler (en niet Arriva) is verantwoordelijk voor het regelen van de toelating in België en ik denk niet dat ze daar dom zijn. Gegeven de Belgische wetgeving is en blijft het dan ook de vraag waardoor ze ervan uitgingen dat ze voorlopig zonder ETCS zouden kunnen rijden. Maar wie er bij de overleggen precies wat heeft gezegd bij deze soap, zullen we wel nooit precies weten. Het lijkt me daarom ook niet gepast om met vingers te gaan wijzen.
Ze zijn niet dom, maar hebben zich vergist.
Helaas kan ik niet alles zeggen, maar met vingers wijzen richting Nederland is zeker wel gepast hier :wink:
Je bedoelt dan: richting Zwitserland. Zo niet, verklaar je nader.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 14 jul 2020, 08:13 Je bedoelt dan: richting Zwitserland. Zo niet, verklaar je nader.
Het is Arriva die de treinen heeft aangeboden en wou laten inschrijven, wie hun leveranciers verder zijn is hun zaak.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Steven »

Inderdaad Stadler is maar leverancier voor Arriva, die doen dus wat Arriva vraagt. Klant is koning?
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Eric0641 »

Steven schreef: 14 jul 2020, 12:02 Inderdaad Stadler is maar leverancier voor Arriva, die doen dus wat Arriva vraagt. Klant is koning?
Stadler is echter wel verantwoordelijk voor de toelatingen. Het hangt er dus een beetje vanaf of Arriva expliciet gevraagd heeft om geen etcs voor België in te bouwen. Heeft Arriva gewoon gevraagd bouw mij een trein die in de 3 landen kan rijden en toegelaten moet worden, dan ligt de schuld bij Stadler.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Steven »

Dat laatste is voer voor speculatie he. We gaan zoals al eerder vermeld niet alle details te weten komen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door groentje »

Vanaf morgen (28/11/21) komt ETCS LS in dienst op lijn 40, waarmee een argument van de Nederlanders ("waarom moet de trein ETCS hebben als de lijn bijna geen ETCS heeft?") komt te vervallen.
Cherrytrain
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 okt 2018, 17:13

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Cherrytrain »

Dat is goed nieuws lijkt me. Zou ETCS helemaal tot Visé-Frontière werken? Ik las laatst overigens dat Arriva binnenkort testritten ging rijden in België, al kan ik de bron nu niet meer terugvinden. :roll:
simpel en meedogenloos :!:
Plaats reactie