Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door AlexNL »

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef: 05 okt 2023, 15:27 En inmiddels bevestigd: Drielandentrein tussen Maastricht, Luik en Aken loopt vertraging op
Het artikel op zich is correct, maar wat een rommel en geroddel staat daar allemaal in de comments. Dat stijgt niet boven de cafépraat uit.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Shrek »

https://www.hln.be/reizen/drielandentre ... ~a3225f60/

Minister Gilkinet is teleurgesteld in Arriva. Terecht.
TKR
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door TKR »

Shrek schreef: 05 okt 2023, 17:36
AlexNL schreef: 05 okt 2023, 15:27 En inmiddels bevestigd: Drielandentrein tussen Maastricht, Luik en Aken loopt vertraging op
Het artikel op zich is correct, maar wat een rommel en geroddel staat daar allemaal in de comments. Dat stijgt niet boven de cafépraat uit.
Ik heb al verschillende artikels gelezen over deze trein op die site, en het is altijd de fout van de Belgen. Nee zeker niet van Arriva die zich niet aan de wetgevingn houdt. Nee, wij hebben pas op de laatste minuut uitgevonden dat er ETCS in de trein moest. Enzovoort. :lol:
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 262
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door DDietzen »

Op Treinreiziger.nl is het bij alle nieuwsartikels een beerput in de reacties :roll:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Steve »

Maar klopt die ene reactie waarin gezegd wordt dat de drielandentrein een vol kwartier zou stilstaan in Maastricht? In dat geval moet je je toch de vraag stellen wat de grote toegevoegde waarde is van de hele trein in vergelijking met de huidige situatie.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 262
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door DDietzen »

Ja, die klopt helaas. Ik heb de dienstregeling een paar weken terug nog ergens op een forum gezien, de trein vertrekt om :07 uit Liège-Guillemins en arriveert dan om :40 in Maastricht, vertrek verder naar Aken is om :54. Andersom hetzelfde riedeltje: aankomst uit Aken om :05, vertrek naar Luik :19, aankomst Guillemins :51. Gelieve me niet af te rekenen op een eventueel minuutje dat ik ernaast kan zitten :)

Met een korte haltering in Maastricht zou je om grofweg :20 uit Guillemins kunnen vertrekken, dat zou toelaten om met evenveel materieel- en personeelsdiensten ieder halfuur tot Luik te rijden. Het is me echt een raadsel hoe en/of waarom deze broddeldienstregeling uit de bus is gekomen, ik kan me niet voorstellen dat Arriva hier enige invloed op heeft gehad want voor hen levert een stilstaande trein ook niets op.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door rvdborgt »

DDietzen schreef: 05 okt 2023, 23:01 Met een korte haltering in Maastricht zou je om grofweg :20 uit Guillemins kunnen vertrekken, dat zou toelaten om met evenveel materieel- en personeelsdiensten ieder halfuur tot Luik te rijden. Het is me echt een raadsel hoe en/of waarom deze broddeldienstregeling uit de bus is gekomen, ik kan me niet voorstellen dat Arriva hier enige invloed op heeft gehad want voor hen levert een stilstaande trein ook niets op.
Leidend voor de dienstregeling tussen Luik en Maastricht zijn de aankomst- en vertrektijden van de IC van/naar Brussel. Dat is rond het hele uur, dus dan volgen aankomst uit en vertrek naar Maastricht vanzelf. Dat laatste is daardoor dus juist niet om :20.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 262
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door DDietzen »

Weegt de overstap op de Brussel-IC in Luik dan werkelijk zwaarder dan de som van:
  • een kwartier tijdwinst voor alle doorgaande reizigers over Maastricht heen,
  • een kwartier tijdwinst voor alle overstappers in Maastricht (zowel de IC naar Eindhoven en Amsterdam, als de stoptrein naar Sittard en Roermond),
  • de veel efficiëntere benutting van materieel en personeel als je gelijk doorrijdt i.t.t. een kwartier staan wortelschieten,
  • en de potentiële winst van een halfuursdienst i.t.t. een uursdienst, die je met vrijwel gelijkblijvende kosten (want geen extra omlopen nodig) kunt realiseren?
Ik kan er nog inkomen dat voor specifiek Visé en Bressoux de overstap richting Brussel zwaarder weegt dan voor de Nederlandse stations, maar daarvoor ging de NMBS toch nu net hun eigen S-trein tot Visé organiseren dus dan kan die dat klusje perfect opknappen. Eijsden zal ongetwijfeld veel meer op Nederlandse bestemmingen gericht zijn en is zwaar de klos.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door rvdborgt »

DDietzen schreef: 05 okt 2023, 23:40 Ik kan er nog inkomen dat voor specifiek Visé en Bressoux de overstap richting Brussel zwaarder weegt dan voor de Nederlandse stations, maar daarvoor ging de NMBS toch nu net hun eigen S-trein tot Visé organiseren dus dan kan die dat klusje perfect opknappen. Eijsden zal ongetwijfeld veel meer op Nederlandse bestemmingen gericht zijn en is zwaar de klos.
Beide treinen naar Luik zijn (ook) van de NMBS, die dus ook iets over de dienstregeling te zeggen heeft.
De extra S-trein sluit in Luik niet aan op een trein naar Brussel (aankomst :29). Ik weet eigenlijk niet waardoor diens pad wordt bepaald. Idealiter zou die op de IC naar Kortrijk aansluiten maar dat doet hij dus juist niet. Bovendien rijdt die extra S-trein in het weekend niet, dus dan moet je in Luik ook een aansluiting organiseren.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 05 okt 2023, 23:27 Leidend voor de dienstregeling tussen Luik en Maastricht zijn de aankomst- en vertrektijden van de IC van/naar Brussel. Dat is rond het hele uur, dus dan volgen aankomst uit en vertrek naar Maastricht vanzelf. Dat laatste is daardoor dus juist niet om :20.
Niet alleen de IC naar Brussel, er is daar een overstapknoop in vele richtingen. Helemaal logisch dus dat de nieuwe trein daarop aansluit. De vraag is dus eerder waarom ze in Maastricht zo lang stilstaan en niet sneller richting Heerlen en Aken doorrijden :wink:
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door pietje »

Gokje: exact dezelfde reden in Aken??
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 262
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door DDietzen »

Als je de lange stilstand opheft door Maastricht-Aken te verschuiven, knal je meteen bij vertrek in Maastricht al achterop de stoptrein Randwyck-Kerkrade. Daarnaast zou je de overstapknoop in Heerlen vernaggelen, waaronder de belangrijke overstap tussen de IC uit Eindhoven en de trein naar Aken. In Herzogenrath bots je vervolgens achterop de Euregiobahn naar Aken. En in Aken zou je de belangrijke overstap op de RE naar Keulen verbroddelen.

Vraag zo afdoende beantwoord, Shrek?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 06 okt 2023, 00:10 Beide treinen naar Luik zijn (ook) van de NMBS, die dus ook iets over de dienstregeling te zeggen heeft.
De extra S-trein sluit in Luik niet aan op een trein naar Brussel (aankomst :29). Ik weet eigenlijk niet waardoor diens pad wordt bepaald. Idealiter zou die op de IC naar Kortrijk aansluiten maar dat doet hij dus juist niet. Bovendien rijdt die extra S-trein in het weekend niet, dus dan moet je in Luik ook een aansluiting organiseren.
Die andere S-trein komt uit Waremme en moet dus het hellend vlak van Ans afdalen, dat kan je niet eender wanneer doen.
2000_3000
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 sep 2019, 20:18

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door 2000_3000 »

Arriva is verkocht aan het Amerikaanse Squared Capital. De huidige eigenaar Deutsche Bahn verkoopt Arriva om meer in de eigen Duitse markt te kunnen investeren.
Plaats reactie