Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door rvdborgt »

Cherrytrain schreef: 23 jan 2019, 16:18 Dat Aken is gelukt is geweldig! Ik hoop als inwoner van Eijsden dat Arriva spoedig mag rijden tot aan station Visé. Dan kunnen reizigers naar Luik daar overstappen en worden Nederlanders niet langer als vee vervoerd in de aftandse, hopeloos vertraagde en ronduit smerige treinstellen van NMBS op het traject Maastricht - Eijsden. Wellicht is men er in België wel voor te porren om de lijn op te knippen in Visé
De NMBS heeft juist voorkomen dat er in Visé moest worden geknipt, en terecht. Het is dan ook niet waarschijnlijk dat daar een knip komt voordat het Arriva-materieel naar Luik rijdt.

Groetjes,
Rian
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Jan-Mark »

Anderzijds dreigt juist het gevaar van een slechte punctualiteit richting Luik als Arriva wellicht ooit in de toekomst naar Luik gaat doorrijden. Nu start de omnibus nog op tijd in Maastricht (NL), straks kan de trein zomaar uitvallen of vertraagd zijn omdat ergens op het traject tussen Aachen en Maastricht problemen zijn. Verder is het voor reizigers richting de stations verder dan Luik-G (dus Luik-Carré tot en met Hasselt) ook buitengewoon vervelend dat hun rechtstreekse verbinding verdwijnt...
Cherrytrain
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 okt 2018, 17:13

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Cherrytrain »

Jan-Mark schreef: 23 jan 2019, 20:58 Anderzijds dreigt juist het gevaar van een slechte punctualiteit richting Luik als Arriva wellicht ooit in de toekomst naar Luik gaat doorrijden. Nu start de omnibus nog op tijd in Maastricht (NL), straks kan de trein zomaar uitvallen of vertraagd zijn omdat ergens op het traject tussen Aachen en Maastricht problemen zijn. Verder is het voor reizigers richting de stations verder dan Luik-G (dus Luik-Carré tot en met Hasselt) ook buitengewoon vervelend dat hun rechtstreekse verbinding verdwijnt...
Het is fijn dat jullie met tegenargumenten reageren. Deze snijden natuurlijk ook hout. Het is echter als reiziger op dit afdanklijntje om moedeloos van te worden. Ik kan er boeken over schrijven en dan zou ik het knap vinden als men NMBS verslaat in de droefheidsstatistieken van uitval, vertraging, netheid, kwaliteit van materieel en voor NL-maatstaven ondermaatse dienstregeling.
simpel en meedogenloos :!:
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Jan-Mark »

Wat de dienstregeling betreft: stel dat Arriva ooit daadwerkelijk naar Luik gaat rijden, zal dat voor zover ik weet nog steeds een uurdienst zijn. Dus de reiziger gaat er echt niet op vooruit in vergelijking met nu...
Cherrytrain
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 okt 2018, 17:13

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Cherrytrain »

Jan-Mark schreef: 23 jan 2019, 21:35 Wat de dienstregeling betreft: stel dat Arriva ooit daadwerkelijk naar Luik gaat rijden, zal dat voor zover ik weet nog steeds een uurdienst zijn. Dus de reiziger gaat er echt niet op vooruit in vergelijking met nu...
Men zegt in het vervoersplan 1x per uur naar Luik te gaan rijden en 1x per uur naar Visé. Voor het NL-gedeelte van de lijn betekent dat een halfuursdienst. En dat laatste is voor reizigers uit/ naar Eijsden ontzettend fijn. Het is nu één van de karigst bediende kleine stationnetjes van NL. Je kunt daartegenover zetten dat er weinig reizigers zijn, maar dat geldt voor meerdere NL stations. Overigens kloppen de reizigersstatistieken voor Eijsden niet. Ik schat dat 80% standaard zwart reist; conducteur kan OV-chipkaart toch niet uitlezen. Iedereen loopt altijd straal aan de incheckzuilen voorbij... Triest, maar wel de harde realiteit.
simpel en meedogenloos :!:
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Jan-Mark »

Het vervoerplan ziet 1x/u richting de faisceau van Visé, niet naar het station zelf. Dus enkel Eijsden zou er dan op vooruit gaan, maar ik betwijfel of het aantal reizigers dan ook echt gaat stijgen.
Cherrytrain
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 okt 2018, 17:13

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Cherrytrain »

Jan-Mark schreef: 23 jan 2019, 21:59 Het vervoerplan ziet 1x/u richting de faisceau van Visé, niet naar het station zelf. Dus enkel Eijsden zou er dan op vooruit gaan, maar ik betwijfel of het aantal reizigers dan ook echt gaat stijgen.
Arriva zou dan bus 15 van twee keer per uur terugbrengen naar 1x per uur. Wel zouden de (buurt)bussen allemaal station Eijsden aandoen en aansluiten op de trein. Dat levert nieuwe reizigers op, maar ik weet niet hoe veel. Het probleem van bus 15 is dat deze er tot 4x zo lang over doet om tot station Maastricht te geraken in vergelijking met de trein.
simpel en meedogenloos :!:
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Nadleeh »

Vanaf vandaag wordt er in ieder gereden tussen Maastricht en Aachen v.v. :).

https://twitter.com/EurekaRail/status/1 ... 1558134784
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door kika »

Al iemand in geweest die weet of er nu wel een eerste klasse is? Bij de vorige hadden ze zulke prachtige kartonnetjes en stickers om aan te duiden welke 2e-klas stoelen je enkel met een eerste klasseticket mocht gaan zitten…
Cherrytrain
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 okt 2018, 17:13

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Cherrytrain »

Ik heb enkele dagen geleden contact opgenomen met de Nederlandse Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) met betrekking tot het beveiligingssysteem op het baanvlak Maastricht - Visé-grens (ATB/Krokodil) in relatie tot de inzet van klassieke motorstellen, de veiligheid van deze treinen (o.a. loshangende elektriciteitskabels in de trein en deuren die niet dicht of open gaan) en de taaleisen voor het personeel (klanken uitstoten betekent niet dat er sprake is van enige samenhang en wederzijds taalkundig begrip).

ILT heeft mij laten weten dat de Tweede Kamer hen vragen heeft gesteld die raken aan hetgeen ik bij hen aansnijd. Zij voorzien de Tweede Kamer binnenkort van antwoorden op die vragen. Zodra ik de vragen heb ontvangen/achterhaald zal ik ze hier posten.
simpel en meedogenloos :!:
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Jan-Mark »

Heb je voorbeelden van de veiligheid in de klassiekjes? Ik heb nog nimmer loshangende elektriciteitskabels gezien in de treinen - en kan me ook niet voorstellen dat dat gebeurt - en deuren die niet open gaan kan komen omdat ze klemmen, maar is niet direct een groot probleem. Wat taal betreft: er zijn ook genoeg Nederlandstalige machinisten en treinbestuurders die naar Duitsland rijden, terwijl hun kennis van het Duits ook niet benijdenswaardig is. Zolang er sprake is van een basisvocabulaire, waarbij je elkaar kan verstaan en voldoet aan de eisen, is er ook geen sprake van een probleem.
Cherrytrain
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 okt 2018, 17:13

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Cherrytrain »

Ik ben een leek op het gebied van treinveiligheid en beveiligingssystemen en doe mijn uitspraken dan ook geheel ongehinderd door enige kennis van zaken. Dat gezegd hebbende heb ik geen brilletje nodig: er hingen daadwerkelijk kabels uit een of ander bedieningspaneel tussen de verschillende coupés. Als ik het opnieuw zie deze week zal ik het treinstelnummer posten. Of die kabels een ernstige staat van het materieel bevestigen weet ik niet, maar in combinatie met alle andere negatieve indrukken die je als reiziger opdoet aan boord helpt dat niet bij het creëren van een gerust gevoel. Klemmende deuren vind ik ook geen probleem, blokkerende deuren wel.
Volgens de media kunnen de klassieke motorstellen van NMBS niet communiceren met het beveiligingssysteem nabij Maastricht. Daarover heb ik vragen gesteld aan ILT. Daarnaast zou het mij een gerust gevoel geven wanneer ILT dat materieel eens grondig nakijkt. Doorstaat het materieel de keuring? Dan heb ik als reiziger tenminste een gerust gevoel wanneer ik door een wel werkende deur in zo'n hopeloos vertraagde graffiti-rammelbak stap. :lol:
simpel en meedogenloos :!:
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door kika »

Cherrytrain schreef: 29 jan 2019, 08:06Dat gezegd hebbende heb ik geen brilletje nodig: er hingen daadwerkelijk kabels uit een of ander bedieningspaneel tussen de verschillende coupés. Als ik het opnieuw zie deze week zal ik het treinstelnummer posten.
Ik ben nieuwschierig wat je bedoelt, een fotootje zou ik wel op prijs stellen.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Davy »

Wat ik me dan afvraag met zo'n actie...
Akkoord, de Klassiekjes zijn oud en er zal wel eens wat aan schelen. Dat de stiptheid ook niet echt schitterend is klopt ook zeker maar de vraag kan je je stellen of dat aan de oude treinen ligt.

Maar wat je kan bereiken met zoiets is dat de Klassiekjes Nederland niet meer binnen mogen, iets wat ik met het veiligheidsjihadisme van ILT niet onmogelijk acht. Dus liever geen trein meer in Eijsden dan?
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Nadleeh »

Je zou verwachten dat grensverbindingen -en de treinen die erop rijden- gezien de eerdere perikelen juist al extra onder de aandacht zijn bij ILT. En als er dus echt grote gebreken zijn bij de Klassiekjes, de instantie allang had ingegrepen.
Plaats reactie