Pagina 16 van 19

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 19 mei 2019, 21:05
door Shrek
Eerst een grote flater met hun beveiligingssysteem in België en nu dit, geen beste reclame voor Stadler...

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 19 mei 2019, 21:18
door Steven
Ik vraag mij ook stilaan af hoe die bestelling voor die treinen er uitziet. Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat opdrachtgever hier ook wat langer had mogen nadenken.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 30 mei 2019, 14:05
door Ouwe
spurt2244 schreef:
17 mei 2019, 20:19
Het ziet er na uit dat het per 1 juni (tijdelijk) is gedaan met de treindienst tussen Maastricht - Heerlen - Aken v.v.

https://www.treinreiziger.nl/stopt-trei ... er-1-juni/
zoals verwacht is het tijdig opgelost :lol:
https://m.limburger.nl/cnt/dmf20190529_ ... n-afgewend

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 02 jul 2019, 00:32
door Cherrytrain
Ondertussen heeft journalist Paul Bots van Dagblad De Limburger een artikel geschreven over de prille plannen van NMBS om zelf een halfuursdienst op te starten tussen Maastricht en Luik per eind 2020. Het volledige artikel is enkel beschikbaar voor abonnees.https://www.limburger.nl/cnt/dmf2019070 ... andentrein Uit het artikel blijkt onder meer dat NMBS de provincie Limburg (NL) noch Arriva heeft ingelicht over het onderzoek dat zij uitvoeren. Of NS wel op de hoogte was, wordt niet duidelijk. Verder zouden de directeuren van Arriva, NMBS en NS binnenkort bij elkaar komen om over de Drielandentrein te spreken. NMBS start de halfuursdienst per eind 2020 als er voldoende geschikt materieel beschikbaar is, het technisch haalbaar is en er voldoende reizigersvraag is en Raad van Bestuur eind dit jaar instemt.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 02 jul 2019, 08:08
door rvdborgt
Cherrytrain schreef:
02 jul 2019, 00:32
Ondertussen heeft journalist Paul Bots van Dagblad De Limburger een artikel geschreven over de prille plannen van NMBS om zelf een halfuursdienst op te starten tussen Maastricht en Luik per eind 2020. Het volledige artikel is enkel beschikbaar voor abonnees.https://www.limburger.nl/cnt/dmf2019070 ... andentrein Uit het artikel blijkt onder meer dat NMBS de provincie Limburg (NL) noch Arriva heeft ingelicht over het onderzoek dat zij uitvoeren. Of NS wel op de hoogte was, wordt niet duidelijk. Verder zouden de directeuren van Arriva, NMBS en NS binnenkort bij elkaar komen om over de Drielandentrein te spreken. NMBS start de halfuursdienst per eind 2020 als er voldoende geschikt materieel beschikbaar is, het technisch haalbaar is en er voldoende reizigersvraag is en Raad van Bestuur eind dit jaar instemt.
De Limburger is vergeten aan de NMBS te vragen of die halfuurdienst in samenwerking met Arriva is of niet. Ze hebben zelf een conclusie getrokken op basis van de presentatie van de NMBS die vorige week online kwam.

Groetjes,
Rian

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 03 jul 2019, 19:18
door Eric0641
rvdborgt schreef:
02 jul 2019, 08:08
Cherrytrain schreef:
02 jul 2019, 00:32
Ondertussen heeft journalist Paul Bots van Dagblad De Limburger een artikel geschreven over de prille plannen van NMBS om zelf een halfuursdienst op te starten tussen Maastricht en Luik per eind 2020. Het volledige artikel is enkel beschikbaar voor abonnees.https://www.limburger.nl/cnt/dmf2019070 ... andentrein Uit het artikel blijkt onder meer dat NMBS de provincie Limburg (NL) noch Arriva heeft ingelicht over het onderzoek dat zij uitvoeren. Of NS wel op de hoogte was, wordt niet duidelijk. Verder zouden de directeuren van Arriva, NMBS en NS binnenkort bij elkaar komen om over de Drielandentrein te spreken. NMBS start de halfuursdienst per eind 2020 als er voldoende geschikt materieel beschikbaar is, het technisch haalbaar is en er voldoende reizigersvraag is en Raad van Bestuur eind dit jaar instemt.
De Limburger is vergeten aan de NMBS te vragen of die halfuurdienst in samenwerking met Arriva is of niet. Ze hebben zelf een conclusie getrokken op basis van de presentatie van de NMBS die vorige week online kwam.

Groetjes,
Rian
Een half uur dienst is ook niet mogelijk bij wet hier in Nederland, Er staat specifiek beschreven. Een ATB loze trein mag max 1x per uur.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 04 jul 2019, 03:16
door Shrek
Eric0641 schreef:
rvdborgt schreef:
02 jul 2019, 08:08
Cherrytrain schreef:
02 jul 2019, 00:32
Ondertussen heeft journalist Paul Bots van Dagblad De Limburger een artikel geschreven over de prille plannen van NMBS om zelf een halfuursdienst op te starten tussen Maastricht en Luik per eind 2020. Het volledige artikel is enkel beschikbaar voor abonnees.https://www.limburger.nl/cnt/dmf2019070 ... andentrein Uit het artikel blijkt onder meer dat NMBS de provincie Limburg (NL) noch Arriva heeft ingelicht over het onderzoek dat zij uitvoeren. Of NS wel op de hoogte was, wordt niet duidelijk. Verder zouden de directeuren van Arriva, NMBS en NS binnenkort bij elkaar komen om over de Drielandentrein te spreken. NMBS start de halfuursdienst per eind 2020 als er voldoende geschikt materieel beschikbaar is, het technisch haalbaar is en er voldoende reizigersvraag is en Raad van Bestuur eind dit jaar instemt.
De Limburger is vergeten aan de NMBS te vragen of die halfuurdienst in samenwerking met Arriva is of niet. Ze hebben zelf een conclusie getrokken op basis van de presentatie van de NMBS die vorige week online kwam.

Groetjes,
Rian
Een half uur dienst is ook niet mogelijk bij wet hier in Nederland, Er staat specifiek beschreven. Een ATB loze trein mag max 1x per uur.
Dus een combinatie van de huidige S-trein met de LiMAx (als die ETCS en ATB heeft) kan wel perfect. Dat had die journalist dus weldegelijk even moeten checken.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 05 jul 2019, 14:10
door Cherrytrain
Inmiddels heeft het CDA kamervragen https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2019D29338 gesteld naar aanleiding van het artikel in De Limburger.

Overigens kwam enkele dagen geleden hier ter sprake dat de journalist van De Limburger geen navraag zou hebben gedaan ten aanzien van mogelijke samenwerking in de plannen voor een halfuursdienst door NMBS. Dit heeft de betreffende journalist mijns inziens wel gedaan, gelet op de uitspraak van een woordvoerder van NMBS. Deze laatste liet namelijk 'in het midden' of er bij de plannen van NMBS voor een halfuursdienst per eind 2020 zou worden samengewerkt met Arriva. Dat Arriva en de provincie Limburg (NL) niet op de hoogte waren van de plannen van NMBS doet bij mij het vermoeden rijzen dat NMBS in de huidige onderzoeksopzet geen samenwerking met Arriva overweegt. Een andere aanwijzing voor de solistische instelling van NMBS is het traject. Men spreekt over Liers - Maastricht, terwijl Arriva volgens mij nooit het doorrijden naar Liers heeft geambieerd/gecommuniceerd.

Persoonlijk lijkt het mij de beste oplossing dat NMBS één keer per uur blijft rijden (vanaf Eijsden grens in opdracht van NS) en dat Arriva één keer per uur gaat rijden (vanaf Visé-grens in opdracht van NMBS). Dat kan natuurlijk alleen als Arriva haar tri-courante Flirts van de juiste beveiliging gaat voorzien. Bovendien zal ILT vermoedelijk twee onbeveiligde NMBS-Klassiekjes per uur op het traject Maastricht-Randwyck - Maastricht niet gedogen. Men gedoogt immers thans slechts 1 x per uur per rijrichting.

Er resten dan nog enkele (voorlopige) obstakels:
1. De hoogte van perron Visé. Navraag leerde mij dat het perron in augustus 2019 zou worden verhoogd/verbouwd, zodat er geen parachute meer nodig is bij het uitstappen;
2. De hoogte van perron Eijsden. Navraag leerde mij dat het perron per begin juni 2020 wordt verhoogd naar de P76-standaard;
3. De beveiliging van de Arriva-treinen. Kan Arriva op dit moment al weten welk beveiligingssysteem moet worden ingebouwd in de Flirts om toegang te krijgen tot België? Ik las dat men daarvoor ook afhankelijk was van keuzes die de Nederlandse regering medio juni 2019 zou maken.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 05 jul 2019, 17:19
door giuseppe
NMBS heeft op langere termijn wel een probleem. De stellen die Nederland in kunnen zijn op het einde van hun Latijn en er zijn geen moderne stellen die het kunnen overnemen. Dus het wordt dan maar tot Visé rijden met een Desiro of samenwerken met Arriva.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 05 jul 2019, 17:30
door Steve
De vernieuwde MS80 (die nu kennelijk opnieuw toegelaten zijn in Nederland) zijn zeker nog niet op het eind van hun Latijn. Idem voor MS96 en zelfs de vernieuwde MS75, om maar iets te noemen. Mogelijk is M7 op de langere termijn ook een oplossing, daarvan wordt/werd aangekondigd dat het ook naar de buurlanden zou moeten kunnen rijden.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 05 jul 2019, 19:24
door HVHTB
Cherrytrain schreef:
05 jul 2019, 14:10
Er resten dan nog enkele (voorlopige) obstakels:
1. De hoogte van perron Visé. Navraag leerde mij dat het perron in augustus 2019 zou worden verhoogd/verbouwd, zodat er geen parachute meer nodig is bij het uitstappen;
Ik vind het soms toch vreemd dat wanneer er Tweetjes of Breaks aan een laag perron komen, dat decennialang geen probleem is. Maar als een Flirt aan datzelfde lage perron zou komen (net als Desiro's met lage vloer veronderstel ik?), is er ineens een heel groot probleem.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 05 jul 2019, 19:55
door rvdborgt
Steve schreef:
05 jul 2019, 17:30
De vernieuwde MS80 (die nu kennelijk opnieuw toegelaten zijn in Nederland) zijn zeker nog niet op het eind van hun Latijn. Idem voor MS96 en zelfs de vernieuwde MS75, om maar iets te noemen. Mogelijk is M7 op de langere termijn ook een oplossing, daarvan wordt/werd aangekondigd dat het ook naar de buurlanden zou moeten kunnen rijden.
MS96 doet het niet onder 1500 V.

Groetjes,
Rian

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 05 jul 2019, 19:57
door rvdborgt
HVHTB schreef:
05 jul 2019, 19:24
Cherrytrain schreef:
05 jul 2019, 14:10
Er resten dan nog enkele (voorlopige) obstakels:
1. De hoogte van perron Visé. Navraag leerde mij dat het perron in augustus 2019 zou worden verhoogd/verbouwd, zodat er geen parachute meer nodig is bij het uitstappen;
Ik vind het soms toch vreemd dat wanneer er Tweetjes of Breaks aan een laag perron komen, dat decennialang geen probleem is. Maar als een Flirt aan datzelfde lage perron zou komen (net als Desiro's met lage vloer veronderstel ik?), is er ineens een heel groot probleem.
Dat kan alleen als het materieel voldoende treden heeft om in te stappen vanaf een laag perron. Als je een perron hebt van 28 cm en een vloerhoogte van 80 cm en geen treden, dan heb je een probleem. Zowel vroeger als nu.

Groetjes,
Rian

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 05 jul 2019, 21:07
door Steve
rvdborgt schreef:
05 jul 2019, 19:55
Steve schreef:
05 jul 2019, 17:30
De vernieuwde MS80 (die nu kennelijk opnieuw toegelaten zijn in Nederland) zijn zeker nog niet op het eind van hun Latijn. Idem voor MS96 en zelfs de vernieuwde MS75, om maar iets te noemen. Mogelijk is M7 op de langere termijn ook een oplossing, daarvan wordt/werd aangekondigd dat het ook naar de buurlanden zou moeten kunnen rijden.
MS96 doet het niet onder 1500 V.

Groetjes,
Rian
Hebben die niet nog naar Maastricht gereden ten tijde van de Blankenberge - Maastricht?

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 05 jul 2019, 21:40
door rvdborgt
Steve schreef:
05 jul 2019, 21:07
rvdborgt schreef:
05 jul 2019, 19:55
Steve schreef:
05 jul 2019, 17:30
De vernieuwde MS80 (die nu kennelijk opnieuw toegelaten zijn in Nederland) zijn zeker nog niet op het eind van hun Latijn. Idem voor MS96 en zelfs de vernieuwde MS75, om maar iets te noemen. Mogelijk is M7 op de langere termijn ook een oplossing, daarvan wordt/werd aangekondigd dat het ook naar de buurlanden zou moeten kunnen rijden.
MS96 doet het niet onder 1500 V.
Hebben die niet nog naar Maastricht gereden ten tijde van de Blankenberge - Maastricht?
Nee, dat waren altijd Breaks. MS96 is nooit in Nederland geweest (of toch niet onder eigen vermogen) en heeft zeker geen toelating.

Groetjes,
Rian