Pagina 33 van 36

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 12 sep 2023, 12:39
door Terminus
Shrek schreef: 11 sep 2023, 18:29 De soap duurt maar verder. Het homologatiedossier van deze trein is veel te laat ingediend, de kans dat hij in december reizigers mag vervoeren is daarmee zeer klein geworden.
Arriva krijgt intussen in België de reputatie van grootste spoorwegamateurs ooit gezien.
Arriva heeft zeker (grote) fouten gemaakt in het dossier, maar staat op sommige vlakken wel veel verder dan NMBS (AED in de trein, camera's die wel werken, ...).
Hen omschrijven als de grootste spoorwegamateurs is volgens mij een blijk van misplaatste arrogantie gezien de vele 1000den klanten die NMBS (en Infrabel) dagelijks teleurstelt met vertragingen, defect materieel, ...

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 12 sep 2023, 13:30
door Shrek
Terminus schreef: 12 sep 2023, 12:39 Arriva heeft zeker (grote) fouten gemaakt in het dossier, maar staat op sommige vlakken wel veel verder dan NMBS (AED in de trein, camera's die wel werken, ...).
Hen omschrijven als de grootste spoorwegamateurs is volgens mij een blijk van misplaatste arrogantie gezien de vele 1000den klanten die NMBS (en Infrabel) dagelijks teleurstelt met vertragingen, defect materieel, ...
Ik vind er niets misplaatst aan. De NSA, Infrabel en het ministerie hebben nog nooit zo'n slechte dossiers gezien als die van Arriva. Dan mag je heel zeker wel van amateurisme spreken.
Je kan gerust allerlei snufjes op je treinen hebben, maar als dat allemaal meer aandacht krijgt dan basiszaken als tractie- en beveiligingssystemen dan ben je als bedrijf gewoon verkeerd bezig.
Ik vermoed trouwens dat klanten liever een trein zonder AED hebben die rijdt dan een trein met AED die nog enkele maanden langer het land niet in gaat mogen.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 12 sep 2023, 13:51
door Steve
Zwoopaman schreef: 12 sep 2023, 06:31
Shrek schreef: 11 sep 2023, 21:35 Op termijn kan een MS30 met batterij het misschien wel doen, die stellen zullen immers al een tijdje rondrijden in België wanneer prorail eindelijk doorheeft hoe ze efficiënt ETCS kunnen uitrollen.
Volgens de aanbesteding zou de MR30 ook op 1500V moeten kunnen werken. Neemt het probleem van de beveiliging natuurlijk nog niet weg.
Dat geldt natuurlijk ook voor bijna al het andere materieel tot en met de HLE 18 en de M7 (met de notoire uitzondering van de MS08), maar zoals aangegeven is het gebrek aan ATB en grootvaderrechten (en het gebrek aan ETCS in Maastricht) het grote probleem bij alles wat je kunt verzinnen.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 12 sep 2023, 14:29
door maarten
Shrek schreef: 12 sep 2023, 13:30 Ik vind er niets misplaatst aan. De NSA, Infrabel en het ministerie hebben nog nooit zo'n slechte dossiers gezien als die van Arriva. Dan mag je heel zeker wel van amateurisme spreken.
Waarom doet Arriva dit en niet Stadler? Zijn zij als fabrikant niet meer gebaat bij een algehele toelating van de FLIRT in België?
Ik denk dat een vervoerder daar ook minder ervaring mee heeft dan de producent van het materieel.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 12 sep 2023, 14:41
door Shrek
maarten schreef: 12 sep 2023, 14:29
Shrek schreef: 12 sep 2023, 13:30 Ik vind er niets misplaatst aan. De NSA, Infrabel en het ministerie hebben nog nooit zo'n slechte dossiers gezien als die van Arriva. Dan mag je heel zeker wel van amateurisme spreken.
Waarom doet Arriva dit en niet Stadler? Zijn zij als fabrikant niet meer gebaat bij een algehele toelating van de FLIRT in België?
Ik denk dat een vervoerder daar ook minder ervaring mee heeft dan de producent van het materieel.
Sommige vervoerders hebben daar veel ervaring mee en zetten heel competente mensen op die dossiers, anderen (vooral in de goederensector) laten de constructeurs dat doen, die op hun beurt dan ook de kennis in huis hebben.
Waarom Arriva het niet zo gedaan heeft is mij onbekend, maar het zou in ieder geval veel vertraging vermeden hebben.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 12 sep 2023, 15:23
door pmuy
Terminus schreef: 12 sep 2023, 12:39
Shrek schreef: 11 sep 2023, 18:29 De soap duurt maar verder. Het homologatiedossier van deze trein is veel te laat ingediend, de kans dat hij in december reizigers mag vervoeren is daarmee zeer klein geworden.
Arriva krijgt intussen in België de reputatie van grootste spoorwegamateurs ooit gezien.
Arriva heeft zeker (grote) fouten gemaakt in het dossier, maar staat op sommige vlakken wel veel verder dan NMBS (AED in de trein, camera's die wel werken, ...).
Hen omschrijven als de grootste spoorwegamateurs is volgens mij een blijk van misplaatste arrogantie gezien de vele 1000den klanten die NMBS (en Infrabel) dagelijks teleurstelt met vertragingen, defect materieel, ...
Voor zover ik mij herinner (en kan terugvinden), heeft Arriva begin dit jaar wel bijna 4 maanden niet naar Aken kunnen rijden vanwege incompatibele veiligheidssystemen in Duitsland, en nog steeds zijn een groot deel van de treinen op die route dagelijks afgeschaft, zoals vandaag om 13:24 en 15:24. Met de treinen naar Herzogenrath lijkt het nog erger gesteld: vandaag rijden die om 09:54, 11:54, 12:54, 13:54 en 15:54 alleszins al niet. En dit is geen uitzondering.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 12 sep 2023, 16:05
door dovaere
pmuy schreef: 12 sep 2023, 15:23 Voor zover ik mij herinner (en kan terugvinden), heeft Arriva begin dit jaar wel bijna 4 maanden niet naar Aken kunnen rijden vanwege incompatibele veiligheidssystemen in Duitsland, en nog steeds zijn een groot deel van de treinen op die route dagelijks afgeschaft, zoals vandaag om 13:24 en 15:24.
Wat achtergrond over die twee incompatibele treinbeveiligingssystemen:
Arriva heeft fabrikant Stadler ingeschakeld om ETCS in te laten bouwen in de Stadler FLIRT.
Bij de Nederlandse collega's lees ik:
De AVV vermeldt inmiddels bij Facebook (https://www.facebook.com/avv.dialog), dat het probleem alleen met de sporen 6-8 (en theoretisch ook 9, maar deze is vanuit Schanz niet bereikbaar) in Aachen Hbf. bestaat. Deze hebben zowel Duitse als ook Belgische beveiliging, en de ETCS-software kan daar niet tegen aan omdat deze scenario niet voorzien was. Dus moet men nu enerzijds de software bijwerken en anderzijds onderzoeken, of de RE18 in Aachen Hbf. op korte termijn van een ander spoor kan vertrekken.
https://ovinnederland.nl/viewtopic.php? ... a6#p796850

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 12 sep 2023, 18:24
door Commendatore
pmuy schreef: 12 sep 2023, 15:23 Voor zover ik mij herinner (en kan terugvinden), heeft Arriva begin dit jaar wel bijna 4 maanden niet naar Aken kunnen rijden vanwege incompatibele veiligheidssystemen in Duitsland, en nog steeds zijn een groot deel van de treinen op die route dagelijks afgeschaft, zoals vandaag om 13:24 en 15:24. Met de treinen naar Herzogenrath lijkt het nog erger gesteld: vandaag rijden die om 09:54, 11:54, 12:54, 13:54 en 15:54 alleszins al niet. En dit is geen uitzondering.
Ik hoop dat dat geen voorbode is voor de verbinding tussen Luik en Maastricht.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 12 sep 2023, 20:50
door ronny
pmuy schreef: 12 sep 2023, 15:23 Voor zover ik mij herinner (en kan terugvinden), heeft Arriva begin dit jaar wel bijna 4 maanden niet naar Aken kunnen rijden vanwege incompatibele veiligheidssystemen in Duitsland, en nog steeds zijn een groot deel van de treinen op die route dagelijks afgeschaft, zoals vandaag om 13:24 en 15:24. Met de treinen naar Herzogenrath lijkt het nog erger gesteld: vandaag rijden die om 09:54, 11:54, 12:54, 13:54 en 15:54 alleszins al niet. En dit is geen uitzondering.
Ook bij Arriva is er personeelstekort.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 13 sep 2023, 08:10
door maarten
Ik had begrepen dat de trein in België door Belgisch personeel gereden zou worden.

Het probleem in Aken waren trouwens de resterende TBL balises. Omdat dat dezelfde technologie als ETCS is werden die ook gelezen en zei de ETCS boordapparatuur "ken ik niet, tot hier en niet verder".

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 13 sep 2023, 08:15
door Shrek
maarten schreef: 13 sep 2023, 08:10 Ik had begrepen dat de trein in België door Belgisch personeel gereden zou worden.

Het probleem in Aken waren trouwens de resterende TBL balises. Omdat dat dezelfde technologie als ETCS is werden die ook gelezen en zei de ETCS boordapparatuur "ken ik niet, tot hier en niet verder".
Het probleem waren niet de bakens hoor, maar de trein die een beetje verward was over welke NID_NTC PZB nu ook alweer gebruikt. Gewoon een programmatiefout onboard dus. Een correcte trein rijdt gewoon over die bakens en negeert ze.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 13 sep 2023, 09:41
door AlexNL
Ik had begrepen dat het probleem juist wel aan de infrakant zat en is opgelost door de balises te vervangen/herprogrammeren?

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 13 sep 2023, 09:53
door Shrek
AlexNL schreef: 13 sep 2023, 09:41 Ik had begrepen dat het probleem juist wel aan de infrakant zat en is opgelost door de balises te vervangen/herprogrammeren?
Neen het probleem zat bij de trein. Maar door de infra aan te passen hebben ze het probleem kunnen omzeilen.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 13 sep 2023, 10:22
door jknockaert
Shrek schreef: 13 sep 2023, 09:53Neen het probleem zat bij de trein. Maar door de infra aan te passen hebben ze het probleem kunnen omzeilen.
Hebben we niet eerder zo'n verhaal gehad bij de HSL-zuid waar de (correct werkende) infra werd aangepast om problemen met de TRAXX te omzeilen?

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 13 sep 2023, 11:06
door Shrek
jknockaert schreef: 13 sep 2023, 10:22
Shrek schreef: 13 sep 2023, 09:53Neen het probleem zat bij de trein. Maar door de infra aan te passen hebben ze het probleem kunnen omzeilen.
Hebben we niet eerder zo'n verhaal gehad bij de HSL-zuid waar de (correct werkende) infra werd aangepast om problemen met de TRAXX te omzeilen?
Dat is een strategie die soms nog gebruikt wordt. Van de HSL-Zuid ken ik de details niet, maar in België is het ook al gebeurd voor sommige operatoren.