Pagina 35 van 37

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 24 okt 2023, 13:31
door Portbou
2000_3000 schreef: 24 okt 2023, 12:33 om meer in de eigen Duitse markt te kunnen investeren.
Zou het waar zijn ?
Dat ze dan maar snel investeren in nieuwe ICE-stellen voor de verbinding naar België !

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 24 okt 2023, 14:01
door trainlovertje
Portbou schreef: 24 okt 2023, 13:31
2000_3000 schreef: 24 okt 2023, 12:33 om meer in de eigen Duitse markt te kunnen investeren.
Zou het waar zijn ?
Dat ze dan maar snel investeren in nieuwe ICE-stellen voor de verbinding naar België !
Dat denk ik niet, want Arriva was eerder winstgevend dan verlieslatend. Er zullen wel andere zaken meespelen.

En geen zorgen, de investering in ICE-treinen naar België is een aantal jaren geleden reeds gebeurd, het is echter wachten op onder meer een homologatie in de betrokken landen en opleiding van het personeel voor de Neo's in dienst zullen komen.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 14 feb 2024, 19:53
door dovaere
Bij onze noorderburen is dit nieuws te vinden:
...de typetoelating voor België voor de "FLIRT3 EMU3 Limburg MS ETCS" door de ERA gepubliceerd: https://eratv.era.europa.eu/Eratv/Home/ ... -3-001-002
https://www.somda.nl/forum/1015/p797202 ... en-Arriva/
Blijkbaar volgen er nu opleidingsritten voor het NMBS-personeel (depot Hasselt?):
Binnenkort moeten er nog stellen voor instructie naar B.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 14 feb 2024, 20:29
door ovspotter_be
Enkel treinbegeleiders van Luik gaan naar Maastricht dus vermoedelijk zullen deze dan ook die opleiding krijgen.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 14 feb 2024, 21:18
door DDietzen
Is de problematiek dan opgelost van Luiks personeel met gebrekkige Nederlandse taalkennis bij contact met Nederlandse treindienstleiders? Daar had ik nog niks over gehoord, of ik moet het gemist hebben.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 14 feb 2024, 22:21
door rvdborgt
DDietzen schreef: 14 feb 2024, 21:18 Is de problematiek dan opgelost van Luiks personeel met gebrekkige Nederlandse taalkennis bij contact met Nederlandse treindienstleiders? Daar had ik nog niks over gehoord, of ik moet het gemist hebben.
Daar heb ik al een aantal jaren niks meer over gehoord. De ILT-controles zullen er wel voor gezorgd hebben dat er vanuit Luik alleen nog machinisten met kennis van het Nederlands naar Maastricht worden gestuurd.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 15 feb 2024, 09:44
door giuseppe
ovspotter_be schreef: 14 feb 2024, 20:29 Enkel treinbegeleiders van Luik gaan naar Maastricht dus vermoedelijk zullen deze dan ook die opleiding krijgen.
Op de p treinen vanuit Luik maar Brussel is ook regelmatig Limburgs personeel te horen. Hebben die misschien standplaats Luik?

Overigens gaat de trein op Nederlands grondgebied tussen grens en Maastricht vallen binnen de concessie van NS. Benieuwd hoe ze dat gaan regelen wat betreft tickets.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 15 feb 2024, 10:53
door ovspotter_be
giuseppe schreef: 15 feb 2024, 09:44 Op de p treinen vanuit Luik maar Brussel is ook regelmatig Limburgs personeel te horen. Hebben die misschien standplaats Luik?
Ik heb het hier enkel over de trein naar Maastricht, op andere treinen van/naar Luik kunnen treinbegeleiders van overal in het land aanwezig zijn.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 15 feb 2024, 12:42
door dovaere
giuseppe schreef: 15 feb 2024, 09:44 Overigens gaat de trein op Nederlands grondgebied tussen grens en Maastricht vallen binnen de concessie van NS. Benieuwd hoe ze dat gaan regelen wat betreft tickets.
Ik vond bij bovenstaande forum wat meer info over de visie van Arriva (vorige zomer):
Drielandentrein
Arriva is voornemens om vanaf de nieuwe dienstregeling de RE18 uit te breiden met het traject
Liège-Guillemins – Maastricht. Gezien de complexe situatie met 3 vervoerders en opdrachtgevers op
dit traject (NMBS, NS, Arriva en de Belgische Federale Overheid, het Ministerie van I&W en de
Provincie Limburg) en de bijbehorende verschillende dragers en kilometertarieven, is in samenspraak
besloten om bij de start alleen Single Ride proposities en het Euregioticket
aan te bieden als
Minimum Viable Product (MVP).
Volgende passage suggereert de OV-chipkaart van/naar Belgische stations. Dan vraag ik me af hoe en wie dit zal controleren, als NMBS-treinbegeleiders daar niet veel mee aan kunnen?
Voor Arriva betekent dit dat er minimaal nieuw in- en uitgecheckt zal kunnen worden in Liège
Guillemins, Visé, Bressoux
en Eijsden. Hiervoor zal gebruik gemaakt worden van de nu al geldende
kilometertarieven van NMBS
(Liège-Guillemins – Visé Grens, opdrachtgever de Belgische Federale
Overheid), NS (Visé Grens – Maastricht, opdrachtgever het Ministerie van I&W) en Arriva (Maastricht
– Heerlen – Aachen, opdrachtgever Provincie Limburg). Na livegang van deze MVP proberen NMBS,
NS en Arriva zo snel mogelijk gezamenlijke specials en abonnementsproducten in te voeren.

OV reizen met GPS
Als onderdeel van de pilot easyConnect verwachten we eind 2023 OV reizen met GPS aan te gaan
bieden op de grensoverschrijdende verbinding Maastricht – Aachen met de RE18, en direct ook
verder reizend met de AVV/VRS vervoerders naar Köln, in eerste instantie alleen op de trein.
[...]
In ontwikkeling is ook om zo snel als de techniek
ons deze mogelijkheid geeft, dit uit te breiden naar het Belgische traject van de RE18 nadat deze is
gaan rijden als Drielandentrein.
[.]
Ons voorstel is afgestemd met collega-vervoerders van aangrenzende concessiegebieden.
https://reizigersoverleglimburg.nl/wp-c ... g-2024.pdf

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 15 feb 2024, 12:51
door Commendatore
Het zou mooi zijn als dat met de OV-Chipkaart zo zou gaan als naar een aantal Duitse stations: alle Nederlandse abonnementen geldig. Alleen naar de paaltjes kan het dan soms even zoeken zijn.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 02 mar 2024, 13:00
door ovspotter_be
Drielandentrein zal gaan rijden naar Liège vanaf zondag 9 juni.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 02 mar 2024, 20:17
door Rww
De Belgen zijn in feite een onderaannemer van arriva, het kost ze geen cent en krijgen altijd betaald, vol of niet.


Ik vraag me af of arriva niet beter met TCS had kunnen samenwerken, meer vrijheid en financieel maakt het geen donder uit.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 02 mar 2024, 20:22
door ovspotter_be
Ik denk dat er nog geen binnenlandse diensten mogen worden aangeboden door derden, NMBS heeft hier nog tot 2032 een volledige monopolie op.
En NMBS levert tussen Liège-Guillemins en Maastricht wel de treinbestuurder en treinbegeleider voor de Drielandentrein.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 02 mar 2024, 20:30
door Rww
ovspotter_be schreef: 02 mar 2024, 20:22 Ik denk dat er nog geen binnenlandse diensten mogen worden aangeboden door derden, NMBS heeft hier nog tot 2032 een volledige monopolie op.
En NMBS levert tussen Liège-Guillemins en Maastricht wel de treinbestuurder en treinbegeleider voor de Drielandentrein.
Dat hebben ze niet, België heeft zich gewoon de Europese wetgeving te houden.


De internationale verbinding is geliberaliseerd.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 02 mar 2024, 21:03
door ovspotter_be
Internationaal wel, maar ik weet dan niet of Arriva passagiers mag vervoeren en tickets mag verkopen voor bvb. het traject Visé - Liège-Carré.