Klassieke trein België-Parijs

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Mons-Maubeuge-Paris en Namur-Charleroi-Maubeuge-Paris

Bericht door Portbou »

Woordvoerster van Minister Bellot schreef: ...heel veel beloftes... nu zelfs een extra verbinding vanaf Mons erbij
Het is duidelijk voor mij.
De verkiezingen naderen.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Bericht door msts.be »

Shrek schreef: 03 apr 2018, 16:48
jan_olieslagers schreef: 03 apr 2018, 16:17
Maar locs moeten omgezet worden
... want kopstuurrijtuigen zijn al helemaal een probleem v.w.b. Franse homologatie?
De stuurrijtuigen hebben geen Frans beveiligingssyteem aan boord dus moet je niet eens beginnen denken aan een homologatie.
Ik had ergens gelezen (dit forum?) dat er tenminste 1 I11 stuurrijtuig met KVB is uitgerust. Kan wel een testopstelling zijn geweest..
Shrek schreef: 03 apr 2018, 16:48
Portbou schreef: 03 apr 2018, 16:33 Waarom trekt men de Intercités Paris-Maubeuge niet gewoon door tot Namur (met stops in Jeumont en Charleroi) ? Hebben ze bij de SNCF geen lok-type dat het traject Paris-Namur volledig kan rijden ?
Neen, de SNCF heeft dat niet. In Namen en omstreken worden de krokodillen uitgebroken, dus Franse treinen zonder ETCS of TBL1+ mogen er niet meer rijden.
Oplossing: BB36000. Probleem is dat Akiem koppig is geweest en deze niet met ETCS zijn uitgerust tijdens hun Op-mi-vie. Zo'n gemiste kans van formaat !
http://railcolornews.com/2017/11/29/fr- ... -to-akiem/
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Bericht door Shrek »

msts.be schreef: 14 apr 2018, 23:50 Oplossing: BB36000. Probleem is dat Akiem koppig is geweest en deze niet met ETCS zijn uitgerust tijdens hun Op-mi-vie. Zo'n gemiste kans van formaat !
http://railcolornews.com/2017/11/29/fr- ... -to-akiem/
Als ze niet uitgerust zijn met ETCS is die loc net geen oplossing. Met hun huidige boordapparatuur mogen ze Namen niet binnen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Asterix »

Vandaag is al een eerste belangrijke wijziging bekend gemaakt: er komt een nieuwe trein naar Frankrijk.

In een eerste fase komt er een IC-trein tussen Namen en Maubeuge via Charleroi. Er zullen 2 H/T-ritten per dag zijn: 's ochtends vroeg (aankomst te Maubeuge om 8.41u) en 's namiddags (aankomst om 16.48u).

In een tweede fase (wanneer is nog niet bekend) zou deze trein tot Parijs worden doorgetrokken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Shrek »

De uurregeling geeft alvast geen aansluiting op één van de bestaande treinen naar Parijs. Het laat eventueel wel toe om in de lege rijpaden tot Parijs te rijden. Benieuwd of het wat volk gaat trekken :)
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door groentje »

Zonder correcte aansluitingen vrees ik ervoor dat het een doodgeboren kind is, zeker met 2 treinen per dag. En dat ze vooral een excuus willen om die treinen weer af te schaffen over een paar jaren...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Steve »

Ik copy-paste even m'n reactie uit het andere topic in Binnenland:
Steve schreef: 02 jul 2018, 14:57 Waar zou die trein dan stoppen (ook bijvoorbeeld in Erquelinnes/Jeumont)? Welk materieel zou ingezet worden, MS96? Als de trein in een tweede fase bovendien naar Parijs moet, zullen ze nog met iets helemaal anders moeten afkomen qua materieel...

Verder was er ook sprake van eenzelfde treinreeks vanuit Mons, zijn er daar toevallig details over?
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 02 jul 2018, 15:51De uurregeling geeft alvast geen aansluiting op één van de bestaande treinen naar Parijs. Het laat eventueel wel toe om in de lege rijpaden tot Parijs te rijden. Benieuwd of het wat volk gaat trekken :)
In het persbericht stonden de concrete dienstregelingen, met voor alle treinen van/naar België aansluitingen van en naar Parijs. Ik zie dat bericht echter helaas nog niet online staan.

Groetjes,
Rian
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Tijgernoot »

Ik heb het Franstalige persbericht gevonden, hierbij een link: https://www.dropbox.com/s/di5ihk8zx1qui ... s.pdf?dl=0

Het gaat dus om twee treinen per dag Namen - Maubeuge v.v. en twee treinen per dag Bergen - Aulnoye v.v.

Ik snap alleen niet waarom dit nergens op de site van de NMBS is terug te vinden
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Shrek »

Tijgernoot schreef:Ik heb het Franstalige persbericht gevonden, hierbij een link: https://www.dropbox.com/s/di5ihk8zx1qui ... s.pdf?dl=0

Het gaat dus om twee treinen per dag Namen - Maubeuge v.v. en twee treinen per dag Bergen - Aulnoye v.v.

Ik snap alleen niet waarom dit nergens op de site van de NMBS is terug te vinden
Over de dienstregeling 2019 is nog nergens gecommuniceerd, dus dat is op zich logisch.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Tijgernoot »

Maar als je een persbericht uitgeeft zou ik hem toch op zijn minste terugverwachten in het overzicht met persberichten op de website. Zelfs dat is nu niet het geval
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Steve »

Buiten de nogal vreemde tijdstippen van de ritten (op weekdagen is de enige ochtendrit uit Namur bijvoorbeeld iets over 5 u, vanuit Mons iets over 6 u en daarna is het wachten tot de avondspits...) valt het me ook op dat er gaten van meerdere uren zijn tussen de aankomst in Maubeuge/Aulnoye en het vertrek naar Charleroi/Mons. Dat betekent ofwel dat er ritten zonder reizigers zouden zijn, ofwel dat treinen en personeel urenlang ter plaatse blijven stilstaan, en in beide gevallen is dat toch erg zonde gezien het lage aantal ritten. Op deze manier vrees ik dat het een flop wordt.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Asterix »

Bellot laat in Waalse media weten dat hij binnen 3 jaar wil rijden tot in Parijs. Die 3 jaar zouden nodig zijn om het materieel te homologeren voor het Parijse seinsysteem.

Op dat ogenblik wil hij de verbinding in Bergen doortrekken naar Brussel zodat er een verbinding Brussel-Parijs komt met een klassieke trein. Nu zou die verlenging naar Brussel niet mogelijk zijn wegens de werken in het station van Mons.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door rvdborgt »

Voor de nieuwsgierigen is hier het persbericht met onderaan de dienstregeling.

Groetjes,
Rian
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door jan_olieslagers »

Namur-Charleroi-Maubeuge lijkt logisch, inderdaad hopen dat het niet bij twee per dag gaat blijven.

Maar wat is de logica van Mons-Aulnoye? Meer mogelijkheden tot overstap, misschien, in Aulnoye? Zou daar veel vraag naar zijn? Deze diensten zijn er toch vooral voor reizigers naar Parijs? Volgens mij was Mons-Maubeuge al heel wat.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie