Klassieke trein België-Parijs

Paul
Berichten: 879
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Paul » 22 jun 2019, 10:22

Rww schreef:
22 jun 2019, 10:03
Waarom wil flixtrain persee naar noord?? Zuid is defacto het centraal station van brussel, vanaf daar is heel belgie en een groot deel van europa bereikbaar.
Vermoedelijk omdat de Flixbussen in Noord vertrekken, zeker?
En volgens het artikel willen ze ook in Centraal stoppen, dus door de N-Z-verbinding rijden.
En als ze daarvoor toestemming krijgen, kan eventueel naar Schaarbeek uitgeweken worden om kop te maken?


Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Shrek » 22 jun 2019, 16:38

Paul schreef:
22 jun 2019, 10:22
Vermoedelijk omdat de Flixbussen in Noord vertrekken, zeker?
En volgens het artikel willen ze ook in Centraal stoppen, dus door de N-Z-verbinding rijden.
En als ze daarvoor toestemming krijgen, kan eventueel naar Schaarbeek uitgeweken worden om kop te maken?
Dat is op zich een realistisch plan, buiten de spitsuren zijn er zo nog wel enkele rijpaden vrij.
Maar de grote vraag voor mij blijft: met wat voor treinen willen ze dat gaan doen? Buiten de HLE13/18 van NMBS is er volgens mij geen enkele locomotief beschikbaar die je zo direct kan inzetten in het reizigersvervoer naar Frankrijk.

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4125
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Steve » 22 jun 2019, 17:32

In de Franse documenten was er sprake van de BB 36000 "Astride", die bij mijn weten alle veiligheidssystemen aan boord heeft en in beide landen al veel goederenverkeer doet. Zou die dan niet ingezet mogen worden voor reizigersvervoer?

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 6085
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door groentje » 22 jun 2019, 17:38

Lineas is tegenwoordig grotendeels in privéhanden, en zal weinig bezwaar hebben om een loc uit te lenen aan een concurent van NMBS, me dunkt. En aangezien ze pas zouden willen beginnen rijden begin 2021, hebben ze nog wel even tijd.
De 36000 had een optie geweest, als ze uitgerust waren met ETCS, denk ik. Hoewel, ze mogen nog altijd naar België, hebben ze een nieuwe toelating nodig om met reizigerstreinen te rijden?

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Shrek » 22 jun 2019, 23:04

groentje schreef:
22 jun 2019, 17:38
Hoewel, ze mogen nog altijd naar België, hebben ze een nieuwe toelating nodig om met reizigerstreinen te rijden?
Ze mogen nog naar België, maar mogen niet op ETCS-lijnen rijden. De facto zijn ze dus nutteloos.

Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1410
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06
Locatie: Boom , België

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door msts.be » 24 jun 2019, 15:00

Shrek schreef:
22 jun 2019, 23:04
groentje schreef:
22 jun 2019, 17:38
Hoewel, ze mogen nog altijd naar België, hebben ze een nieuwe toelating nodig om met reizigerstreinen te rijden?
Ze mogen nog naar België, maar mogen niet op ETCS-lijnen rijden. De facto zijn ze dus nutteloos.
Nogmaals, dit is een kemel van formaat geweest van Akiem. Als je zoveel miljoenen voorziet voor een mid-life renovatie, dan kon de installatie van ETCS er toch nog ook bij ?
En dit had dan een aantrekkelijk alternatief geweest voor spelers zoals Flixtrain.

Anyway: ik verwacht dat qua lok de keuze dan zal vallen tussen Traxx of gehuurde HLE13, aangezien dat de 2 enige types zijn die zowel in België als Frankrijk direct inzetbaar zijn.
Vectron heeft nog geen toelating voor zowel België als Frankrijk, en een homologatie kan gemakkelijk nog een jaar of 2 duren.
Andere optie is lok wisselen in Quévy, als dat nog mogelijk is tenminste (is die wisselbare bovenleiding niet afgebroken) ? Men kan er ook met het principe werken zoals in Brenner/Domodossola: aankomende loc met neergelaten panto's laten toekomen, afslepen met rangeerloc en dan terug katapulteren onder "zijn" spanning.
Afbeelding

Gebruikersavatar
AlexNL
Berichten: 1849
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door AlexNL » 24 jun 2019, 15:07

Akiem zal geen heil hebben gezien in de inbouw van ETCS in de BB36000, aangezien ze al Traxxen in haar vloot heeft die dat hebben. Ook al kan de 36000 straks niet meer naar België, dan kan die loc alsnog binnen Frankrijk worden ingezet.

Testritten met Vectrons in België zijn al bezig, DB Schenker heeft die immers besteld. Voor Frankrijk is het een ander verhaal... er is nog geen enkele klant geweest voor een Vectron die F binnen mag.

Jan-Mark
Berichten: 256
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Jan-Mark » 24 jun 2019, 16:46

Met de overname van Quévy op EBP is er een spanningssluis gekomen waardoor omschakelen onmogelijk is.

traxie
Berichten: 216
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door traxie » 24 jun 2019, 18:44

msts.be schreef:
Shrek schreef:
22 jun 2019, 23:04
groentje schreef:
22 jun 2019, 17:38
Hoewel, ze mogen nog altijd naar België, hebben ze een nieuwe toelating nodig om met reizigerstreinen te rijden?
Ze mogen nog naar België, maar mogen niet op ETCS-lijnen rijden. De facto zijn ze dus nutteloos.
Nogmaals, dit is een kemel van formaat geweest van Akiem. Als je zoveel miljoenen voorziet voor een mid-life renovatie, dan kon de installatie van ETCS er toch nog ook bij ?
En dit had dan een aantrekkelijk alternatief geweest voor spelers zoals Flixtrain.

Anyway: ik verwacht dat qua lok de keuze dan zal vallen tussen Traxx of gehuurde HLE13, aangezien dat de 2 enige types zijn die zowel in België als Frankrijk direct inzetbaar zijn.
Vectron heeft nog geen toelating voor zowel België als Frankrijk, en een homologatie kan gemakkelijk nog een jaar of 2 duren.
Andere optie is lok wisselen in Quévy, als dat nog mogelijk is tenminste (is die wisselbare bovenleiding niet afgebroken) ? Men kan er ook met het principe werken zoals in Brenner/Domodossola: aankomende loc met neergelaten panto's laten toekomen, afslepen met rangeerloc en dan terug katapulteren onder "zijn" spanning.
Moet er geen nieuwe homologatie zijn, beide locs rijden toch enkel in goederenverkeer in Frankrijk?

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Shrek » 24 jun 2019, 18:44

Jan-Mark schreef:Met de overname van Quévy op EBP is er een spanningssluis gekomen waardoor omschakelen onmogelijk is.
De spanningssluis lag er al wel veel eerder. Maar het is sindsdien inderdaad niet meer mogelijk om nog met een enkelspanningsloc 25kV in Quévy binnen te rijden. De bundel is trouwens ook helemaal uitgebroken dus er is ook geen plaats meer voor locwissels.

Plaats reactie