Klassieke trein België-Parijs

jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door jknockaert »

Shrek schreef: 19 jan 2022, 01:03 Als je promotarieven vergelijkt moet je die natuurlijk ook bij Thalys of Izy bekijken, dan kom je daar ook uit op heel lage prijzen. Dan telt vooral beschikbaarheid en de vraag ernaar, dat is in deze covid-tijden niet echt representatief, dus afwachten hoe dat evolueert.
Als je de promotarieven bekijkt is de reis ook niet meer flexibel, dan valt 1/3 van de droom "goedkoop, flexibel en frequent de grens over" al weg.
Goed dat je die beschikbaarheid benoemt. Ik kom zo goed als nooit promotarieven tegen voor de Thalys. Dat zal wellicht wel iets zeggen over mijn reisgedrag dat ik zelden meer dan een week op voorhand plan, maar andere promotarieven zoals Early Bird maar ook Sparpreis e.d. zijn dan nog te vinden in mijn ervaring. Thalys is dan echter walgelijk duur, een kort reisje in de voormiddag van Amsterdam naar ergens in Vlaanderen, zeg maar Thalys met een kort stukje andere trein voor en na, begint bij 85€ enkele reis in 2de klas als je nu kijkt naar goed een week verderop (dat wordt bijna 200€ voor een retour in 1ste klas). Mét treinbinding. Voor diezelfde reis met een willekeurige Benelux kost Early Bird 35€ in 1ste klas enkele reis. Natuurlijk is iedereen vrij om wel/niet met die Thalys te reizen.
desirootje
Berichten: 633
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door desirootje »

Eig hoop ik dat het deel Kortrijk-Lille Flandre afzonderlijk blijft, als dit permanent is kan men daar dan eindelijk hoger capaciteits materiaal op zetten, want Kortrijk-Gent heeft moeite met MR96's in de spits en Gent-Antwerpen gaat niet beter zijn, mss zou gwn de spitsritten loskoppelen een optie kunnen zijn om dan ander materieel te gebruiken op die verbinding. In beide richtingen vanuit Gent is het de aantrekkelijkste en kortste verbinding maar er is geen capaciteit, en dat is een serieus probleem.
Dewi
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 aug 2019, 22:31

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Dewi »

dovaere schreef: 18 jan 2022, 19:13 Ik geloof niet zomaar dat dit tijdelijk zal zijn, enkel op basis van wat er bij het personeel wordt rondverteld. :(
Ik kreeg namelijk daarjuist antwoord op mijn klacht daarover bij de klantendienst en het antwoord sprak helemaal niet over een tijdelijke maatregel:
De trein Kortrijk - Lille-Flandres was ook in de vorige dienstregeling een afzonderlijke trein. Tot december 2021 gebeurde het echter regelmatig dat we de IC-relatie Antwerpen - Poperinge in Kortrijk ontkoppelden en dat het laatste treingedeelte naar Lille-Flandres reed. Hoewel hetzelfde materieel werd gebruikt, was dit vanaf Kortrijk wel een andere trein in de dienstregeling.
Om praktische redenen vindt die (ont)koppeling in Kortrijk niet meer plaats.
Zo is de kans aanzienlijk kleiner dat er zich reizigers in het verkeerde treingedeelte bevinden. De trein Rijsel - Kortrijk in Kortrijk ook makkelijker door Securail- of politieagenten worden gecontroleerd. Vertragingen op het Franse net kunnen niet langer een invloed hebben op de stiptheid van de IC-relatie Poperinge - Kortrijk - Antwerpen.
Ik zou het toch straf vinden dat de koppeling nu plots stilzwijgend verdwijnt. Ik denk dat alle praktische redenen die hier genoemd werden om het tijdelijk af te schaffen waarschijnlijk samen spelen (werken Kortrijk, personeelstekort door covid, verhoogde politiecontroles naar ik aanneem omwille van sans papiers op vraag van FR). Uit persoonlijke ervaring denk ik dat het over het algemeen wel meevalt met de impact van de trein uit Lille op de IC Antwerpen-Poperinge. Ik heb toch ’s avonds al vaker moeten staan wachten in Kortrijk op het stuk uit Poperinge dan dat die trein op het stukje uit Rijsel heeft moeten wachten. Omgekeerd, als er al grote vertraging gebeurt op het stuk naar Rijsel, dan wacht het deel vanuit Poperinge doorgaans gewoon niet. De trein uit Lille loopt zijn achterstand vlotter in, met die buffertijden, terwijl de trein uit Poperinge net veel gevoeliger is voor vertragingen met de vele haltes en een stuk enkelspoor. Daarbij, als het werkelijk zo is dat ze bij de NMBS de knoop wilden doorhakken, dan hadden ze meteen ook de vertrek en aankomsttijden naar en van Poperinge kunnen optimaliseren in Kortrijk. De reden waarom die trein er zo lang halte houdt, is net om voldoende tijd te voorzien om te koppelen (doch misschien ook om overstap te voorzien). Bovendien zou ik dan ook denken dat dit zou gecommuniceerd worden, aangezien die verwarring voor de reizigers ook al in het verleden is aangekaart, en politici in de Westhoek dit scenario al langer bepleiten, meende ik ooit gelezen te hebben. (Doch anderen, met name uit Gent en Antwerpen, zullen wel pleiten voor het tegenovergestelde neem ik aan.)

Ik herinner me uit de roadshows dat er expliciet sprake was van het splitsen van de treinen Namen-Doornik en Doornik-Lille (dat voorstel heeft het niet gehaald dacht ik). Maar een gelijkaardig iets voor Kortrijk-Lille werd daarin niet genoemd.
desirootje schreef: 19 jan 2022, 14:07 Eig hoop ik dat het deel Kortrijk-Lille Flandre afzonderlijk blijft, als dit permanent is kan men daar dan eindelijk hoger capaciteits materiaal op zetten, want Kortrijk-Gent heeft moeite met MR96's in de spits en Gent-Antwerpen gaat niet beter zijn, mss zou gwn de spitsritten loskoppelen een optie kunnen zijn om dan ander materieel te gebruiken op die verbinding. In beide richtingen vanuit Gent is het de aantrekkelijkste en kortste verbinding maar er is geen capaciteit, en dat is een serieus probleem.
Als het al ooit zo ver komt dat Kortrijk-Lille permanent apart rijdt omdat ze van de MR96 af willen tussen Antwerpen en Kortrijk, dan zou ik ervoor pleiten om die dan aub ook te gebruiken om twee stelletjes naar Lille te sturen in plaats van één, de trein zit nu echt eivol in het Franse stuk.

Trouwens, het was al zo dat enkele treinen ’s avonds in de spits apart reden.

Ik denk persoonlijk ook niet dat het sop de kolen waard is voor een klassieke trein naar Parijs en allerlei Franse steden vanuit België via Maubeuge. Principieel ben ik niet tegen (hoe meer treinen naar alle windrichtingen, hoe liever), maar het botst op zo veel uitdagingen (oprechte interesse van Frankrijk om de handen uit de mouwen te steken en met geld over de brug te komen is er één van) dat het beter is je energie in andere projecten te steken. Wel dus, een versterkt en betrouwbaarder aanbod naar Rijsel vanuit Kortrijk, Doornik en verder zou volgens mij interessanter en rendabeler zijn, ook al omdat hier vanuit Frankrijk er wel ambitie is. In Rijsel vertrekken er veel TGVs naar Parijs, die naar mijn ervaring toch altijd een stuk goedkoper uitvallen dan de Thalys vanuit Brussel. En uiteraard ook TERs naar vele Noord-Franse steden (Amiens, St-Quentin,...).
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door groentje »

Grotendeels mee eens, ik denk dat het initiatief voor zo'n klassieke trein naar Parijs eerder aan de Fransen toekomt, en België zich beter concentreert op het nabije grensgebied. Maar dat wil niet zeggen dat we initiatieven in die richting niet moeten ondersteunen.
Dan de knip in Kortrijk, ik hoop van harte dat die tijdelijk is, maar dat wil niet zeggen dat dat tijdelijk zolang duurt dat het communicatief als definitief is. Maar voor Gent en Antwerpen is het toch wel een belangrijke troef om een snelle verbinding naar Rijsel te hebben, misschien met de komst van de extra IC op Gent-Kortrijk dat de beiden uit elkaar kunnen worden gehaald?
260689
Berichten: 3288
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door 260689 »

groentje schreef: 19 jan 2022, 19:36 Grotendeels mee eens, ik denk dat het initiatief voor zo'n klassieke trein naar Parijs eerder aan de Fransen toekomt, en België zich beter concentreert op het nabije grensgebied. Maar dat wil niet zeggen dat we initiatieven in die richting niet moeten ondersteunen.
Dan de knip in Kortrijk, ik hoop van harte dat die tijdelijk is, maar dat wil niet zeggen dat dat tijdelijk zolang duurt dat het communicatief als definitief is. Maar voor Gent en Antwerpen is het toch wel een belangrijke troef om een snelle verbinding naar Rijsel te hebben, misschien met de komst van de extra IC op Gent-Kortrijk dat de beiden uit elkaar kunnen worden gehaald?
Zou het dan niet simpeler zijn om de Lille - Kortrijk aan die bijkomende IC Kortrijk - Gent gekoppeld wordt? Dan moet er geen (ont-)koppeling meer gebeuren en trein kan perfect met 2x AM96 rijden. En dan kan de IC Antwerpen - Gent - Kortrijk - Poperinge eventueel met M6 beginnen te rijden?
desirootje
Berichten: 633
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door desirootje »

je zou mss kunnen werken met een Gent-Lille die tussen de IC04 en IC12 rijdt, dus een kwartierdienst met een gat erin, zodat die minder snel opvult dan een van die andere 2, mss best ook een dat niet goed aansluit op de momenten dat de les eindigt aan de universiteiten en hoge scholen, zodat die ze ook niet te druk bezetten, met hun max 2 MR96? Maar ik denk toch dat loskoppelen en een betere overstap (crossplatform) handiger is.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door groentje »

260689 schreef: 19 jan 2022, 19:51
groentje schreef: 19 jan 2022, 19:36 Grotendeels mee eens, ik denk dat het initiatief voor zo'n klassieke trein naar Parijs eerder aan de Fransen toekomt, en België zich beter concentreert op het nabije grensgebied. Maar dat wil niet zeggen dat we initiatieven in die richting niet moeten ondersteunen.
Dan de knip in Kortrijk, ik hoop van harte dat die tijdelijk is, maar dat wil niet zeggen dat dat tijdelijk zolang duurt dat het communicatief als definitief is. Maar voor Gent en Antwerpen is het toch wel een belangrijke troef om een snelle verbinding naar Rijsel te hebben, misschien met de komst van de extra IC op Gent-Kortrijk dat de beiden uit elkaar kunnen worden gehaald?
Zou het dan niet simpeler zijn om de Lille - Kortrijk aan die bijkomende IC Kortrijk - Gent gekoppeld wordt? Dan moet er geen (ont-)koppeling meer gebeuren en trein kan perfect met 2x AM96 rijden. En dan kan de IC Antwerpen - Gent - Kortrijk - Poperinge eventueel met M6 beginnen te rijden?
Dat bedoelde ik, ja.
dovaere
Berichten: 287
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door dovaere »

DR-fan schreef: 18 jan 2022, 09:56 In de jaren '90 heb ik enkele keren de pendeltrein van Mons naar Aulnoye genomen, en ondanks het naar Belgische normen geringe aantal ritten (als het geheugen nog meewil 6 per dag) werden die wel degelijk goed gebruikt. Maar: toen was er in Aulnoye nog aansluiting naar Parijs.
Ik merk iets vreemds als je een trein zoekt via de NMBS (https://www.b-europe.com/NL/Kopen/Trein ... TravelWish):
Een zoektocht van Brussel-Zuid naar Paris-Nord met optie "geen hst", levert "Geen verbindingen die aan uw reiswensen beantwoorden."
Ik zocht op vrijdag 28/1.

Terwijl dezelfde zoektocht vanuit één IC-station verder (Braine-le-Compte naar Paris-Nord) wel over heel de dag mogelijkheden oplevert: één redelijke verbinding per dag (reistijd 3u13, aankomst 19u41), via die rechtstreekse verbinding Aulnoye-Parijs, en op zondag 2, en een hoop met dubbele reistijd.

Dat lijkt toch wel verdacht op een commerciële truuk van de NMBS om alle reizigers verplicht naar Thalys te sturen. Ik zou verwachten dat wie geen probleem heeft met de langere reistijd, op zijn minst die klassieke treinen zou mogen vinden?

Resultaat is dat zelfs wie een via-station aankruist om medereizigers in pakweg Braine-le-Compte, Mons, Aulnoye, Saint-Quentin... op te pikken, nul treinen vindt.
Idem voor wie expliciet kiest om klassiek te reizen, bijvoorbeeld wegens een persoonlijke tariefformule: nul treinen.
desirootje
Berichten: 633
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door desirootje »

Wat ik denk dat we het best zouden doen is die IC naar Maubeuge te laten rijden zodat er altijd een trein is die aansluit op elke ter in beide richtingen, die trekken we dan door naar Luik als er plaats is. In de stations wordt deze trein dan aangekondigd op zo een manier "De IC-trein naar Namur en Maubeuge komt zo dadelijk aan, deze trein stopt in Flémalle-Haut, Huy, Andenne, Namur, Tamines, Charleroi-Sud, Erquelinnes & Maubeuge, deze trein heeft aansluiting met de TER naar Paris-Nord in Maubeuge" (maar dan in het Frans) Dan heb je een hogere frequentie aan vervoer, op de meest cruciale momenten dus zet je niet te veel materieel in, weten mensen beter dat die verbinding bestaat & dat hij bedoeld is om naar Parijs te rijden. Als het idd een flop is kan je op zijn minst die trein binnenlands opvullen, en later hem mss beperken tot Charleroi of hem terug weghalen. Dit lijkt mij de goedkoopste optie om die alternatieve route interessant te maken en het een kans te geven. Als de Fransen hetzelfde willen doen met hun omroep dan geraken we rond.
edelweiss
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 apr 2018, 23:17

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door edelweiss »

Wat het antwoord van dovaere betreft: Toen er nog rechtstreekse klassieke treinen reden Brussel-Luxemburg-Metz-Stasbourg-Basel heb ik een aantal keren geprobeerd online de (vroegboek)prijs te vinden omdat ik die route interessanter vind dan via Parijs of Duitsland. Dat was véél moeilijker dan de prijzen te vinden van Thalys-Lyria of vooral ICE via Duitsland. Àls je een prijs vond was die véél hoger dan via de andere routes. Al of niet bewust: op die manier verjaag je potentiele reizigers via de klassieke route.Geen wonder dat zo’n klassieke trein “doodbloedt”!
Elias
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 dec 2020, 22:04

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Elias »

Inderdaad, nu is het ook zeer moeilijk om met de fiets de trein naar Frankrijk of verder te nemen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Shrek »

Ik heb de quasi-lege Frankrijk-IC's al enkele keren zien rijden, maar het werd toch eens tijd ze zelf te nemen, hierbij dus een kort verslagje van een heen-en-terug Parijs, omdat het kan.

De Franse TER Maubeuge-Parijs heeft andere uren naargelang je in de week, op zaterdag of op zondag rijdt. Ook de aansluitende Belgische IC-treinen rijden dus anders. Ik ging op zaterdag, dan vertrekt hij om 7u15 in Mons. Zo vroeg in Mons geraken is makkelijk vanuit Brussel, maar met een overstap in de luchthaven geraak je er ook vanuit Antwerpen, Mechelen of Leuven. Protip: gebruik de trappen kant Mechelen, dan hoef je niet uit/in te checken.
Op het perron in Mons stonden naast mij nog 3 andere reizigers. De 4 reizigers stapten elk in een andere deur in, 2 van hen moesten echter wel een rijtuig van de MS96 delen. De rit naar Aulnoye was eventloos, mooi op tijd (7u42) kwamen we aan. Alle 4 de reizigers stapten over op de TER naar Parijs (7u54), die mooi op hetzelfde perron stopte. Naast de 4 reizigers uit Mons stapten er in Aulnoye een stuk of 50 man op. De TER zelf bestond uit een 22000 locomotief met 9 afgeleefde Corail-rijtuigen en kwam nagenoeg leeg aan in Aulnoye. Het aantal reizigers uit Namen/Charleroi èn Maubeuge was dus minimaal. In St-Quentin stapte er een grote massa op en in Compiègne mogelijks nog meer mensen. Zelfs in eerste klas waren alle zetels ingenomen, social distancing werd moeilijk. Op tijd kwam de trein aan in Parijs (9u41).
De oude locomotief deed moeilijk, na het omzetten moest er een andere 22000 bijgehaald worden, hierdoor vertrok de trein met vertraging (10u19 +15) uit Parijs voor de terugrit. Net als de heenrit zat de trein zeer goed gevuld, pas vanaf Compiègne waren er lege stoelen. De vertraging werd enkel groter, met +20 kwamen we aan in Aulnoye (12u08 +20). De Belgische trein wachtte gelukkig op de aansluiting, die op hetzelfde spoor was. Ditmaal waren er 8 reizigers op de NMBS-trein, allemaal overstappers van de TER uit Parijs. Met +20 kwamen we aan in Mons, nog ruim op tijd dus voor de aansluiting richting Brussel, waar ik 7 van de 8 reizigers uit Aulnoye zag opstappen.
Mijn conclusie: de IC Mons-Aulnoye is een leuke trein voor spoorwegenthousiasten, maar met dit soort reizigersaantallen absoluut niet ecologisch en economisch verantwoord.
Oja, en de SNCF mag dringend wat meer treinen inleggen. Het kan toch moeilijk een verrassing zijn dat er op een zaterdagochtend veel mensen uit St Quentin naar Parijs willen.
20220124_063232.jpg
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door trainlovertje »

Vanaf overmorgen rijden ze we weer even niet. Corona-gerelateerd weliswaar.
Dewi
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 aug 2019, 22:31

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Dewi »

dovaere schreef: 18 jan 2022, 19:13 Ik geloof niet zomaar dat dit tijdelijk zal zijn, enkel op basis van wat er bij het personeel wordt rondverteld. :(
Ik kreeg namelijk daarjuist antwoord op mijn klacht daarover bij de klantendienst en het antwoord sprak helemaal niet over een tijdelijke maatregel:
De trein Kortrijk - Lille-Flandres was ook in de vorige dienstregeling een afzonderlijke trein. Tot december 2021 gebeurde het echter regelmatig dat we de IC-relatie Antwerpen - Poperinge in Kortrijk ontkoppelden en dat het laatste treingedeelte naar Lille-Flandres reed. Hoewel hetzelfde materieel werd gebruikt, was dit vanaf Kortrijk wel een andere trein in de dienstregeling.
Om praktische redenen vindt die (ont)koppeling in Kortrijk niet meer plaats.
Zo is de kans aanzienlijk kleiner dat er zich reizigers in het verkeerde treingedeelte bevinden. De trein Rijsel - Kortrijk in Kortrijk ook makkelijker door Securail- of politieagenten worden gecontroleerd. Vertragingen op het Franse net kunnen niet langer een invloed hebben op de stiptheid van de IC-relatie Poperinge - Kortrijk - Antwerpen.
Ik heb het zelf ook eens nagevraagd bij de klantendienst waarom de treinen niet meer gekoppeld worden en of de situatie tijdelijk is of niet.

De reden zou de lopende installatie van ETCS op de MS96 stellen zijn. Frankrijk heeft ETCS nog niet goedgekeurd. Wanneer men moet koppelen is het moeilijk er voor te zorgen dat het altijd juist zo uitkomt dat er eentje zonder ETCS richting Rijsel vertrekt. Ze verwachten tegen eind juni de Franse goedkeuring voor ETCS, en dan komt de rechtstreekse verbinding tussen Antwerpen en Lille terug.

Blijkbaar is men dus ook al bezig met het installeren van ETCS op de tweespannige MS96’en.

Ik kreeg echter onlangs ook de volgende alternatieve uitleg van een treinbegeleider. De rechtstreekse treinen komen effectief terug in juni, maar de huidige situatie is een proefproject om te beoordelen of men de koppeling later niet permanent kan afschaffen. Dit omdat men nog altijd problemen heeft met buitenlandse reizigers die niet bewust zijn van de splitsing in Kortrijk en zo in Poperinge belanden in plaats van Lille.

Beide versies kunnen natuurlijk tegelijk waar zijn. Maar ik hoop in ieder geval dat de rechtstreekse verbinding mag blijven!
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door thejay »

Dewi schreef: 20 mar 2022, 17:55 Ik kreeg echter onlangs ook de volgende alternatieve uitleg van een treinbegeleider. De rechtstreekse treinen komen effectief terug in juni, maar de huidige situatie is een proefproject om te beoordelen of men de koppeling later niet permanent kan afschaffen. Dit omdat men nog altijd problemen heeft met buitenlandse reizigers die niet bewust zijn van de splitsing in Kortrijk en zo in Poperinge belanden in plaats van Lille.

Beide versies kunnen natuurlijk tegelijk waar zijn. Maar ik hoop in ieder geval dat de rechtstreekse verbinding mag blijven!
Tja, voor alles is een uitleg en ik geloof dat ook wel; voor het 'verdwaalde internationale reizigersprobleem' is er natuurlijk wel een voor de hand liggende aanpassing te doen: laat het gedeelte van/naar Poperinge dan maar los geëxploiteerd worden (!)
Plaats reactie