Klassieke trein België-Parijs

desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door desirootje »

trainlovertje schreef: 28 dec 2023, 20:28 Het is enigszins logisch dat ze tijdens de Olympische spelen niet stoppen op Franse bodem buiten Parijs. Het doel is dan ook om Belgisch publiek in Parijs te krijgen, niet om op de tussenliggende stations af te stappen. Die Franse stations onderweg hebben genoeg andere TER treinen richting Parijs.
Ik weet niet welke stations überhaupt genoeg TER's naar Parijs krijgen onder normale omstandigheden, laat staan tijdens de Olympische Spelen. Maubeuge krijgt met een trein om de 2 uur meer treinen richting Charleroi dan Parijs...
Het klopt wel dat tijdens de spelen het een goed idee is dat deze trein niet te veel stopt onderweg maar maar ik heb het gevoel dat Aulnoye-Aymeries voornamelijk een halte was om Mons met Noord Frankrijk te verbinden. Creil dan krijgt veel TER's (naar Franse standaarden toch), mss is het de bedoeling dat mensen daar kunnen overstappen om naar hun hotel te gaan of de rest van het land te verkennen en zo de druk van gare du nord af te halen.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door dovaere »

trainlovertje schreef: 28 dec 2023, 20:28 Het is enigszins logisch dat ze tijdens de Olympische spelen niet stoppen op Franse bodem buiten Parijs. Het doel is dan ook om Belgisch publiek in Parijs te krijgen, niet om op de tussenliggende stations af te stappen.
Niet akkoord.
Dat zijn twee treinen (van de vijf die vanaf eind 2024 zouden rijden) die al "proefdraaien" tijdens een drukke periode.
Het is niet omdat het toevallig Olympische Spelen zijn, dat andere reizigers (waar de trein het vanaf 2025 mee zal moeten doen) niet mee mogen van en naar stations waar een klassieke trein perfect kan stoppen.
Waarom zouden de treinen die de eerste dagen vooral reizigers richting Parijs brengen, bijna leeg moeten terugrijden naar België?
Waarom zouden ze de laatste dagen bijna leeg naar Parijs moeten rijden?
Die treinen zijn net als in 2025 ook komende zomer al nuttig voor Fransen uit het noorden die in hun zomerverlof richting België of verder willen reizen. Of voor mensen die om wat voor reden tussen Mons, Brussel en Noord-Franse steden willen reizen.
Er rijden helemaal niet veel TER's naar Parijs, waarom zouden Fransen een extra reismogelijkheid niet mogen benutten als die trein toch rijdt, en als ze de prijs betalen?
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door trainlovertje »

dovaere schreef: 28 dec 2023, 22:46
trainlovertje schreef: 28 dec 2023, 20:28 Het is enigszins logisch dat ze tijdens de Olympische spelen niet stoppen op Franse bodem buiten Parijs. Het doel is dan ook om Belgisch publiek in Parijs te krijgen, niet om op de tussenliggende stations af te stappen.
Niet akkoord.
Dat zijn twee treinen (van de vijf die vanaf eind 2024 zouden rijden) die al "proefdraaien" tijdens een drukke periode.
Het is niet omdat het toevallig Olympische Spelen zijn, dat andere reizigers (waar de trein het vanaf 2025 mee zal moeten doen) niet mee mogen van en naar stations waar een klassieke trein perfect kan stoppen.
Waarom zouden de treinen die de eerste dagen Belgen naar Parijs brengen, bijna leeg moeten terugrijden naar België?
Waarom zouden ze de laatste dagen bijna leeg naar Parijs moeten rijden?
Die treinen zijn net als in 2025 ook komende zomer al nuttig voor Fransen uit het noorden die in hun zomerverlof richting België of verder willen reizen. Of voor mensen die voor wat voor reden tussen Mons, Brussel en Noord-Franse steden willen reizen.
Er rijden helemaal niet veel TER's naar Parijs, waarom zouden Fransen een extra reismogelijkheid niet mogen benutten als die trein toch rijdt, en als ze de prijs betalen?
Niet akkoord.
Er zijn mensen die voor slechts 1 dag of 1 specifieke 'ronde' naar Parijs afzakken, dus ik verwacht zeker niet dat die eerste dagen de treinen richting België veel minder druk zullen zijn (en zeker niet de laatste dagen richting Parijs, waarvoor liefhebbers van een speciale finale/gouden medaille battle naar Parijs gaan afzakken).
Het zijn overigens niet toevallig dan Olympische spelen; de treinen worden ingelegd omdat op dat moment de Olympische spelen doorgaan. Ik zeg ook niet dat ik Fransen van de trein wil houden, maar zij zijn niet het doelpubliek van deze treinen tijdens de Olympische spelen. De voordelen van een extra stop dienen afgewogen te worden tegen de nadelen (tijdverlies over het gehele traject voor een groot deel van de reizigers bvb) en daarom heeft men mogelijks gekozen om niet te stoppen in Noord-Frankrijk. En er rijden zoals gezegd dus al andere treinen naar Parijs vanuit Aulnoye-Aymeries (ok, niet veel, maar wel meer dan twee en die zijn quasi leeg als je daar opstapt, in tegenstelling tot de treinen die van Brussel zouden komen - hopelijk).
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door groentje »

Gezien de enorme verwachte drukte zullen veel bezoekers niet in hartje Parijs slapen. Dan is een stop in Creil nog zo dom niet, hoor. Daarmee geraak je vlotter in pakweg St-Denis dan wanneer je moet terugsteken vanuit Paris-Nord. En hoeveel extra tijdsverlies zou een stop of 2 opleveren, 5 minuten per stop? Ik reken nog erg ruim, dat moet volgens mij ook sneller kunnen...
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door trainlovertje »

Parijs is dusdanig groot dat de fractie gasten die op hotel zouden gaan ergens op de lijn tussen Creil en Paris Nord zeer klein is, anderzijds.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door groentje »

Maar gezien de verwachte toeloop is zelfs een fractie daarvan nog een behoorlijk grote groep, me dunkt. Vooral ook omdat die toeloop de hotelprijzen in Parijs zelf de pan doen uitswingen...
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 263
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door DDietzen »

Bovendien (of inderdaad) zal ook maar ueberhaupt een fractie van alle Parijsbezoekers de klassieke trein nemen; de Eurosthalys blijft verreweg het grootste volume passagiers vervoeren, rechtstreeks en razendsnel (maar wel duur) naar Gare du Nord. Voor de niche die niet in het (brede) centrum van Parijs moet zijn, zou juist de klassieke trein met stop in de banlieue een ideaal alternatief kunnen vormen.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door dovaere »

trainlovertje schreef: 28 dec 2023, 23:13
dovaere schreef: 28 dec 2023, 22:46 stations waar een klassieke trein perfect kan stoppen.
de nadelen (tijdverlies over het gehele traject voor een groot deel van de reizigers bvb)
Volgens mij is er geen tijdverlies, en is het treinpad er al op voorzien.
Als je de reisplanner van 2024 vergelijkt met de aanvraag voor treinpaden van 2025 lijken mij dat zo goed als dezelfde treinpaden.
Volgens de aanvraag voor 2025 lukt het wel om een paar keer te stoppen in de vermelde steden waar de trein toch door rijdt.

Die trein zal er trouwens een half uur langer over doen dan in de tijd van de TEE.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door trainlovertje »

dovaere schreef: 29 dec 2023, 18:20 Volgens mij is er geen tijdverlies, en is het treinpad er al op voorzien.
Als je de reisplanner van 2024 vergelijkt met de aanvraag voor treinpaden van 2025 lijken mij dat zo goed als dezelfde treinpaden.
Volgens de aanvraag voor 2025 lukt het wel om een paar keer te stoppen in de vermelde steden waar de trein toch door rijdt.

Die trein zal er trouwens een half uur langer over doen dan in de tijd van de TEE.
Dat kunnen we niet met zekerheid stellen aangezien er werken in Saint-Quentin gepland zijn en deze misschien extra tijd kosten waardoor stoppen in andere stations zou kunnen betekenen dat de trein zijn gunstige rijpad verliest.
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Klassiekje »

Waarom gaat iedereen er nu van uit dat er geen stops zullen zijn in Aulnoye en Creil?
Omdat één of andere vage app dat zegt?
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door groentje »

Klassiekje schreef: 29 dec 2023, 22:04 Waarom gaat iedereen er nu van uit dat er geen stops zullen zijn in Aulnoye en Creil?
Omdat één of andere vage app dat zegt?
Terechte opmerking, maar de discussie is daarom niet minder interessant.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door desirootje »

Klassiekje schreef: 29 dec 2023, 22:04 Waarom gaat iedereen er nu van uit dat er geen stops zullen zijn in Aulnoye en Creil?
Omdat één of andere vage app dat zegt?
Ja persoonlijk verwacht ik dat het volledige rijpad nog niet is uitgedacht of bepaald. We missen de haltes ten noorden van Brussel Zuid, logisch, het pad door de NZV is wss het moeilijkste om in te leggen, passen we het ergens tussen, schaffen we ritten af... Dat moet nog gebeuren
In Frankrijk ontbreken alle haltes, SNCF heeft die nog niet gecommuniceerd. Deels mss vanwege de complicaties in Saint Quentin.
Ik vraag me wel af waarom Saint Quentin en Compiègne overgeslagen worden, ze liggen ver genoeg van andere stations en zijn groot genoeg... Gwn omdat er minder stops moeten zijn dan de TER's? Maar waarom stoppen de TER's er dan niet...
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door FLV-FGSP »

DDietzen schreef: 28 dec 2023, 20:23 Hoe gruwelijk inefficiënt oogt die dienstregeling... Nu heb je 2 materieelstammen nodig voor 2 slagen per dag, met slechts 6 uur rijtijd in reizigersdienst per slag. Dat zou toch prima met 1 stam moeten kunnen?
Oordeel niet voordat je de complete omloop kent. Ik kan me bijv. voorstellen dat materieelstam 1 eerst een P-trein Luik - Brussel doet alvorens naar Parijs te vertrekken. Materieelstap 2 doet dan Brussel - Luik na in Parijs te zijn geweest.
DDietzen schreef: 28 dec 2023, 20:23 Ligt dat aan de lollige Franse traditie om midden op de dag baanvakken vrij te plannen voor werkzaamheden?
Da's idd een 19e-eeuwse uitvinding van de Galliërs, maar dat heeft weinig met deze dienstregeling te maken.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door dovaere »

Klassiekje schreef: 29 dec 2023, 22:04 Waarom gaat iedereen er nu van uit dat er geen stops zullen zijn in Aulnoye en Creil?
Omdat één of andere vage app dat zegt?
Het is niet "een vage app", maar de enige website/app die ik vertrouw om het meest bruikbare overzicht te geven van de Europese treinverbindingen: DB Navigator en website.
Bruikbaarder dan SNCF Connect en NMBS (en het verbergt niet allerlei treinverbindingen zoals Luxemburg-Metz en treinen via Lille), veel meer zoekmogelijkheden en veel meer informatie.
De enige app die vertrouw om nu in de winter mijn zomervakantie per trein te plannen.

Dus zijn die treinen blijkbaar wel gepubliceerd in de Europese treingegevens (is dat MERITS?).

Ik weet ook wel dat ik die gepubliceerde gegevens van "experimentele" Belgische en Franse treinen van langer dan 3 maand ver niet voor waarheid moet aannemen.
Persoonlijk vind ik het wel goed dat de huidige stand van zaken al zichtbaar is, zelfs al zouden er nog details veranderen.

Zo zie je nu expliciet "reserveringsplicht" staan voor deze treinen. Het zat er aan te komen, maar ik hoop dat dat niet blijft voor de reguliere treinen die in 2025 zouden moeten rijden. Dan denk ik aan de NMBS Kust-Express met reserveringsplicht van een tweetal jaar geleden waar geen kat op zat.
desirootje schreef: 29 dec 2023, 22:31 Ja persoonlijk verwacht ik dat het volledige rijpad nog niet is uitgedacht of bepaald. We missen de haltes ten noorden van Brussel Zuid, logisch, het pad door de NZV is wss het moeilijkste om in te leggen, passen we het ergens tussen, schaffen we ritten af... Dat moet nog gebeuren
In Frankrijk ontbreken alle haltes, SNCF heeft die nog niet gecommuniceerd. Deels mss vanwege de complicaties in Saint Quentin.
Bedankt om je interpretatie te delen. Ik hoop het met jou.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door dovaere »

dovaere schreef: 28 dec 2023, 14:17 Gisteren is bevestigd in de Kamer en in de krant dat er een klassieke trein komt tijdens de Olympische Spelen (26 juli - 11 augustus 2024), weliswaar onder voorbehoud van werken rond Saint-Quentin:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231227_97451585

Dit wisten we al over het grotere plan:
FLV-FGSP schreef: 17 jul 2023, 23:01 Tijdens de Olympische Spelen in Parijs (zomer 2024) zijn NMBS en SNCF van plan om enkele klassieke treinen tussen Brussel en Parijs in te leggen.
Dit is een warming-up voor het volgende:
Voor de dienstregeling 2025 (dus vanaf dec. 2024) heeft de SNCF rijpaden voor 5 klassieke treinparen Parijs - Brussel aangevraagd:
https://www.autorite-transports.fr/wp-c ... es_vnc.pdf
dovaere schreef: 28 dec 2023, 19:30 De treintijden zijn al te vinden in sommige reisplanners (maar niet die van NMBS zelf), tussen woensdag 24 juli en 11 augustus.

Code: Selecteer alles

Brussel Z    07:02        13:38
Paris N      10:02        16:30

Paris N      12:30        18:48
Brussel Z    15:21        22:23
Nu zijn de klassieke treinen die te zien waren, weer verdwenen uit de internationale reisplanners (DB).
Gaat het plan toch niet door tijdens de Olympische Spelen?
Plaats reactie