Klassieke trein België-Parijs

HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Klassieke trein België-Parijs

Bericht door HLE 2302 »

Steven schreef: 14 sep 2017, 20:12 De 18 zal waarschijnlijk treinen naar Rijsel verzekeren, men denkt er ook over na om terug een klassieke trein naar Parijs te sturen via de oude route. Daar zou men dan ook een 18 voor gebruiken.
De vraag is wel ,met welke rijtuigen zouden ze dat dan doen.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steve »

Als er geruild wordt met de zo eventueel vrijgekomen MS96 naar Rijsel (maar waarom zou men dat eigenlijk willen doen?), zijn er wel wat mogelijkheden. Ik weet niet of de M4 nog toegelaten is in Frankrijk, maar je zou een stam kunnen insluiten tussen twee 18'en. Idem met M5 en M6 (bij die laatste kun je ook het stuurrijtuig gebruiken), maar ik vermoed dat die niet zomaar naar Frankrijk mogen.
260689
Berichten: 3288
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door 260689 »

Ik heb van een collega die TM is bij Thalys/Izy, die zei dat Izy zou verdwijnen wegens andere plannen. SNCF zit zelf met een tekort aan TGV-R stellen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek »

260689 schreef: 15 sep 2017, 11:33 Ik heb van een collega die TM is bij Thalys/Izy, die zei dat Izy zou verdwijnen wegens andere plannen. SNCF zit zelf met een tekort aan TGV-R stellen.
Op zich niet onlogisch, een Thalys-stel is zeer duur in gebruik. Een klassieke trein zou er niet veel langer over doen dan de Izy vandaag aan een veel lagere kost.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door jan_olieslagers »

Men leze ook: http://www.lowtechmagazine.be/2013/09/e ... erdam.html
Maar misschien kan dit neventhema beter worden afgesplitst? Mods, ga gerust uw gang!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door AlexNL »

HLE 2302 schreef: 15 sep 2017, 09:46
De vraag is wel ,met welke rijtuigen zouden ze dat dan doen.
I11, na indiensttreding van de M7? Of mag I11 niet naar Frankrijk?
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door groentje »

De I in I11 staat voor Internationaal rijtuig, dus ik zie niet in waarom het Frankrijk niet binnen zou mogen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 15 sep 2017, 12:18 Men leze ook: http://www.lowtechmagazine.be/2013/09/e ... erdam.html
Maar misschien kan dit neventhema beter worden afgesplitst? Mods, ga gerust uw gang!
Dat een klassieke trein met de IZY kan wedijveren wil ik graag aannemen, maar stellen dat de Thalys zou floppen als er een tragere, goedkopere trein zou rijden lijkt me volledig uit de lucht gegrepen. Sinds het wegvallen van die klassieke treinen en de daarmee samenhangende prijsverhoging is het aantal reizigers met honderden procenten gestegen, geen enkele reden dus om aan te nemen dat die mensen terug trager willen rijden.
Een klassieke trein zou wel een aanvulling kunnen zijn op Thalys die qua prijs kan concurreren met de internationale bussen, maar een groot marktaandeel zal hij nooit halen.
Dit artikel lijkt mij dan ook meer geschreven vanuit een liefde voor internationale treinen dan vanuit een rationele analyse van vervoersnoden en reizigersvoorkeuren.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef: 15 sep 2017, 15:34
HLE 2302 schreef: 15 sep 2017, 09:46
De vraag is wel ,met welke rijtuigen zouden ze dat dan doen.
I11, na indiensttreding van de M7? Of mag I11 niet naar Frankrijk?
I11 zonder stuurstand mag overal rijden, ook in Frankrijk dus (hetzelfde geldt voor de I6 en I10). Maar gezien er in Frankrijk een hele hoop Corail-rijtuigen aan de kant staan zie ik eerder die gebruikt worden dan de overbevraagde I11.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 15 sep 2017, 11:23 . Idem met M5 en M6 (bij die laatste kun je ook het stuurrijtuig gebruiken), maar ik vermoed dat die niet zomaar naar Frankrijk mogen.
Het stuurrijtuig kan je zeker niet gebruiken. Geen KVB = niet in Frankrijk. Buiten de MS96 is er geen enkele configuratie van Belgisch materieel in Frankrijk mogelijk dat geen locwissels nodig heeft.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Bericht door jan_olieslagers »

geen enkele reden dus om aan te nemen dat die mensen terug trager willen rijden
Hm, ik lees daar dan toch eerder "flink wat minder betalen om een beetje trager te rijden" en daarvoor lijkt er mij toch wel een markt te zijn. Tenslotte is de Thalys eerder een alternatief voor het vliegtuig (dat op de route Brussel-Parijs enkel nog aanwezig is voor het aanvoeren van transitpassagiers naar Zaventem) dan voor de klassieke trein. En de bussen zijn er natuurlijk wel, en zullen voorlopig wel goedkoper blijven dan gelijk welke trein; maar ik kan me voorstellen dat nogal wat mensen het comfort van een klassieke trein verkiezen boven een bus, zonder daarom supersnelle tarieven te moeten betalen.

En jawel, het aantal treinreizigers is sterk toegenomen, maar de mobiliteit in het algemeen is sterk vergroot; ik kan me niet voorstellen dat de toename specifiek aan de supersnelle treinen zou toe te schrijven zijn. Stel je maar voor dat er enkel klassieke treinen reden tussen Brussel en Parijs, die zouden vandaag ook een veelvoud bieden van de capaciteit van enkele decennia terug. We zijn nu eenmaal veel mobieler geworden. En naar een grootstad als Parijs gaat die toename niet zo vanzelfsprekend naar de auto.

Overigens grif toegegeven dat het artikel vanuit een sterke nostalgie geschreven is; maar het doet wel verfrissend aan om al die "vooruitgang" eventjes te zien relativeren.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 15 sep 2017, 16:18
geen enkele reden dus om aan te nemen dat die mensen terug trager willen rijden
Hm, ik lees daar dan toch eerder "flink wat minder betalen om een beetje trager te rijden" en daarvoor lijkt er mij toch wel een markt te zijn. Tenslotte is de Thalys eerder een alternatief voor het vliegtuig (dat op de route Brussel-Parijs enkel nog aanwezig is voor het aanvoeren van transitpassagiers naar Zaventem) dan voor de klassieke trein. En de bussen zijn er natuurlijk wel, en zullen voorlopig wel goedkoper blijven dan gelijk welke trein; maar ik kan me voorstellen dat nogal wat mensen het comfort van een klassieke trein verkiezen boven een bus, zonder daarom supersnelle tarieven te moeten betalen.

En jawel, het aantal treinreizigers is sterk toegenomen, maar de mobiliteit in het algemeen is sterk vergroot; ik kan me niet voorstellen dat de toename specifiek aan de supersnelle treinen zou toe te schrijven zijn. Stel je maar voor dat er enkel klassieke treinen reden tussen Brussel en Parijs, die zouden vandaag ook een veelvoud bieden van de capaciteit van enkele decennia terug. We zijn nu eenmaal veel mobieler geworden. En naar een grootstad als Parijs gaat die toename niet zo vanzelfsprekend naar de auto.

Overigens grif toegegeven dat het artikel vanuit een sterke nostalgie geschreven is; maar het doet wel verfrissend aan om al die "vooruitgang" eventjes te zien relativeren.
Het "beetje trager" is misschien nog enigszinds verstaanbaar vanuit Nederlands oogpunt, maar op Brussel-Parijs is de Thalys letterlijk dubbel zo snel als een klassieke trein. Een klassieke trein is weldegelijk veel trager en daarmee voor het gros van de mensen veel minder aantrekkelijk. Er is een markt voor goedkopere, tragere reizen, maar die is niet gigantisch groot. Izy laat het ook zien: er zijn wel mensen die voor 20€ naar Parijs willen, maar het is geen onverdeeld succes. Ik schat dat je er een trein of 2 per dag mee vol krijgt, maar niet meer.
Het doel van een eventuele nieuwe klassieke trein zijn trouwens weldegelijk de buspassagiers. Die betalen rond de 15€, zulke tarieven zouden met een volle trein haalbaar moeten zijn.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Bericht door jan_olieslagers »

Hm, Brussel-Zuid naar Paris Nord 1:40 per Thalys, dat is inderdaad wel snel. Toch moet de trein meer aantrekkingskracht kunnen hebben dan de bus: veel beter comfort, minder file-gevoelig, en om eerlijk te zijn ik zou toch best graag wat meer betalen om niet tussen de bijzonder prijskritische passagiers te zitten, zeker niet zo eng op elkaar als in een bus, voor meerdere uren...
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 15 sep 2017, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door groentje »

Ik leun wat aan bij de opmerking van Fred Van Remoortel onder het artikel. Die HSL heeft voor nieuw aanzien gezorgd voor de trein, reizigers die jaren van te voren naar het vliegtuig waren uitgeweken, zitten nu weer in de trei, dat is ontegensprekelijk een enorme winst. De extra ruimte op het spoor die de nieuwe capaciteit creëerde, zorgde ook voor extra lokale ritten, toch wel waar het bulk van de reizigers gebruik van maken.
Dat de auteur heimwee heeft naar toen, dat is wel begrijpelijk. De aloude EuroCity was een vertrouwd, duidelijk systeem. Misschien echter net iets te rigide, zeker qua ticketing. De vaste km-prijs zorgde er ook voor dat de trein op lange afstand vaak onbetaalbaar was voor veel reizigers.
De situatie vandaag is echter niet meer die van midden jaren '90, Thalys heeft zo'n hoge frequentie, dat er ondertussen ruimte gecreëerd is voor tragere, maar goedkopere alternatieven, getuige ook het succes van Flixbus, Ouibus en andere Eurolines. Het zou zonde zijn als de spoorwegen die markt niet zouden proberen te veroveren met een trein over klassieke sporen, met een paar tussenliggende haltes (want het is vandaag een pak moeilijk geworden om vanuit Bergen in Parijs, of St-Quentin in Brussel te geraken). Ik ben ervan overtuigd dat die vandaag wel (weer?) nut heeft. Op 3 uur in Parijs staan is nog altijd heel wat sneller dan met de wagen, en meer dan snel genoeg voor een daguitstap. De Benelux doet er ook een uur langer over naar Amsterdam, en zit desondanks nog steeds goed vol. Omdat je ook geen hele dag verliest...
Om dezelfde reden zie ik bijvoorbeeld ook brood in verbindingen naar het zuiden met een nachttrein. Niet uit nostalgische redenen, maar omdat wat vroeger gold, nog altijd geldt: zelfs met een HST zit je verschillende uren op de trein tot pakweg Marseille, moet je dus toch nog een dag eerder vertrekken én een overnachting extra betalen. Een nachttrein zorgt ervoor dat je 's avonds kan vertrekken, en uitgerust aan het begin van de volgende dag aankomt, zonder extra overnachting te moeten betalen...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 15 sep 2017, 16:41 Hm, Brussel-Zuid naar Paris Nord 1:40 per Thalys, dat is inderdaad wel snel. Toch moet de trein meer aantrekkingskracht kunnen hebben dan de bus: veel beter comfort, minder file-gevoelig, en om eerlijk te zijn ik zou toch best graag wat meer betalen om niet tussen de bijzonder prijskritische passagiers te zitten, zeker niet zo eng op elkaar als in een bus, voor meerdere uren...
1u22 is de huidige reistijd. En inderdaad, de meeste mensen betalen graag wat meer om niet in de bus te zitten en met een hogesnelheidstrein mee te kunnen.
Plaats reactie