Klassieke trein België-Parijs

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 17 jan 2022, 21:50 Door in de laatste jaren nog slechts een viertal treinen uit Charleroi te laten doorrijden naar Jeumont en de rest te beperken tot Erquelinnes zijn alle vragers vakkundig en in relatieve stilte weggejaagd.
Dat zijn dingen die men niet doet bij verbindingen waar vraag naar is.
Portbou schreef: 17 jan 2022, 21:50 Tussen Erquelinnes en Jeumont gaat de N54 de grens over, een autoweg met twee rijstroken per richting.
Beweer je nu dat elke 4-baansweg een parallelle treinverbinding vereist? Het grappige is wel dat die weg niet eens is afgewerkt, zo belangrijk is de verbinding dan toch niet.
Portbou schreef: 17 jan 2022, 21:50 Welke betere dienstverlening ga je elders kunnen aanbieden met wat je bespaart door de stoptrein Charleroi-Jeumont die luttele 2km te beperken tot Erquelinnes ?

Gezien landskennis bij bestuurders ook wat geld kost kan je daarmee toch pakweg een late S-trein laten rijden. Laten we dus stellen dat de S5 van 22u45 in Halle er is kunnen komen dankzij het niet meer verspillen van geld naar Jeumont. Welke van deze treinen zou het meeste reizigers trekken denk je?
Portbou schreef: 17 jan 2022, 21:50
Ik wil niet teveel off-topic gaan maar vind je dat nu echt een goede samenwerking ?
  • Geen rechtstreekse verbindingen voorbij Kortrijk
  • Bijna 40' rijtijd voor de 30km tussen Kortrijk en Lille Flandres
  • Een gat van 2h in de voormiddag op weekdagen
Tournai vergelijkbaar.
Die overstap in Kortrijk is tijdelijk, de rest is zo goed als treinen in Frankrijk zijn. Je kan echt niet verwachten dat de NMBS in Frankrijk het mooie weer gaat maken.
Portbou schreef: 17 jan 2022, 22:45 7,7% van de actieve bevolking van de agglomeratie Maubeuge werkt in België.
Bevolkingscijfers gaan je niet helpen. De bevolking van Maubeuge gaat al jaren achteruit, zeker de actieve bevolking trekt daar gewoon weg. Dat zal het aantal reizigers dus eerder doen dalen dan stijgen. Ook al werken ze in België, het zijn er steeds minder.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Joris »

groentje schreef: 17 jan 2022, 18:08 Er waren altijd maar een beperkt aantal treinen die tot Jeumont reden, een 4-tal, zo uit het hoofd. En als de meerkost voor die 3 km (eerder 2 over het spoor) werkelijk zo prohibitief is we liever op een zucht van de meer opgeven, dan lijkt me eerder dat het probleem te zijn.
Vergeet ook de prijs niet. Ik heb daar destijds de laatste trein genomen, en dat ticketje was 6.2 euro voor die paar km. Zo stukjes net over de grens zouden eigenlijk gewoon als binnenland moeten beschouwd worden, zowel tarifair als naar subsidies toe. Je zou dan wel net iets meer reizigers lokken...
Overigens over dat Izy ding: mag je daar intussen al deftige bagage op meenemen? En dan bedoel ik meer dan zo klein rugzakje... Naar Paris ben ik overigens een overtuigd Flixbusreiziger.
Afbeelding
TimJ36
Berichten: 369
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door TimJ36 »

Shrek schreef: 17 jan 2022, 23:00 Die overstap in Kortrijk is tijdelijk, de rest is zo goed als treinen in Frankrijk zijn. Je kan echt niet verwachten dat de NMBS in Frankrijk het mooie weer gaat maken.
Ik heb even gekeken en de overstap in Kortrijk is in de dienstregeling voorzien voor het hele jaar. Volgens mij is dit permanent, maar ik kan mij vergissen?

Voorts zie ik wel potentieel in treinen naar Noord Frankrijk. Ook voor het toerisme. Ik hou van middelgrote steden die nog iets authentieks in zich hebben. In Amiens, de stad waar Jules Verne lange tijd heeft gewoond, kun je zijn woonst bijvoorbeeld nog bezoeken. :D
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Shrek »

TimJ36 schreef: 18 jan 2022, 00:27
Shrek schreef: 17 jan 2022, 23:00 Die overstap in Kortrijk is tijdelijk, de rest is zo goed als treinen in Frankrijk zijn. Je kan echt niet verwachten dat de NMBS in Frankrijk het mooie weer gaat maken.
Ik heb even gekeken en de overstap in Kortrijk is in de dienstregeling voorzien voor het hele jaar. Volgens mij is dit permanent, maar ik kan mij vergissen?

Voorts zie ik wel potentieel in treinen naar Noord Frankrijk. Ook voor het toerisme. Ik hou van middelgrote steden die nog iets authentieks in zich hebben. In Amiens, de stad waar Jules Verne lange tijd heeft gewoond, kun je zijn woonst bijvoorbeeld nog bezoeken. :D
Die overstap is er zolang de werken aan het station in een bepaalde fase zitten, dat kan dus wel een jaar duren.
DR-fan
Berichten: 530
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 17 jan 2022, 16:57 Wanneer het wel nuttig is werken Frankrijk en België wel goed samen, kijk maar naar Lille-Doornik en Lille-Kortrijk.
Jij hebt duidelijk geen professionele ervaring met de SNCF (COP Lille)! Kort en goed: na 20 jaar operationele ervaring met internationale treinen ben ik allergisch geworden aan de Franse spoorwegen. Altijd maar moeilijk doen, eisen stellen en nooit meewerken. Geef mij de NS en CFL maar, die zijn echt een verademing.

Heel deze discussie is trouwens nutteloos zolang Frankrijk op spoorweggebied een derdewereldland met totaal onmogelijke dienstregelingen en vrijwel dagelijkse stakingen blijft. Potentieel op de hier aangehaalde assen is er wel degelijk, alleen is er geen aanbod, houdt de SNCF vast aan middeleeuwse praktijken als de "blanc-travaux" en wordt elk initiatief vanuit het buitenland afgeblokt met veel te dure rijpaden en onmogelijke toelatingseisen voor het rollend materieel.

Waarom je er zo op gebeten bent om verbindingen vanuit Mons en Charleroi neer te sabelen begrijp ik niet. In de jaren '90 heb ik enkele keren de pendeltrein van Mons naar Aulnoye genomen, en ondanks het naar Belgische normen geringe aantal ritten (als het geheugen nog meewil 6 per dag) werden die wel degelijk goed gebruikt. Maar: toen was er in Aulnoye nog aansluiting naar Parijs.
DR-fan
Berichten: 530
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 17 jan 2022, 23:00
Portbou schreef: 17 jan 2022, 21:50 Door in de laatste jaren nog slechts een viertal treinen uit Charleroi te laten doorrijden naar Jeumont en de rest te beperken tot Erquelinnes zijn alle vragers vakkundig en in relatieve stilte weggejaagd.
Dat zijn dingen die men niet doet bij verbindingen waar vraag naar is.
Geloof je dat nu zelf? Het aanbod verminderen om ongewenste diensten te kunnen schrappen is van alle tijden en werd in alle landen toegepast:
- het beruchte "Alibizugpaar" van de DB in de jaren 70 en 80 om te "bewijzen" dat nevenlijnen onrendabel waren en gesloten moesten worden - in sommige gevallen lijnen waarop nu een succesvolle uurdienst rijdt (Rurtalbahn bv)
- het verlengen van de rijtijden van de klassieke internationale treinen tussen Brussel en Parijs om te "bewijzen" dat de (duurdere) Thalys veel sneller is. Voeg daarbij het afschaffen van de zeer succesvolle IC Oostende - Keulen om de reizigers naar de Thalys te dwingen
- de poging om de Benelux te schrappen door de reizigers te verplichten een overbezette stoptrein naar Roosendaal te nemen - een poging die gelukkig mislukt is

Waarom denk je dat reizigersaantallen vroeger steevast in de schoolvakanties werden geteld? Dat "bewees" dat een station te weinig reizigers had en dus maar dicht moest...

Zo zijn er nog tientallen voorbeelden in heel Europa te vinden.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door BlackEagle »

Portbou schreef: 17 jan 2022, 22:45
Shrek schreef: 17 jan 2022, 21:22 Er is niemand die vanuit Jeumont naar Charleroi moet
7,7% van de actieve bevolking van de agglomeratie Maubeuge werkt in België.
Agglomeratie Maubeuge telt ca. 77 000 inwoners tussen 15 en 64. 50% daarvan is actief op de arbeidsmarkt, de overigen zijn werklozen, studenten, gepensioneerd of op andere wijze inactief, dus er zijn ca. 38 500 werkenden in de agglomeratie. De gemeenten Jeumont en Marpent vertegenwoordigen met 13 000 inwoners ongeveer 10% van agglomeratie Maubeuge, dus laat ons aannemen dat ze ca. 4000 werkenden tellen. Als we dan aannemen dat daarvan 7,7% in België werkt, zouden dat ongeveer 300 mensen zijn. Dat is natuurlijk heel België, terwijl we voor een potentieelaanname enkel de werknemers op de as Erquelinnes-Charleroi zouden meenemen. Mensen die naar Brussel willen kun je misschien nog in Charleroi laten overstappen, maar voor La Louvière of Mons gaat niemand eerst drie kwartier naar Charleroi treinen om dan in de andere richting terug te reizen. Laat ons zeggen dat we een totale markt van ongeveer 50% daarvan of 150 werkpendelaars hebben tussen Jeumont en Charleroi.

Dan passen we een modal split-berekening toe. Dat is moeilijk in te schatten, maar laten we dan een overschatting doen en zeggen dat je 20% op de trein kan krijgen, wat niet echt realistisch is want zoals gezegd is de S63 een boemeltreintje dat drie kwartier over een afstand van zo'n 30 kilometer doet. Blijft over ongeveer 30 pendelaars die je op de trein Jeumont-Charleroi kunt krijgen. Daar kan je ook nog de andere motieven (school, recreatie, winkelen, ...) bijtellen (dus m.a.w. ook de niet-actieve bevolking). In Vlaanderen (OVG 5) is het motief werk goed voor zo'n 50% van alle treinverplaatsingen, dus laten we dan concluderen dat er per dag maximaal zo'n 60 treinreizigers vanuit Jeumont via de S63 naar Charleroi zouden reizen. En waarvan een deel daarvan waarschijnlijk nu al met de fiets of de auto naar het station Erquelinnes rijdt om daar diezelfde trein te nemen.
dovaere
Berichten: 287
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door dovaere »

TimJ36 schreef: 18 jan 2022, 00:27
Shrek schreef: 17 jan 2022, 23:00 Die overstap in Kortrijk is tijdelijk, de rest is zo goed als treinen in Frankrijk zijn. Je kan echt niet verwachten dat de NMBS in Frankrijk het mooie weer gaat maken.
Ik heb even gekeken en de overstap in Kortrijk is in de dienstregeling voorzien voor het hele jaar. Volgens mij is dit permanent, maar ik kan mij vergissen?
Ik geloof niet zomaar dat dit tijdelijk zal zijn, enkel op basis van wat er bij het personeel wordt rondverteld. :(
Ik kreeg namelijk daarjuist antwoord op mijn klacht daarover bij de klantendienst en het antwoord sprak helemaal niet over een tijdelijke maatregel:
De trein Kortrijk - Lille-Flandres was ook in de vorige dienstregeling een afzonderlijke trein. Tot december 2021 gebeurde het echter regelmatig dat we de IC-relatie Antwerpen - Poperinge in Kortrijk ontkoppelden en dat het laatste treingedeelte naar Lille-Flandres reed. Hoewel hetzelfde materieel werd gebruikt, was dit vanaf Kortrijk wel een andere trein in de dienstregeling.
Om praktische redenen vindt die (ont)koppeling in Kortrijk niet meer plaats.
Zo is de kans aanzienlijk kleiner dat er zich reizigers in het verkeerde treingedeelte bevinden. De trein Rijsel - Kortrijk in Kortrijk ook makkelijker door Securail- of politieagenten worden gecontroleerd. Vertragingen op het Franse net kunnen niet langer een invloed hebben op de stiptheid van de IC-relatie Poperinge - Kortrijk - Antwerpen.
Ik vind het vreemd dat vertragingen op het Franse net een probleem zouden zijn als die trein zoveel buffertijd heeft in Moeskroen én in Kortrijk, en in Rijsel ook vertrekt na een wachttijd. Ik kan mij ook niet voorstellen dat er daar veel treinen in de weg rijden, aangezien Rijsel nog lang niet begonnen is om zijn voorstadsnet uit te bouwen...

Ook is er geen goede reden waarom ze de reservatie van het perron niet aanpassen om een gelijkgrondse overstap mogelijk te maken (de trein naar Schaarbeek kan zonder problemen naar een ander perron verhuizen):
Afhankelijk van de beschikbare perrons en sporen proberen we beide treinen op perrons dicht bij elkaar te laten aankomen en vertrekken. In het geval van de specifieke verbinding die u vermeldt, is spoor 5 al sinds december 2020 gereserveerd voor de IC-trein naar Schaarbeek.
Shrek schreef: 18 jan 2022, 00:52 Die overstap is er zolang de werken aan het station in een bepaalde fase zitten, dat kan dus wel een jaar duren.
Aha, welke werken/faze bedoel je dan?
desirootje
Berichten: 633
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door desirootje »

Wat maakt de SNCF eig zo duur in vergelijking met andere maatschappijen, ik snap dat ze hun monopoly hebben maar hoe hebben de meeste andere landen dit scenario kunnen ontlopen?
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 255
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door DDietzen »

Even iets rechtzetten, want er wordt hier nu (in het kader van de "dure SNCF") wel heel vaak beweerd dat Parijs-Maubeuge al peperduur is waardoor een doorgaande trein Parijs-Charleroi tickets van €50 of meer zou hebben. Ik heb net uit nieuwsgierigheid tickets gezocht op de Oui-SNCF-website en zie toch echt zat promotarieven van €10 enkele reis Parijs-Maubeuge. En daar hoef je niet eens maanden van tevoren voor te reserveren; volgende week zaterdag kan je al voor €10 reizen.

Toegegeven, vol tarief is inderdaad een stuk duurder (meestal rond de €30), en de promotarieven zijn ook niet alle dagen beschikbaar (en vaker in het weekend dan doordeweeks). Maar ik reken Deutsche Bahn ook niet af op hun Flexpreis als ik net zo goed een goedkope Sparpreis kan nemen ;)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 18 jan 2022, 10:06
Shrek schreef: 17 jan 2022, 23:00 Dat zijn dingen die men niet doet bij verbindingen waar vraag naar is.
Geloof je dat nu zelf? Het aanbod verminderen om ongewenste diensten te kunnen schrappen is van alle tijden en werd in alle landen toegepast:
- het beruchte "Alibizugpaar" van de DB in de jaren 70 en 80 om te "bewijzen" dat nevenlijnen onrendabel waren en gesloten moesten worden - in sommige gevallen lijnen waarop nu een succesvolle uurdienst rijdt (Rurtalbahn bv)
- het verlengen van de rijtijden van de klassieke internationale treinen tussen Brussel en Parijs om te "bewijzen" dat de (duurdere) Thalys veel sneller is. Voeg daarbij het afschaffen van de zeer succesvolle IC Oostende - Keulen om de reizigers naar de Thalys te dwingen
- de poging om de Benelux te schrappen door de reizigers te verplichten een overbezette stoptrein naar Roosendaal te nemen - een poging die gelukkig mislukt is

Waarom denk je dat reizigersaantallen vroeger steevast in de schoolvakanties werden geteld? Dat "bewees" dat een station te weinig reizigers had en dus maar dicht moest...

Zo zijn er nog tientallen voorbeelden in heel Europa te vinden.
Ik geef toe dat ik enkel de geschiedenis van de laatste 15 jaar deftig ken, maar in die periode is er in België naar mijn weten niets bewust gesaboteerd.
DR-fan schreef: 18 jan 2022, 09:56 Jij hebt duidelijk geen professionele ervaring met de SNCF (COP Lille)! Kort en goed: na 20 jaar operationele ervaring met internationale treinen ben ik allergisch geworden aan de Franse spoorwegen. Altijd maar moeilijk doen, eisen stellen en nooit meewerken. Geef mij de NS en CFL maar, die zijn echt een verademing.
Ik heb weldegelijk ervaring met samenwerken met SNCF en inderdaad, DB en CFL zijn veel betere partners. Maar over het resultaat op Lille-Doornik en Lille-Kortrijk kan je toch enkel objectief vaststellen dat het aanbod daar aanvaardbaar is en zelfs heel goed naar Franse normen.
Moest Lille in Luxemburg liggen hadden er zeker elk half uur treinen gereden, maar het blijft natuurlijk Frankrijk.
DR-fan schreef: 18 jan 2022, 09:56 Heel deze discussie is trouwens nutteloos zolang Frankrijk op spoorweggebied een derdewereldland met totaal onmogelijke dienstregelingen en vrijwel dagelijkse stakingen blijft. Potentieel op de hier aangehaalde assen is er wel degelijk, alleen is er geen aanbod, houdt de SNCF vast aan middeleeuwse praktijken als de "blanc-travaux" en wordt elk initiatief vanuit het buitenland afgeblokt met veel te dure rijpaden en onmogelijke toelatingseisen voor het rollend materieel.
En dit is de belangrijkste conclusie. Zolang er in Frankrijk geen deftig aansluitend TER-aanbod is heb je daar met een IC uit België niets te zoeken.
DR-fan schreef: 18 jan 2022, 09:56 Waarom je er zo op gebeten bent om verbindingen vanuit Mons en Charleroi neer te sabelen begrijp ik niet. In de jaren '90 heb ik enkele keren de pendeltrein van Mons naar Aulnoye genomen, en ondanks het naar Belgische normen geringe aantal ritten (als het geheugen nog meewil 6 per dag) werden die wel degelijk goed gebruikt. Maar: toen was er in Aulnoye nog aansluiting naar Parijs.
Ik heb gewoon een hekel aan lege treinen. Elke lege trein die rondrijdt had elders een volle trein kunnen zijn. Er zijn nog genoeg trajecten waar wel reizigers op extra treinen wachten, het is dan zeer frustrerend dat de middelen er zijn maar elders verspild worden om lucht te vervoeren.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Shrek »

dovaere schreef: 18 jan 2022, 19:13 Ik geloof niet zomaar dat dit tijdelijk zal zijn, enkel op basis van wat er bij het personeel wordt rondverteld. :(
Ik kreeg namelijk daarjuist antwoord op mijn klacht daarover bij de klantendienst en het antwoord sprak helemaal niet over een tijdelijke maatregel:
De trein Kortrijk - Lille-Flandres was ook in de vorige dienstregeling een afzonderlijke trein. Tot december 2021 gebeurde het echter regelmatig dat we de IC-relatie Antwerpen - Poperinge in Kortrijk ontkoppelden en dat het laatste treingedeelte naar Lille-Flandres reed. Hoewel hetzelfde materieel werd gebruikt, was dit vanaf Kortrijk wel een andere trein in de dienstregeling.
Om praktische redenen vindt die (ont)koppeling in Kortrijk niet meer plaats.
Zo is de kans aanzienlijk kleiner dat er zich reizigers in het verkeerde treingedeelte bevinden. De trein Rijsel - Kortrijk in Kortrijk ook makkelijker door Securail- of politieagenten worden gecontroleerd. Vertragingen op het Franse net kunnen niet langer een invloed hebben op de stiptheid van de IC-relatie Poperinge - Kortrijk - Antwerpen.
Dat is ook nieuws voor mij, het zou wel heel jammer zijn als die verbinding toch niet terugkomt.
Wat de perrons betreft zie ik niet meteen een reden waarom de IC naar Schaarbeek niet op de meeste uren op perron 6 of 7 zou kunnen stoppen, die zijn lang genoeg.
dovaere schreef: 18 jan 2022, 19:13 Aha, welke werken/faze bedoel je dan?
Het wisselrooster kant Gent wordt helemaal aangepast, maar ik ben niet op de hoogte van wat juist de impact op het verkeer of de perronmogelijkheden is. Maar goed, als de klantendienst zegt dat de koppeling niet terugkomt geloof ik hen.
De trein Rijsel - Kortrijk in Kortrijk ook makkelijker door Securail- of politieagenten worden gecontroleerd.
Dat zou wel eens de belangrijkste reden kunnen zijn. Als ze moeten overstappen haal je ongewenste reizigers er natuurlijk makkelijker uit, maar is dat de hinder voor al de rest waard?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Shrek »

desirootje schreef: 18 jan 2022, 23:31 Wat maakt de SNCF eig zo duur in vergelijking met andere maatschappijen, ik snap dat ze hun monopoly hebben maar hoe hebben de meeste andere landen dit scenario kunnen ontlopen?
Het monopolie an sich heeft er niet veel mee te maken, ook zonder monopolie kan het duur zijn zoals in het VK.
Wat wel een probleem is in Frankrijk is dat de overheidssubsidies voor het openbaar vervoer veel lager liggen dan in België of Nederland. In Luxemburg subsidieert de overheid zelfs nagenoeg 100% van de CFL. Daarnaast is de SNCF ook vreselijk inefficiënt vergeleken met pakweg de NMBS of CFL, dat helpt natuurlijk niet.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Shrek »

DDietzen schreef: 19 jan 2022, 00:09 Even iets rechtzetten, want er wordt hier nu (in het kader van de "dure SNCF") wel heel vaak beweerd dat Parijs-Maubeuge al peperduur is waardoor een doorgaande trein Parijs-Charleroi tickets van €50 of meer zou hebben. Ik heb net uit nieuwsgierigheid tickets gezocht op de Oui-SNCF-website en zie toch echt zat promotarieven van €10 enkele reis Parijs-Maubeuge. En daar hoef je niet eens maanden van tevoren voor te reserveren; volgende week zaterdag kan je al voor €10 reizen.

Toegegeven, vol tarief is inderdaad een stuk duurder (meestal rond de €30), en de promotarieven zijn ook niet alle dagen beschikbaar (en vaker in het weekend dan doordeweeks). Maar ik reken Deutsche Bahn ook niet af op hun Flexpreis als ik net zo goed een goedkope Sparpreis kan nemen ;)
Als je promotarieven vergelijkt moet je die natuurlijk ook bij Thalys of Izy bekijken, dan kom je daar ook uit op heel lage prijzen. Dan telt vooral beschikbaarheid en de vraag ernaar, dat is in deze covid-tijden niet echt representatief, dus afwachten hoe dat evolueert.
Als je de promotarieven bekijkt is de reis ook niet meer flexibel, dan valt 1/3 van de droom "goedkoop, flexibel en frequent de grens over" al weg.
pietje
Berichten: 630
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door pietje »

Shrek schreef: 19 jan 2022, 00:58
desirootje schreef: 18 jan 2022, 23:31 Wat maakt de SNCF eig zo duur in vergelijking met andere maatschappijen, ik snap dat ze hun monopoly hebben maar hoe hebben de meeste andere landen dit scenario kunnen ontlopen?
Het monopolie an sich heeft er niet veel mee te maken, ook zonder monopolie kan het duur zijn zoals in het VK.
Wat wel een probleem is in Frankrijk is dat de overheidssubsidies voor het openbaar vervoer veel lager liggen dan in België of Nederland. In Luxemburg subsidieert de overheid zelfs nagenoeg 100% van de CFL. Daarnaast is de SNCF ook vreselijk inefficiënt vergeleken met pakweg de NMBS of CFL, dat helpt natuurlijk niet.
Frankrijk is een land dat qua infrastructuur heel anders ingericht is dan de Benelux of Duitsland.
Vroeger hoorde je regelmatig het gezegde: "La France, c'est Paris" waarmee men bedoelde dat enkel de grote centra belangrijk zijn, met als hoogtepunt Parijs.
Het platteland is door de Franse beleidsmakers altijd als onbelangrijk beschouwd, waardoor er ook amper geïnvesteerd wordt in dingen die de kleinere steden en gemeentes ten goede zouden komen.
Je ziet het resultaat heel goed in de HST's. In Frankrijk passeren TGV's nagenoeg alleen in de grote steden en hebben de grote investeringen in de HSL's vooral geleid tot het verminderen/verslechteren van aanbod in kleinere steden.
In de Benelux en Duitsland zijn investeringen in HSL's meestal zodanig ingepast dat het regionale verkeer er ook voordelen uit haalt
Plaats reactie