Klassieke trein België-Parijs

K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door K V B »

Steven schreef: 21 dec 2018, 05:06 Dat ETCS niets kent van de positie van de trein. ETCS weet dus niet waar de stroomafnemer(s) staan op de trein. Dit kan dus vooraan, achteraan of in het midden zijn zoals bij motorstellen. Dus standaard moet de trein er voorbij zijn. Dat dekt alle gevallen in.
Kan men dit oversturen? Want er zijn situaties waar dit toch ongewenst. Ik denk aan de spanningsluis in Domodossola die halverwege het station ligt. Als je daar niet je voorste panto omhoog mag doen omdat de staart van je trein nog onder Zwitserse draad staat kom je daar nooit weg...
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef: 22 dec 2018, 16:44
Steven schreef: 21 dec 2018, 05:06 Dat ETCS niets kent van de positie van de trein. ETCS weet dus niet waar de stroomafnemer(s) staan op de trein. Dit kan dus vooraan, achteraan of in het midden zijn zoals bij motorstellen. Dus standaard moet de trein er voorbij zijn. Dat dekt alle gevallen in.
Kan men dit oversturen? Want er zijn situaties waar dit toch ongewenst. Ik denk aan de spanningsluis in Domodossola die halverwege het station ligt. Als je daar niet je voorste panto omhoog mag doen omdat de staart van je trein nog onder Zwitserse draad staat kom je daar nooit weg...
Goed voorbeeld denk ik inderdaad. Ik weet te weinig van ETCS om te kunnen zeggen op welke manier de stroomafnemers kunnen worden gestuurd maar het lijkt me eigenlijk ongewenst om ze later dan nodig pas weer omhoog te zetten.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Steven »

Dat is niet enkel gekoppeld aan etcs maar natuurlijk ook materieel gebonden. Er bestaan technische trucjes voor. Bij voorkeur heb je dan gewoon een trein waarbij je elke stroomafnemer afzonder kan bedienen, bij nieuwe treinen is dat nooit een probleem. Treinen zoals een velaro E320 Eurostar kan je elke stroomafnemer afzonderlijk blokkeren, vrijgeven. Treinen zoals de Benelux kunnen dat niet. Daar moet je even de boordcomputer een leugentje wijsmaken. Je zet de voorste loc in dienst (je zorgt er dus voor dat hij niet met de achterste loc communiceert), eens de loc vooraan volwaardig in dienst is maak je terug communicatie met de tweede loc, eens je dan voorbij de probleemzone bent kan je dan de stroomafnemer van de tweede loc ook activeren. Om het zowat bondig uit te leggen.

Kortweg gezegd zijn er treinen waar je 100% controle hebt over elke stroomafnemer van de stoel vooraan en er zijn er waar dat niet kan. Meestal is het wel zo dat als men etcs plaats dat men de infra zo aanpakt dat dit soort situaties liever niet voorkomt. De omschakelzone zal dus waarschijnlijk op een andere plaats komen. In een zone van stilstand is dat nooit voordelig.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Steve »

Hoe zit het twee maanden later met de pendeltreintjes? Zit daar überhaupt iemand op of is het de gevreesde slag in het water?
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door jens123 »

Ik heb onlangs met een collega tbg van Mons gesproken die die treinen doet en die blijken geen groot succes te zijn voorlopig... Misschien betert in de zomer, maar meestal kan je het aantal reizigers op 2 handen tellen.
Laatst gewijzigd door jens123 op 23 feb 2019, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door kika »

jens123 schreef: 23 feb 2019, 13:06meestal kan je het aantal reizigers op 2 banden tellen.
Is dit een verspreking en bedoel je handen, of een verwijzing naar de overeenkomst in vorm tussen een wiel, band of het getal 0? :lol:
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Portbou »

Er valt wel één en ander te zeggen over die klassieke treinen tussen Mons en Aulnoye...

Wil men deze treinen echt succesvol maken ?
Of heeft men er zoveel mogelijk aan gedaan om ze leeg te houden zodat ze snel weer afgevoerd kunnen worden ?



Even naar b-europe surfen en de mogelijkheden bekijken voor de heenreis op een weekdag :
Ik weet dat er een trein is 's ochtends om 06u15 en één 's avonds om 17u06.

Maar die ochtendtrein kennen ze niet bij b-europe.
Welke weekdag ik ook probeer : als ik vraag naar een vertrek tussen 6 uur en 8 uur krijg ik enkel een hoop verbindingen IC + Thalys.
De verbinding via Aulnoye met vertrek om 06u15 verschijnt niet.

In de namiddag lukt het al beter. De verbinding over Aulnoye met vertrek om 17u06 verschijnt wel.
Die komt aan in Aulnoye om 17u33 waar dan tot 17u53 gewacht moet worden op de aansluitende trein naar Parijs.
Waarom 20 minuten overstaptijd ? Is wel heel ruim... 's Ochtends is er maar 11 minuten overstaptijd.
(aankomst trein uit Mons 06u42, vertrek uit Aulnoye naar Parijs 06u53)
Waarom wordt er 's avonds meer reservetijd genomen ?
Volgens mij is dit niet omdat :
- lijn 96 zo superdruk is dat de treinen er in file staan.
- het treinstel vanuit Aulnoye een andere verbinding moet verzekeren : terugrit van Aulnoye naar Mons is pas om 21u15.
Wat natuurlijk wel kan is dat :
- het niet wenselijk is dat er in Mons een handige overstap zou ontstaan voor reizigers die om 17u12 aankomen uit Brussel.




En wat geeft b-europe mij voor de terugreis ?
De ochtendverbinding met vertrek in Parijs om 07u19 verschijnt normaal.
Deze gaat als volgt :
Paris Nord 07u19 - Aulnoye 09u04
Aulnoye 09u17 - Mons 09u45
13 minuten overstaptijd...
Ook hier kan je je afvragen waarom 9 minuten niet volstaan...
Maar dan zouden we reeds om 09u41 in Mons aankomen en dan wordt de overstap naar Brussel met vertrek om 09u49 natuurlijk weer te aantrekkelijk.

De avondverbinding met vertrek vanaf Parijs om 19u16 ???
kennen ze niet bij b-europe...



Bijkomende bedenking :
Is het toeval dat B-Europe precies dié treinen verzwijgt die handig zouden zijn voor een dagtrip Parijs vanuit Mons ?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door groentje »

Ik zie toch regelmatig passeren dat die aansluiting de mist in dreigt te gaan, een te krappe aansluiting is dan misschien niet de beste optie. Die treinen zitten inderdaad goed verstopt op de website, en dan doet B-Europe het beter dan SNCF in het begin, daar kon je helemaal geen tickets krijgen voor deze trein... Het enthousiasme bij de vervoerders is inderdaad niet meteen overweldigend.
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Elgar »

Je dient bij B-Europe expliciet aan te geven dat je via Aulnoye wenst te reizen, dan verschijnen de treinen wel...
Ik heb dit reeds gemeld per e-mail aan B-Europe, daar is echter geen reactie op gekomen.
Ik heb ook de indruk dat men deze treinen liever niet heeft en men ze zo heeft ingepland, dat je over Brussel enkele minuten sneller in Mons kan zijn zodat de verbinding over Aulnoye niet weergegeven wordt.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door overweg13 »

Is het niet gewoon zo dat men altijd de snelste verbinding geeft? Als die toevallig over Brussel loopt, krijg je automatisch de laatste. Dat kan ook verklaren waarom je de verbinding wel krijgt, als je vermeldt dat je via Aulnoye wil reizen.
Dat geldt ook voor het binnenverkeer. Men probeert je altijd de snelste verbinding aan te raden (of die met het minste overstappen). Zo gaan veiliger verbindingen vaak de mist in.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Portbou »

overweg13 schreef: 28 feb 2019, 09:33 Is het niet gewoon zo dat men altijd de snelste verbinding geeft? Als die toevallig over Brussel loopt, krijg je automatisch de laatste. Dat kan ook verklaren waarom je de verbinding wel krijgt, als je vermeldt dat je via Aulnoye wil reizen.
Dat geldt ook voor het binnenverkeer. Men probeert je altijd de snelste verbinding aan te raden (of die met het minste overstappen). Zo gaan veiliger verbindingen vaak de mist in.
Dat zal het wel zijn.

Dat is heel handig geregeld dan. Men weet donders goed dat de meeste potentiële klanten die “via Aulnoye” niet zullen intikken en dat de treinen dus leeg zullen blijven en makkelijk afschafbaar.

Vraag : heb ik het juist als ik denk dat bvb. de trein die om 17.06 van Mons naar Aulnoye gaat bijna 4h stilstaat in Aulnoye voor hij de terugrit naar Mons aanvat (incl. bestuurder en begeleider vermoed ik...) ?

Zo ja, worden de kosten voor die ritten wel onevenredig hoog.

Waarom niet naar Maubeuge rijden ipv. naar Aulnoye ? En/of tussen die twee bestaande ritten nog twee extra ritten inleggen die dienstig kunnen zijn voor pendelaars ?

Wat me het efficiëntste lijkt is een trein die de hele dag door pendelt van Charleroi over Maubeuge naar Mons en terug, met stops in Erquelinnes, Jeumont en Quévy. Dit zoveel als mogelijk in functie van de aansluitingen in Maubeuge : niet enkel die naar St Quentin en Parijs maar ook richting Lille bvb.

Als ik kijk naar de rijpaden tussen Namur en Charleroi van de huidige Namur-Maubeuge treinen denk ik dat ze vanuit Namur beter af zijn met een overstap in Charleroi.

Dat is allemaal dromen in Technicolor zeker ?

In elk geval lijkt het me duidelijk dat de huidige frequentie van twee treinen per dag veel te laag is om mensen op medium trajecten als Charleroi-Maubeuge of Mons-St Quentin uit de auto te halen.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door BlackEagle »

Vandaag nog eens opgezocht hoe het zit met deze treinen. Blijkbaar is de verbinding Namen-Maubeuge sinds april ingekort tot Charleroi-Maubeuge.

Als je deze treinen bij b-europe opzoekt verschijnen ze niet in de resultaten, maar moet je bovenaan de pagina doorklikken naar een aparte pagina om ze op te zoeken... De verbinding via Maubeuge/Aulnoye is steeds een 10-20min trager dan via de Thalys in Brussel-Zuid, maar wel de helft goedkoper. En dat is waarschijnlijk ook de reden waarom de NMBS er alles aan doet om dit aanbod onaantrekkelijk te maken :twisted:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door overweg13 »

Die inkorting is het gevolg van werken op lijn 130, waar trouwens ook andere wijzigingen aan de dienstregeling zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door rvdborgt »

BlackEagle schreef: 25 mei 2019, 12:27 Vandaag nog eens opgezocht hoe het zit met deze treinen. Blijkbaar is de verbinding Namen-Maubeuge sinds april ingekort tot Charleroi-Maubeuge.

Als je deze treinen bij b-europe opzoekt verschijnen ze niet in de resultaten, maar moet je bovenaan de pagina doorklikken naar een aparte pagina om ze op te zoeken... De verbinding via Maubeuge/Aulnoye is steeds een 10-20min trager dan via de Thalys in Brussel-Zuid, maar wel de helft goedkoper. En dat is waarschijnlijk ook de reden waarom de NMBS er alles aan doet om dit aanbod onaantrekkelijk te maken :twisted:
Nog beter is het om "via Aulnoye" in te voeren want dan kun je een doorgaand ticket vanaf ieder station boeken.
Ik betwijfel of er opzet on het spel is. Het is immers altijd al zo geweest dat langzamere verbindingen vaak niet werden getoond.

Groetjes,
Rian
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door jan_olieslagers »

... dat zou wel kunnen, ja... Is het nu al te veel "complottheorie" om te vragen of het misschien systematisch zou kunnen zijn dat de supersnelle treinen stevig gepromoot worden? Ten koste van "het kleine grut"?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie