Klassieke trein België-Parijs

Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Bericht door Hobbes »

Als men bij NMBS Europe een beetje ambitie zou hebben zou men zoiets ineen kunnen boksen.

Te Fnnd zitten nog steeds een aantal NMBS (goederen)bestuurders die bevoegdheid SNCF hebben (Sibelit-as/noorden v Frankrijk), dus mits een aantal dagen extra opleiding voor de specifieke reglementering voor reizigerstreinen en lijnstudie zou men gewoon tot Parijs kunnen rijden.

Momenteel is alles nog aanwezig binnen de NMBS zelf: de kennis, de bestuurders en omkadering. Voor hoe lang nog? Zo gauw de stekker uit Transport wordt getrokken te FNND is het zo goed als gedaan met de kennis SNCF, buiten een aantal mensen in Kortrijk.

Men spreekt wel van een trein Antwerpen-Lille, maar waarom idd niet tot Parijs?

Ik weet echter niet wat de afspraken met Thalys zijn, misschien is er wel ergens een overeenkomst dat de NMBS Thalys niet mag beconcurreren?
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Bericht door 260689 »

Hobbes schreef: 19 sep 2017, 13:15 Als men bij NMBS Europe een beetje ambitie zou hebben zou men zoiets ineen kunnen boksen.

Te Fnnd zitten nog steeds een aantal NMBS (goederen)bestuurders die bevoegdheid SNCF hebben (Sibelit-as/noorden v Frankrijk), dus mits een aantal dagen extra opleiding voor de specifieke reglementering voor reizigerstreinen en lijnstudie zou men gewoon tot Parijs kunnen rijden.

Momenteel is alles nog aanwezig binnen de NMBS zelf: de kennis, de bestuurders en omkadering. Voor hoe lang nog? Zo gauw de stekker uit Transport wordt getrokken te FNND is het zo goed als gedaan met de kennis SNCF, buiten een aantal mensen in Kortrijk.

Men spreekt wel van een trein Antwerpen-Lille, maar waarom idd niet tot Parijs?

Ik weet echter niet wat de afspraken met Thalys zijn, misschien is er wel ergens een overeenkomst dat de NMBS Thalys niet mag beconcurreren?
Thalys is onafhankelijk, dus officieel is dat een apart bedrijf. Al weet iedereen dat er daar wel veel addertjes onder de grasmat zitten. Maar B-EU zou in principe wel mogen concurreren met Thalys.
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Bericht door i11 »

260689 schreef: 19 sep 2017, 13:30 Thalys is onafhankelijk, dus officieel is dat een apart bedrijf. Al weet iedereen dat er daar wel veel addertjes onder de grasmat zitten. Maar B-EU zou in principe wel mogen concurreren met Thalys.
Thalys is onafhankelijk klopt. Echter de aandeelhouders zijn SNCF en NMBS. Dus B-EU (NMBS) zal in de praktijk niet gaan concurreren met Thalys (ook deels NMBS).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Bericht door Shrek »

Hobbes schreef: 19 sep 2017, 13:15 Als men bij NMBS Europe een beetje ambitie zou hebben zou men zoiets ineen kunnen boksen.

Ik weet echter niet wat de afspraken met Thalys zijn, misschien is er wel ergens een overeenkomst dat de NMBS Thalys niet mag beconcurreren?
Het staat niet op papier, maar het zou wel dom zijn moest de NMBS dat gaan doen. NMBS krijgt nog steeds 40% van de winst van Thalys, dat is toch al de moeite. Bovendien moet je om in Frankrijk te rijden ook personeel hebben dat in orde is met alle Franse regels. Thalys heeft als erkende vervoerder al die kennis en toelatingen in huis, voor Thalys is het daarom veel gemakkelijker een trein België-Frankrijk in te leggen dan voor de NMBS.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Bericht door 260689 »

Shrek schreef: 20 sep 2017, 17:22
Hobbes schreef: 19 sep 2017, 13:15 Als men bij NMBS Europe een beetje ambitie zou hebben zou men zoiets ineen kunnen boksen.

Ik weet echter niet wat de afspraken met Thalys zijn, misschien is er wel ergens een overeenkomst dat de NMBS Thalys niet mag beconcurreren?
Het staat niet op papier, maar het zou wel dom zijn moest de NMBS dat gaan doen. NMBS krijgt nog steeds 40% van de winst van Thalys, dat is toch al de moeite. Bovendien moet je om in Frankrijk te rijden ook personeel hebben dat in orde is met alle Franse regels. Thalys heeft als erkende vervoerder al die kennis en toelatingen in huis, voor Thalys is het daarom veel gemakkelijker een trein België-Frankrijk in te leggen dan voor de NMBS.
Heeft depot FBMZ geen bestuurder die met de TGV naar Frankrijk rijden. Van de boordcheffen klopt dit wel. Die hebben diensten op TGV naar de luchthaven van Parijs. Dus we hebben al bekwame treinbegeleiders die in orde zijn voor in Frankrijk te mogen bollen.
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Bericht door jens123 »

In FBMZ zijn er wel degelijk ook bestuurders die met de TGV rijden, al is dat beperkt tot 3 diensten per dag.
Ook de treinbegeleiders hebben maar 4 diensten op de TGV (en we zijn in totaal maar met 17 treinbegeleiders die in de TGV mogen werken...)
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Asterix »

Shrek schreef: 15 sep 2017, 15:54 Dat een klassieke trein met de IZY kan wedijveren wil ik graag aannemen, maar stellen dat de Thalys zou floppen als er een tragere, goedkopere trein zou rijden lijkt me volledig uit de lucht gegrepen. Sinds het wegvallen van die klassieke treinen en de daarmee samenhangende prijsverhoging is het aantal reizigers met honderden procenten gestegen, geen enkele reden dus om aan te nemen dat die mensen terug trager willen rijden.
Een klassieke trein zou wel een aanvulling kunnen zijn op Thalys die qua prijs kan concurreren met de internationale bussen, maar een groot marktaandeel zal hij nooit halen.
Een deel van de Thalys-reizigers willen wellicht niet per se trager rijden maar wél trager-rijden-als-het-daarmee-goedkoper-kan. Het succes van internationaal busverkeer en goedkope vluchten bewijst dat je met een lagere prijs aan te bieden heel wat reizigers krijgt die bereid zijn op andere factoren in te boeten. Thalys heeft dan steile groeicurves laten optekenen maar dat heeft er hoofdzakelijk mee te maken dat er gewoon geen waardig alternatief is binnen de context van het openbaar vervoer, weinig met het gegeven alsof Thalys an sich als een geschenk uit de hemel is komen vallen.
Floris Cappelle
Berichten: 100
Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Floris Cappelle »

Steven schreef: 14 sep 2017, 20:12 De 18 zal waarschijnlijk treinen naar Rijsel verzekeren, men denkt er ook over na om terug een klassieke trein naar Parijs te sturen via de oude route. Daar zou men dan ook een 18 voor gebruiken.
Beste,
Wat is de reden dat men nadenkt over een klassieke trein Brussel - Parijs? Geeft dit kans op slagen?
Welk traject zou die volgen?

Mvg,
Floris Cappelle
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek »

Floris Cappelle schreef: 16 okt 2017, 19:02
Steven schreef: 14 sep 2017, 20:12 De 18 zal waarschijnlijk treinen naar Rijsel verzekeren, men denkt er ook over na om terug een klassieke trein naar Parijs te sturen via de oude route. Daar zou men dan ook een 18 voor gebruiken.
Beste,
Wat is de reden dat men nadenkt over een klassieke trein Brussel - Parijs? Geeft dit kans op slagen?
Welk traject zou die volgen?
De belangrijkste reden is dat de Thalys (of Izy) vrij duur is in onderhoud. Om echt goedkope tickets aan te bieden moet je naar goedkopere technologie gaan: loc + rijtuigen. Thalys onderzoekt nu of ze dat op de rails kunnen krijgen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Bericht door K V B »

Er zijn nog steeds klassiere treinen van Maubeuge naar Parijs. Daar een paar van doortrekken naar Brussel lijkt me niet zo moeilijk...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Bericht door Shrek »

K V B schreef: 07 nov 2017, 23:06 Er zijn nog steeds klassiere treinen van Maubeuge naar Parijs. Daar een paar van doortrekken naar Brussel lijkt me niet zo moeilijk...
Treinen de grens over krijgen is, helaas, altijd heel moeilijk.
Simpel doortrekken is hier onmogelijk: je hebt ander tractiematerieel, andere rijtuigen, omgeschoolde bestuurders, een andere vervoerder (wegens veiligheidscertificaat), andere treinbegeleiders en een ander ticketsysteem nodig. Ofwel: van 0 beginnen.
Ik zeg niet dat de bestaande trein niet geïntegreerd zou kunnen worden in een mogelijk nieuw aanbod, maar doortrekken kan je zoiets echt niet noemen.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Bericht door Accelerat »

...En dat allemaal terwijl RegioJet de Tsjechische CD en zelfs Oostenrijkse ÖBB over een paar weekjes rechtstreeks gaat beconcurreren op Praag-Wenen met meerdere treinen per dag en er winst op kan maken. Straf dat zoiets kennelijk niet kan tussen twee miljoenensteden in noordwest Europa met nagenoeg dezelfde afstand.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Bericht door groentje »

Hoewel ik ook overtuigd ben van het potentieel van Brussel-Parijs, de situatie is niet helemaal vergelijkbaar. Er is een HSL, en het snelwegennet hier is ook heel wat beter, wat goedkope bussen een stevige concurrentiepositie geeft. Op Praag-Wenen is het wegennet bescheidener en zelfs de snelste trein rijdt overwegend op klassieke sporen... CZ is ook al langer bezig met Open Access, iets waar we in België en zeker in Frankrijk nog weinig ervaring mee hebben qua reizigersverkeer.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Bericht door Steven »

De route naar Parijs zou normaal via de klassieke route gaan heb ik altijd begrepen dus Brussel Mons Quévy en zo verder naar Parijs. Wat er ook gaat rijden is af te wachten tot het in de dienstregeling verwerkt is ...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Bericht door Shrek »

Accelerat schreef: 22 nov 2017, 14:10 ...En dat allemaal terwijl RegioJet de Tsjechische CD en zelfs Oostenrijkse ÖBB over een paar weekjes rechtstreeks gaat beconcurreren op Praag-Wenen met meerdere treinen per dag en er winst op kan maken. Straf dat zoiets kennelijk niet kan tussen twee miljoenensteden in noordwest Europa met nagenoeg dezelfde afstand.
Ik snap de link met het onderwerp hier niet goed. Voor zover ik weet heeft Regiojet totaal geen plannen om hier te komen rijden. Wat houdt hen tegen? Zijn het misschien toch die snelbussen? :wink:
Plaats reactie