Klassieke trein België-Parijs

dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door dovaere »

TimJ36 schreef: 15 sep 2023, 23:36 Als ik de Franse media zo eens overloop vermoed ik dat dit een OUIGO Train Classique wordt.

Mijn hoop was dat deze trein zou worden opgenomen in het binnenlands treinaanbod en zou worden opengesteld voor reizigers met een NMBS-ticket maar gezien OUIGO de Ryanair van de spoorwegen vrees ik dat dit niet mogelijk zal zijn.
Hopelijk komt het ticketsysteem van de Franse Ouigo (Classique) nooit naar de Belgische klassieke lijnen, met het compleet ontbreken van doorgaande tickets en met verplichte plaatsreservatie (liefst maanden vooraf). Daar heeft de reiziger nul garantie als hij door vertraging van zijn eerste trein (gereden door de SNCF) zijn SNCF Ouigo mist. Hij mag ook niet mee op een latere gewone trein, en een latere Ouigo nemen is ook niet mogelijk.
Enkel bruikbaar voor enkele populaire punt-tot-punt-verbindingen met veel reizigers zonder voor- of natransport, maar nauwelijks bruikbaar voor een reiziger die zijn vertrekuur of reisschema niet exact kan voorspellen.
Die niet-compatibele Franse treincategorieën (TER/Intercités/TGV/Ouigo/Thalys) zijn meestal onbruikbaar als je een ander ticket hebt. Dus de schaarse Franse uurregeling wordt nog verder uitgedund voor de reiziger, afhankelijk van welk soort ticket die heeft (of wil kopen).
desirootje schreef: 16 sep 2023, 01:13 Het zijn I11'en die sneller dan andere treinen tussen Mons en Brussel rijden, dezelfde redenering als met de snellere benelux gaat op, totdat men hier M7's of zo op gaat zetten
De Beneluxtrein heeft decennialang reizigerspubliek kunnen opbouwen doordat je niet verplicht was om je te binden aan een trein.
Een klassieke trein laten rijden kost niet extra aan de NMBS als men drie haltes overslaat tussen Brussel en Mons en daardoor enkele minuten wint.
Integendeel, de reiziger betaalt evenveel (namelijk per kilometer), de trein en het personeel kunnen sneller rouleren en daardoor netto meer geld per uur opbrengen. en wellicht is er ook nog winst op de Infrabel-tarieven wegens minder stops. Differentiëren tussen nonstop en treinen met meer stops is een win/win, ook voor de treinvervoerder.

De NMBS zou blij moeten zijn met extra binnenlandse reizigers op haar oudere overtallige i11 die het niet meer kan inzetten op haar drukkere binnenlandse langeafstandsverbindingen. Mogelijk kunnen de treinstellen op de bestaande IC-verbindingen Brussel-Mons (met tussenhaltes) wat korter en kunnen die elders efficiënter ingezet worden.

Laat die klassieke trein Brussel-Parijs eerst maar eens een reizigerspubliek opbouwen. Ik heb geen probleem als een te populaire treinverbinding plaatselijk wat duurder/moeilijker wordt gemaakt op de overbelaste sectie. Maar begin niet met potentiële reizigers weg te jagen met rigide en inflexibele maatregelen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Shrek »

dovaere schreef: 16 sep 2023, 16:33 Hopelijk komt het ticketsysteem van de Franse Ouigo (Classique) nooit naar de Belgische klassieke lijnen, met het compleet ontbreken van doorgaande tickets en met verplichte plaatsreservatie (liefst maanden vooraf). Daar heeft de reiziger nul garantie als hij door vertraging van zijn eerste trein (gereden door de SNCF) zijn SNCF Ouigo mist. Hij mag ook niet mee op een latere gewone trein, en een latere Ouigo nemen is ook niet mogelijk.
Enkel bruikbaar voor enkele populaire punt-tot-punt-verbindingen met veel reizigers zonder voor- of natransport, maar nauwelijks bruikbaar voor een reiziger die zijn vertrekuur of reisschema niet exact kan voorspellen.
Die niet-compatibele Franse treincategorieën (TER/Intercités/TGV/Ouigo/Thalys) zijn meestal onbruikbaar als je een ander ticket hebt. Dus de schaarse Franse uurregeling wordt nog verder uitgedund voor de reiziger, afhankelijk van welk soort ticket die heeft (of wil kopen).
Zoals ik het lees is het vooral voor de populaire punt-tot-punt verbinding naar Parijs, dus het Ouigo-gedoe zou wel eens goed kunnen.
Dat lijkt mij ook de enige manier om zo'n operatie min-of-meer rendabel te maken zonder overdreven hoge tarieven. Als je de reizigers vrij keuze laat in treinen moeten de tarieven een stuk hoger en dan zit je in Thalys-gebied. Maar niemand gaat uiteraard een klassieke trein nemen als die evenveel kost als een Thalys.
Dit is uiteindelijk de opvolger van de Izy, het zou mij dus allerminst verbazen moesten de ticketvoorwaarden daar op gelijken.
Wil je garanties en flexibele omboek enzo? Dan is er nog steeds de Thalys.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door rvdborgt »

dovaere schreef: 16 sep 2023, 16:33
TimJ36 schreef: 15 sep 2023, 23:36 Als ik de Franse media zo eens overloop vermoed ik dat dit een OUIGO Train Classique wordt.

Mijn hoop was dat deze trein zou worden opgenomen in het binnenlands treinaanbod en zou worden opengesteld voor reizigers met een NMBS-ticket maar gezien OUIGO de Ryanair van de spoorwegen vrees ik dat dit niet mogelijk zal zijn.
Hopelijk komt het ticketsysteem van de Franse Ouigo (Classique) nooit naar de Belgische klassieke lijnen, met het compleet ontbreken van doorgaande tickets en met verplichte plaatsreservatie (liefst maanden vooraf). Daar heeft de reiziger nul garantie als hij door vertraging van zijn eerste trein (gereden door de SNCF) zijn SNCF Ouigo mist. Hij mag ook niet mee op een latere gewone trein, en een latere Ouigo nemen is ook niet mogelijk.
Sinds juni dit jaar heb je in zo'n geval automatisch een doorgaande overeenkomst, aangezien al die treinen 100% SNCF zijn. En daaruit vloeit voort dat de SNCF dan verplicht een alternatief zonder extra kosten moet aanbieden. En als dat alternatief pas de volgende dag is, dan ook nog een overnachting organiseren.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Shrek »

dovaere schreef: 16 sep 2023, 16:33 De NMBS zou blij moeten zijn met extra binnenlandse reizigers op haar oudere overtallige i11 die het niet meer kan inzetten op haar drukkere binnenlandse langeafstandsverbindingen. Mogelijk kunnen de treinstellen op de bestaande IC-verbindingen Brussel-Mons (met tussenhaltes) wat korter en kunnen die elders efficiënter ingezet worden.
Waarom spreekt iedereen hier over I11? Mij lijkt het veel logischer dat de MS96 dit soort trein gaat doen. Anders mag je nog locs gaan omzetten aan de eindpunten en dat wil de NMBS net niet meer doen.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 16 sep 2023, 17:05 Waarom spreekt iedereen hier over I11?
Heb je het eerste bericht over die treinen gemist?
viewtopic.php?p=277669#p277669

Groetjes,
Rian
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door dovaere »

rvdborgt schreef: 16 sep 2023, 17:02
dovaere schreef: 16 sep 2023, 16:33 Hopelijk komt het ticketsysteem van de Franse Ouigo (Classique) nooit naar de Belgische klassieke lijnen, met het compleet ontbreken van doorgaande tickets en met verplichte plaatsreservatie (liefst maanden vooraf). Daar heeft de reiziger nul garantie als hij door vertraging van zijn eerste trein (gereden door de SNCF) zijn SNCF Ouigo mist. Hij mag ook niet mee op een latere gewone trein, en een latere Ouigo nemen is ook niet mogelijk.
Sinds juni dit jaar heb je in zo'n geval automatisch een doorgaande overeenkomst, aangezien al die treinen 100% SNCF zijn. En daaruit vloeit voort dat de SNCF dan verplicht een alternatief zonder extra kosten moet aanbieden. En als dat alternatief pas de volgende dag is, dan ook nog een overnachting organiseren.
Bedankt voor die info. Dat is het voordeel van dit forum, je post je mening en leert bij.
Doen TER en Intercités mee? (Die zijn niet voor rekening van de SNCF, maar gereden voor de regio's, respectievelijk de centrale staat)
En Eurostar (Thalys) (en Lyria) doen niet mee, want niet 100% SNCF.
En wellicht ook niet de toekomstige concurrenten van SNCF op de regionaal aanbestede lijnen? Wat in Duitsland wel het geval is.

Maar zelfs met die nieuwe regeling (billet direct?) zijn de andere bezwaren tegen dat tariefsysteem er nog altijd.
En waarschijnlijk zal de SNCF zeggen: "Je mag niet op eigen initiatief de eerstvolgende alternatieve reservatietrein nemenn, zoals voorgesteld door de routeplanner". (Dat is in Duitsland wel mogelijk en maakt de treinproblemen daar net draaglijker.) Hoe en welke rompslomp om opnieuw een zitplaatsreservatie te krijgen? Bellen? Aanschuiven achter een lange rij lotgenoten?
En waarschijnlijk zal de SNCF dan zeggen: "Pech, er is geen zitplaats meer vrij over uw volledige traject op de volgende Ouigo/TGV". Kunnen ze om met de wens dat ik als fitte reiziger misschien liever direct verder rij inclusief het nodige plaatswisselen en rechtstaan, liever dan de vertraging verder te laten oplopen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 16 sep 2023, 17:10
Shrek schreef: 16 sep 2023, 17:05 Waarom spreekt iedereen hier over I11?
Heb je het eerste bericht over die treinen gemist?
viewtopic.php?p=277669#p277669

Groetjes,
Rian
Die had ik inderdaad gemist, bedankt :wink:
Ik weet dat ze in Paris-Nord niet vies zijn van een loc omzetten, maar in Brussel moet je het traject dan meteen verlengen tot in de bundels van Schaarbeek. Toch heel wat extra kilometers.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door rvdborgt »

dovaere schreef: 16 sep 2023, 20:49
rvdborgt schreef: 16 sep 2023, 17:02
dovaere schreef: 16 sep 2023, 16:33 Hopelijk komt het ticketsysteem van de Franse Ouigo (Classique) nooit naar de Belgische klassieke lijnen, met het compleet ontbreken van doorgaande tickets en met verplichte plaatsreservatie (liefst maanden vooraf). Daar heeft de reiziger nul garantie als hij door vertraging van zijn eerste trein (gereden door de SNCF) zijn SNCF Ouigo mist. Hij mag ook niet mee op een latere gewone trein, en een latere Ouigo nemen is ook niet mogelijk.
Sinds juni dit jaar heb je in zo'n geval automatisch een doorgaande overeenkomst, aangezien al die treinen 100% SNCF zijn. En daaruit vloeit voort dat de SNCF dan verplicht een alternatief zonder extra kosten moet aanbieden. En als dat alternatief pas de volgende dag is, dan ook nog een overnachting organiseren.
Bedankt voor die info. Dat is het voordeel van dit forum, je post je mening en leert bij.
Doen TER en Intercités mee? (Die zijn niet voor rekening van de SNCF, maar gereden voor de regio's, respectievelijk de centrale staat)
En Eurostar (Thalys) (en Lyria) doen niet mee, want niet 100% SNCF.
En wellicht ook niet de toekomstige concurrenten van SNCF op de regionaal aanbestede lijnen? Wat in Duitsland wel het geval is.
Wie de opdrachtgever is, doet er niet toe. Alles wat door dezelfde vervoerder gereden, inclusief 100% dochters, zijn automatisch inbegrepen, zie EU-verordening 2021/782. Thalys/Eurostar zijn daardoor niet automatisch inbegrepen maar via Eurostar gekochte reizen zijn volgens de Eurostar-voorwaarden ook doorgaande overeenkomsten. Lyria is geen vervoerder; op de tickets staat gewoon SNCF als vervoerder voor Frankrijk.

Groetjes,
Rian
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door dovaere »

rvdborgt schreef: 17 sep 2023, 07:59 Thalys/Eurostar zijn daardoor niet automatisch inbegrepen maar via Eurostar gekochte reizen zijn volgens de Eurostar-voorwaarden ook doorgaande overeenkomsten.
Bij thalys.com / eurostar.com kun je toch nauwelijks reizen kopen die via SNCF verder Frankrijk in gaan?
Misschien vanuit Groot-Brittannië, maar toch niet vanuit Brussel of Amsterdam?
Ook NMBS vermeldt geen speciale voorwaarden, wat ze wel doen voor SNCF+SNCF of Thalys+Eurostar:
Als je van Brussel naar Bordeaux reist via Parijs dan neem je:
  • Een Thalys trein van Brussel-Zuid naar Paris Nord. De vervoersmaatschappij is Thalys (code 0018)
  • Een TGV INOUI van Paris Montparnasse naar Bordeaux, beheerd door SNCF (code 1187)
Voor deze reis ontvang je twee tickets en gelden er dus twee verschillende vervoersovereenkomsten.
https://www.b-europe.com/NL/Juridisch/V ... eenkomsten
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door dovaere »

Gisteren is bevestigd in de Kamer en in de krant dat er een klassieke trein komt tijdens de Olympische Spelen (26 juli - 11 augustus 2024), weliswaar onder voorbehoud van werken rond Saint-Quentin:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231227_97451585

Dit wisten we al over het grotere plan:
FLV-FGSP schreef: 17 jul 2023, 23:01 Tijdens de Olympische Spelen in Parijs (zomer 2024) zijn NMBS en SNCF van plan om enkele klassieke treinen tussen Brussel en Parijs in te leggen.
Dit is een warming-up voor het volgende:
Voor de dienstregeling 2025 (dus vanaf dec. 2024) heeft de SNCF rijpaden voor 5 klassieke treinparen Parijs - Brussel aangevraagd:
https://www.autorite-transports.fr/wp-c ... es_vnc.pdf
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door dovaere »

De treintijden zijn al te vinden in sommige reisplanners (maar niet die van NMBS zelf), tussen woensdag 24 juli en 11 augustus.

Code: Selecteer alles

Brussel Z    07:02        13:38
Paris N      10:02        16:30

Paris N      12:30        18:48
Brussel Z    15:21        22:23
waarbij me opvalt:
  • die twee dagelijkse treinen tijdens de Olympische Spelen in 2024 hebben volgens de reisplanner enkel tussenstops in Mons, er is geen sprake van stops in Brussel-Noord, -Centraal [edit: en Schaarbeek], laat staan van Creil en Aulnoye-Aimeries, die wel alle in de aanvraag voor 2025 zaten.
  • de laatste rit 's avonds naar Brussel doet er 3h35 over, dat is zo'n 40 minuten langer dan de andere ritten. Misschien komt dat door die vermelde werken in Saint-Quentin?
Laatst gewijzigd door dovaere op 28 dec 2023, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door jan_olieslagers »

die twee dagelijkse treinen tijdens de Olympische Spelen in 2023 hebben volgens de reisplanner enkel tussenstops in Mons, er is geen sprake van stops in Brussel-Noord of -Centraal,
Volgens wat we nu weten vertrekken ze uit Brussel-Zuid, dat kan dienen als kopstation; Brussel-Nooord kan dat niet en Brussel-Centraal nog minder. Dan zou er al moeten vertrokkken worden van nog verder, bv. Antwerpen of Leuven; dat word wellicht lastig om personeel en materiaal op de juiste plaats te krijgen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Steve »

Er was altijd sprake van Schaarbeek, waar dat zonder veel problemen kan.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 262
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door DDietzen »

Hoe gruwelijk inefficiënt oogt die dienstregeling... Nu heb je 2 materieelstammen nodig voor 2 slagen per dag, met slechts 6 uur rijtijd in reizigersdienst per slag. Dat zou toch prima met 1 stam moeten kunnen?

Ligt dat aan de lollige Franse traditie om midden op de dag baanvakken vrij te plannen voor werkzaamheden?
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door trainlovertje »

Het is enigszins logisch dat ze tijdens de Olympische spelen niet stoppen op Franse bodem buiten Parijs. Het doel is dan ook om Belgisch publiek in Parijs te krijgen, niet om op de tussenliggende stations af te stappen. Die Franse stations onderweg hebben genoeg andere TER treinen richting Parijs.
Plaats reactie