Klassieke trein België-Parijs

wegspotter
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 jan 2020, 13:36

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door wegspotter »

Zou je op deze trein je fiets kunnen meenemen?
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door jens123 »

Als ze zonder reservatie zouden werken riskeer je dat er veel te veel reizigers zijn voor de capaciteit van de trein met alle gevolgen van dien….
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5319
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Steve »

Een reservering lijkt me ook meer dan wenselijk met slechts 2 treinen per dag, een vrij beperkte capaciteit, materieel dat ondanks de "i" in de naam niet echt optimaal is voor urenlange verplaatsingen en tegelijkertijd een grote vraag met de OS. Je wilt het niet meemaken dat je drie à vier uur lang in het gangpad van een I11 moet rechtstaan.
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door TimJ36 »

Geen zitplaatskeuze. Met andere woorden: het systeem wijst je een willekeurige plaats toe.

Als het geluk je een beetje mee zit, heb je een stoel in vliegtuigopstelling. Dan heb je een klaptafeltje, voetbankje, en voldoende beenruimte.

Maar als het tegenzit kom je in een CLUB 4 terecht met beperkte beenruimte en enkel een tafeltje aan het raam.

Ik krijg tijdens mijn dagelijkse pendelsleur al na een halfuurtje krampen door met opgetrokken benen te moeten zitten, laat staan drie uur, dat zou ik onmogelijk uithouden.

Als je met vrienden of familie reist is dat allemaal geen probleem, dan kun je gerust wat van elkaars ruimte innemen, maar met mensen die je niet kent ligt dat anders.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door dovaere »

TimJ36 schreef: 20 mar 2024, 00:49 Geen zitplaatskeuze. Met andere woorden: het systeem wijst je een willekeurige plaats toe.
Volgens onderstaande site is er geen plaatsreservatie, enkel treinbinding. Dat kan je nu testen door een ticketje te kopen :-)
Slow(er) Eurocity Brussels – Mons – Paris for Olympic and Paralympic Games in July and August 2024
While your ticket will be specific for well uhm a specific train, there is no seat reservation. Most NMBS / SNCB rolling stock does not include a seat numbering option.
https://tripbytrip.org/2024/03/19/slowe ... nt-page-1/
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door rvdborgt »

dovaere schreef: 20 mar 2024, 07:01
TimJ36 schreef: 20 mar 2024, 00:49 Geen zitplaatskeuze. Met andere woorden: het systeem wijst je een willekeurige plaats toe.
Volgens onderstaande site is er geen plaatsreservatie, enkel treinbinding. Dat kan je nu testen door een ticketje te kopen :-)
Dat vermoeden had ik al, maar de NMBS beweert dat er reservering is...
Hier kun je al een ticket zien:
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 0,10743190
Er staat "Fahrkarte + Reservierung" op, maar er is geen rijtuig- of zitplaatsnummer te zien.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Steven »

I11 heeft wel degelijke genummerde stoelen maar is niet voorzien van digitale opties. Dus reserveringen zouden manueel met de papieren strookjes (zoals de jaren 90) aangebracht worden. Wat heel arbeidsintensief werk is en dat gaat men dus niet doen. Treinbinding gaat wel vlot aangezien er een ritnummer is en men dit gewoon op het ticket kan aanbrengen.
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door jotie »

Steve schreef: 19 mar 2024, 22:29 Een reservering lijkt me ook meer dan wenselijk met slechts 2 treinen per dag, een vrij beperkte capaciteit, materieel dat ondanks de "i" in de naam niet echt optimaal is voor urenlange verplaatsingen en tegelijkertijd een grote vraag met de OS. Je wilt het niet meemaken dat je drie à vier uur lang in het gangpad van een I11 moet rechtstaan.
Ik zie dat fundamenteel anders. Wanneer vraag en aanbod in evenwicht zijn, of het aanbod de vraag overtreft, heb je als reiziger zonder reservatieplicht een maximale vrijheid. Overtreft de vraag het aanbod, dan is dit alvast een zeer sterk signaal naar de vervoerder dat er extra capaciteit nodig is, en kan je als reiziger nog altijd kiezen of je gaat voor een staanplaats of niet.

Een vergelijkbaar aanbod is/was de Kulturzug Berlin-Wroclaw: in de eerste jaren was er sowieso geen reservatie mogelijk; later kwam er een optionele reservatie. Reistijd ook zo'n 4 uur, met toen compleet uitgeleefd (en keihard zittend) RE-materieel. Ook geen pretje om daarin recht te moeten staan, maar soms was dat wel nodig. Alle betrokkenen hebben het overleefd - en vooral: ze hebben de reis kunnen maken, wat bij een kaartverkoop tot 100% bezetting niet mogelijk was geweest. Voor mij blijft het devies: zoveel mogelijk flexibiliteit, en zoveel mogelijk personen vervoeren tot de reële maximumcapaciteit van een treinstel bereikt wordt. Comfort is tweederangs, de mogelijkheid om de verplaatsing überhaupt te maken primeert.
TKR
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door TKR »

Als jij van plan bent om met deze trein in 3 uur naar Parijs te sporen, ga je niet op de laatste moment zeggen dat je niet mee gaat om dat je recht zou moeten staan.
Wat de doorsnee persoon wel gaat doen is deze trein nooit meer nemen en hem afraden aan iedereen dat hij kent.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door rdv »

ovspotter_be schreef: 19 mar 2024, 14:07 Alle soorten passen zijn niet geldig op deze trein (Interrail, FIP, ...) en hij mag ook niet gebruikt worden voor reizen tussen Brussel en Mons en is dus niet toegankelijk met een NMBS-vrijkaart.
Maar in de NMBS Europe Nieuwsbrief wordt er wel reclame gemaakt voor tickets Brussel - Bergen, reistijd 2:11 (???)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5319
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Steve »

jotie schreef: 20 mar 2024, 12:03 Ik zie dat fundamenteel anders. Wanneer vraag en aanbod in evenwicht zijn, of het aanbod de vraag overtreft, heb je als reiziger zonder reservatieplicht een maximale vrijheid. Overtreft de vraag het aanbod, dan is dit alvast een zeer sterk signaal naar de vervoerder dat er extra capaciteit nodig is, en kan je als reiziger nog altijd kiezen of je gaat voor een staanplaats of niet.
Dat is 't 'm nu net: de vraag zal het aanbod ongetwijfeld sterk overstijgen (grote volksverhuizingen met de Olympische Spelen, Eurostars die een pak duurder zijn en sowieso al drukbezet zullen zijn, in normale tijden ook al een hoge vraag Brussel-Parijs...), en meer dan die 1 à 2 klassieke treinen per dag inleggen is op korte termijn gewoonweg irrealistisch, hoe frustrerend dat ook is. Een reserveringsplicht lijkt me dan het beste (minst slechte...) idee om de stromen toch enigszins te kanaliseren, want anders dreigen die treinen snel overvol te zitten met allerlei ongewenste toestanden, een grote bad buzz enzovoort.
rdv schreef: 20 mar 2024, 13:08
ovspotter_be schreef: 19 mar 2024, 14:07 Alle soorten passen zijn niet geldig op deze trein (Interrail, FIP, ...) en hij mag ook niet gebruikt worden voor reizen tussen Brussel en Mons en is dus niet toegankelijk met een NMBS-vrijkaart.
Maar in de NMBS Europe Nieuwsbrief wordt er wel reclame gemaakt voor tickets Brussel - Bergen, reistijd 2:11 (???)
Ongetwijfeld een fout, gezien die reistijd neem ik aan dat ze het traject Bergen - Parijs bedoelden.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door desirootje »

jotie schreef: 20 mar 2024, 12:03 Ik zie dat fundamenteel anders. Wanneer vraag en aanbod in evenwicht zijn, of het aanbod de vraag overtreft, heb je als reiziger zonder reservatieplicht een maximale vrijheid. Overtreft de vraag het aanbod, dan is dit alvast een zeer sterk signaal naar de vervoerder dat er extra capaciteit nodig is, en kan je als reiziger nog altijd kiezen of je gaat voor een staanplaats of niet.
Het is jammer maar deze trein kan enkel gereden worden door de treinen met de laagste capaciteit (I11, I10, I6 en theoretisch gezien MR96) en we hebben geen van al in overvloed. Daarbovenop heb je het personeel nog nodig voor extra ritten waar we ook met een tekort zitten. Ze zijn al van plan om het aantal ritten te verhogen op lange duur, ze hebben geen nood aan dat signaal voor meer capaciteit, die komt er sws. Mocht men over 3 jaar met half lege treinen die ritten uitvoeren, dan heb je recht op klagen, maar nu toch echt niet. ALs het niet werkt dan stoppen ze ermee, zoals hoe de reservering op de kust expressen een stille dood is gestorven...
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door groentje »

@TimJ36: dat toont dus nogmaals aan dat iedereen anders is. Ik heb ook last van de langebenenziekte, en verkies net in een clubzetel te zitten ipv in coachopstelling, waar ik altijd het gevoel heb veel krapper te zitten. Zelfs met een tegenzitter valt dat beter te overleven dan met mijn knieën tegen de zetel tegenover mij te drummen. Mee eens dat grotere tafels wel fijn zouden zijn, waarbij je wel nog vlot kan in- en uitstappen, dus uitklapbare tafeltjes, graag, maar dat is voor mij geen breekpunt. De stoelen zijn comfortabel, er is ruimte voor bagage, kortom, de I11 lijkt me nog steeds het meest geschikte materieel voor een dergelijke trein.
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door TimJ36 »

Ik ga er ongetwijfeld mee akkoord dat I11 de beste optie is. Alleen lees ik hierboven dat er dan toch geen zitplaatsreservering zou zijn. Verwarrend, want in de boekingsmodule staat wel degelijk: "Gratis plaatsreservering inbegrepen".

De eerste reizigers hebben in het systeem van 'vrije zitplaatskeuze' ruim de keuze waar ze willen zitten, maar de laatst opstappende reizigers zullen het moeten doen met de overgebleven stoelen. Ik kan mij inbeelden dat duo's of families niet afzonderlijk willen zitten, dus ik vraag me af hoe ze dit gaan oplossen.

De I11 is binnenin voorzien van plaatsnummers, dus lijkt me vrij eenvoudig om een zitplaatsreserveringssysteem toe te passen. Enige wat nog nodig is, is een boekingssysteem voor de zitplaatsreservatie - met mogelijkheid om je voorkeur clubzetel of coachopstelling, aan het raam of gang - op te geven.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door 260689 »

Bij Eurostar Red heb je enkel de plaats nummer. Dus ik zie het probleem niet dat dit voor de I11 ook van toepassing zou zijn.

Voordeel is dat de P-treinen die nu met I11/I6 rijden in de zomer al niet rijden (of met ander materiaal). Midden/eind juni veranderd de dienstregeling lichtjes voor de zomermaanden. Ik neem aan de de Toeristentreinen veelal met M6/M7 zullen rijden vanuit de verschillende plaatsen. Dus de Eurocity treinen Brussel - Parijs zullen wel met voldoende I11/I10/I6 rijden. Zijt er maar zeker van dat er minimaal 1I6 of I10 zal inzitten voor een dienstcompartiment voor de treinbegeleiders te voorzien daar ze te weinig I11BDX hebben (hebben ook geen KVB).

Maar wat ik me afvraag is hoe het zal verlopen qua personeel? Hebben de Fransmannen al type opleiding gehad van de T18? Worden de chefgarde's aan de grens ook verwisseld of rijden die door naar Parijs?
Plaats reactie