Klassieke trein België-Parijs

desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door desirootje »

Ik en anderen hadden hier al eerder gespeculeerd dat dit een tijdelijke of onvolledige dienstregeling was door het ontbreken van de Franse tussenstations en de doortrekking tot Schaarbeek. Ik neem aan dat dat nooit in die planner had mogen staan en dat ze hem er nu hebben uitgehaald. Als hij uit alle dienstregelingen werd gehaald, zou ik met je akkoord gaan, maar ik denk dat je naar conclusies springt aangezien dat die nooit in de planner van NMBS of SNCF heeft gestaan.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door rdv »

Parijs - Brussel Olympische ECs open voor boeking: https://www.b-europe.com/EN/Booking/Pro ... TravelWish.

Stopt enkel in Mons.
Running from 24/07/24 to 11/08/24 and from 28/08/24 to 08/09/24 included
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door rvdborgt »

De tariefvoorwaarden heeft de NMBS verstopt onder "Treinen zonder reservering":
https://public-pf.b-europe.com/nl/Produ ... 92794010aa
Reserveren is echter verplicht...
Interrail is niet geldig zo te zien, aangezien er daarvoor geen "productfiche" is.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door ovspotter_be »

Alle soorten passen zijn niet geldig op deze trein (Interrail, FIP, ...) en hij mag ook niet gebruikt worden voor reizen tussen Brussel en Mons en is dus niet toegankelijk met een NMBS-vrijkaart.
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door maarten »

Is al bekend met welk materieel er gereden gaat worden?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Portbou »

Alle soorten passen zijn niet geldig op deze trein (Interrail, FIP, ...) en hij mag ook niet gebruikt worden voor reizen tussen Brussel en Mons en is dus niet toegankelijk met een NMBS-vrijkaart.
Vanaf december zouden deze treinen dagelijks aangeboden worden (?)
Laat ons hopen dat ze dat van die Interrail en FIP op dat moment nog recht trekken...

Dat ze hem niet open stellen tussen Brussel en Mons kan ik wel enigszins begrijpen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5319
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Steve »

maarten schreef: 19 mar 2024, 15:22 Is al bekend met welk materieel er gereden gaat worden?
Ik had HLE 18 + I11 gelezen (en misschien ook I10/I6 ertussen). Sowieso een van weinige mogelijkheden lijkt me, verder is enkel M7 (en een deel M6) geschikt om 200 km/h onder 25 kV te doen maar de homologatie daarvan is ongetwijfeld een heel ander paar mouwen.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door 260689 »

Steve schreef: 19 mar 2024, 15:41
maarten schreef: 19 mar 2024, 15:22 Is al bekend met welk materieel er gereden gaat worden?
Ik had HLE 18 + I11 gelezen (en misschien ook I10/I6 ertussen). Sowieso een van weinige mogelijkheden lijkt me, verder is enkel M7 (en een deel M6) geschikt om 200 km/h onder 25 kV te doen maar de homologatie daarvan is ongetwijfeld een heel ander paar mouwen.
In M7/M6 zit geen KVB installatie verlopig.
TKR
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door TKR »

Steve schreef: 19 mar 2024, 15:41
maarten schreef: 19 mar 2024, 15:22 Is al bekend met welk materieel er gereden gaat worden?
Ik had HLE 18 + I11 gelezen (en misschien ook I10/I6 ertussen). Sowieso een van weinige mogelijkheden lijkt me, verder is enkel M7 (en een deel M6) geschikt om 200 km/h onder 25 kV te doen maar de homologatie daarvan is ongetwijfeld een heel ander paar mouwen.
Zo staat het inderdaad in het document dat hier eerder al gedeeld werd:
https://www.autorite-transports.fr/wp-c ... es_vnc.pdf
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door desirootje »

MR96 zou het ook kunnen doen maar ik denk niet dat de Franse bestuurders die aangeleerd zullen worden. Het zou mss wel handig zijn als een reservestam
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5319
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Steve »

260689 schreef: 19 mar 2024, 17:13
Steve schreef: 19 mar 2024, 15:41
maarten schreef: 19 mar 2024, 15:22 Is al bekend met welk materieel er gereden gaat worden?
Ik had HLE 18 + I11 gelezen (en misschien ook I10/I6 ertussen). Sowieso een van weinige mogelijkheden lijkt me, verder is enkel M7 (en een deel M6) geschikt om 200 km/h onder 25 kV te doen maar de homologatie daarvan is ongetwijfeld een heel ander paar mouwen.
In M7/M6 zit geen KVB installatie verlopig.
Vandaar m'n opmerking :wink: ik twijfel nu trouwens of er stukken op de reisweg zijn waar 200 km/h gehaald kan/moet worden, want in het tegengestelde geval zouden ook de MS96 4xx in theorie een optie kunnen zijn. Maar de papieren hé m'neer...
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door dovaere »

dovaere schreef: 28 dec 2023, 19:30 De treintijden zijn al te vinden in sommige reisplanners (maar niet die van NMBS zelf), tussen woensdag 24 juli en 11 augustus.

Code: Selecteer alles

Brussel Z    07:02        13:38
Paris N      10:02        16:30

Paris N      12:30        18:48
Brussel Z    15:21        22:23
Volgens de mededeling rijdt hij in het weekend wegens werken in Frankrijk ongeveer een uur langer.
https://press.nmbs.be/nmbs-zorgt-voor-b ... -in-parijs
Soms loopt dat extreem op, op zondag (28 juli) doet hij er maar liefst 4h26 over:
Parijs 17:58 - 22:24 Brussel

Maar er zit meer variatie dan dat op.
Ook op weekdagen doet de terugrit 's avonds uit Parijs er steeds 3h35 over.
Op de snelste tijdstippen doet hij er 3h of 2h52 over. Ook tijdens de paralympische spelen begin september, als de werken op weekenddagen blijkbaar over zijn: 3h.

Een EuroCity-trein moet toch een sneller pad kunnen krijgen, als ze volgend jaar hiermee verder willen.
Vergelijk met de 2h20 van de EuroCity trein (Brabant, Etoile du Nord...) tot 1995, die ook nog eens stopte in Saint-Quentin.
Of de 2h15 van de Izy, die eigenlijk weinig had aan zijn stukje op de hogesnelheidslijn omdat hij dat omweg-stuk aflegde richting westen, en dus niet vorderde in de richting van Parijs.

Daarnaast snap ik nog altijd niet waarom je als reiziger tijdens de Paralympische Spelen (28 augustus - 8 september) geen traject Brussel - Mons zou mogen afleggen, en de trein dan nog altijd niet kan stoppen in Saint-Quentin.
In die tweede periode kunnen reizigers met andere trajecten echt wel nuttig bijdragen en de gebruikscijfers van die EuroCity opkrikken.

Ze hebben wel gezorgd dat de EuroCity niet rijdt tijdens de tussenliggende weken, juist als de Eurostar last heeft van omleiding door de Belgische hsl-werken... Een rationeel mens zou zeggen: als de HST dan een omweg van een half uur moet maken langs de klassieke lijn via Mons, is dat geen goede reden om die ene klassieke trein per dag, waarvoor de korste weg Mons is, door te laten rijden? De klassieke lijn benutten op het moment dat die echt een voordeel heeft?
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door dovaere »

Steve schreef: 19 mar 2024, 17:31 ik twijfel nu trouwens of er stukken op de reisweg zijn waar 200 km/h gehaald kan/moet worden
Op Railwaymap zie ik nergens 200 km/h, meestal 160.
TKR
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door TKR »

Ik dacht dat we niet genoeg MS96'en hadden die naar Frankrijk kunnen om deze lijn te verzorgen. Deze hebben we nodig om naar Lille te rijden.


Het niet verkopen van tickets tussen Brussel en Mons vind ik maar logisch en ik vermoed dat dat volgend jaar nog steeds zal gelden. Een passagier tussen Brussel en Mons neemt namelijk een zitplaats in. (op een trein met een zitplaatsreservering en dus beperkte capaciteit) Een plaats waar men een duurder ticket voor zou kunnen verkopen dat verder gaat.
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door jotie »

Da's weer eens een oplossing voor een probleem dat er geen had moeten zijn. Waarom toch die verplichte reservatie? Die optioneel aanbieden, zou een stuk efficiënter zijn. Dan kan je de trein vullen tot zijn feitelijke maximale capaciteit voor Brussel-Bergen. Nu ga je potentieel een onderbenutting van de capaciteit krijgen. (En het extra gedoe wat toch altijd ontstaat als een trein met reservatie uitvalt.)
Plaats reactie