Portbou schreef: ↑03 apr 2018, 16:33
Waarom trekt men de Intercités Paris-Maubeuge niet gewoon door tot Namur (met stops in Jeumont en Charleroi) ? Hebben ze bij de SNCF geen lok-type dat het traject Paris-Namur volledig kan rijden ?
Neen, de SNCF heeft dat niet. In Namen en omstreken worden de krokodillen uitgebroken, dus Franse treinen zonder ETCS of TBL1+ mogen er niet meer rijden.
Vandaag is al een eerste belangrijke wijziging bekend gemaakt: er komt een nieuwe trein naar Frankrijk.
In een eerste fase komt er een IC-trein tussen Namen en Maubeuge via Charleroi. Er zullen 2 H/T-ritten per dag zijn: 's ochtends vroeg (aankomst te Maubeuge om 8.41u) en 's namiddags (aankomst om 16.48u).
In een tweede fase (wanneer is nog niet bekend) zou deze trein tot Parijs worden doorgetrokken.
De uurregeling geeft alvast geen aansluiting op één van de bestaande treinen naar Parijs. Het laat eventueel wel toe om in de lege rijpaden tot Parijs te rijden. Benieuwd of het wat volk gaat trekken
Zonder correcte aansluitingen vrees ik ervoor dat het een doodgeboren kind is, zeker met 2 treinen per dag. En dat ze vooral een excuus willen om die treinen weer af te schaffen over een paar jaren...
Ik copy-paste even m'n reactie uit het andere topic in Binnenland:
Steve schreef: ↑02 jul 2018, 14:57
Waar zou die trein dan stoppen (ook bijvoorbeeld in Erquelinnes/Jeumont)? Welk materieel zou ingezet worden, MS96? Als de trein in een tweede fase bovendien naar Parijs moet, zullen ze nog met iets helemaal anders moeten afkomen qua materieel...
Verder was er ook sprake van eenzelfde treinreeks vanuit Mons, zijn er daar toevallig details over?
Shrek schreef: ↑02 jul 2018, 15:51De uurregeling geeft alvast geen aansluiting op één van de bestaande treinen naar Parijs. Het laat eventueel wel toe om in de lege rijpaden tot Parijs te rijden. Benieuwd of het wat volk gaat trekken
In het persbericht stonden de concrete dienstregelingen, met voor alle treinen van/naar België aansluitingen van en naar Parijs. Ik zie dat bericht echter helaas nog niet online staan.
Maar als je een persbericht uitgeeft zou ik hem toch op zijn minste terugverwachten in het overzicht met persberichten op de website. Zelfs dat is nu niet het geval
Buiten de nogal vreemde tijdstippen van de ritten (op weekdagen is de enige ochtendrit uit Namur bijvoorbeeld iets over 5 u, vanuit Mons iets over 6 u en daarna is het wachten tot de avondspits...) valt het me ook op dat er gaten van meerdere uren zijn tussen de aankomst in Maubeuge/Aulnoye en het vertrek naar Charleroi/Mons. Dat betekent ofwel dat er ritten zonder reizigers zouden zijn, ofwel dat treinen en personeel urenlang ter plaatse blijven stilstaan, en in beide gevallen is dat toch erg zonde gezien het lage aantal ritten. Op deze manier vrees ik dat het een flop wordt.
Bellot laat in Waalse media weten dat hij binnen 3 jaar wil rijden tot in Parijs. Die 3 jaar zouden nodig zijn om het materieel te homologeren voor het Parijse seinsysteem.
Op dat ogenblik wil hij de verbinding in Bergen doortrekken naar Brussel zodat er een verbinding Brussel-Parijs komt met een klassieke trein. Nu zou die verlenging naar Brussel niet mogelijk zijn wegens de werken in het station van Mons.
Namur-Charleroi-Maubeuge lijkt logisch, inderdaad hopen dat het niet bij twee per dag gaat blijven.
Maar wat is de logica van Mons-Aulnoye? Meer mogelijkheden tot overstap, misschien, in Aulnoye? Zou daar veel vraag naar zijn? Deze diensten zijn er toch vooral voor reizigers naar Parijs? Volgens mij was Mons-Maubeuge al heel wat.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.