Klassieke trein België-Parijs

K V B

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door K V B » 22 dec 2018, 16:44

Steven schreef:
21 dec 2018, 05:06
Dat ETCS niets kent van de positie van de trein. ETCS weet dus niet waar de stroomafnemer(s) staan op de trein. Dit kan dus vooraan, achteraan of in het midden zijn zoals bij motorstellen. Dus standaard moet de trein er voorbij zijn. Dat dekt alle gevallen in.
Kan men dit oversturen? Want er zijn situaties waar dit toch ongewenst. Ik denk aan de spanningsluis in Domodossola die halverwege het station ligt. Als je daar niet je voorste panto omhoog mag doen omdat de staart van je trein nog onder Zwitserse draad staat kom je daar nooit weg...

rvdborgt

Bericht door rvdborgt » 22 dec 2018, 17:15

K V B schreef:
22 dec 2018, 16:44
Steven schreef:
21 dec 2018, 05:06
Dat ETCS niets kent van de positie van de trein. ETCS weet dus niet waar de stroomafnemer(s) staan op de trein. Dit kan dus vooraan, achteraan of in het midden zijn zoals bij motorstellen. Dus standaard moet de trein er voorbij zijn. Dat dekt alle gevallen in.
Kan men dit oversturen? Want er zijn situaties waar dit toch ongewenst. Ik denk aan de spanningsluis in Domodossola die halverwege het station ligt. Als je daar niet je voorste panto omhoog mag doen omdat de staart van je trein nog onder Zwitserse draad staat kom je daar nooit weg...
Goed voorbeeld denk ik inderdaad. Ik weet te weinig van ETCS om te kunnen zeggen op welke manier de stroomafnemers kunnen worden gestuurd maar het lijkt me eigenlijk ongewenst om ze later dan nodig pas weer omhoog te zetten.

Groetjes,
Rian

Steven

Bericht door Steven » 22 dec 2018, 18:32

Dat is niet enkel gekoppeld aan etcs maar natuurlijk ook materieel gebonden. Er bestaan technische trucjes voor. Bij voorkeur heb je dan gewoon een trein waarbij je elke stroomafnemer afzonder kan bedienen, bij nieuwe treinen is dat nooit een probleem. Treinen zoals een velaro E320 Eurostar kan je elke stroomafnemer afzonderlijk blokkeren, vrijgeven. Treinen zoals de Benelux kunnen dat niet. Daar moet je even de boordcomputer een leugentje wijsmaken. Je zet de voorste loc in dienst (je zorgt er dus voor dat hij niet met de achterste loc communiceert), eens de loc vooraan volwaardig in dienst is maak je terug communicatie met de tweede loc, eens je dan voorbij de probleemzone bent kan je dan de stroomafnemer van de tweede loc ook activeren. Om het zowat bondig uit te leggen.

Kortweg gezegd zijn er treinen waar je 100% controle hebt over elke stroomafnemer van de stoel vooraan en er zijn er waar dat niet kan. Meestal is het wel zo dat als men etcs plaats dat men de infra zo aanpakt dat dit soort situaties liever niet voorkomt. De omschakelzone zal dus waarschijnlijk op een andere plaats komen. In een zone van stilstand is dat nooit voordelig.

Plaats reactie