Pagina 3 van 30

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Geplaatst: 19 sep 2017, 13:15
door Hobbes
Als men bij NMBS Europe een beetje ambitie zou hebben zou men zoiets ineen kunnen boksen.

Te Fnnd zitten nog steeds een aantal NMBS (goederen)bestuurders die bevoegdheid SNCF hebben (Sibelit-as/noorden v Frankrijk), dus mits een aantal dagen extra opleiding voor de specifieke reglementering voor reizigerstreinen en lijnstudie zou men gewoon tot Parijs kunnen rijden.

Momenteel is alles nog aanwezig binnen de NMBS zelf: de kennis, de bestuurders en omkadering. Voor hoe lang nog? Zo gauw de stekker uit Transport wordt getrokken te FNND is het zo goed als gedaan met de kennis SNCF, buiten een aantal mensen in Kortrijk.

Men spreekt wel van een trein Antwerpen-Lille, maar waarom idd niet tot Parijs?

Ik weet echter niet wat de afspraken met Thalys zijn, misschien is er wel ergens een overeenkomst dat de NMBS Thalys niet mag beconcurreren?

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Geplaatst: 19 sep 2017, 13:30
door 260689
Hobbes schreef: 19 sep 2017, 13:15 Als men bij NMBS Europe een beetje ambitie zou hebben zou men zoiets ineen kunnen boksen.

Te Fnnd zitten nog steeds een aantal NMBS (goederen)bestuurders die bevoegdheid SNCF hebben (Sibelit-as/noorden v Frankrijk), dus mits een aantal dagen extra opleiding voor de specifieke reglementering voor reizigerstreinen en lijnstudie zou men gewoon tot Parijs kunnen rijden.

Momenteel is alles nog aanwezig binnen de NMBS zelf: de kennis, de bestuurders en omkadering. Voor hoe lang nog? Zo gauw de stekker uit Transport wordt getrokken te FNND is het zo goed als gedaan met de kennis SNCF, buiten een aantal mensen in Kortrijk.

Men spreekt wel van een trein Antwerpen-Lille, maar waarom idd niet tot Parijs?

Ik weet echter niet wat de afspraken met Thalys zijn, misschien is er wel ergens een overeenkomst dat de NMBS Thalys niet mag beconcurreren?
Thalys is onafhankelijk, dus officieel is dat een apart bedrijf. Al weet iedereen dat er daar wel veel addertjes onder de grasmat zitten. Maar B-EU zou in principe wel mogen concurreren met Thalys.

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Geplaatst: 19 sep 2017, 14:13
door i11
260689 schreef: 19 sep 2017, 13:30 Thalys is onafhankelijk, dus officieel is dat een apart bedrijf. Al weet iedereen dat er daar wel veel addertjes onder de grasmat zitten. Maar B-EU zou in principe wel mogen concurreren met Thalys.
Thalys is onafhankelijk klopt. Echter de aandeelhouders zijn SNCF en NMBS. Dus B-EU (NMBS) zal in de praktijk niet gaan concurreren met Thalys (ook deels NMBS).

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Geplaatst: 20 sep 2017, 17:22
door Shrek
Hobbes schreef: 19 sep 2017, 13:15 Als men bij NMBS Europe een beetje ambitie zou hebben zou men zoiets ineen kunnen boksen.

Ik weet echter niet wat de afspraken met Thalys zijn, misschien is er wel ergens een overeenkomst dat de NMBS Thalys niet mag beconcurreren?
Het staat niet op papier, maar het zou wel dom zijn moest de NMBS dat gaan doen. NMBS krijgt nog steeds 40% van de winst van Thalys, dat is toch al de moeite. Bovendien moet je om in Frankrijk te rijden ook personeel hebben dat in orde is met alle Franse regels. Thalys heeft als erkende vervoerder al die kennis en toelatingen in huis, voor Thalys is het daarom veel gemakkelijker een trein België-Frankrijk in te leggen dan voor de NMBS.

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Geplaatst: 20 sep 2017, 17:52
door 260689
Shrek schreef: 20 sep 2017, 17:22
Hobbes schreef: 19 sep 2017, 13:15 Als men bij NMBS Europe een beetje ambitie zou hebben zou men zoiets ineen kunnen boksen.

Ik weet echter niet wat de afspraken met Thalys zijn, misschien is er wel ergens een overeenkomst dat de NMBS Thalys niet mag beconcurreren?
Het staat niet op papier, maar het zou wel dom zijn moest de NMBS dat gaan doen. NMBS krijgt nog steeds 40% van de winst van Thalys, dat is toch al de moeite. Bovendien moet je om in Frankrijk te rijden ook personeel hebben dat in orde is met alle Franse regels. Thalys heeft als erkende vervoerder al die kennis en toelatingen in huis, voor Thalys is het daarom veel gemakkelijker een trein België-Frankrijk in te leggen dan voor de NMBS.
Heeft depot FBMZ geen bestuurder die met de TGV naar Frankrijk rijden. Van de boordcheffen klopt dit wel. Die hebben diensten op TGV naar de luchthaven van Parijs. Dus we hebben al bekwame treinbegeleiders die in orde zijn voor in Frankrijk te mogen bollen.

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Geplaatst: 21 sep 2017, 16:47
door jens123
In FBMZ zijn er wel degelijk ook bestuurders die met de TGV rijden, al is dat beperkt tot 3 diensten per dag.
Ook de treinbegeleiders hebben maar 4 diensten op de TGV (en we zijn in totaal maar met 17 treinbegeleiders die in de TGV mogen werken...)

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 21 sep 2017, 23:27
door Asterix
Shrek schreef: 15 sep 2017, 15:54 Dat een klassieke trein met de IZY kan wedijveren wil ik graag aannemen, maar stellen dat de Thalys zou floppen als er een tragere, goedkopere trein zou rijden lijkt me volledig uit de lucht gegrepen. Sinds het wegvallen van die klassieke treinen en de daarmee samenhangende prijsverhoging is het aantal reizigers met honderden procenten gestegen, geen enkele reden dus om aan te nemen dat die mensen terug trager willen rijden.
Een klassieke trein zou wel een aanvulling kunnen zijn op Thalys die qua prijs kan concurreren met de internationale bussen, maar een groot marktaandeel zal hij nooit halen.
Een deel van de Thalys-reizigers willen wellicht niet per se trager rijden maar wél trager-rijden-als-het-daarmee-goedkoper-kan. Het succes van internationaal busverkeer en goedkope vluchten bewijst dat je met een lagere prijs aan te bieden heel wat reizigers krijgt die bereid zijn op andere factoren in te boeten. Thalys heeft dan steile groeicurves laten optekenen maar dat heeft er hoofdzakelijk mee te maken dat er gewoon geen waardig alternatief is binnen de context van het openbaar vervoer, weinig met het gegeven alsof Thalys an sich als een geschenk uit de hemel is komen vallen.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 16 okt 2017, 19:02
door Floris Cappelle
Steven schreef: 14 sep 2017, 20:12 De 18 zal waarschijnlijk treinen naar Rijsel verzekeren, men denkt er ook over na om terug een klassieke trein naar Parijs te sturen via de oude route. Daar zou men dan ook een 18 voor gebruiken.
Beste,
Wat is de reden dat men nadenkt over een klassieke trein Brussel - Parijs? Geeft dit kans op slagen?
Welk traject zou die volgen?

Mvg,
Floris Cappelle

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 16 okt 2017, 19:47
door Shrek
Floris Cappelle schreef: 16 okt 2017, 19:02
Steven schreef: 14 sep 2017, 20:12 De 18 zal waarschijnlijk treinen naar Rijsel verzekeren, men denkt er ook over na om terug een klassieke trein naar Parijs te sturen via de oude route. Daar zou men dan ook een 18 voor gebruiken.
Beste,
Wat is de reden dat men nadenkt over een klassieke trein Brussel - Parijs? Geeft dit kans op slagen?
Welk traject zou die volgen?
De belangrijkste reden is dat de Thalys (of Izy) vrij duur is in onderhoud. Om echt goedkope tickets aan te bieden moet je naar goedkopere technologie gaan: loc + rijtuigen. Thalys onderzoekt nu of ze dat op de rails kunnen krijgen.

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Geplaatst: 07 nov 2017, 23:06
door K V B
Er zijn nog steeds klassiere treinen van Maubeuge naar Parijs. Daar een paar van doortrekken naar Brussel lijkt me niet zo moeilijk...

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Geplaatst: 07 nov 2017, 23:50
door Shrek
K V B schreef: 07 nov 2017, 23:06 Er zijn nog steeds klassiere treinen van Maubeuge naar Parijs. Daar een paar van doortrekken naar Brussel lijkt me niet zo moeilijk...
Treinen de grens over krijgen is, helaas, altijd heel moeilijk.
Simpel doortrekken is hier onmogelijk: je hebt ander tractiematerieel, andere rijtuigen, omgeschoolde bestuurders, een andere vervoerder (wegens veiligheidscertificaat), andere treinbegeleiders en een ander ticketsysteem nodig. Ofwel: van 0 beginnen.
Ik zeg niet dat de bestaande trein niet geïntegreerd zou kunnen worden in een mogelijk nieuw aanbod, maar doortrekken kan je zoiets echt niet noemen.

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Geplaatst: 22 nov 2017, 14:10
door Accelerat
...En dat allemaal terwijl RegioJet de Tsjechische CD en zelfs Oostenrijkse ÖBB over een paar weekjes rechtstreeks gaat beconcurreren op Praag-Wenen met meerdere treinen per dag en er winst op kan maken. Straf dat zoiets kennelijk niet kan tussen twee miljoenensteden in noordwest Europa met nagenoeg dezelfde afstand.

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Geplaatst: 22 nov 2017, 14:45
door groentje
Hoewel ik ook overtuigd ben van het potentieel van Brussel-Parijs, de situatie is niet helemaal vergelijkbaar. Er is een HSL, en het snelwegennet hier is ook heel wat beter, wat goedkope bussen een stevige concurrentiepositie geeft. Op Praag-Wenen is het wegennet bescheidener en zelfs de snelste trein rijdt overwegend op klassieke sporen... CZ is ook al langer bezig met Open Access, iets waar we in België en zeker in Frankrijk nog weinig ervaring mee hebben qua reizigersverkeer.

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Geplaatst: 22 nov 2017, 14:58
door Steven
De route naar Parijs zou normaal via de klassieke route gaan heb ik altijd begrepen dus Brussel Mons Quévy en zo verder naar Parijs. Wat er ook gaat rijden is af te wachten tot het in de dienstregeling verwerkt is ...

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Geplaatst: 22 nov 2017, 16:12
door Shrek
Accelerat schreef: 22 nov 2017, 14:10 ...En dat allemaal terwijl RegioJet de Tsjechische CD en zelfs Oostenrijkse ÖBB over een paar weekjes rechtstreeks gaat beconcurreren op Praag-Wenen met meerdere treinen per dag en er winst op kan maken. Straf dat zoiets kennelijk niet kan tussen twee miljoenensteden in noordwest Europa met nagenoeg dezelfde afstand.
Ik snap de link met het onderwerp hier niet goed. Voor zover ik weet heeft Regiojet totaal geen plannen om hier te komen rijden. Wat houdt hen tegen? Zijn het misschien toch die snelbussen? :wink: