Klassieke trein België-Parijs

rvdborgt
Berichten: 2829
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Bericht door rvdborgt » 22 nov 2017, 23:38

groentje schreef:
22 nov 2017, 14:45
Hoewel ik ook overtuigd ben van het potentieel van Brussel-Parijs, de situatie is niet helemaal vergelijkbaar. Er is een HSL, en het snelwegennet hier is ook heel wat beter, wat goedkope bussen een stevige concurrentiepositie geeft. Op Praag-Wenen is het wegennet bescheidener en zelfs de snelste trein rijdt overwegend op klassieke sporen... CZ is ook al langer bezig met Open Access, iets waar we in België en zeker in Frankrijk nog weinig ervaring mee hebben qua reizigersverkeer.
Een ander belangrijk verschil is volgens mij de kosten van de rijpaden. In België zijn die erg hoog, zeker op de HSL's en in Frankrijk dacht ik ook. In Oostenrijk dacht ik gemiddeld en in Tsjechië vrij laag. Bij goedkope rijpaden kun je eerder concurrentie verwachten, aangezien je eerder uit de kosten bent.

Groetjes,
Rian


desperado
Berichten: 49
Lid geworden op: 10 okt 2016, 11:42

Re: [BE-FR] Met de bus over de grens van België naar Frankrijk en terug

Bericht door desperado » 03 apr 2018, 08:11

Sorry for posting in English.

What do people think of this story - http://www.brusselstimes.com/business/1 ... y-december ?

"A train service between the capitals of Wallonia and France should be ready by December, according to Mobility Minister François Bellot, who released a few details of this project to Sudpresse and La Libre Belgique newspapers on Wednesday, while visiting the Regional Express Network, RER, worksite in Hoeilaart. "

and

"Trains from the Belgian railway company, SNCB, would make two return trips daily between Namur and Maubeuge, where travellers would board an SNCF train. "

kika
Berichten: 2580
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: [BE-FR] Met de bus over de grens van België naar Frankrijk en terug

Bericht door kika » 03 apr 2018, 13:09

Interesting to say the least. 2 trains a day are obviously not going to make a meaningful impact, so I'm curious about the real intentions.

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4003
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Bericht door Steve » 03 apr 2018, 14:19

In Franstalige media wordt melding gemaakt van een trein "Namen-Parijs" die vanaf december zou gaan rijden, zie bijvoorbeeld hier: http://www.7sur7.be/7s7/fr/1502/Belgiqu ... rain.dhtml

Als je dan verder leest, zie je dat het eigenlijk zou gaan om twee treinen Namen - Charleroi Maubeuge - per dag (vermoedelijk via Erquelinnes en Jeumont dan, al is het onduidelijk waar de trein allemaal zou stoppen), waar dan een overstap zou zijn op de IC's naar Parijs.

Wie weet meer? Op deze manier lijkt het project me alvast gedoemd tot mislukken, doet me sterk denken aan wat de nodige jaren tussen Bergen en Maubeuge reed en ook geflopt is door de lage frequentie, verplicht overstappen en lange rittijd.

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 5939
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: [BE-FR] Met de bus over de grens van België naar Frankrijk en terug

Bericht door groentje » 03 apr 2018, 14:45

I hope it's successful, and with the right price setting and if it's not being hidden on the travel planner, I think it is going to be interesting. I recently travelled from Maubeuge yo Paris, and that train is great.

desperado
Berichten: 49
Lid geworden op: 10 okt 2016, 11:42

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Bericht door desperado » 03 apr 2018, 15:27

Sorry for posting in English.

What do NMBS have that can operate to Maubeuge?
- Are AM96 allowed to work to Maubeuge via Jeumont? Are there any spare to work two round trips?
- Are Desiro's approved to work in France yet?
- Are 18s approved to work in France yet? I believe 1807 and 1862 are at Wildenrath apparently for testing a software release for France.
- Is there anything else that could work to Maubeuge?

Thanks

Jon

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 8996
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Bericht door Shrek » 03 apr 2018, 15:53

De 18 is, zoals vermeld, nog steeds in homologatieprocedure, dus die kan het nog niet doen. Daarnaast zou een loc 13 in principe ook mogelijk zijn. Maar locs moeten omgezet worden en kosten veel meer geld, dat zullen ze wel niet doen.

Desiro heeft geen KVB, dus totaal uitgesloten zolang Frankrijk geen ETCS legt (en dat zit er niet snel aan te komen...).

Enkel de MS96 kan dit klusje zonder problemen doen, ik ben er vrij zeker van dat het dit materiaal zal worden als het echt gebeurt.

Ik ben wel heel benieuwd wie dit grapje gaat betalen, de exploitatieverliezen zullen niet mis zijn.

jan_olieslagers
Berichten: 1183
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Bericht door jan_olieslagers » 03 apr 2018, 16:17

Maar locs moeten omgezet worden
... want kopstuurrijtuigen zijn al helemaal een probleem v.w.b. Franse homologatie?
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1033
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Bericht door Portbou » 03 apr 2018, 16:33

Waarom trekt men de Intercités Paris-Maubeuge niet gewoon door tot Namur (met stops in Jeumont en Charleroi) ? Hebben ze bij de SNCF geen lok-type dat het traject Paris-Namur volledig kan rijden ?

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 5939
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Bericht door groentje » 03 apr 2018, 16:34

Niet meer, denk ik. Tenzij bij SNCF-Fret, maar ja.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 8996
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Bericht door Shrek » 03 apr 2018, 16:48

jan_olieslagers schreef:
03 apr 2018, 16:17
Maar locs moeten omgezet worden
... want kopstuurrijtuigen zijn al helemaal een probleem v.w.b. Franse homologatie?
De stuurrijtuigen hebben geen Frans beveiligingssyteem aan boord dus moet je niet eens beginnen denken aan een homologatie.
Portbou schreef:
03 apr 2018, 16:33
Waarom trekt men de Intercités Paris-Maubeuge niet gewoon door tot Namur (met stops in Jeumont en Charleroi) ? Hebben ze bij de SNCF geen lok-type dat het traject Paris-Namur volledig kan rijden ?
Neen, de SNCF heeft dat niet. In Namen en omstreken worden de krokodillen uitgebroken, dus Franse treinen zonder ETCS of TBL1+ mogen er niet meer rijden.

jan_olieslagers
Berichten: 1183
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Bericht door jan_olieslagers » 03 apr 2018, 20:38

Dankje, @Shrek, ik had het dus goed begrepen. Dus trek-duw met eén loc is uitgesloten, trek-duw met twee locs in sandwich zou misschien nog kunnen maar wordt wel heel erg duur. Dan blijven er enkel nog motorstellen over. Maarre, had ik niet gehoord dat er binnenkort dieselstellen vrijkomen, als er tot Hamont electrisch kan gereden worden? :mrgreen: Schitterende toepassing toch, MW41 naar Maubeuge?
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1033
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Bericht door Portbou » 03 apr 2018, 21:34

Shrek schreef:
03 apr 2018, 16:48
Neen, de SNCF heeft dat niet. In Namen en omstreken worden de krokodillen uitgebroken, dus Franse treinen zonder ETCS of TBL1+ mogen er niet meer rijden.
En is er dan geen enkele SNCF-lok met ETCS aan boord ?

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 5939
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Bericht door groentje » 03 apr 2018, 21:38

Behalve op de LGV Est ligt er nog geen ETCS in Frankrijk, geloof ik. En zelfs daar is het geïnstalleerd naast TVM.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 8996
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke trein Brussel-Parijs

Bericht door Shrek » 03 apr 2018, 22:10

jan_olieslagers schreef:
03 apr 2018, 20:38
Dankje, @Shrek, ik had het dus goed begrepen. Dus trek-duw met eén loc is uitgesloten, trek-duw met twee locs in sandwich zou misschien nog kunnen maar wordt wel heel erg duur. Dan blijven er enkel nog motorstellen over. Maarre, had ik niet gehoord dat er binnenkort dieselstellen vrijkomen, als er tot Hamont electrisch kan gereden worden? :mrgreen: Schitterende toepassing toch, MW41 naar Maubeuge?
MW 41 heeft geen KVB dus die komt Frankrijk niet in.
Portbou schreef:
03 apr 2018, 21:34
Shrek schreef:
03 apr 2018, 16:48
Neen, de SNCF heeft dat niet. In Namen en omstreken worden de krokodillen uitgebroken, dus Franse treinen zonder ETCS of TBL1+ mogen er niet meer rijden.
En is er dan geen enkele SNCF-lok met ETCS aan boord ?
Neen, Frankrijk loopt jaren achter op België op dat vlak.

Plaats reactie