Re: Klassieke trein Brussel-Parijs
Geplaatst: 03 apr 2018, 22:20
Op Youtube vond ik https://www.youtube.com/watch?v=zi52GyarVQs, filmpje van 7 maanden geleden.
Altijd zo pessimistisch
Ok dat zou kunnen werken, maar dan moet je al een heel samenwerkingsverband opzetten met de SNCF zoals dat met de NS gebeurt voor de Benelux.Portbou schreef: ↑04 apr 2018, 19:41 Op Youtube vond ik https://www.youtube.com/watch?v=zi52GyarVQs, filmpje van 7 maanden geleden.
Hierop zie ik dat de huidige Maubeuge-Paris evengoed door een loc getrokken wordt die zich in Paris-Nord "vastrijdt".
Kosten voor omzetting zouden dus gelijk blijven als er een Belgische T13 gebruikt wordt.
Ik stel dan ook voor om de trein Maubeuge 07h42-Paris 09h41 te laten starten vanaf Namur (V. 06h30 à 06h45).
Terugreis kan dan worden Paris 19h16-Maubeuge 21h15 en dan verder naar Namur (A.22h15 à 22h30).
Tussen deze twee ritten door hoeft onze T13 niet werkloos in Parijs te staan, hij kan gebruikt worden voor de ritten Paris 11h16-Maubeuge 13h15 en Maubeuge 15h38-Paris 17h41.
Toegegeven, er zal wel wat gepuzzeld moeten worden om deze verbinding tussen de bestaande treinen tussen Namur, Charleroi en Erquelinnes te krijgen.
Ik zou het eerder realistisch noemen
Bedoeling is om de Waalse as te bedienen (reizigers die nu ofwel via Brussel ofwel via Lille moeten reizen met overstap).
Haaa, dat doet me plezier
Maar dat zou voor de door minister Bellot voorgestelde trein tussen Namur en Maubeuge ook moeten... of niet ?
Dat zal inderdaad voor het merendeel van die reizigers wel kloppen.
Waarbij toch moet opgemerkt worden dat de Whalys vanaf Namen en Charleroi slechts een halfuur sneller was dan de klassieke trein. Maar wel veel duurder en minder flexibel. Een klassieke trein in 03h00 is dan evengoed.
In mijn voorstel zit geen overstap !
Neen, dat wordt hoogstwaarschijnlijk een trein met Belgisch materieel en waarschijnlijk alle inkomsten voor de NMBS, de SNCF rekent dan enkel de vaste kosten aan. Je hoeft de koek niet te verdelen en alle verliezen zijn voor rekening van de NMBS. Het is een veel simpelere samenwerking en Frankrijk heeft niets te verliezen.
Dat is enkel op de heel drukke verbindingen. Dit concept zie ik wel nog werken op Parijs-Brussel, maar niet op de as naar Namen.
Er zal inderdaad wel een zekere markt voor zijn, maar voor zo'n verbinding is er ook een zekere politieke wil nodig. Daar is nog een weg af te leggen.
OK.Shrek schreef: ↑05 apr 2018, 19:49 Neen, dat wordt hoogstwaarschijnlijk een trein met Belgisch materieel en waarschijnlijk alle inkomsten voor de NMBS, de SNCF rekent dan enkel de vaste kosten aan. Je hoeft de koek niet te verdelen en alle verliezen zijn voor rekening van de NMBS. Het is een veel simpelere samenwerking en Frankrijk heeft niets te verliezen.
Afwachten... Is wat mij betreft in elk geval een nuttiger aanbod dan IZY in zijn huidige vorm.
Is daar iets van cijfermateriaal van? Zelf krijg ik de indruk dat vandaag de dag er maar een handvol mensen tussen Duitsland en Luik treint, en het leeuwendeel naar Brussel of verder (Frankrijk) wilt.
Misverstand denk ik :kika schreef: ↑06 apr 2018, 16:43Is daar iets van cijfermateriaal van? Zelf krijg ik de indruk dat vandaag de dag er maar een handvol mensen tussen Duitsland en Luik treint, en het leeuwendeel naar Brussel of verder (Frankrijk) wilt.
Als die Coradia of Omneo geen ETCS èn 3kV hebben zal het dus niets worden om in België te rijden.Tijgernoot schreef: ↑08 apr 2018, 18:47 Voor de Intercités-verbindingen van/naar Parijs-Noord (Boulogne - Amiens - Parijs en Maubeuge/Cambrai - Compiègne - Parijs) is nieuw materieel besteld ten behoeve van de aanstaande regionalisering, 19 Coradia Liners bij Alstom en een gelijk aantal OMNEO Premium bij Bombardier. Ik vermoed dat SNCF en Hauts-de-France daarom niet de behoefte voelen om nu nog de Corail-omloop aan te passen.
Ik moet zien of het gaat lukken, maar het zou mooi zijn als de grensovergang bij Jeumont weer voor reizigerstreinen open gaat